Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Obduktionsbilderna sprids på Pirate Bay

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-07, 18:35 #51
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
[quote]Originally posted by Spindel@Sep 7 2008, 16:59
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT,Sep 7 2008, 03:45
Känns ändå löjligt när de i programmet försöker göra koppling mellan TPB och Sverigedemokraterna eftersom Carl Lundström har vissa knepiga kopplingar.

Har själv träffat Carl och han ställde bland annat upp som sponsor till Goplay ett tag. FZ.se, Sweclockers.com flera är/har varit sponsrade utav RixTelecom.

Är alla rasister? Pinsamt argument. Speciellt om man tror att Carl ställde upp enbart för att gynna främlingsfientliga(?) partier. Några sådana krav ställdes inte när jag träffade honom iaf.

Jag tycker även att man på flera sätt är fel ute när man ser piratkopiering = stöld. Exempelvis har jag laddat ned In Flames album gratis men har senare tillfälle lagt betydligt större summa på konserter och liknande.

Idioten som äger skivbutik var ju än mer korkad. Vem fan vill ha musik på CD nu för tiden? Helt ärligt!? Har aldrig rört en musikskiva på flera år och blir ju svårt att spela upp den i mobilen eller iPod och liknande... Dessutom ville han sätta dit över 100 000 människor bara för att de har slutat handla i hans skitbutik...

Sänk priserna, hitta alternativa affärsmöjligheter. Det händer ju mycket på den fronten redan. iTunes, Hulu, osv. Allt mer material läggs upp billigare alt. gratis (med annonser) på nätet.
Sverigedemokraterna använder dock TPB för spridning av propaganda ( http://thepiratebay.org/search/Sverigedemo...raternas/0/99/0 ) verka dock inte vara så många som vill seeda deras shit, så det finns framtids tro, trots allt.

Annars kan jag bara instämmer! Jag betala jätte gärna för musik och film , bara industrin kommer med fungerade tekniska lösningar och som är lättanvända och som fungera under flera OS.

Tyvärr är det så att idag är det enklare att ladda ner en piratkopierad film, än att försöka hyra den via någon online video uthyrning. Har jag inte fel webläsare, så skall man ha femtioelva nya program installerad på min dator, utbudet är ganska magert på dom flesta ställen dessutom.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-07, 18:41 #52
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Vad heter den mest välbesökta svenska webbplatsen?
msn.se
Skulle ha stått webbtidning =) Men skit samma, poängen gick fram hur som helst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-07, 18:43 #53
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Sep 7 2008, 16:44
TPB tjänar ju i sig inte några större pengar på att materialet finns uppe, det handlar väl mer om en principsak från deras sida. Ett par tusen annonsvisningar hit eller dit i den volymen de har gör inte mycket varken till eller från.
Jag her inte heller mycket för att det är reklam för dem, hur många i Sverige känner inte till att man kan ladda ner filer från just den sajten.
Den som har mest skuld i detta fallet är ju den som kunde sekretessbelagt delas av materialet.
Att man kan ladda ner filer där vet de flesta, ja, men det kanske är mer relevant vad som laddas ner i det här fallet? Det är en helt annan sak.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 11:44 #54
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
TPB tjänar ju i sig inte några större pengar på att materialet finns uppe, det handlar väl mer om en principsak från deras sida. Ett par tusen annonsvisningar hit eller dit i den volymen de har gör inte mycket varken till eller från.
Jag her inte heller mycket för att det är reklam för dem, hur många i Sverige känner inte till att man kan ladda ner filer från just den sajten.
Den som har mest skuld i detta fallet är ju den som kunde sekretessbelagt delas av materialet.

Att man kan ladda ner filer där vet de flesta, ja, men det kanske är mer relevant vad som laddas ner i det här fallet? Det är en helt annan sak.
Jag drar detta så långt att det blir löjligt, men för att förtydliga. Läs det med lagom mycket allvar.


Vi har en offentlighetsprincip i Sverige, som ska vara en garanti för demokrati.
Folk i allmänhet har inte så mycket koll på detta, och vet inte hur man får tillgång till dessa.
(Eventuellt kan man lägga till: Just bilderna blir offentliga för att en myndighet "missat" att hemligstämpla dem)

TPB ger folk tillgång till dessa, och utbildar samtidigt medborgarna i vilka rättigheter de har.
Fel.

DN gör en artikelserie om hur man kan begära ut offentliga handlingar
Rätt?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 13:37 #55
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Hur många nedladdningar har torrentfilen haft på The Pirate Bay?
Hur många går till tingsrätten och ber om att få ut en förundersökning?

