Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prisjakt, skriv kontrakt med satan själv

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-30, 09:07 #51
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
Citat:
Originally posted by Jonas@Nov 29 2007, 21:40
Prisjakt må ha rätt i det stora. Men den motivering som klein ger om att butiken skall läggas på is tillsvidare gör ju att prisjakt med enkelhet kan plocka bort butiken (alt. lägga den vilande) tills klein kontaktar dom igen.

Prisjakt tjänar ju ingenting på att lista en butik som inte har sin verksamhet igång.
Vi har bara med butiker man kan beställa på nätet från. Självklart kollar vi upp butikerna regelbundet så att de inte har gått i konkurs eller liknande.

//Jonas
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-30, 09:39 #52
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
Citat:
Ok! Då till fakta i målet... Vår sajt har ingent omdöme.. Den trafik har vi har fått från prisjakt har varit försumbar, då vi inte har varit betalade kund dvs betala 2:- per klick . Vår butik huvudprodukten har inte ens funnis i prisjakt index...
2kr klicket? :blink:

Att vi missar produkter från butiker är inte bra. Så länge det är saker som vi jämför priser på så skall det vara med.
Vi gör ingen skillnad på om det är en betalande eller icke betalande butik när vi sorterar in priser.

Ett tips är att man kan söka bland allt en butik har genom Prisjakt Expert ( http://www.prisjakt.nu/expert.php ) Saknas produkten där?

Citat:
Sedan tro jag personligen att andra aktörer än vinstdrivade ABn skall värna om konsumentintressent, då blir nog både mer trovärdig och mer korrekt då.
Vi jobbar hårt på att vara trovärdiga mot konsument, genom att bland annat inte låta butiker bestämma vilka produkter som konsumenten skall se. Det här låter kanske fånigt och naivet men jag starta Prisjakt för att göra Prisjämförelser ur ett konsument Perspektiv. Det är våra rötter och vi tillåter fortfarande ingen att köpa sig en placering. Jag tror att man kan vara rimligt neutral och kommersiell samtidigt, tidningar försöker t.ex vara det.
Jag är inte helt säker på att Staten eller en ideel organisation skulle göra en Prisjämförelse bättre, det är mycket arbete bakom Prisjakt. Men det är en intressant ide.

//Jonas
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 20:51 #53
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 127
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 127
Om man nu inte vill ha med sina priser på prisjämförelsesiterna så borde man kunna stoppa dom genom att använda falserade prislistor som visar på tok för låga priser eller något annat som gör att det blir heltokigt för parasitsiterna. För den vanliga kunden skall det dock inte synas något, naturligtvis...
oddholst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 21:45 #54
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag blir nyfiken på hur Klein uttryckte sig i sitt första mail till Prisjakt för att bli bemött med den här typen av ovilja. Att inte motivera varför man vill bli borttagen är ganska barnsligt. Varje vuxen människa vet att vill man få andra att tillmötesgå ens egna önskningar så måste man alltid motivera varför man ber om något.

Gör man sig besväret att motivera sina önskemål så tillmötesgås de nästan alltid, oavsett vad man ber om. Är bara argumenten tillräckligt goda så kan man få vad som helst av vem som helst.

Angående Prisjakts rätt att indexera så finns det ingenting som hindrar dem ifrån att lista butiker (med eller utan butikens medgivande). De får dock inte stjäla upphovsskyddat material i form av text, bilder och produktinformation utan en butikens medgivande. Att däremot ange vad en produkt kostar i en enskild butik är inte otillåtet. Prissättning uppnår knappast verkshöjd. Jag förstår dock varför många butiker inte ens vill ha sina priser indexerade. Som konsument så älskar jag prisjämförelser, som återförsäljare så avskyr jag dem. Om jag vore butik och verkligen inte ville synas så skulle jag försöka lösa det genom att mata Prisjakts crawler med felaktiga uppgifter. Nu vet jag dock inte hur Prisjakt går tillväga när de indexerar butiker.

Hur slutade det här? Är Kleins butik borta?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 06:57 #55
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Butiken det handlar om finns kvar och det syns inget på sidan om att den "ligger på is".
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 08:32 #56
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 10 2008, 22:45
Jag blir nyfiken på hur Klein uttryckte sig i sitt första mail till Prisjakt för att bli bemött med den här typen av ovilja. Att inte motivera varför man vill bli borttagen är ganska barnsligt. Varje vuxen människa vet att vill man få andra att tillmötesgå ens egna önskningar så måste man alltid motivera varför man ber om något.

Gör man sig besväret att motivera sina önskemål så tillmötesgås de nästan alltid, oavsett vad man ber om. Är bara argumenten tillräckligt goda så kan man få vad som helst av vem som helst.

