Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Är Vista värt besväret?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-02, 10:41 #41
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by coredev@Jun 2 2008, 10:24
Vista tillför inget.
Verkligen.
Inget.
Precis som ditt inlägg...
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 10:45 #42
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Men snälla nån... ALLA OS tillåter att man installerar program, så även MacOS eller Unix. Du kan väl inte skylla sånt på Microsoft eller Vista. Jag vet inte vem som fuckat med din dator men hos mig ingick alla nödvändiga säkerhetsprogram utom antivirus och där fick jag ett antal gratisalternativ att välja på.

Dem du ska skylla på är Dell, Acer, HP o.s.v. som med sin grinighet säljer sig totalt mot att kunden får med massa skit genom att låta leverantörer av skitprogram lägga in sitt skit på nysålda datorer.

Väntar fortfarande på konkreta grejjer på vad som suger förutom att det tydligen går installera program på Vista.
Ursprungsfrågan var: "Men jag är tveksam, är det värt besväret med omformatering, nyinstallationer av program m.m ?"

Mitt (och mina kunders) svar är - nej.

Och för den som misstänker att jag är en apple fanboi så ska jag säga att jag tycker XP numera faktiskt fungerar alldeles utmärkt. Skalar man dessutom ner och gör en tinyxp eller liknande blir det dessutom fantastiskt snabbt. Så, har ni en fungerande XP-installation och det är viktigare att det fungerar än att ni får transparenta fönster så är mitt tveklösa råd - byt INTE till Vista.

De flesta större företag jag talat med har inga som helst planer att byta till Vista. Min kontakt på Dell säger att en mycket, mycket stor andel av deras kunder kräver att få XP och inte Vista på nya bärbara de köper. Detta gör att jag inte tror Vista kommer få upp fart, i alla fall inte nu, vilket också gör att kanske många företag väljer vänta till Windows 7 eller vad den kommer att heta.

Men för den som vill ha kul med transparenta fönster och lite sånt, är det väl helt OK att installera Vista. Enstaka datorer som har en duktig husse som vet och begriper allt om nya drivrutiner till den enda skrivaren och till trådlösa nätet och vill lägga några timmar kommer säkert ha kul. Och om man köper Vista i butik får man väl en installation som är hyfsat fri från all crapware som annars följer med?

Omvänt - Robertsson - varför _ska_ folk byta till Vista?
Varför inte stora företag byter operativsystem kan du inte använda som anledning, då de har helt andra anledningar till att inte uppgradera. Det är kostnaden i form av licenser, utbildningar och försämrad arbetsflöde i början. Fungerar ett operativ okej eller bra så finns det ingen anledning för ett stort företag att byta ut det.

Sen vet inte jag hur mycket du använt dig av Vista, men det finns ett flertal funktioner som saknas i XP och som jag tycker är värt besväret för att få ta del av.

Ja jag kör retail-version av Vista på 4 datorer och jag har mindre problem än med XP. Problem med drivrutiner har jag inte då all hårdvara är relativt ny.

Om du har problem med drivrutiner så sitter du förmodligen på väldigt gammal hårdvara, och då kanske det är dags att byta ut den med. Eller så bör du nog rikta din kritik till tillverkarna av produkten istället för till Microsoft.

Du säger dessutom att XP är snabbare än Vista. Men det är inte riktigt sant tack vare Vistas minneshantering. Och bara för att finska Linus säger en sak så innebär det inte att det är korrekt. Jag tycker det är bättre att operativsystemet använder så mycket av den lediga kapaciteten som möjligt för att underlätta för användaren. Varför låta funktionerna lida av det tanktesättet?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 13:28 #43
Karmans avatar
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
Karmans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Nej.
Karman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 13:38 #44
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Känns som att 99% av de som säger nej använder annat os än XP/Vista till största del.
De flesta negativa sakerna om Vista folk tar upp är ju inte microsofts fel.
Jag kör Vista både privat och i jobbet och det fungerar utmärkt utan några incidenter.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 13:40 #45
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Mycket av kritiken mot Vista är inte berättigad. Men så är det alltid när det gäller operativsystem. Precis som FredrikMH nämner så är mycket av drivrutinsproblemen tillverkarens fel. Alla fick lika lång tid på sig att utveckla nya drivrutiner till vista... en del var duktigare än andra. Nvidia var ett skräckexempel som fortfarande har problem med grafikdrivrutiner. HP har också haft problem.

Att xp skulle vara snabbare än Vista är väl delvist sant... men som sagt så är vistas minneshantering bättre, och man behöver faktiskt inte köra de tunga grafiska sakerna... man kan dra ner på det för att förbättra prestandan, precis som i XP.. men fortfarande behålla alla nya funktioner som finns i vista.

