Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Min hemsida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-10, 21:46 #51
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Men tjoho. Ni låter som killen som brukade ringa till Ginza och erbjuda sin enmans-företags javascript-baserade ehandelslösning till dem när de körde på ett kluster och redan hade investerat xxxx konsulttimmar i sin befintliga lösning. (Skam den som ger sig dock).

Jag tror inte att ni som förespråkar OSC här har någon som helst aning vari skillnaderna mellan en enterpriselösning och att köra OSC för ett par hundra kunder om dagen ligger i.
Därför får ni de svaren ni får / inga svar alls.

Det går inte att jämföra backningen en kund kan få mellan en speciallbyggdlösning och OSC + contribs. Som kullervo och flera andra påpekar, en förändring i koden innebär att man sedan måste stödja den ändringen i ALLA nya uppdateringar av OSC. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart. En inhouse-lösning däremot kan uppgraderas och tillökas utan att andra delsystem påverkas.

30k för en ehandelslösning som är brukbar där det är en konsultlösning bakom ser jag som ett bra pris. (30 timmar för att utveckla en hel webbshop är inte mycket). Jämför man med tiden det tar att packa upp OSC och installera så blir det såklart läskigt, men kom inte och jämför speciallösningar med ett standardpaket.. det blir bara fånigt.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-10, 21:54 #52
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar

Reg.datum: Jun 2006
Ginza bör inte köra en oscommercelösning. I uppstarten av en helt ny webbutik är det däremot ingen dum idé.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-10, 23:13 #53
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Originally posted by Taras@Jun 10 2006, 21:28
Kan du inte ge två exempel på dessa e-handelslösningar som har alla patchar/contribs du behöver, men som OsCommerce INTE har.
Och som kostar $200...
Vi är nog många som skulle uppskatta en sådan produkt.

120 contribs och ändringar???
Kan du ge 3 exempel på dessa contribs?
Duger inte de jag listat redan? Cubecart, virtuemart är båda billigare än $200 tex.

Rabattsystem - http://www.oscommerce.com/community/contributions,282
Order editor - http://www.oscommerce.com/community/contributions,1435
Header tags controller - http://www.oscommerce.com/community/contributions,207
Ultimate SEO urls - http://www.oscommerce.com/community/contributions,2823
Ultrapics - http://www.oscommerce.com/community/contributions,1642
Who's online - http://www.oscommerce.com/community/contributions,824
Multiple flat rates - http://www.oscommerce.com/community/contri...ributions,1470/
User tracking - http://www.oscommerce.com/community/contributions,1055
X-Sell Cross sell - http://www.oscommerce.com/community/contributions,1415

Skall jag lista alla 120 eller?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-13, 10:13 #54
teamwebs avatar
teamweb teamweb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
teamweb teamweb är inte uppkopplad
Medlem
teamwebs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Priset är rätt normalt och kanske ganska billigt. Det gäller att du som kund gör en tydlig kravspec på vad som ska ingå och vad som Inte ska ingå. Och då gäller det att speca allting (man kommer på) och detta jobb bör ta rätt lång tid att komma fram till.

När det gäller designen så tycker jag att din skiss är just en skiss. Man kan inte räkna med att kunden kan design utan som utvecklare brukar man ta skisserna med en lätt nypa salt. Tyvärr tror många kunder att dom är kungar på design och hänvisar till sin powerpoint eller excelfil. Då kan man göra som vi brukar göra, ta fram ett förslag tillsammans med offerten, oftast bara att snabbt utkast men något som visar på hur det kan se ut. Godkänner kunden både offerten och utkastet så är allting grönt.

Många kunder borde gå Beställarkurs - Steg 1 nånstans för ofta får man verkligen jobba med kunden med att ta fram kravspecen. Detta jobb syns oftast inte helt vid slutdebiteringen, dvs utvecklaren har fått betala för utbildningen.

En annan sak som slår mig och säkert andra är att du inte verkar ha gjort en budget på utgifter och intäkter. Hade du gjort det och förmodligen (pessimistisk budget) kommit fram till att du knappast hade råd med vare sig dyr server eller konsulttimmar för webbshopen. Då hade du valt spår två, dvs billig host och OsC istället och sedan när allting rullar på uppgraderat till något större.

Designen från Digifactory är snygg, ljus och enkel. Något som säkert tilltalar de flesta. Funktioner ligger där dom ska vilket säkert ökar på köp.
teamweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-13, 13:54 #55
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2005
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2005
Tråkigt för dig att det blev så fel med allt, du skulle tagit in en konsult som rådgivare innan du valde leverantör.

150k är rimligt för en webshop, där arbetet och plattformen är väl dokumenterat. Om jag köper specialsydd programvara så ser jag gärna att man laggt ned mer tid på den än 4 dagar...

