Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sverige - Grekland

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-12, 21:59 #51
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by BigKahuna@Jun 12 2008, 20:22
Å andra sidan är det nästan lite sött när det sitter människor hemma med sin taktiktavla (som kanske t.o.m. gått steg 1 i en tränarutbildning) och kritiserar Lagerbäck co. En ledarstab som levt och tränat med laget i veckor, har erfarenhet av såväl otaliga kval, som slutspelsmatcher och har specialstuderat motståndarna i sömmarna.
Hmmm, vem vet bäst hur man ska möta Grekland tro?
En liten rapportering från Salzburg. Tommy Svensson (som förmodligen har lite mer erfarenhet och meriter än de flesta som uttalat sig här) tyckte att Lagerbäck gör ett bra jobb även om han inte var helt nöjd med uppställning / taktik till Greklandsmatchen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-12, 23:21 #52
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
rille77s avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
Citat:
Originally posted by BigKahuna@Jun 12 2008, 20:22
Å andra sidan är det nästan lite sött när det sitter människor hemma med sin taktiktavla (som kanske t.o.m. gått steg 1 i en tränarutbildning) och kritiserar Lagerbäck co. En ledarstab som levt och tränat med laget i veckor, har erfarenhet av såväl otaliga kval, som slutspelsmatcher och har specialstuderat motståndarna i sömmarna.
Hmmm, vem vet bäst hur man ska möta Grekland tro?
Otto Rehhagel skulle jag svara på den frågan, ingen borde ha bättre koll hur man ska slå Grekland än honom.

Det är väl knappast någon hemlighet att Lagerbäcks 3 ledord är defensiv, defensiv och defensiv, det har varit hans filosofi från dag 1 oavsett motstånd.

Orkar inte gå in på ett långt inlägg till om vad jag har för tankar om taktiken och utförandet, vi kan väl vända på det istället.
Berätta för mig vad det var som var så bra.

Jag hoppas verkligen att Lagerbäck tänker om inför matchen mot Spanien.

Med de svagheter som en "oviktig skit" som jag kunde se i Sveriges spel vad har då inte Luis Aragones kunnat utläsa, han har ju även spelarmaterial för att kunna utnyttja dessa svagheter.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 09:19 #53
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Hmmm, vem vet bäst hur man ska möta Grekland tro?
jag tror han menar vem som är bäst du eller lasse.

lasse är bra för att han vinner matcher.

jag frågar igen, vad ska lasse göra för att du ska va nöjd? vinna alla matcher med 8-0?

Det skulle vara skoj att se dig som förbundskapten och se hur länge du fick behålla jobbet.

Det känns nästan som att du vill att sverige ska förlora så du kan säga "vad va det jag sa?" och fortsätta att gnälla på landslaget.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 09:38 #54
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
nu var det ju den fjärde matchen i ett mästerskap som Sverige vann under Lagerbäcks ledning (25% utdelning). Så att säga att han vinner matcher stämmer nog bara i kvalet
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 10:52 #55
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Originally posted by goose@Jun 13 2008, 09:38
nu var det ju den fjärde matchen i ett mästerskap som Sverige vann under Lagerbäcks ledning (25% utdelning). Så att säga att han vinner matcher stämmer nog bara i kvalet
Man möter mycket bättre lag i ett slutspel, det kanske beror på det?

Skulle vi spela "snyggare fotboll" skulle vi nog vinna betydlige färre än 25% av slutspelsmatcherna.....
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 11:27 #56
BigKahunas avatar
BigKahuna BigKahuna är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11
BigKahuna BigKahuna är inte uppkopplad
Nykomling
BigKahunas avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11
tartareandesire: Tommy Svensson får ha sin åsikt, likväl som rille77, Pelle Svanslös, Mourinho och Karlsson på taket. Likväl tror jag den svenska lagledningen som studerat Greklands matcher utan och innan, har bra koll på vilken taktik som är bäst, och vilka av landslagsspelarna som passar bäst in i den taktiken. Resultatet 2-0 visade ju iallafall att de inte var helt fel ute, right?

rille77: Vad Sverige gjorde bra? Jo, man tog effektivt bort Greklands anfallsspel vilket resulterade i väldigt få farliga målchanser. Disciplin och tålamod i defensiven gav till slut utdelning även framåt.

Ponera att Sverige analyserat grekernas anfallsspel (svindlande tanke va?) och försvarade sig på det sättet man ansåg vara bäst mot just det motståndet (t.ex "tvingade" ytterbackarna att mata långbollar utan resultat). Skulle det isåfall vara en dålig taktik? Det skulle inte kunna vara så att just din taktik är den som grekerna lättare bemöter, och det har visat sig under deras kval-matcher?

Eller du kanske har bättre koll på hur Grekland spelat i EM-kvalet, deras svagheter och styrkor, än Lagerbäck & co?
BigKahuna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 19:10 #57
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
rille77s avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
Citat:
Citat:
Hmmm, vem vet bäst hur man ska möta Grekland tro?
jag tror han menar vem som är bäst du eller lasse.
Jag vet, kunde inte bara låta bli.

