Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

snabbapengar.nu

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-26, 18:29 #41
Miller418 Miller418 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
Miller418 Miller418 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
Hört talas om källkritik? =)
Ingen som vet hur mycket spannmål som går åt till en liter etanol, dock krävs det ju också energi för att transportera den ända fram till macken.

Nåja, det bästa vore att köra elbilar vars el är gjord på ett miljövänligt sätt.
EU borde plocka in en miljard kronor per medlemsland och lägga detta på forskning till bättre energikällor.
Miller418 är inte uppkopplad  
Oläst 2008-05-26, 20:30 #42
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by Miller418@May 26 2008, 18:29
Ingen som vet hur mycket spannmål som går åt till en liter etanol, dock krävs det ju också energi för att transportera den ända fram till macken.

Nåja, det bästa vore att köra elbilar vars el är gjord på ett miljövänligt sätt.
EU borde plocka in en miljard kronor per medlemsland och lägga detta på forskning till bättre energikällor.
Bästa är sloppa skatten på bensin..
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2008-05-26, 20:54 #43
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Citat:
SMS-lån har enbart skapats för att lura ungdomar att ta små och snabba krediter som de inte klarar att betala av. Att de helst inte ska klara av att betala är själva affärsidén.
Man måste vara 20 år fyllda för att teckna ett sms-lån. Flera av företagen har extremt små kreditförluster på under 2 %. Om låntagaren inte betalar så måste fodringen säljas vidare. Visst tjänar sms-företaget även lite pengar om en fodring går till inkasso, men det innebär en kostnad som de absolut inte vill ha. Nu har jag för mig att jag såg något tv-inslag där ett av sms-företagen även ägde inkassoföretaget. Det är så klart inte snyggt, men det är absolut inte någon standard i branschen.

Citat:
Jag tror faktiskt inte OLW, Rockstar, Gevalia, Visa, Mastercard, OnOff, SIBA eller CocaCola har grundats eller drivs av ett knippe onda människor som har som enda affärsidé att sko sig på andra människors olycka.
Nej, det finns få företag som drivs av onda människor. Coca Cola har förvisso låtit mörda fackligt anslutna medarbetare i Sydafrika. Men inte heller en sådan handling klassificerar hela företaget som ondskefullt. Lika lite som Sms-företagen har som affärsidé att vara onda.

Citat:
De låter inte heller ungdomar ta 20 lån samma kväll och redovisar (för det mesta) vad det i verkligheten kommer att kosta.
Du kan inte teckna ett nytt lån innan det första lånet betalats tillbaka. Det går inte att teckna ett lån efter klockan 20.00 på kvällen.

Citat:
Med uppåt 700% ränta kan jag inte fatta varför dessa ockrare och roffare får gå lösa? De ska inte sitta på Stureplan och hälla champagne över sig själva, de ska stå på Hall och vara rädd för att tappa tvålen.
En vanlig kreditprövning görs. Definitionen av ocker är att man utnyttjar någon annan i en nödsituation. Även här vill jag dra en parallell till OLW och deras återförsäljare (ICA mfl). Innan du tar ett sms-lån så görs en kontroll av din ekonomi. Först därefter får du köpa lånet. Någon liknande kontroll görs inte vid försäljning av chips. ICA säljer gärna på dig en påse chips även om du har en BMI på 33 och det är troligt att du kommer att dö av din övervikt.

Jag säger inte att sms-lånen bidrar med någonting gott i världen. Men att säga att det är onda människor som ligger bakom sms-lånen är ganska krasst. När man börjar dra folk över en kam så slutar det ofta i tragedi. Moral baserad på fördomar leder aldrig till någonting gott.