Angående Prisjakts rätt att indexera så finns det ingenting som hindrar dem ifrån att lista butiker (med eller utan butikens medgivande). De får dock inte stjäla upphovsskyddat material i form av text, bilder och produktinformation utan en butikens medgivande. Att däremot ange vad en produkt kostar i en enskild butik är inte otillåtet. Prissättning uppnår knappast verkshöjd. Jag förstår dock varför många butiker inte ens vill ha sina priser indexerade. Som konsument så älskar jag prisjämförelser, som återförsäljare så avskyr jag dem. Om jag vore butik och verkligen inte ville synas så skulle jag försöka lösa det genom att mata Prisjakts crawler med felaktiga uppgifter. Nu vet jag dock inte hur Prisjakt går tillväga när de indexerar butiker.

Hur slutade det här? Är Kleins butik borta?
Jag avskyr inte prisjemförelse, men om hur jemför äpplen och päron. Det är liksom skilland och flyga Aerofloat och SAS, både vad det gäller säkerhet, pris, service osv. Om man då inte jemför dom produkter som jag vill ha jemförda, då är klart man bli lite sne. Min webbutik är inte dyraste inte billigast. Jag skulle gärna vilja ha mina varor priserindexerade, men av en tjänst som passade mig. Dagens prisjemförelse sajter är allders för prisfixade.

Varför skall jag motvier överhuvudtaget? Prisjakt är ett vanligt privatägt AB dom handlar inte något konusment intressen. Dom skiter i om företagen hos dem dom indexera, skiter allt vad lagar och regler heter, bara du vill betala din lilla trafikskatt till Prisjakt a 2:- klicket eller vad man förhandlar till sej. Den enda som är barnslig är i den frågan är prisjakt, som med arogans skiter i vad butiksägaren tycker.

I prisjakt fall gick det inte att motivera, en DDR gränsvakt som är 100% lojal emot partiet har bättre förmåga att kommunikera än prisjakt medarbetare.

Jag har lagt hela grejen på hyllan, kan inte lägga ner tid på att jaga alla värdekvarnar. Jag har blivit en erfanheter rikare, nästa gång prisjakt kontakta mej och vill indexera någon butik, så skiter jag i det.

Jag hade goda argument, jag vill inte finns i prisjakt index med mina produkter, jag vill inte finnas i deras företagsregister. Deras prisiindex är en ointressant tjänst för mig och mina kunder, då dom indexera felprodukter, på felsätt ur min synvinkel

OBS! Vår butik hade ingent omdöme senaste jag tittade, så den argumentation existerde för att inte plocka bort butiken, håller inte heller. Prisjakt har ingen glädje av oss, vi har ingen glädje av dem. Fundera dock på att låta alla priser på sajten vara bilder istället för text, just för att försvåra för sån den här DDR mentalitet som prisjakt har.

Å andra sidan har jag inte lagt butiken på is heller än...Jag letar efter någon som kan förvalta den åt oss istället...
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-12, 11:11 #57
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Svårt att ta ställning till den här debatten när jag inte vet vilka produkter det
handlar om eller vad som har skrivits i mailen mellan Klein och Prisjakt.se. Ska
göra ett försök i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Jag avskyr inte prisjemförelse, men om hur jemför äpplen och päron. Det är liksom skilland och flyga Aerofloat och SAS, både vad det gäller säkerhet, pris, service osv.
Om man är på jakt efter lägsta pris så vill man ha med både Aeroflot, SAS och
deras konkurrenter. Som konsument vet man att det är skillnader i säkerhet
och service och lägre pris i allmänhet betyder lägre kvalitet. Vill man köpa äpplen
så vill man ha prisjämförelse på olika äpplen. Vill man ha päron så vill man ha
prisjämförelse på det. Är man däremot ute efter billigast möjliga frukt, så vill man
ha både äpplen, päron och "konkurrerande" frukter.

Citat:
Originally posted by -klein@Feb 11 2008, 09:32

Om man då inte jemför dom produkter som jag vill ha jemförda, då är klart man
bli lite sne. Min webbutik är inte dyraste inte billigast. Jag skulle gärna vilja ha
mina varor priserindexerade, men av en tjänst som passade mig. Dagens
prisjemförelse sajter är allders för prisfixade.
En prisjämförelsesajt som inte är prisfixerad får knappast många besökare.

Citat:
Originally posted by -klein@Feb 11 2008, 09:32

Varför skall jag motvier överhuvudtaget? Prisjakt är ett vanligt privatägt AB dom handlar inte något konusment intressen.
För att prisjakt.se ska överleva och frodas så är konsumentens intresse det
absolut viktigaste. Om konsumenterna tappar förtroende för prisjakt, så kommer
de besöka andra konkurrerande sidor istället. Det skulle i alla fall jag göra. Om
produkter ska tas bort därifrån så försämras konsumenternas möjlighet att jämföra
produkter. Prisjakt blir då en sämre tjänst, så jag har full förståelse för att de vill ha
en motivering till varför så ska ske.

