Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


AB-Direkt! - Företag från utlandet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-24, 22:35 #51
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Citat:
Originally posted by mustig@Sep 24 2005, 17:52
Jag har beställt både ett offshorebolag och ett engelskt bolag av get-a-company.com. Mycket trevlig personal och billiga också. Myket nöjd kund.
Haha, det var en av de snyggaste hittils. Jag antar att du är samma Philippe som står som ägare till domänen ovan och som sköter om klubbsidan i din profil.
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 22:42 #52
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Suck att de aldrig lär sig. Torska på 1:a inlägget...
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 23:31 #53
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Haha, det var en av de snyggaste hittils. Jag antar att du är samma Philippe som står som ägare till domänen ovan och som sköter om klubbsidan i din profil.
Jag som admin kan bekräfta att så är fallet.

Jag kan inte förstå att folk kan vara så blåögda och korkade att dom tror att det skall gå att mörka
denna typ av inlägg på ett forum för proffessionella webmasters. *suck*

Vissa bränner alla befintliga broar i sitt första inlägg, RESPECT! h34r:

Man får väl tro att denna typ av avslöjanden kan skrämma andra med samma tankar...

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 23:37 #54
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Citat:
Originally posted by Mats@Sep 25 2005, 00:31
Citat:
Haha, det var en av de snyggaste hittils. Jag antar att du är samma Philippe som står som ägare till domänen ovan och som sköter om klubbsidan i din profil.
Jag som admin kan bekräfta att så är fallet.
Jag kan inte förstå att folk kan vara så blåögda och korkade att dom tror att det skall gå att mörka
denna typ av inlägg på ett forum för proffessionella webmasters. *suck*

Vissa bränner alla befintliga broar i sitt första inlägg, RESPECT! h34r:

Man får väl tro att denna typ av avslöjanden kan skrämma andra med samma tankar...

// Mats
Mörkertalet är nog rätt stort också :P

Men som dom vise säger, ett gott skratt förlänger livet.

I denna tråd har jag garanterat samlat på mig minst 20 år till...
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 23:45 #55
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Mats är uppmärksam det skall han ha kredit för Kers lika så! I WN's vägnar i övrigt fy fan vad tråkigt rent ut sagt! Nu var det inte IP denna gången men lika uppenbart när man väl får se kopplingen!?

Citat:
Mörkertalet är nog rätt stort också ...
Det är inte lika jobbigt för oss medlemmar att ta det om man lägger lite mer energi att dölja det.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 23:52 #56
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Nu var det inte IP denna gången men lika uppenbart när man väl får se kopplingen!?
Kan förtydliga att samma hotmailadress står registrerad på get-a-company.com som han använde att regga sig här på WN med.
Begreppet "Jag spammar säkert" har fått ytterligare ett ansikte så att säga


// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 15:54 #57
Mumin Mumin är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1
Mumin Mumin är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1
Ang. LTd-bolag.
Hur funkar det med den svenska filialen man får och det svenska organisationsnumret. Fungerar det som ett vanligt AB?

Är det lagligt i Sverige och vilka uppgifter tas fram vid t.e.x en kreditupplysning på detta organisationsnummer?
Mumin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-20, 12:34 #58
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av Mats
Kan förtydliga att samma hotmailadress står registrerad på get-a-company.com som han använde att regga sig här på WN med.

Smartass

Citat:
Originally posted by -Mats@Sep 24 2005, 23:52
Begreppet Jag spammar säkert har fått ytterligare ett ansikte så att säga


Citat:
Ursprungligen postat av Decibel
Men som dom vise säger, ett gott skratt förlänger livet.
I denna tråd har jag garanterat samlat på mig minst 20 år till...
Jag håller verkligen med dig här...
Här på WN så får man verkligen fått 20år extra...
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-30, 13:12 #59
rawrez rawrez är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 7
rawrez rawrez är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 7
Citat:
Originally posted by Mumin@Oct 18 2005, 15:54
Ang. LTd-bolag.
Hur funkar det med den svenska filialen man får och det svenska organisationsnumret. Fungerar det som ett vanligt AB?