God moral är inte att peka finger åt andra. Håll isär era fördomar och er moraluppfattning. Personligen så anser jag att en godistillverkare orsakar mer lidande i världen än vad ett sms-företag gör. Godistillverkaren har ofta barn som målgrupp. Fetma och dålig tandhygien är enligt mig ett betydligt större hot mot den enskilda människan än de 375 kr som ett sms-företag tar i avgift för ett lån. Att hävda att sms-företagen vill skuldsätta ungdomar är lika dumt som att hävda att godistillverkaren vill bidra med karies hos barn. I stort sett alla företag existerar för att tjäna pengar. Sms-företagens mål skiljer sig inte överhuvudtaget från andra företag på den punkten.

Men, men. Jag tror inte att du (claesm) och jag någonsin kommer att se lika på den här saken. Jag kan i stort sett aldrig förmå mig själv att se på saker i termer som "gott" och "ont". För mig är världen inte svartvit och jag vet av erfarenhet att jag inte brukar ha någon framgång i diskussioner med människor som delar in världen i gott och ont. Det finns inga argument som jag kan använda mig av för att försöka få dig att acceptera någonting som du anser vara ondskefullt.
Gustav är inte uppkopplad  
Oläst 2008-05-26, 20:54 #44
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Miller418

Vilket ganska snabbt skulle leda till att bensinbolagen höjde priset REJÄLT och snart kosta lika mycket. Det enda som har åstadkommits med det draget är att man flyttar pengarna till olje/bensinbolagen istället för Svenska folket.
För regeringen kan väl inte förbjuda bensinbolagen att sätta det pris dom vill?
WebboT är inte uppkopplad  
Oläst 2008-05-27, 08:22 #45

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Originally posted by -klein@May 26 2008, 13:30
Citat:
Ursprungligen postat av Miller418

Vilket ganska snabbt skulle leda till att bensinbolagen höjde priset REJÄLT och snart kosta lika mycket. Det enda som har åstadkommits med det draget är att man flyttar pengarna till olje/bensinbolagen istället för Svenska folket.
För regeringen kan väl inte förbjuda bensinbolagen att sätta det pris dom vill?
Det tro jag inte! Om folk visste att det bensinen var skattefritt, så skulle inte folk gå med på det. Eller bårde finnas en pristak på bensin, på säg 9:- / liten, går priset på olja över det, så sänker staten med automatik skatterna på bensin.

Förutom att det en massa miljöskatter på bensin, så är det även moms på det. Dvs skatt på skatt.

Jag betalar hellre lägre skatt än hålla massa medninglösa statliga projekt under armhålan...Hjullen skulle antaligen rulla ännu fortare om det var lägre skatter, dvs staten skulle få in ännu mera pengar
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2008-05-27, 08:30 #46

Citat:
Originally posted by Gustav@May 26 2008, 20:54
God moral är inte att peka finger åt andra. Håll isär era fördomar och er moraluppfattning. Personligen så anser jag att en godistillverkare orsakar mer lidande i världen än vad ett sms-företag gör. Godistillverkaren har ofta barn som målgrupp. Fetma och dålig tandhygien är enligt mig ett betydligt större hot mot den enskilda människan än de 375 kr som ett sms-företag tar i avgift för ett lån. Att hävda att sms-företagen vill skuldsätta ungdomar är lika dumt som att hävda att godistillverkaren vill bidra med karies hos barn. I stort sett alla företag existerar för att tjäna pengar. Sms-företagens mål skiljer sig inte överhuvudtaget från andra företag på den punkten.

Instämmer! SMS Lån är ett val som man själv gör, men dom föräldra som proppa sin barn fulla med godis och läsk, vet antaligen inte vilka sjukdomar dom plantera i kroppen. Att ha skyhögt BMI är antaligen en våra nya folksjukdomar..

Man vet vad det kostar att låna pengar, för många kanske det är värt att betala 375:- för att få låna 3000.-, om man riskera att inte kunna betala hyran, om sedan folk är så korkade att dom köper statusprodukter för pengarna, då är problemet deras. Men vi lever i en frivärld, man kan inte begränsa andra människor frihet bara för det finns puckon som inte kan ta ansvar för sig själva, då bättre man brännmärker dom som inte kan göra rätt sig, dvs dom får betalningsanmärkningar, och så får man leva med det i 3 år.

