Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


HÖG SKATT

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-28, 14:05 #51
DudeRille DudeRille är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 599
DudeRille DudeRille är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 599
Citat:
Originally posted by aquastorm@Feb 28 2008, 14:40
Jag tycker att man borde få välja vad en del av sin skatt ska gå till. Då väljer de flesta saker de själva tjänar på men jag tror detta får effekten att fler arbetar och betalar skatt och att skatterna skulle komma in på det sättet.

Tror då även att vissa saker som skatten går till idag glömms bort, eller inte kommer in tillräckligt mycket till just den delen.
DudeRille är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-28, 14:41 #52
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Som Jonas Birgersson har sagt, det finns två sätt att tackla problemet. Antingen låter du bli att tjäna pengar, så slipper du också betala skatt. Eller så ser du till att tjäna så mycket pengar att det inte gör något att en stor del försvinner i skatt.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-28, 18:52 #53
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Skatan@Feb 24 2008, 21:05
Gud vilken fräsch, kreativ och nytänkande tråd.
Finns 242 andra länder (tack google), varför inte flytta?
(Grattis till mig själv på 21 års dagen)
Så om man inte gillar några saker med Sverige så ska man flytta utomlands? Smart tänkt, hörru.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-28, 18:54 #54
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by aquastorm@Feb 28 2008, 14:40
Jag tycker att man borde få välja vad en del av sin skatt ska gå till. Då väljer de flesta saker de själva tjänar på men jag tror detta får effekten att fler arbetar och betalar skatt och att skatterna skulle komma in på det sättet.
Man kunde kanske göra så med 5-10% (inte procentenheter då) av skatten på prov och se vad det ger för effekt men jag har svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad vad gäller skattefusk och svartjobb.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 01:04 #55
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Feb 28 2008, 20:41
Som Jonas Birgersson har sagt, det finns två sätt att tackla problemet. Antingen låter du bli att tjäna pengar, så slipper du också betala skatt. Eller så ser du till att tjäna så mycket pengar att det inte gör något att en stor del försvinner i skatt.
Det finns ett tredje alternativ också: Sänk skatten så det lönar sej att jobba. Varför ska mitt slit försörja en massa andra?
kingofroad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 01:27 #56
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Skatan
Gud vilken fräsch, kreativ och nytänkande tråd.
Finns 242 andra länder (tack google), varför inte flytta?
(Grattis till mig själv på 21 års dagen)

Så om man inte gillar några saker med Sverige så ska man flytta utomlands? Smart tänkt, hörru.
Jag har flyttat utomlands just för att jag inte gillar vissa saker i Sverige. Skatterna är ett exempel. Över 50% av BNP är skatt. Vart går alla dessa pengarna? Sjukvården är ett stort skämt. Skolorna förfaller. Åldringsvården hör man ju förfaller. Våra vägar förfaller. Vart går alla skattepengar egentligen?
Så du har helt rätt tartareandesire. Det är smart tänkt. Det är jättesmart tänkt!!! Du har hela EU du kan flytta inom om du vill utan att ha ett pass. Du har hela resten av världen som ett stort arbetsfält. Dessutom så lär du dej en hel del annat om du flyttar utomlands som du inte har en chans att lära dej i den skyddade verkstaden Sverige. Om du är svensk så gäller inte vår sociala nätverk dej om du inte är tungt kriminellt belastad. Socialbidrag får du inte om du äger något. Gäller om du äger bostad eller bil. Sitta på akuten i många timmar för att få träffa en läkare som hade varit smartare att träffa på vårdcentralen hemmavid. Osv. Där jag befinner mej är vården inte så dyr men är minst lika bra som i SVerige. När jag har behövt uppsöka läkare, antingen akuten på ett sjukhus eller en privatpraktiserande läkare, har det gått mycket fort. En god blev träffad av en man som trillade ner genom innertaket och vi åkte till sjukhus. Det tog drygt en timme (!!!) på sjukhuset. INKLUSIVE röntgen!!! Blev hela 550 kr fattigare. Men då inkluderade detta och lite medicinering. Hade kostat ungefär det samma i Sverige TROTS att staten betalar det mesta och sen så hade det tagit mellan 10-24 timmar INNAN vi fått träffa läkaren.
Så frågan är om vem som är smart egentligen. Och vem som inte är det. Med dagens internetuppkoppling kan man sköta väldigt mycket från olika platser i världen med samma resultat. Dock kan man ju själv bestämma vad pengarna ska användas till då.
kingofroad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 04:53 #57
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 22 2008, 08:20

OT - Finns fler som kan räknas till gruppen Parasiter:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1752047.ab för att man bara gjorde en vinst på 31 Miljarder - är det ruttet eller?
De som investerar i aktier och därmed i företag tar en medveten risk mot en förväntad avkastning. Man vill ha betalt helt enkelt för sitt risktagande och aktieägarna utser på bolagsstämman en styrelse, som bland annat har till uppgift att tillgodose ägarnas krav och förväntningar. Kostnadsbesparingar när intäkerna inte är nog stora är något man helt enkelt får räkna med, då risken för ägarna måste betalas på något sätt.

Till er som skrev att aktieaffärer medför dåliga saker:
Utan riskvilligt kapital skulle vår tillväxt vara obefintlig. Hur skulle företag kunna växa eller ens finnas till om det inte vore för att folk trodde på dem och kunde investera i dem? Utan aktieaffärer skulle väl allt vara statligt eller finns det något alternativ jag missat här?