Det handlar om tillgänglighet, samma tillgänglighet som kom i fokus när allas skatteuppgifter helt plötsligt hamnade på nätet vs att bara ha legat i skattekalendern på biblioteket. Jag känner många människor som gladligen fyller i någons personnummer på nätet men har nog aldrig hört talas om att nån har gått till biblioteket. På samma sätt misstänker jag att de flesta i den här tråden som faktiskt har laddat ner torrentfilen från TPB inte heller någonsin har begärt ut en förundersökning på samma sätt.

Jag förstår bara inte hur ni kan jämföra de två. Det är två helt olika grejer. Offentlighetsprincipen bygger på att det finns en tröskel man måste över (gå till biblioteket/tingsrätten) - om den inte finns så kommer vi antagligen inte kunna ha kvar den i samma form som tidigare. EU har väl redan varit där och nafsat för att slippa redovisa vad som sägs på mötena i Bryssel när en svensk är med.

Snacket om rätt och fel, sluta generalisera. Det är en familj som drabbas, detta är ett unikt fall. Jag skiter i om Bengt 72, rattfyllerist och kvinnomisshandlare hade hängts ut. Problemet är att grabbarna bakom TPB tycker att deras fina ideal är vackrare än att hjälpa en familjefader som har fått sina båda barn ihjälslagna och nu vet att hans grannar sitter och fluktar på liken online.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 14:10 #56
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 8 2008, 13:37
Hur många nedladdningar har torrentfilen haft på The Pirate Bay?
Hur många går till tingsrätten och ber om att få ut en förundersökning?

Det handlar om tillgänglighet, samma tillgänglighet som kom i fokus när allas skatteuppgifter helt plötsligt hamnade på nätet vs att bara ha legat i skattekalendern på biblioteket. Jag känner många människor som gladligen fyller i någons personnummer på nätet men har nog aldrig hört talas om att nån har gått till biblioteket. På samma sätt misstänker jag att de flesta i den här tråden som faktiskt har laddat ner torrentfilen från TPB inte heller någonsin har begärt ut en förundersökning på samma sätt.

Jag förstår bara inte hur ni kan jämföra de två. Det är två helt olika grejer. Offentlighetsprincipen bygger på att det finns en tröskel man måste över (gå till biblioteket/tingsrätten) - om den inte finns så kommer vi antagligen inte kunna ha kvar den i samma form som tidigare. EU har väl redan varit där och nafsat för att slippa redovisa vad som sägs på mötena i Bryssel när en svensk är med.

Snacket om rätt och fel, sluta generalisera. Det är en familj som drabbas, detta är ett unikt fall. Jag skiter i om Bengt 72, rattfyllerist och kvinnomisshandlare hade hängts ut. Problemet är att grabbarna bakom TPB tycker att deras fina ideal är vackrare än att hjälpa en familjefader som har fått sina båda barn ihjälslagna och nu vet att hans grannar sitter och fluktar på liken online.
Ställ istället frågan. Hur många hade ladda ner torrentfilen om inte media hade marknadsfört den?

Jag förstår varför inte offentliga handlingar inte skall kunna finnas på nätet, en myndighet får aldrig begå misstag så att sekretess belagda uppgifter läcker, då får man utbilda eller byta personalen, så dom löser uppgiften mer felfritt.

Det komiska i det hela, är att när TPB sprider en laglig fil, så då blir det ett jävla liv, men det är ganska många i det här landet, som tankar hem sin musik och film från nämda sida utan som någon som helst "moraliska" aspekter.

Varför måste Offentlighetsprincipen innehålla tröskel för? Om man vill stärka demokratin bör mer information flyttas ut på nätet. Jag tycker personligen att belastningsregistret skall vara öppet för sökningar, då kan en hyresvärld / arbetsgivare enklare gallra bort dåliga element på ett tidigt stadium. Och vi som väljare kan gallra bort straffade politiker från att bli valda.

Kanske är en affärsideé för någon här på Wn. att inför 2010 års val, lägga ut fullstädniga uppgifter på våra politiker på nätet, inkomst, bostad, skolbetyg, CV och eventuella domstols beslut.