Är det lagligt i Sverige och vilka uppgifter tas fram vid t.e.x en kreditupplysning på detta organisationsnummer?
Ett utländskt bolag som ska bedriva FAST verksamhet i ett annat land måste registrera en filial hos Bolagsverket INNAN verksamheten startar. Bolaget lyder under bolagslagarna i det land det är registrerat och under filiallagen i exempelvis Sverige. Namnet blir samma som det utländska bolagets med exempelvis "(filial)" eller "Filial till" som tillägg.

Ja, filialen får ett eget organisationsnummer. Filialen måste också ha en VD, en separat bokföring och en egen revisor. Filialen fungerar som ett vanligt aktiebolag. Filialen är inte en egen juridisk person, utan det utländska bolaget som filialen är en del av svarar fullt ut för filialens skulder och skyldigheter.

Ja, filialer är lagliga i Sverige och i stort sett alla andra ländera. De uppgifter man får fram är bland annat VD, revisor, aktiekapital etc, alltså ungefär samma uppgifter som för ett svenskt aktiebolag.

Fördelen är alltså att det är snabbare, billigare och enklare att komma igång och att man allt eftersom kan bygga på aktiekapitalet utan att behöva hosta upp 100000 kr redan från start. Man kan också till skillnad från ett svenskt aktiebolag använda hela aktiekapitalet för verksamheten. Den brittiska aktiebolagslagen säger att styrelsen är skyldig att se till att bolaget upphör med verksamheten när det står klart att bolaget inte längre kan bära sina kostnader.

Skattemässigt så betalar filialen vanlig bolagsskatt i sitt land (t ex Sverige). Resultatet från filialen tas också upp i det utländska bolagets redovisning, men när skatten ska betalas drar man av den skatt som är betald i Sverige. Nu är det i allmänhet inget problem med UK-bolag eftersom den svenska bolagsskatten är högre än den brittiska.

En personlig reflektion - jag är lite tveksam till det upplägg med olika "paket" som ABdirekt m fl har, där man i den enklaste formen bara får ett bolag och i stort sett inget mer. Ett brittiskt bolag måste ha en "Company Secretary" som måste vara bosatt i UK. Resten av styrelsen kan dock finnas var som helst. Bolaget måste också ha en brittisk adress där en del bolagshandlingar finns tillgängliga. Det är också till den adressen som myndigheterna skickar brev, deklarationer, förfrågningar etc. Ett bolag som inte uppfyller dessa krav, vilket alltså är fallet om man använder de billigaste paketen, lär inte bli långlivat. Jag kan tänka mig att de istället registrerar bolaget i sitt namn och helt enkelt tillsätter köparen som VD för filialen. Om man gör så utan att berätta det för "köparen" är jag helt förstummad.

Om man inte vet vad man håller på med gör man klokt i att antingen läsa på massor först, eller vända sig till en bolagskonsult som också kan ge goda råd (och som helst också är entreprenör själv, inte bara är ute efter snabba pengar) och ta hand om kontakterna med myndigheter.

Gör man rätt är dock ett utländskt bolag utmärkt att använda även i Sverige.

Det finns en hel del bolag som är filialer till utländska. Så gott som alla utländska banker, till exempel, men även rekryteringsföretag och mängder av andra bolag. Gå till exempelvis https://snr.bolagsverket.se/default.htm och knappa in "filial" i sökrutan.

Frågor?
rawrez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-30, 14:13 #60
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
hehehe, ojojo vad roligt. Fler personer som vill göra bort sig? Om man skriver sådanan där inlägg måste man vara bra korkad, fattar dom inte att det lyser igenom rätt klart vem och vad som står bakom? och folk som på ad direkt borde inte driva företag, såna metoder blir man inte rik med, bara hatad.

Sedan det här med engelska AB. visst, man begränsar sitt ansvar. Men för sådant finns försäkringar. Det är mycket enklare och om man absolut måste, ska man nog vända sig till en jurist...
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017