Aktiehandel är jätteviktigt för tillväxten. Lönsamma företag belönas och kan växa medan olönsamma företag slås ut, allt medan investerarna står för risken, inte staten och skattebetalarna.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 08:19 #58
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
kingofroad - var finns du, geografiskt?

Kristofer - ja, jag tror du missat några saker här. Allt skulle knappast vara statligt om det inte vore för våra börser och den spekulativa aktiemarknaden. Vi skulle ha en lugnare och bättre marknad, tror jag.

Du tror väl knappast att det gynnar något företag direkt med börshandeln, såvida inte företaget ständigt nyemitterar eller får tag på större seriösa investerare som vill gå in med riskkapital vid sidan av summan de betalar för alktierna? Om jag löper Erikssonaktier idag så hjälper det knappast Eriksson, men det bidrar till att hålla en hög nivå på priserna, vilket gynnar mig och övriga ägare.

Vad företag behöver är investeringar och långsiktighet, något man sällan finner på börsen idag. Det finns undantag, men det är rätt sällsynt. Man spekulerar i aktiernas värdeökning utan att medverka i utvecklingen av företagen och det är, sannolikt, mer på ont än gott för flertalet företag.

Jag tror inte heller allt skulle vara staligt om vi slapp aktiehandeln på börsen. Det gäller faktiskt ganska få företag i vårt land, resten är inte tillgänglig för köp på börsen och vi har inte alla blivit statliga för det.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 09:37 #59
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
Citat:
Originally posted by Xamda@Feb 29 2008, 14:19
kingofroad - var finns du, geografiskt?
Jag befinner mej i Asien. Men åker antagligen till Europa snart och EU fast då inte till Sverige utan till ett mer företagarvänligt klimat. Detta landet har nog fler "invandrare" än Sverige och trots detta lär skatten bli riktigt låg för mej där. Och detta sker helt enligt skattelagarna i landet. Lönen är lägre, sjukvården är ungefär som i Sverige, tekniskt sett och rent standardmässigt sett är det en av de större länderna inom EU och trots detta blir det mycket mer pengar över till MEJ. Och då lönar det sej helt plötsligt att jobba. Och jobba mycket.
Där jag befinner mej nu betalar jag 5 % i skatt helt enligt deras skattelagar här i landet för oss utlänningar. Betalar ytterligar några % i socialförsäkring men det blir inte så mycket pengar i slutändan i alla fall det rör sej om. Utöver det har jag en sjukvårdsförsäkring som kostar drygt 4000 kr/år. Så det jag betalar per år i skatter och avgifter nu är mindre än vad jag betalar i skatt i Sverige på 1 månad. Och då har jag betydligt snabbare=bättre sjukvård än vad jag nånsin haft i Sverige, trots att jag haft remiss efter en olycka när jag kom in på akuten. Den gången var dom riktigt snabba i Sverige. Under 5 timmar på sjukhuset. Det längsta jag varit på sjukhus här har varit ca. 2,5 timmar och då var det en del tester som skulle göras. Annars ligger det i snitt på 1 1/2 timme första gången och klart under timmen på återbesök UTAN avtalad tid.
kingofroad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 10:14 #60
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kingofroad
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Feb 29 2008, 00:52
Citat:
Ursprungligen postat av Skatan
Gud vilken fräsch, kreativ och nytänkande tråd.
Finns 242 andra länder (tack google), varför inte flytta?
(Grattis till mig själv på 21 års dagen)
Så om man inte gillar några saker med Sverige så ska man flytta utomlands? Smart tänkt, hörru.

Jag har flyttat utomlands just för att jag inte gillar vissa saker i Sverige. Skatterna är ett exempel. Över 50% av BNP är skatt. Vart går alla dessa pengarna? Sjukvården är ett stort skämt. Skolorna förfaller. Åldringsvården hör man ju förfaller. Våra vägar förfaller. Vart går alla skattepengar egentligen?
Så du har helt rätt tartareandesire. Det är smart tänkt. Det är jättesmart tänkt Du har hela EU du kan flytta inom om du vill utan att ha ett pass. Du har hela resten av världen som ett stort arbetsfält. Dessutom så lär du dej en hel del annat om du flyttar utomlands som du inte har en chans att lära dej i den skyddade verkstaden Sverige. Om du är svensk så gäller inte vår sociala nätverk dej om du inte är tungt kriminellt belastad. Socialbidrag får du inte om du äger något. Gäller om du äger bostad eller bil. Sitta på akuten i många timmar för att få träffa en läkare som hade varit smartare att träffa på vårdcentralen hemmavid. Osv. Där jag befinner mej är vården inte så dyr men är minst lika bra som i SVerige. När jag har behövt uppsöka läkare, antingen akuten på ett sjukhus eller en privatpraktiserande läkare, har det gått mycket fort. En god blev träffad av en man som trillade ner genom innertaket och vi åkte till sjukhus. Det tog drygt en timme () på sjukhuset. INKLUSIVE röntgen Blev hela 550 kr fattigare. Men då inkluderade detta och lite medicinering. Hade kostat ungefär det samma i Sverige TROTS att staten betalar det mesta och sen så hade det tagit mellan 10-24 timmar INNAN vi fått träffa läkaren.
Så frågan är om vem som är smart egentligen. Och vem som inte är det. Med dagens internetuppkoppling kan man sköta väldigt mycket från olika platser i världen med samma resultat. Dock kan man ju själv bestämma vad pengarna ska användas till då.
Jag menade inte att man inte får flytta men han tyckte ju ungefär som att man inte har någon rätt att klaga om man vill bo kvar i landet vilket de allra flesta nog ändå önskar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017