Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nytt mångmiljonkrav mot The Pirate Bay

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-19, 10:07 #41
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
iTunes Store säljer massor av musik utan DRM-skydd, det som kallas iTunes+.

Dessutom i 256 kbit/s AAC som i alla fall mina trötta arbetaröron har svårt att skilja från originalet.

Jag är förvånad över hur mycket jag börjat handla. Ett skäl är att det är enkelt, fungerar direkt från min dator, min iPhone eller min AppleTV när man sitter i soffan, ett annat är att det blir rätt och inga fjortiz-codadeee id3-spescialz, ett tredje är, som Steve Jobs så korrekt konstaterar, att det är god karma att inte stjäla.

Jag tycker faktiskt Apple ska ha cred för att man byggt upp en infrastruktur som fungerar så fantastiskt bra att den nu är världens största skivaffär när inte en enda konkurrent lyckats ta sig över gärdsgården. Och kom inte ylandes om att "jag hade köpt om det hade kostat hälften så mycket" för det hade ni inte. Eller om att musiken inte finns i .ogg.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-19, 13:44 #42
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Angående Adobe Photoshop...

Det skulle inte finnas så många duktiga grafiker om de inte piratkopierat programvaran. Det är många unga som sitter och lär sig Photoshop från grunden genom att leka och pröva sig fram i flera år.

De kanske köper programmet när de väl börjat tjäna pengar på det. Men skulle de fått betala från första början hade de nog inte lärt sig överhuvudtaget för de hade inte haft råd att köpa.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-19, 16:23 #43
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Wojt.....seriöst du måste skämta!!??!

Fan jag har alltid velat bli en vass .. F1 förare.... kanske skulle åka till Monaco
etc och göra inbrott i bilstallen.... mecka lite med motorerna.. dra i lite reglage...
knappa lite på deras datorer... Visst det kanske inte är lagligt att göra inbrott....
Men vadå det gör väl inget för jag lär mig ju massa! =)

*Knipsar med fingrarna framför Wojts ögon.... halå..halåå... dags att vakna ur din drömvärld*

De kanske köper programet när dom väl börjar tjäna pengar... haha!

Wojt.. kan inte du låna mig 25 k jag skulle behöva handla ny dator och stor skärm...!?!?

Alltså jag har inga pengar just NU!.... men richard som är skyldig min polare kalle pengar om han betalar kalle så kan kalle betala till mig och såvida det inte dyker upp några oväntade andra kostnader eller inköp och he-vetet fryser till is...
DÅ ska du få dina pengar.... jag LOVAR! ... deal ?
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-19, 16:39 #44
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Clonix, är du typ full?

Att jämföra att en 15-åring installerar en kopia av ett program (vilket inte kostar adobe en spänn mer än suverän gratis marknadsföring) med att sabotera en f1-bil. Det är nog du som borde vakna upp.

Däremot är det inte sagt att tpb gör en bra grej, det är många som piratkopierar för arbetsbruk därifrån garanterat. Innan torrents var det bara 14åringarna och deras kompisar som hade tillgång till warez. Bättre förr!
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-19, 17:48 #45
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by WebboT@May 19 2008, 07:53
Westman, jag tror faktiskt att Google gör allt dom kan för att filtrera bort t.ex. olagliga .mp3 filer som hamnar i deras index när dom spindlar webben.
Men det är nog inte helt lätt för dom eftersom det finns fullt lagliga .mp3'or där ute.
Hehe, kan inte låta bli att småle. Vad grundar du detta på, dvs att du tror det...?

Jag tror att Google tjänar stora pengar på att indexera detta material... :P
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-19, 18:40 #46
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Vill du ha en site som inte indexeras av Google så är det ju inga som helst problem (helt seriöst alltså, att ha en privat sida är väl inga problem) men är det sen så att du har mp3 filer där, som Google indexerar, så ligger dom på DIN sida och DU är ansvarig, så enkelt.
Google skulle ju dessutom inte existera utan "TPB", medans det omvända inte gäller....

Sen är det bara en 15 åring som kan tro att kreativiteten kommer från en programvara...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-19, 20:04 #47
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@May 19 2008, 06:45
Sen det här tramset att "det finns inga alternativ"....bara för att jag tycker jag tycker Masserati har en dålig försäljningskanal i Sverige så gör det ju inte att det är okej att sno en och säga "men dom får skylla sig själva", det ÄR ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till all världens musik och film....
Det kanske är "trams" rent juridiskt. Det är självklart att du har rätt enligt lagen.

MEN verkligheten ser inte ut som du vill riktigt. Samma person som ALDRIG skulle tänka tanken att stjäla en femtioöring av en annan person kan glatt hyra in svart svart arbetskraft för en liten renovering hemma. Båda sakerna är olagliga men i folks rättsmedvetande är det en stor skillnad.