Citat:
Originally posted by -klein@Feb 11 2008, 09:32

Dom skiter i om företagen hos dem dom indexera, skiter allt vad lagar och regler heter, bara du vill betala din lilla trafikskatt till Prisjakt a 2:- klicket eller vad man förhandlar till sej. Den enda som är barnslig är i den frågan är prisjakt, som med arogans skiter i vad butiksägaren tycker.
I prisjakt fall gick det inte att motivera, en DDR gränsvakt som är 100% lojal emot partiet har bättre förmåga att kommunikera än prisjakt medarbetare.
Det låter som du har haft kontakt med en av prisjakts sämre medarbetare eller
någon som har haft en dålig dag. Jonas/nifer verkar ju vettig i det han har skrivit i
denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Jag har lagt hela grejen på hyllan, kan inte lägga ner tid på att jaga alla värdekvarnar. Jag har blivit en erfanheter rikare, nästa gång prisjakt kontakta mej och vill indexera någon butik, så skiter jag i det.
Jag hade goda argument, jag vill inte finns i prisjakt index med mina produkter, jag vill inte finnas i deras företagsregister. Deras prisiindex är en ointressant tjänst för mig och mina kunder, då dom indexera felprodukter, på felsätt ur min synvinkel
OBS Vår butik hade ingent omdöme senaste jag tittade, så den argumentation existerde för att inte plocka bort butiken, håller inte heller. Prisjakt har ingen glädje av oss, vi har ingen glädje av dem. Fundera dock på att låta alla priser på sajten vara bilder istället för text, just för att försvåra för sån den här DDR mentalitet som prisjakt har.
Kan inte ta ställning till detta då jag inte vet vad det är för produkter det handlar
om. Det verkar dock vara extremt viktigt för dig att inte ha produkterna på prisjakt,
så jag kan bara anta att det finns något gott skäl till detta. Det bör i så fall prisjakt
ta hänsyn till så länge det inte försämrar för konsumenterna.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-29, 14:18 #58
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Nu har vi också begärt att Prisjakt ska ta bort vår butik hos dem. Jag mailade i torsdags och har inte fått svar ännu. Där i mot så lyckades jag få tag i hon som verkar vara ansvarig på supporten i fredags.
Jag bad henne ta bort vår butik och våra produkter, men hon sa citat: "Om man lagt ut information på nätet är det fritt för alla att hämta den likväl som för Google"
Hon skulle kolla upp med någon annan hur de skulle göra och höra av sig sedan. Har ännu inte hört av henne.

Varför vi vill ha bort vår butik är att Prisjakt "stjäl" trafik från sökmotorer på våra sökord, med vår info och vi får inte tillbaka någon nämnvärd trafik. Trafiken de ger är oftast usel eftersom de kunderna bara är ute efter det billigaste.

Sedan verkar de ju ha en bra kundsyn också http://www.webmasternetwork.se/f10t31849.html

Fortsättning följer!
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-29, 14:37 #59
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Citat:
Originally posted by nifer@Nov 29 2007, 12:20
Citat:
Som konsument har man faktiskt upp till 2 års garanti på en vara. Men finns webbutiken kvar om 2 år.
*Skrattar* Det är faktiskt skrämande hur dålig koll vissa butiker har på Konsumentköpslagen B)
Som konsument har du tre års reklamationsrätt.
Bara ett klargörande eftersom ni blandar ihop garanti med reklamation...

Garanti:
"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier."

Reklamation:
"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

Edit, här är källan:
http://www.konsumentverket.se/mallar...ategoryID=1674
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-29, 15:10 #60
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Men ur ett konsumentperspektiv ser jag inte problemet (och även handlare måste ju ha det perspektivet, det är ju tveklöst så att den butik som erbjuder konsumenten bäst möjligheter och upplevelser är den som i slutändan "vinner")
Jag kan ha en viss förståelse för att man inte först vill konkurrera med Prisjakt, och sen köpa klicken därifrån, men det är väl valfritt ? Jag har ingen exakt koll på hur Prisjakt fungerar men det är väl i sak ingen skillnad mot Google, den som erbjuder bäst service "vinner", man får ju helt enkelt respektera att kunden har förtroende för Prisjakt och går genom dom. På vilket sätt skulle det bli BÄTTRE genom att Prisjakt plockar bort er ? Ni får mindre exponering, min erfarenhet är att dom enda företag som vill ha mindre exponering är dom som har något att dölja.
Är ni dyrare än alla andra ? Ja då är ju det ett faktum, ska inte kunden få veta det då ? Det känns ju väldigt suspekt, är det sen så att man erbjuder oerhört mycket bättre service jmf. med konkurrenterna, ja, se till att det framgår då, i det långa loppet vinner alltid den "bästa" produkten/tjänsten...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017