När det gäller Vista i företagsmiljö så är det inte motiverat ännu att köpa det... inte om det handlar om en medel till stor miljö.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 15:16 #46
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 103
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 103
Säljer en hel del datorer, enbart mot företagsmarknaden och pendeln har definitivt svängt. Numera är det bara enstaka datorer vi säljer med XP, jämfört med förra året då de allra flesta ville ha XP förinstallerat. Det är ofta i samband med att man har någon affärskritisk applikation som ännu inte fungerar med Vista, vilket säger mer om applikationen och dess ägare/utvecklare än om Vista.

Som sagts tidigare, har man relativt fräsch hårdvara så är Vista inte segare än XP utan snarare tvärtom, och några nämnvärda problem med drivrutiner eller trådlöst som också nämnts i tråden, kan jag inte säga att det är. Snarare kan det vara mer sådana problem med XP, givetvis beroende på om man har fräsch eller ofräsch hårdvara i sin miljö...

Om det är värt att uppgradera en befintlig XP installation är en annan sak, det är absolut inte säkert. Däremot finns det endast i undantagsfall rimliga skäl att nedgradera en nyinköpt PC till XP.
Bjarne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 16:40 #47
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Som alltid när det gäller MS OS... Vänta minst till ServicePack 1 kommer, helst ServicePack 2 eller 3.

Kör Vinsta dagligen, det fungera.. Men förstår varför folk håller kvar vid XP. XP är idag stabil och moget OS. Fungera fint med dagnesmaskiner , och vista känns lite överkill.. Nu kanske jag är lite extra datanördig, på min skrivbord har jag 4 st skärmar, varav 2 st är laptop innehållande Debian och XP, 2 st vanliga skärmar innehållande Mac OS och Windows Vista.

Många föredra nog åka längst bak med trossen än att springa längst fram och trampa minorna längst fram, vilket det innebär att vara först det senaste OS:et från MS.

Windows Vista är väl lite som Windows ME, en mellan produkt mellan 2 olika generationer av Windows. Det finns inga direkta nyheter i windows Vista som man måste ha, på lite enklare maskiner kanske man vill slänga ut Vista för den äter som sagt mycket resuser onödan.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-03, 13:20 #48
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Det jag gillar med vista är minneshanteringen och den förbättrade garbage collectorn. Trådar och minne recyclas på ett bra sätt till skillnad från XP där minnesläckor åt lite minne här och där som tvingade en till omstart mer frekvent (observera; inte OFTA men mer FREKVENT). Nu kan man sitta med minnesintensiva program öppet, i mitt fall oftast 2st Visual Studio, SQL Management studio, ofta också Photoshop samt några webläsare. Även om minnesåtgången kanske ligger på 45-60% (av 3GB möjliga) så kan det hända helt plötsligt att OS'et släpper 10% trots att du kör samma applikationer i ungefär en månads tid (utan omstart).

Själv så hybernerar jag laptopen 1 gång om dagen och startar endast om den kanske 1 gång i månaden, men detta endast "för att det känns bra", inte för att jag behöver det.

En bekant till mig beklagade sig över hur mycket minne Vista sög åt sig. Efter att jag frågat honom ett flertal gånger vad HAN ska med minnet till (till skillnad från datorn) så började han förstå att det kanske är bättre att OS'et hanterar minnet än att han gör det.

Dessutom så "crashar" den program på ett bättre sätt (om det nu är möjligt hehe), där ett program inte plockar med sig andra program i samma smäll.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 10:57 #49
Eazts avatar
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 348
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare
Eazts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 348
Jag använder sedan cirka ett år tillbaka Vista på två laptops, en med 2GB ram och en med 4GB ram. Har även använt OS:et under cirka en månad på en stationär burk med 1GB ram.

Instämmer helt med Robertsson, Vista får väldigt mycket oförtjänt kritik. Man hör nästan varje vecka "hur kan du använda Vista" av diverse människor, vilka givetvis aldrig testat systemet. "En dataexpert sa att Vista inte fungerade alls i Aftonbladet" hörde jag så sent som igår - skrattretande!

Visserligen kräver det mer av datorn, och det finns vissa kompabilitetsproblem, som en del har påpekat här i tråden. Men, Vista har många fördelar enligt min mening. Förutom utseendet och gadgets, fungerar mapphantering, sökning, etc betydligt bättre än i exempelvis XP. Vidare upplever jag inte alls OS:et som buggigt och instabilt, tvärt om. Högst 10 "hängningar" har jag upplevt under det här året, varav alla inträffade innan SP1.
Eazt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 12:20 #50
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Själv väntar jag ett år till innan jag uppgraderar till vista då jag kommer ihåg hur ostabilt även xp var i början av sin karriär. För tillfället kör jag win xp med Vista Inspirat 2 (www.vista-inspirat.net) för att få det lite mer vackert
Christos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017