Citat:

jag frågar igen, vad ska lasse göra för att du ska va nöjd? vinna alla matcher med 8-0?
Det skulle vara skoj att se dig som förbundskapten och se hur länge du fick behålla jobbet.
Han måste visa att han vågar ibland, kunna plocka fram de offensiva kvaliteerna som krävs om man t.ex. ligger under eller är med i ett slutspel.
Det första som dyker upp i mitt huvud var det taktiska genidraget att byta in Håkan Mild, en av dom klokaste defensiva mittfältare Sverige haft i ett underläge i EM 2000, visserligen var inte LL förbundskapten men enligt vad dom själva sa så var dom likställda.
Citat:

Det känns nästan som att du vill att sverige ska förlora så du kan säga vad va det jag sa? och fortsätta att gnälla på landslaget.
Absolut inte, hoppas på EM guld.

Citat:
Originally posted by BigKahuna@Jun 13 2008, 11:27
tartareandesire: Tommy Svensson får ha sin åsikt, likväl som rille77, Pelle Svanslös, Mourinho och Karlsson på taket. Likväl tror jag den svenska lagledningen som studerat Greklands matcher utan och innan, har bra koll på vilken taktik som är bäst, och vilka av landslagsspelarna som passar bäst in i den taktiken. Resultatet 2-0 visade ju iallafall att de inte var helt fel ute, right?
rille77: Vad Sverige gjorde bra? Jo, man tog effektivt bort Greklands anfallsspel vilket resulterade i väldigt få farliga målchanser. Disciplin och tålamod i defensiven gav till slut utdelning även framåt.
Ponera att Sverige analyserat grekernas anfallsspel (svindlande tanke va?) och försvarade sig på det sättet man ansåg vara bäst mot just det motståndet (t.ex tvingade ytterbackarna att mata långbollar utan resultat). Skulle det isåfall vara en dålig taktik? Det skulle inte kunna vara så att just din taktik är den som grekerna lättare bemöter, och det har visat sig under deras kval-matcher?
Eller du kanske har bättre koll på hur Grekland spelat i EM-kvalet, deras svagheter och styrkor, än Lagerbäck co?
Tog bort Greklands anfallspel?
Tvingade Greklands ytterbackar att mata långbollar?

Ursäkta att jag frågar men har du läst det jag har skrivit innan.
Grekland vill slå den långa diagonala bollen från ytterback för att öppna upp det svenska försvaret, de sökte den.
Du kan ju gå tillbaka och läsa mina inlägg igen och kolla vad jag har skrivit om just det.
Inget problem med att dom får slå den långa diagonala bollen men då måste de svenska spelarna har en annan position för att kunna störa uppspel/mottagning vilket inte hände utan den fick slås av en helt opressad ytterback mot en helt opressad mottagre.
Att det sedan inte fanns kunskapen att förvalta bollarna hos det grekiska anfallet är en annan sak.

Vi kan ju leka med tanken att det var Torres som tog emot bollen istället (med den yta som fanns i greklandsmatchen) som hade understöd av Xavi, Villa, Iniesta centralt.
Då hade det svenska försvaret nog legat risigare till än ölen jag har framför mig nu.

Nu så spelar ju som tur är Spanien inte den typen av spel som Grekland utan dom vill mer hålla bollen inom laget och komma igenom via ett smart passningspel.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 20:01 #58
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Vi kan ju leka med tanken att det var Torres som tog emot bollen istället (med den yta som fanns i greklandsmatchen) som hade understöd av Xavi, Villa, Iniesta centralt.
Då hade det svenska försvaret nog legat risigare till än ölen jag har framför mig nu.
Då hade inte sverige spelat så?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 20:24 #59
BigKahunas avatar
BigKahuna BigKahuna är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11
BigKahuna BigKahuna är inte uppkopplad
Nykomling
BigKahunas avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11
Citat:
Originally posted by rille77@Jun 13 2008, 19:10
Att det sedan inte fanns kunskapen att förvalta bollarna hos det grekiska anfallet är en annan sak.
Nu börjar det kanske klarna för dig varför man kan tycka att det var en bra taktik att låta just grekerna få slå dessa diagonalbollar helt ostörda. Mot ett annat moststånd är samma taktik självklart inte nödvändigtvis lika bra.

Och ja, jag har läst vad du skrivit om dessa diagonalbollar, du tycker man ska ut och pressa ytterbackarna. Konsekvensen av det är att man blottar andra ytor. Uppenbarligen valde Lagerbäck inte det alternativet, och den bakomliggande anledningen vet han och hans team bättre än dig och mig då de har djupare insikt i grekernas spel och kompetens. Och resultatet blev som sagt rätt bra till slut, agree?
BigKahuna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 22:43 #60
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Citat:
Originally posted by Follow the rabbit@Jun 11 2008, 00:18
Hittills har Holland imponerat mest på mig och jag tror faktist att de kan ta hem turneringen. Full koll rakt igenom och verkar inte bli ett dugg trötta heller. Fast Italien var inte så stabila så kanske därför.
Måste bara få citera migsjälv
Christos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017