Det är dock upp till leverantören att inte ta sig an jobb där man inte hinner få fram något vettigt. Men i det priskrig som finns på IT-sidan så är det inte alltid lätt att tacka nej till kunder, se bara på de SEO företag som i stort sätt nöjer sig med att fixa en handfull inlänkar tills sina kunder.

PS
OsC koden är det fulaste jag vet!
DS
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-13, 15:05 #56
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Min personliga uppfattning är att Brickshops skiss är bra mycket bättre än de resultat som presterades. Det företag som Brickshop anlitade borde ha sagt ifrån direkt att de inte har kompetens att prestera en hemsida efter Brickshops önskemål.

Som köpare finns det inget värre än företag som inte kan säga rakt av vad de klarar av och inte klarar av. En förstående kund förstår att ett företag inte har expertkunskap på alla områden. Men med facit i hand så kan både kund och företag gemensamt komma överens om vad som går att prestera.

Angående kostnaden så är det pris Brickshop fått betala fullt rimligt. Men, en varas pris kan endast sättas i relation till den upplevelse köparen har av det. Eftersom Brickshop inte har fått det han vill ha, utan någon förvarning, så är priset helt åt skogen.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-13, 20:05 #57
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Medlem

Citat:
Originally posted by DistansData@Jun 9 2006, 19:59
Kors då Jag lider med dig Brickshop. Du hamnade helt enkelt helt fel i din strävan att starta en e-butik. Men det finns tyvärr fortfarande många som inte har koll på hur dom ska göra eller vad dom ska betala när dom vill starta upp en verksamhet på Internet och då företag som utnyttjar det faktumet också.

Jag vill också försvara Open Source och då även osCommerce, osCommerce har ca 3 000 färdiga tilläggsprogram så man hittar alltid någon funktion som passar, och dom går att anpassa till kundens behov också. Jag har byggt väldigt många e-butiker baserade på osCommerce och kunderna är väldigt nöjda med den e-handelslösningen.

Varför betala hela utvecklingskostanden för en produkt som ett företag redan har utvecklat men debiterar varje kund om och om igen för ? Ingen kan lura i mig att dom skulle ha tagit fram den lösningen från scratch utan den var färdig redan och till råga på allt ville dom inte modifiera sin lösning för då skulle dom bli tvungna att lägga ner tid på den och inte tjäna sina tusentals kronor för ingenting.

En ny funktion i osCommerce får du integrerad för några hundra av vilken konsult som helst som jobbar med osCommerce. Att osCommerce inte skulle vara någon bra lösning som några försöker få till baserar sig oftast på att dom själva har en dyrare lösning att erbjuda och dom är självklart rädda för att Open Source ska upptäckas av fler för då kan dom inte kunna sälja sin lösning längre eller ta dom summorna som dom tar.

Jag själv har flera kunder som i år har en beräknad omsättning på 8 - 10 miljoner och dom använder osCommerce Det har dom lyckats med på ungefär 1,5 år så inte har dom haft några problem med osCommerce inte, märk väl att dom har också startat från noll och inget.

Jag tycker att fler ska se Open Source och då även osCommerce som ett väldigt bra men ändå billigt sätt att starta en e-butik, du kan med små kunskaper få igång osCommerce själv men ofta kan du för en väldigt billig penning få en nyckelfärdig butik med support för en struntsumma av vilken konsult som helst som jobbar med Open Source om du vill ha tryggheten att kunna få hjälp ifall något strular och det helt gratis, men var noga med att som det nämndes kolla refernserna och kontakta ett flertal av dom för tyvärr finns det avarter och svartjobbare inom webbyråbranschen som i alla andra branscher.

Webbhotellets kostnad är skrämmande, ett bra webbhotell idag kostar 75 - 175 kr i månaden och det finns billiga men när det gäller webbhotell så får man oftas det man betalar för, men över 1000 kr/mån dom lurade nog i dig en dedikerad server som det inte finns någon som helst anledning för en nystartad e-butik att ha, skulle man få behov av större resurser så är det någon som man kan uppgradera i efterhand men det är inte ofta man behöver göra det.
Tack DistansData för dina fina ord!

Det är många som har rekomenderat osCommerce och t.o.m. erbjudit sig att gratis bygga en hemsida till mig!
OsCommerce är ett mycket bra erbjudande till ALLA som ska skaffa sig en första hemsida! Dem har det mesta för en
fungerande webshop. Vad mer kan man önska sig? Nästa gång jag bygger en hemsida blir det garanterat med
osCommerce, om jag inte vunnit på lotto B) Lycka till med affärerna!

/Marcus
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-13, 20:22 #58
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by grazzy@Jun 10 2006, 21:46

30k för en ehandelslösning som är brukbar där det är en konsultlösning bakom ser jag som ett bra pris. (30 timmar för att utveckla en hel webbshop är inte mycket). Jämför man med tiden det tar att packa upp OSC och installera så blir det såklart läskigt, men kom inte och jämför speciallösningar med ett standardpaket.. det blir bara fånigt.
Som DistansData sa..

