FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Edit: Dessutom betalar arbetsgivaren 6,71 % i sjukförsäkringsavgift för sina anställda.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
|||
Medlem
|
Inte för att jag vill spä på en OT-diskussion, men landstingsskatten (som för mig är 10,45%) är ju otroligt mycket mer än bara sjukvården, men det vet du säkert redan... Oavsett så betalar många av oss ändå mer för sjukvården än vad du gör, ganska mycket mer (beroende på hur mycket man tjänar då så klart)...
Men nu är det kanske dags att försöka få den här tråden on topic igen..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Okej, som sagt, det var utan min inblandning, men jag förstår som vanligt inte din iver att framhålla USA som ett föregångsland på egentligen alla områden (även om du ibland säger "allt är inte bra") Medicares/Medicaids framgång eller frånvaro av detsamma kan väl i rimlighetens namn inte mätas i kostnader, utan kan väl enbart mätas i kvalité och tillgänglighet på sjukvård !? Men om nu Medicare är så bra, varför har du en egen sjukförsäkring ? Jag vill påstå att det är ganska naivt av dig att påstå att ingen nekas sjukvård i USA, oavsett om man läser det ordagrant, eller går in på vad som menas med sjukvård. Inte "ens" i Sverige stämmer (tyvärr) det påståendet. Citat:
Men, just din situation är väl inte den mest intressanta (no offense) , du har flyttat till USA, och jag antar att du inte har angett skäl som klassar dig som flykting, utan att du någonstans sett det som en chans/möjlighet, vilket rimligtvis borde (och kanske måste) påverka ditt sätt att se på USA, det som är intressant i bedömningen hur "bra" USA, eller alla länder såklart, är är väl hur man tar hand om dom breda massorna, eller ännu hellre, dom svaga och utsatta. Ser du själv t.ex. ingen fara med ett system där man aktivt måste byta försäkring flera gånger om året för att inte behöva betala överpriser ? Jag antar att försäkringar fungerar helt olika mot här i Sverige, för med en svensk försäkring skulle ett sådant förfarande innebära att man slår undan sina egna ben, eftersom en försäkring jag tecknar idag inte gäller sjukdomar jag kan tänkas haft vid tecknandet, och ett nytecknande 2 ggr/år skulle i princip göra samma försäkring oanvändbar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
http://www.swedbank.se/sst/www/inf/o...,,40664,00.pdf Google ger även lite svar på hur olika län fördelar skatten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sjukvårdsförsäkringar börjar växa ganska kraftigt i Sverige.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||||
|
|||||||
Bara ett inlägg till!
|
Gummianka:
Vi kan säga så här. Under 35 år i Sverige så "tyckte" jag precis som du. Nu efter 8 år här så har man faktiskt insett att allt man blev matad med i Sverige inte var helt sant. Till och med väldigt långt från sanningen. Citat:
Nu har jag ju inte haft så många möjligheter att prata om dessa ämnen eftersom 90% av kommentarer om usa normalt sett handlar om rykten, myter och ibland rent falska påståenden. T.ex. när det antyds att folk som inte har sjkukförsäkring inte skulle få nån vård, då är jag faktiskt tvungen att bemöta ett sånt påstående. Tror du att man låter folk ligga på gatan och dö om man är sjuk? Eller vad tror du om de som inte har en sjukförsäkring? Citat:
Min egen erfarenhet av svenska läkare är de var dryga, arroganta och kunde aldrig ifrågasättas. Det är inte kvalitet för mig i alla fall. De gångerna jag har varit tvungen att besöka läkare här har varit en mycket possitiv erfarenhet. Citat:
Medicaid skulle jag inte heller kunna få eftersom det endast är de som inte har råd med egen sjukförsäkring som kan få det. Citat:
Men nu pratar vi om det stora hela. Citat:
Citat:
Jag köper den 1:e januari en sjukförsäkring av bolag x för $200/månaden, 6 månader senare den 1:e juli får man ett brev som säger - Vi är ledsna att informera att våra kostnader stigit och måste höja månadsavgiften till $375. Då går man helt in till kontoret och säger upp försäkringen. Sammtidigt köper man exakt samma förskring för $200/mån. av samma bolag. Detta är nåt de satt i system att det är billigt den första tiden för att sen snabbt höja avgiften. De hoppas väl helt enkelt att folk ska glömma att säga upp och byta försäkring. Det gäller bara att veta hur man utnyttjar detta korkade system. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Medlem
|
Man kankse skulle starta en annan tråd om detta så TS kan få tillbaka sin tråd.
Lite mer OT info: USA har ett skattetryck på 28,3 % av 2007 års Bnp. Samma år hade Sverige 48,2%. Då måste vi ha det nästan dubbelt så bra vad gäller allt som är skattefiansierat... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||