För mig är det samma sak med detta. Jag vet att det juridiskt är fel, men så länge som musikbranschen vägrar att anpassa sig till vad folk vill ha, just med dina argument: "Folk ska handla på våra villkor, för vi har RÄTT, därför struntar vi att ge folk vad dom efterfrågar", blir det i allafall stor skillnad rent moraliskt för mig... Fast det är formellt fel... :huh:

Det löjliga är att jag tror alla skulle tjäna på en bra, billig och laglig tjänst. Varje såld kopia kostar minimalt för försäljaren och volymerna skulle explodera om priset sjönk kraftigt...

Sedan gör du det "vanliga" felet att jämställa en digital kopia med att stjäla en vara. Det spelar inger roll hur många gånger branschen säger att det är stöld, det är inte stöld, det är ett brott mot upphovsrätten. Och att säga att varje digital nedladdning är en utebliven försäljning drar ju bara ett löjets skimmer över det hela. Misstänker att 90%(?) av nedladdningarna inte hade lett till en försäljning (inte med dagens priser i alla fall)
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-19, 20:30 #48
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Varför måste TPB alltid ställas mot andra saker när det ska diskuteras om det är rätt eller fel.
Ena minuten är det - Google gör ju samma sak så varför kan inte TPB göra det? huuh!
Nästa minut jämförs det med folks anlitande av svart arbetskraft, huuh!

Min granne slår sin fru, har jag då per automatik rätt att slå min fru?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-19, 20:38 #49
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by gummianka@May 19 2008, 18:40
Vill du ha en site som inte indexeras av Google så är det ju inga som helst problem (helt seriöst alltså, att ha en privat sida är väl inga problem) men är det sen så att du har mp3 filer där, som Google indexerar, så ligger dom på DIN sida och DU är ansvarig, så enkelt.
Jag ska inte behöva säga till söktjänsterna att jag inte vill indexeras och jag ska inte behöva använda mig av noindex osv. och det borde alla som benhårt håller på UrL i dess nuvarande form hålla med om. Eller? Fundera på det.

Citat:
Google skulle ju dessutom inte existera utan "TPB", medans det omvända inte gäller....
Va? :blink:
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-21, 23:40 #50
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Originally posted by WebboT@May 18 2008, 10:21
Kul att se att det är så många som tycker att det är ok att kopiera andras arbete som musik, film och programvaror.
Sen dyker det upp trådar lite då och då där någon har fått sina bilder, texter eller rent av hela sajten kopierad.
Då är det helt plötsligt inte ok med kopierade verk.
För att citera Clonix lite längre upp i tråden:
"Alltid lika kul med dubbelmoralen som finns i detta land"
Men det där resonemanget håller inte så bra, det tror jag du förstår själv.
Jag piratkopierar ganska mycket musik och film. Orsak? Jag vill höra och titta på materialet, det är ett intresse.

Men jag kopierar inte någons site och sätter upp en kopia som använder deras arbete. Orsak? Jag skulle aldrig sno någons design och tjäna pengar på deras arbete, det känns så avlägset så en sådan grej skulle jag nog aldrig kunna göra. Precis lika lite som jag inte gör en Ripp-off på alla låtar och filmer som jag laddar ner.

Däremot om någon vill ladda ner en av mina siter och ha lokalt och leka med så får de väl göra det - precis som jag gör med musiken.

Varför köper jag inte allt istället för att ladda ned det? Därför att så stort intresse har jag inte av det och så mycket pengar har jag heller inte. Så ingen förlorar på att jag laddar ned något jag ändå inte skulle köpa. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en film om dagen, men det är ungefär vad som laddas ned. Skadar det något att jag roar mig lite om kvällarna på ingens bekostnad?

Nu talar jag inte för mig själv, jag vet att de flesta resonerar på det här sättet.

Din jämförelse gäller två helt skilda frågor, och det har inget alls med dubbelmoral att göra.

Citat:
Originally posted by clonix@May 19 2008, 16:23
Wojt.....seriöst du måste skämta??
Fan jag har alltid velat bli en vass .. F1 förare.... kanske skulle åka till Monaco
etc och göra inbrott i bilstallen...

Det där var det mest bortkomna jag läst på länge. Du borde veta att det Wojt säger är helt sant, det inser du va? Fattar du hur många skickliga grafiker vi har på gymnasivenivå och liknande som aldrig hade haft resurserna att köpa en licens? Jag känner flera både 2D och 3D-designers i spelindustrin som började i gymnasie/högstadieåldern som aldrig hade haft samma kompetens om de hade börjat med grafik när de var 25 och hade råd att köpa mjukvaran.

Wojt har helt rätt i det han säger, men det fattar du själv, eftersom ditt exempel skulle bidra till samma effekt - förutom att du även skadar någon på köpet, vilket man med piratkopiering inte gör (i alla fall inte i det sammanhanget där man ändå inte har råd att köpa en licens).
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017