Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skall ni fira kröningen i av Gustav Vasa imorgon?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-07, 09:04 #41
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by claesm@Jun 7 2008, 08:07
Var ledsen igår, körde omkring i Malmö och inte en enda flagga nånstans. Inte en enda affär på Svågertorp, inte en enda inne i stan som jag kunde se. En amerikansk affärsinnehavare som inte då och då stolt flaggar är otänkbart.

Vi borde dippa stockholmarnas påhittade nationaldag och i stället utlysa "Freedom Day" i enlighet med Futurama.

En "Freedom Day" kan alla fira som älskar alla former av frihet, att vi bor i ett fritt land, att vi bor i ett land som kunde vara mer fritt, att vi inte bor i ett ofritt land, att vi är fria och xxx får göra yyy, att vi är fria och får protestera mot att xxx får göra yyy, att vi inte är fria nog att låta zzz istället göra xxx med yyy. Eller vad det nu månde vara.

Freedom!
Det vara ganska lite bilar ute igår även i Fjållträsk, sedan var det 30 grader varmt igår också....

Vem orkar går ut och vifta med lite flaggor då.. Och ärligt tala så skiter jag i om Gustaf Vasa blev kung för 500 år ( För mig är han bara en gubbe med skägg som finns på 5 kr sedeln ) , då återstår att fira 1809 regeringsreform.. Låter inte heller särskilt lockade.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 22:19 #42
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Vi firar ju inte Gustav Vasa. Vi firar den svenska nationen. Vi har bara valt att lägga nationaldagen den 6é eftersom historikerna anser att det var då den svenska nationen föddes (som vi känner den idag).

Angående stolthet så delar jag tartareandesire uppfattning. Jag anser det vara ganska fåfängt att gå omkring och vara stolt över något som man har en så liten del i. Jag är stolt över min universitetsutbildning och mitt framgångsrika företag. Men jag är tacksam över att vara svensk.

I övrigt så tycker jag att Claes förslag var bra med att fira en frihetsdag. Vi borde tipsa politikerna i EU . Kanske kan man även införa en gemensam "frihetsdag" för hela Europa den 7é maj (eller den 2á september om man inte vill peka finger åt tyskarna allt för mycket).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 12:58 #43
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Måste bara få lov att väcka den här tråden igen! Så jäkla kul att se så många svenska flaggor nu under EM. Woho! Våga flagga under EM!! Visa stoltheten gott folk.
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 13:24 #44
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by se7en@Jun 16 2008, 11:58
Måste bara få lov att väcka den här tråden igen Så jäkla kul att se så många svenska flaggor nu under EM. Woho Våga flagga under EM Visa stoltheten gott folk.
Lustigt att det flaggas mer under EM än nationaldagen. Här i Wien sitter det flaggor i vart och vartannat lägenhetsfönster och bilfönster. Otrolig stämning på gatorna redan nu. Får väl se hur det är efter Tysklands-matchen ikväll dock...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017