"Varför betala hela utvecklingskostanden för en produkt som ett företag redan har utvecklat men debiterar varje kund om och om igen för ? Ingen kan lura i mig att dom skulle ha tagit fram den lösningen från scratch utan den var färdig redan och till råga på allt ville dom inte modifiera sin lösning för då skulle dom bli tvungna att lägga ner tid på den och inte tjäna sina tusentals kronor för ingenting."

klockrent DistansData! :lol:
Oläst 2006-06-13, 20:52 #59
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by teamweb@Jun 13 2006, 10:13
Priset är rätt normalt och kanske ganska billigt. Det gäller att du som kund gör en tydlig kravspec på vad som ska ingå och vad som Inte ska ingå. Och då gäller det att speca allting (man kommer på) och detta jobb bör ta rätt lång tid att komma fram till.

När det gäller designen så tycker jag att din skiss är just en skiss. Man kan inte räkna med att kunden kan design utan som utvecklare brukar man ta skisserna med en lätt nypa salt. Tyvärr tror många kunder att dom är kungar på design och hänvisar till sin powerpoint eller excelfil. Då kan man göra som vi brukar göra, ta fram ett förslag tillsammans med offerten, oftast bara att snabbt utkast men något som visar på hur det kan se ut. Godkänner kunden både offerten och utkastet så är allting grönt.

Många kunder borde gå Beställarkurs - Steg 1 nånstans för ofta får man verkligen jobba med kunden med att ta fram kravspecen. Detta jobb syns oftast inte helt vid slutdebiteringen, dvs utvecklaren har fått betala för utbildningen.

En annan sak som slår mig och säkert andra är att du inte verkar ha gjort en budget på utgifter och intäkter. Hade du gjort det och förmodligen (pessimistisk budget) kommit fram till att du knappast hade råd med vare sig dyr server eller konsulttimmar för webbshopen. Då hade du valt spår två, dvs billig host och OsC istället och sedan när allting rullar på uppgraderat till något större.

Designen från Digifactory är snygg, ljus och enkel. Något som säkert tilltalar de flesta. Funktioner ligger där dom ska vilket säkert ökar på köp.
Det låter som om digifactory mutat dig hehe

För det första.. Tydlig kravspec? Räcker det inte med 10 bilder ingående detaljer, 10 timmar snack och 120 mail
för att dem ska fatta vad jag menar? ÖPPNA ÖGONEN OCH SE! Så hade jag sluppit allt shaffs från början.

Min skiss är just en skiss.. Tar konsulten min skiss med en nypa salt ska han tala om om det innan han skickar ett kontrakt eller? Jag skulle blir jätteglad ifall Digifactory tog fram ett förslag till mig. (Det gjorde dem också, fast efteråt när kontraktet var påskrivet)
Jag var inte nöjd kan jag säga .
Många "webbdeigners" ( ingen auktoriserad titel vilket betyder att vem som helst kan kalla sig det) borde rensa öronen från kox och ta på sig att par STORA glasögon!.. Men varför lyssna? För vissa handlar det bara om en kråka på pappret sen får man deras färdiga lösningar
(+ några timmars byta bilder jobb).

"-En annan sak som slår mig och säkert andra är att du inte verkar ha gjort en budget på utgifter och intäkter"
Klart jag hade en budget! Starta-eget-bidraget! på 5000 x 6= 30000 kr! B)

En viktig sak att tänka på är att skaffa en deadline! Jag hade inte räknat med att min hemsida skulle vara klar 1 februari.
(Första diskussionerna var i augusti förra året) Sedan gick det veckor innan man hörde från dem igen. Antagligen hade dem väl viktigare kunder att ta hand om?

Vi har alla varit "noobs" någon gång. Jag trodde att "ska man vara professionell så måste man skaffa en professionell hemsida"

Teamweb läs mitt brev. hade jag vetat om OsCommerce hade jag inte valt digifactory :lol:
Oläst 2006-06-13, 22:21 #60
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Brickshop@Jun 13 2006, 20:52
-En annan sak som slår mig och säkert andra är att du inte verkar ha gjort en budget på utgifter och intäkter
Klart jag hade en budget Starta-eget-bidraget på 5000 x 6= 30000 kr
Men om du hade en budget på 30 000 kr - varför accepterade du då en offert som översteg din budet? Om dina pengar är slut kan du ju inte köpa in några varor; därmed inte sälja något och lösningen blir värdelös även om den hade varit jättebra - för du hade ändå inte haft användning av den.

Visst låter det som att mycket av den funktionalitet du förväntade dig saknades; men vad stod det då i offerten? Jag tycker att deras första designförslag så väldigt bra ut och tror att det hade fungerat bra.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017