FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Dan Gratis är gott
![]() Ontopic, så håller jag med patrik till viss del, är man kund hos en leverantör som tar månadsavgift så må det väl vara okej om man kanske bara är kund ett år, men säg att man vore trogen kund i 10+år.. helt plötsligt har man betalat väldigt mycket för sina IP adresser som inte kräver speciellt mycket mer jobb efter uppsättning, naturligtvis förstår jag att företag vill tjäna pengar och att de som jobbar där vill ha mat på bordet, men vore det inte enklare att för fredens skull helt enkelt specifiera kostnaderna för kunden lite annorlunda? Tex Nät-övervakning, säkerhetsutvärdering etc? att man "gör" detta engång i månaden, och därigenom inte heller går emot RIPEs "önskemål/regellista"? Jag tror att patrik hänger upp sig på hur man specifierar kundes kostnad, dvs att man i klartext skriver månadsavgift för IP. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Oftast när jag lånar saker resulterar det inte i förhör..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
|||
|
En gång lånade jag root-lösenordet av en kille i Västerås som hade blåst mig på en betalning. Han hela hårddisken fylld med kreditkorts-fraud. Då blev det förhör..
![]() Tyvärr inget blev det inget den gången, poliserna trodde inte de kunde använda min cd-skiva med bevis utan att samtidigt sätta mig i problem. Fast de fick ju vatten på sin kvarn i sin redan pågående utredning mot snubben i den typen av brott (de snodde/köpte/sålde cc-magnetstrips och gjorde egna kort de försökte ta ut pengar med..). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Men vi kanske kan försöka hålla oss on topic nu.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror, eller vill åtminstone tro, att alla seriösa aktörer här för nogsamma register på alla system, nyttjande av ip-adresser, uppdaterar utrustning, byter ut utrustning, skickar sina anställda på utbildning och övar för olika möjliga händelser...
Detta kostar pengar. Att ta betalt för detta är självklart. Att en kund som har många ip-adresser kostar mer än en som har lite är lika självklart. Kostnaden per ip-adress och månad är oftast liten, om man har kommit så långt att man har lite ip-adresser att tillgå (vilket nog en del här inte har), men det förändrar inte det faktum att det finns en kostnad. Att debitera per ip-adress är ett enkelt sätt att fördela dessa kostnader över kunderna och en del leverantörer tar relativt mycket för tjänsten, en del mindre eller inget alls. Det viktiga i sammanhanget är ju man öppet redovisar vad man tar betalt för. Om vi till exempel har en leverantör som har 1024 kronor i månadskostnad för utrustning och administration kopplat till sina 1024 ip-adresser så ser jag inget orimligt i att man debiterar ett par kronor per använd ip-adress och månad...
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
|
Sluta använda utrustning som kostnad för IP för det är inte sant i verkligheten, en av mina core utrusstning har en elkostnad på ca 1.000 i månaden.
Ja den drar massor med ström, men inte kan jag beräkna den kostnaden utslaget på antal iP eller sådant påhitt. Behöver utrustningen i vilket fall och skulle lika väl kunnat köra IPX endast. Faktisk tid är en sak man skulle kunnat ta betalt för, dock så påverkar det inget i tid för en /29 eller /28. Möjligt vid en /24 då RIPE gnäller mer och tar längre tid då men inte för mindra antal IP. Så är fel att debitera olika kostnader för något som tar samma tid och samma kostnad. Jag skulle klara ha anställda och betala ut löner på dom priserna jag har när det behövs och finns ett visst antal kunder, så tycker det visar att jag kan hantera pengar bättre och få mer för pengarna än många andra leverantörer. Sedan kan man fundera på vilka andra leverantörer som låter kunderna sitta i helt redundanta plattform som 6500. Många leverantörer är bra på att ta betalt men vad får du för pengarna är frågan. Men ni har rätt på ett sätt, skulle inte klarat sitta som VD i större företag där ledningen endast har som mål att mjölka ut maximal vinst och skita om att man säljer en dålig tjänst bara dom får sina pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fascinerande att långa diskusioner med patrikweb ALLTID hamnar där...det känns som en välkänd branschhemlighet eller nåt...
men jag tror att Xamda satte fingret på en viktig sak, det handlar ju nånstans om att hitta ett sätt att debitera saker man gör, visst, man kan göra massor med jobb för att vara schysst, men så bygger man ju inget imperium, och knappt ens ett solvent bolag... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
|
Säg att du har delat ut 1000 extra IP och tar 5 eller 20 per IP extra i månaden, vad blir det i pengar då varje år?
Och 1000 extra IP är inte alls så mycket om man räknar på hur många IP vissa kunder kan använda. Säg när du börja komma upp i 2000-4000 IP, vilken summa är vi upp i då? Är man en stor leverantör med många kunder så går det åt en hel del IP till slut, sedan har man en bra tjänst så brukar kunderna stanna hos en så kan bli många år kunderna stannar. Och reglerna är att man endast får ta administrativa avgifter för IP, då kan du nästan kräva att företaget har en anställd endast för sysla med IP med eget nummerk underna kan ringa till för att kunna ens säga att det är administrativa avgifter. Alla fall dom företaget som tar så pass mycket per IP och använder många IP. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|