Då kan vi som väljare lättare hitta en politiker som passar oss.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 14:19 #57
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Hur många nedladdningar har torrentfilen haft på The Pirate Bay?
Hur många går till tingsrätten och ber om att få ut en förundersökning?
Det handlar om tillgänglighet, samma tillgänglighet som kom i fokus när allas skatteuppgifter helt plötsligt hamnade på nätet vs att bara ha legat i skattekalendern på biblioteket. Jag känner många människor som gladligen fyller i någons personnummer på nätet men har nog aldrig hört talas om att nån har gått till biblioteket. På samma sätt misstänker jag att de flesta i den här tråden som faktiskt har laddat ner torrentfilen från TPB inte heller någonsin har begärt ut en förundersökning på samma sätt.
Jag förstår bara inte hur ni kan jämföra de två. Det är två helt olika grejer. Offentlighetsprincipen bygger på att det finns en tröskel man måste över (gå till biblioteket/tingsrätten) - om den inte finns så kommer vi antagligen inte kunna ha kvar den i samma form som tidigare. EU har väl redan varit där och nafsat för att slippa redovisa vad som sägs på mötena i Bryssel när en svensk är med.
Snacket om rätt och fel, sluta generalisera. Det är en familj som drabbas, detta är ett unikt fall. Jag skiter i om Bengt 72, rattfyllerist och kvinnomisshandlare hade hängts ut. Problemet är att grabbarna bakom TPB tycker att deras fina ideal är vackrare än att hjälpa en familjefader som har fått sina båda barn ihjälslagna och nu vet att hans grannar sitter och fluktar på liken online.
Ställ istället frågan. Hur många hade ladda ner torrentfilen om inte media hade marknadsfört den?
Jag förstår varför inte offentliga handlingar inte skall kunna finnas på nätet, en myndighet får aldrig begå misstag så att sekretess belagda uppgifter läcker, då får man utbilda eller byta personalen, så dom löser uppgiften mer felfritt.
Det komiska i det hela, är att när TPB sprider en laglig fil, så då blir det ett jävla liv, men det är ganska många i det här landet, som tankar hem sin musik och film från nämda sida utan som någon som helst moraliska aspekter.
Varför måste Offentlighetsprincipen innehålla tröskel för? Om man vill stärka demokratin bör mer information flyttas ut på nätet. Jag tycker personligen att belastningsregistret skall vara öppet för sökningar, då kan en hyresvärld / arbetsgivare enklare gallra bort dåliga element på ett tidigt stadium. Och vi som väljare kan gallra bort straffade politiker från att bli valda.
Kanske är en affärsideé för någon här på Wn. att inför 2010 års val, lägga ut fullstädniga uppgifter på våra politiker på nätet, inkomst, bostad, skolbetyg, CV och eventuella domstols beslut.
Då kan vi som väljare lättare hitta en politiker som passar oss.

Ja, vad ska man säga....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 14:26 #58
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Originally posted by klein@Sep 8 2008, 14:10

Ställ istället frågan. Hur många hade ladda ner torrentfilen om inte media hade marknadsfört den?
Jag förstår tanken men det är medias uppgift att väcka debatt. Det är precis det de gör. Ofta kommer nånting ont med den typen av frågeställningar. Sånt här florerar ändå på flashback och hamnar allt som oftast i "fel" händer. Nu drog media fram det i dagsljuset och det blev en fråga som kan diskuteras. Det bästa scenariot i det här fallet hade så klart varit att myndigheterna redan från början hade censurerat förundersökningen.

Det jag ser som problemet är att TPB är ett privat företag med vinstintressen som lever på andras lidande. Där tycker jag personligen att de gör ett jävligt dålig val som inte trycker på delete. Sedan så är jag fullt medveten om att en borttagning antagligen bara skulle leda till 10 nya torrenter med samma material. Problemet är att de inte gör vad de kan och det är bara tragiskt men säger mig samtidigt rätt mycket om personerna bakom siten som inte ens försöker hjälpa offren.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 14:31 #59
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 8 2008, 13:26
Det jag ser som problemet är att TPB är ett privat företag med vinstintressen som lever på andras lidande.
Är du säker på att det inte är Aftonbladet, Expressen och Se&Hör du tänker på?
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 14:37 #60
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Ursprungligen postat av jomper
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Det jag ser som problemet är att TPB är ett privat företag med vinstintressen som lever på andras lidande.
Är du säker på att det inte är Aftonbladet, Expressen och SeHör du tänker på?
Jag gör vad jag kan genom att inte läsa de tidningarna. Gör du?

För tidningar med utgivningsbevis finns det regelverk för vad de får och inte kan publicera. Det resulterar då och då i böter, se exempelvis Persbrandt-fallet där expressen blev fällda.

The pirate bay å andra sidan gör sitt bästa för att slippa undan allt vad lagar och regler heter. Senast jag läste något om åtalet för dem stod det (hos idg tror jag) att de var "svåra att delge". Vad det nu betyder i reella termer vet jag inte fast om man vill delge expressen är det nog inte svårare än att gå till deras kontor en måndagsmorgon.

Från mitt perspektiv så ser jag det här som en demokratisk fråga, det är upp till oss att avgöra vad för lagar vi vill ha. Tidningarna håller sig inom ramarna för det mesta, the pirate bay däremot kommer tvinga fram lagändringar som gör det sämre för alla medborgare i form av hårdare lagar. De maximerar bara sin vinst i ett kryphål som för eller senare kommer täckas till. Är det någon som tror att TPB kommer att finnas kvar om 1,2,3 år? Drömmare och piratpartister kanske.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017