Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

IIS och nya reglerna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-09, 20:38 #51
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Apr 9 2009, 19:08
Jag skulle personligen helst se möjligheten att sätta samma auktoriseringskod på alla mina domäner. Jag har 85 domäner som jag är säker på att jag vill förnya och därmed flytta - då blev det jobbigt.

Jag måste gå igenom proceduren en gång för varje namn - det borde gå att göra smidigare. Och det är inte speciellt intressant om andra registrarer använder sig av det eller inte. Mina domäner hanteras per default av styggelsen .SE Direkt och det är därifrån jag behöver klicka iväg mina domäner. Men kanske kan jag få den nya registraren att bjuda på en ny mus när .SE sett till att den nuvarande behöver kasseras :P
Jonny - nu briljerar du verkligen! - Hade det inte varit för "styggelsen .SE Direkt" så hade dina 85 domäner varit "out of control" för dig eftersom du uppenbarligen låtit bli att avtalsbekräfta med någon annan för dina domäner innan övergången - och registret inte längre har slutkundsavtal.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-10, 00:41 #52
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Jag skulle personligen helst se möjligheten att sätta samma auktoriseringskod på alla mina domäner. Jag har 85 domäner som jag är säker på att jag vill förnya och därmed flytta - då blev det jobbigt.

Jag måste gå igenom proceduren en gång för varje namn - det borde gå att göra smidigare. Och det är inte speciellt intressant om andra registrarer använder sig av det eller inte. Mina domäner hanteras per default av styggelsen .SE Direkt och det är därifrån jag behöver klicka iväg mina domäner. Men kanske kan jag få den nya registraren att bjuda på en ny mus när .SE sett till att den nuvarande behöver kasseras :P
Jonny - nu briljerar du verkligen! - Hade det inte varit för "styggelsen .SE Direkt" så hade dina 85 domäner varit "out of control" för dig eftersom du uppenbarligen låtit bli att avtalsbekräfta med någon annan för dina domäner innan övergången - och registret inte längre har slutkundsavtal.
Peter, nu använder du ändå omvänd logik. Du försvarar .se-direkt för att de tog hand om domänerna i och med affärsmodellsbytet men om inte .SE skulle infört den nya affärsmodellen skulle problemen aldrig uppstått.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-10, 10:30 #53
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Peter, nu använder du ändå omvänd logik. Du försvarar .se-direkt för att de tog hand om domänerna i och med affärsmodellsbytet men om inte .SE skulle infört den nya affärsmodellen skulle problemen aldrig uppstått.
Jag anser inte att du har rätt, logiken är följande:

- ATT .SE skulle genomföra affärsmodellsbytet har varit känt sedan länge (flera år). Pådrivande för detta affärsmodellsbyte har varit många parter och inte minst ombuden.

- Att övergången skall ske, har förmedlats till samtliga slutkunder, såväl från .SE´s sida, som från de blivande registrarerna som erbjudit kunder avtalsbindningar för slutkunders domäner.

- Övergången till registry-registrarmodellen innebar att registret inte längre har några slutkundsavtal för registrerade domäner från ett visst datum. (Övergången 5-9 mars)

- .SE Direkt träder då in som en "Last Resort" för kunder vars domäner av olika anledningar inte avtalsbekräftats med annan registrar. Detta fungerar då juridiskt genom att .SE Direkt inte behöver skapa ett nytt slutkundsavtal med kunder, eftersom samma organisationsnummer används som innan.
(Mao hade .SE Direkt skapats med nytt orgnummer, så hade de inte kunnat agera som "Last Resort"/skyddsnät och följden hade då blivit att en mycket stor del av .se-kunderna hade stått avtalslösa för sina .se-domäner)

- Och från övergången så står det innehavare fritt att flytta från (eller till) .SE Direkt genom att generera en auktoriseringskod och ge denna kod till önskad registrar för en sk registrartransfer.
(som det påtalats i tråden så behöver man välja vilken domän man vill flytta, klicka begära kod - och klicka ja på en "Är du säker..-knapp" för att få koden.)