Sedan finns givetvis tragiska livsöden där t.e.x sjukdoma spelar in, varför en mäniska fucka upp sin ekonomi.

Att samma företag som lånar ut pengar, även har inkasso verksamhet är helt lagligt. Och är väl ganska rimligt, då det kostar ganska mycket pengar att anlita externa inkasso företag, om man då har en produkt där risken för kreditförluster är stor.

Inkasso är bara att kunna lite lagar och regler, och sedan smacka på lite mer avgifter, och får man inte betalt så skickar man det till kronkalle, behöver man inte anlita ett externtbolag för.
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2008-05-27, 09:12 #47
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by klein@May 26 2008, 20:30

Inte ur miljösynpunkt. Jag är kluven.
Jag gråter över bensinkortsräkningarna varje månad, men idag åkte jag kommunalt hela vägen till jobbet. Det är i normalfallet inte tillräckligt tidseffektivt för att jag ska kunna göra det.

Jag gillar dessutom verkligen att åka runt i min bil. Jag hade nöjesåkt mer om det var billigare, men jag skulle inte åka mindre om det blev dyrare.
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2008-05-27, 09:25 #48

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Inte ur miljösynpunkt. Jag är kluven.
Jag gråter över bensinkortsräkningarna varje månad, men idag åkte jag kommunalt hela vägen till jobbet. Det är i normalfallet inte tillräckligt tidseffektivt för att jag ska kunna göra det.

Jag gillar dessutom verkligen att åka runt i min bil. Jag hade nöjesåkt mer om det var billigare, men jag skulle inte åka mindre om det blev dyrare.
För att åka kommunalt måste finnas kollektivtrafik som fungera. Stockholm är inte känd för ha en fungerade kollektivtrafik precis, är det inte signalfel på rödalinje så är det något annat som strular.

En sak skall man har klart för sig, dom moderna bilar vi har idag otroligt låg miljöpåverkan, så att påstå det är ett miljöproblem är bullshit. Vill man ha ner växhusgaserna, så får man börja slakta lite kossor, det är dom som förstör vår miljö.
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2008-05-27, 09:57 #49
maxrs avatar
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
maxrs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by klein@May 27 2008, 09:25
En sak skall man har klart för sig, dom moderna bilar vi har idag otroligt låg miljöpåverkan, så att påstå det är ett miljöproblem är bullshit. Vill man ha ner växhusgaserna, så får man börja slakta lite kossor, det är dom som förstör vår miljö.
HAHAHA, va?!?1 "dom moderna bilar vi har idag otroligt låg miljöpåverkan, så att påstå det är ett miljöproblem är bullshit."

lol
maxr är inte uppkopplad  
Oläst 2008-05-27, 18:02 #50
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by klein@May 27 2008, 09:25
Att minska på mängden djur som föds upp för slakt är fantastiskt bra ut miljösynpunkt. Köttproduktion skapar dels stora mängder metangas, tar jordbruksmark i anspråk och skapar ett stort transportbehov. Jag påstår inte att man ska bli vegan här och nu för att rädda miljön, men faktistk, genom att äta lite mindre kött gör man naturen en stor tjänst.

Bilarna står, givetvis, fortfarande en gigantisk milljöpåverkan. Man ska inte heller glömma tillverkningsprocessen och restprodukterna som skapas, både under produktion och en framtids skrotning av bilen. Samtidigt måste jag hålla med om att bilen får lite oförskyllt dålig kritik.

I Helsingborg rullar just nu en stor reklamkampanj att man fått ner CO2-utsläppen (det heter det väl) från det kommunala värmeverket, motsvarande 100.000 bilar i city!
Anders Larsson är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017