Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Spartips från BBB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-22, 19:06 #51
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by fourt@Mar 22 2004, 09:26
Jag minns en liknande diskussion när multitrådade ftp-program dök upp. Många trodde sig kunna ladda ner med 20kByte/s med vanliga 56k Modem. Mätaren i programmet sa 20, då var det så.
Att sen hårdvaran satte begränsningen till 56kbit spelade ingen roll, flera av mina bekanta hade en övertro på sitt superduper-ftpprogram dom hittat.
Telefonmodem kör ju komprimering. Man kan säkert komma upp i 50kb/s eller mer under hyffsat normala omständigheter. HTML-kod t.ex. komprimeras riktigt bra.
kullervo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-22, 19:44 #52
fourt fourt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
fourt fourt är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 22 2004, 17:06
Telefonmodem kör ju komprimering. Man kan säkert komma upp i 50kb/s eller mer under hyffsat normala omständigheter. HTML-kod t.ex. komprimeras riktigt bra.
50kByte/s antar jag du menar. Riktigt så bra går inte med modem eftersom baudraten mellan modem och dator oftast var begränsad till 115200baud, denna begränsningen ligger i serieportarna, max på 'komprimerbara' (okomprimerade textfiler) ligger på ca 12-15kByte/s.
Det är möjligt att moderna USB-modem kan komma upp i högre hastigheter på just komprimerad data, men det gäller ju som du sade bara tex HTML-kod som kan komprimeras rätt bra, ett ziparkiv får man nöja sig med 5-6kByte/s på oavsett.
fourt är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-22, 20:54 #53
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
börjar man diskutera hur mycket olika typer av data kan komprimeras vid överföring osv så pratar man ju egentligen om något helt annat. att sedan programmen som mäter hastigheten -tror- att det går snabbare än det går endast för att filen överförs i komprimerad form och tidsmätningen görs beroende på filens ursprungliga storlek utan att ta hänsyn till komprimeringen är ju egentligen irrelevant.

Citat:

Om man laddar ner hela paketet så tar de upp bandbredd, ja, helt rätt =o)
Men om du set att ett paket kommer å aldrig "sparar" de så tar de inte upp nånting =o)
Däremot kan ja tänkte mig att "kollen" av paket tar upp lite bandbredd, för ja har aldrig lyckats få exakt 50Mbit.. den har maxat nånstand vid 43Mbit.
självklart tar ju trafiken upp bandbredd så fort den skickar över den lina som används - oavsett om du väljer att denya/rejecta trafiken på den (lokala) mottagande datorn. med ditt resonemang skulle ju inte DOS vara ett problem. att "kollen" som du beskriver skulle "ta upp" bandbredd tolkar jag som att du försöker påvisa att paket som behöver retransmittas pga försvunna paket (packet loss av något slag) vid användning av TCP/IP (med felkontroll).

enda anledningen till att det ni beskriver möjligtvis kan fungera hos BBB är ju att bandbredden endast begränsas av mjukvara. mjukvaran tillåter isåfall en bandbredd på ex.vis 10Mbit / ip och genom att använda flera olika IP-adresser kan man komma "runt" spärren på så sätt att man förbigår den mjukvaran. detta är i sig inget konstigare än att de skulle kunna begränsa överföringshastigeten till 50Mbit / ip (med tanke på att den egentliga hårdvaru-begränsande delen av bandbredden antagligen är minst 100Mbit).

bandbredds-begränsningen läggs vanligtvis in i router/switch i det kopplingsskåp som din nätverkskabel är kopplat till just från ditt uttag i lägenheten. mjukvaru-begränsningen ställs mao in för varje fysiska port på router/switch som nätverksuttagen är kopplade till. har du flera uttag till din lägenhet som är inkopplade till två olika portar på routern/switchen med vardera begränsningen av 10Mbit har du däremot teoretiskt möjligheten till totalt 20Mbit bandbredd (om man bortser från andra möjliga begränsningar).

själv sitter jag ex.vis inkopplad på ett 100Mbit nät med mjukvarubegränsning på 15Mbit i switchen. mjukvarubegränsningen fungerar så att den helt enkelt slänger bort paket då den nyttjade bandbredden övergår 15Mbit. i praktiken kan man däremot få uppemot 20Mbit och kanske även högre pga vissa brister i mjukvarubegränsningens utformande - men det är en annan historia.
Oläst 2004-03-22, 21:29 #54
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by fourt@Mar 22 2004, 17:44
50kByte/s antar jag du menar. Riktigt så bra går inte med modem eftersom baudraten mellan modem och dator oftast var begränsad till 115200baud...
Yes, stort B menade jag.

Jag tänkte inte på serieportens låga bandbredd. Men nuförtiden är det nog vanligast med inbyggda modem som går på PCI-bussen. Jobbade i datoraffär i STHLM-området för ett år sedan och då uppmärkasammade jag hur mycket modem det fortfarande säljs. Hajar inte hur dom hittar så många telefonkablar att stoppa in i datorerna när BBB drar in nätverk i t.om min farmors pentionärs-hyreshus.
kullervo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-25, 19:25 #55
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Citat:
Originally posted by faldo@Mar 19 2004, 17:29
Just nu e jag på uppdrag i Gbg... men i mitten på nästa vecka kommer ja hem, då ska ni få se en log (inte från min dator utan från Decibels FTP server)
K, nu är det torsdag....
Robert är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-26, 15:05 #56
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling

Nykomling

Den som väntar på nå gott väntar aldrig för länge ;o)

Näe, men ja måste fixa nätverksladdarna hemma, har lånat ut för många för att genoföra "beviset" till fullo. Man vill ju gå i god för de påståenden man har haft ;o)
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-26, 15:08 #57
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Jag är personligen nöjd med ett bevis som säger >10mbit. Sen om du har 2 eller 5 nätverkssladdar är mindre intressant =)
Tobbe är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-28, 15:47 #58
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
faldo:
Skulle vara tacksam om du berättade lite om vilken typ utav hårdvara du använder?
Vanlig Router? Går alla 5 nätverkssladdar från burken in i routerns alla portar? Eller hur är det uppbyggt hos dig, via en switch? Berätta gärna lite mer om hur det hårdvaromässiga fungerar...

Tack!

Mvh/Alper
Alpha är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-29, 15:26 #59
Roberts avatar

Roberts avatar

...nu har det gått 8 dagar... B)
Robert är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-29, 17:41 #60
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Alper@Mar 28 2004, 12:47
faldo:
Skulle vara tacksam om du berättade lite om vilken typ utav hårdvara du använder?
Vanlig Router? Går alla 5 nätverkssladdar från burken in i routerns alla portar? Eller hur är det uppbyggt hos dig, via en switch? Berätta gärna lite mer om hur det hårdvaromässiga fungerar...

Tack!

Mvh/Alper
Från Rj45 kontakten i väggen går 1st kabel till en av portarna i en switch (DSS-8+). Du skulle oxå kunna använda en router som inte översätter adresserna (vet dock inte om de går att stänga av denna funktion.
En hub funkar däremot inte me tanke på att den kommer blanda ihop de olika IP adresserna.
Från switchen går 5st kablar till servern. dvs. att den skickar 5 st (ej adress översatta) IP nummer till en Windows 2000 server innehållande 6st nätverkskort (3Com).
På servern används WinRoute Pro (DHCP server) som med hjälp av "Advanced nat" skickar ut ett IP (via de 6e nätverkskortet) till varje dator som ligger på de NATade nätverket.
faldo är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017