Sen att det finns önskemål om att man ska kunna generera authkoder i bulk, känns för mig mer som ett featureförslag för domänhanteraren för .SE Direkt att ta till sig.
Oläst 2009-04-10, 22:10 #54
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by aquastorm@Apr 10 2009, 00:41
Men den nya affärsmodellen är en klar förbättring. Eftersom .SE Direkt finns och som det ser ut kommer att fortsätta så är det en halvdan lösning, men det är bättre än att låta bli.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-11, 10:26 #55
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Apr 9 2009, 10:25
Jag tycker att proceduren är löjligt enkel och känner att samtliga steg är nödvändiga (efter att själv ha genomfört detta ett antal gånger själv)
Det citerade gäller i och för sig hur man begär transfer bort från .SE-direkt, men jag skulle gärna se att det går att överföra en domän till ett befintligt konto hos .SE-direkt. Varje ny transfer till .SE-direkt resulterar i ett nytt konto som ska slås ihop med befintligt konto, om man ska ha någon vettig överblick efter transfern.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-11, 12:05 #56
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by Henrik Larsson@Apr 11 2009, 10:26
Det citerade gäller i och för sig hur man begär transfer bort från .SE-direkt, men jag skulle gärna se att det går att överföra en domän till ett befintligt konto hos .SE-direkt. Varje ny transfer till .SE-direkt resulterar i ett nytt konto som ska slås ihop med befintligt konto, om man ska ha någon vettig överblick efter transfern.
Sant - jag har uppfattat det som lite knöligt också; Att du inte inifrån ditt tidigare konto (hos .SE Direkt) får optionen att flytta in en domän till kontot (från annan registrar).

Utan den optionen ges först när du är utloggad och jag har förstått det som (är dock inte helt hundra på det) att det har att göra med att uppgifterna som domänen är registrerad för hos annan registrar inte behöver överensstämma med de du har i kontot.

Sannolikt har det även att göra med struktur och utformning av kontakt-IDn hos den andra registraren också - alltså att den inte överensstämmer med befintligt konto och därför skapas ett nytt - som du sedan ges möjlighet att importera. (så har ju domänhanteraren fungerat även tidigare iofs)
Oläst 2009-04-16, 10:35 #57
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Har fått nya påminelser idag , vad är det som pågår Peter?

Varför i H-vet ska ni mejl bomba mig med påminelser. Enligt
Crystone går mina domäner ut 2010. Fattar ni`?

Sedan så kan jag inte ens logga in på IIS. Försöker
välja ett skitet lösenord, men inget fungerar.

Ni kan dra åt fanders med eran Se. Direkt.
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 09:48 #58
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Det känns tråkigt att du inte lyckas ta till dig något av den information man skriver.

Som bekant så har du inte avtalsbekräftat dina domäner till Crystone, därför flyttades dessa till .SE Direkt, som aviserat dig om möjlighet att förnya dina domäner.
Något du uppenbarligen valt att inte göra - följdaktligen skickas påminnelser om detta (innan det är för sent att förnya och de förfaller för att sedan frisläppas).

Vad beträffar utfästelser från Crystones sida rörande dina domäner, hänvisas du naturlitgvis till dem.
Men trots din förskräckelse så behöver du, så vitt jag känner till .se-domäner fortfarande förnyas årligen.

Och slutligen: Har du frågor rörande .SE Direkt så råder jag dig till att kontakta dem alt. ta en liten titt på https://domanhanteraren.iis.se/start/help?chapter=1#1

Lycka till!
Oläst 2009-04-17, 12:25 #59
Crilles avatar
Crille Crille är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Crille Crille är inte uppkopplad
Medlem
Crilles avatar

Reg.datum: May 2007
Hur byter man ägare på en .Se adress numera om man säljer den via tex sedo där man inte kan få kontakt id och person/org nummer ?
har domänen hos Se direkt och sedo vägrar helt enkelt att lämna ut sådana uppgifter.
Crille är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 13:43 #60
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by kidcactus@Apr 17 2009, 12:25
Hur byter man ägare på en .Se adress numera om man säljer den via tex sedo där man inte kan få kontakt id och person/org nummer ?
har domänen hos Se direkt och sedo vägrar helt enkelt att lämna ut sådana uppgifter.

du får lämpligen uppgifterna av säljaren?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017