Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nya prismodellen hos .SE och ombud

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-13, 17:25 #41
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007

Kommer jag behöva bekräfta registry för de nya domäner jag köper nu?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 19:46 #42

Hittade detta på crystone: "Från och med onsdag nästa vecka (3 december) kommer alla nyregistreringar av .SE-domäner automatiskt också innebära en avtalsbekräftelse avseende förnyelser. Det innebär alltså att domänen vid registreringen per automatik kommer att indikeras för att förnyas via oss om ett år."
Går det att ändra denna indikering?

Anledningen att jag frågar är att jag vill köpa domäner i julrean och eftersom jag inte vet vad loopia kommer att ta nästa år och jag vet vad binero kommer ta vet jag inte om det är värt att tjäna lite pengar nu och kanske förlora dom vid nästa förnyelse. Rekommenderar ni Binero eller Loopia?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 08:35 #43
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare

Aquastorm, vi bekräftar avtalsrelationen på de domäner vi får in nybeställningar på, dock går det alltid att ändra denna avtalsbekräftelse i efterhand genom att säga upp avtalet via kontrollpanelen och sedan vända sig till ett nytt ombud/registrar och be dom bekräfta avtalsrelationen istället. Det är det ombud/registrar som sist bekräftar avtalet som får domänen överförd efter övergången.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 09:41 #44
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Det borde börja vara dags för en teknisk lösning att göra prisförfrågningar, beställningar, fakturering och slutligen betalning mellan företag i ett helt maskinellt förfarande i synnerhet när det gäller hantering av internetdomäner.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 16:43 #45
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l
Det är det ombud/registrar som sist bekräftar avtalet som får domänen överförd efter övergången.

Precis. Och om en innehavare har fått in en bekräftelse från en innehavare så ska detta meddelas .SE omedelbart. På så sätt kan en registrar inte "fuska sig till" en massa bekräftelser, t ex genom att skicka in allt i sista stund.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Det borde börja vara dags för en teknisk lösning att göra prisförfrågningar, beställningar, fakturering och slutligen betalning mellan företag i ett helt maskinellt förfarande i synnerhet när det gäller hantering av internetdomäner.
Eh, ok. På vilket sätt är det inte möjligt redan idag?
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 17:09 #46
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by JonathanS@Dec 15 2008, 17:43

Precis. Och om en innehavare har fått in en bekräftelse från en innehavare så ska detta meddelas .SE omedelbart. På så sätt kan en registrar inte fuska sig till en massa bekräftelser, t ex genom att skicka in allt i sista stund.
Inom ett dygn för att vara exakt =)
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 17:41 #47
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by eng3l@Dec 15 2008, 09:35
Aquastorm, vi bekräftar avtalsrelationen på de domäner vi får in nybeställningar på, dock går det alltid att ändra denna avtalsbekräftelse i efterhand genom att säga upp avtalet via kontrollpanelen och sedan vända sig till ett nytt ombud/registrar och be dom bekräfta avtalsrelationen istället. Det är det ombud/registrar som sist bekräftar avtalet som får domänen överförd efter övergången.
eng3l - Nu vet jag inte om jag är 100% uppdaterad i just denna specifika fråga dvs saker kan ha förändrats sedan Internetdagarna i november..

Där lyssnade jag iaf på Daniel Westman vid Stockholms Universitet (Den person som fått i uppdrag av .SE att utreda vilka lagar som ska/bör beaktas iom den nya affärsmodellen) som pekade på att JUST avtalsbekräftelser på nyregistreringar inte var "lagligt" - utan registrarerna blir tvugna att på en beställning skicka ut en separat fråga (typ e-mail) som beställaren enkom behöver förbinda sig genom).
Läs här: http://www.internetdagarna.se/images/stori...iel_Westman.pdf
Lyssna här: http://www.internetdagarna.se/images/stori...um307_22okt.MP3

Ett "problem" jag försökt belysa på ett "domäninriktat" forum med den nya modellen är just avtalsbiten.
Eftersom .SE - avtalat bort allt ekonomiskt ansvar gentemot Registrarerna (nuvarande ombuden) så står .SE alltid fria från kompensationer osv - dvs en lagd order från en registrar är ALDRIG annulerbar eller på Svenska - ingen registrar kan ångra en registrerad registrering.

DÄREMOT - så KAN/FÅR inte en registrar avtala bort den tvingande ångerrätten på 14 dagar gentemot privatkonsumenter enligt Daniel.
Detta ser jag som ett ev. stort problem - Om privatpersoner skall beredas möjlighet att registrera exempelvis 10 000 .se domäner - för att inom 14 dagar kunna ångra allihopa - helt lagligt. och utan risk för .SE - men med en betydande ekonomisk risk för registrarerna.

Det är möjligt att jag är lite "vargen kommer" och målar fan på väggen - men jag anser inte att de svar jag fått i frågan är speciellt tillfredsställande - för jag är ÖVERTYGAD om att det kommer att finnas de som kommer att testa för testandets skull.

Jag har mötts av "men det där gäller ju bara .com och .net - det kommer ju inte att hända .se"
umm, just det vänta och se..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 18:05 #48
JonathanSs avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Sluta nu Peter, du skrämmer ju livet ur alla här.

Det är fullt möjligt att bekräfta avtal (för den nya affärsmodellen) vid nyregistreringar, om man uppföljer vissa kriterier (som att innehavarna accepterar de kommande allmänna villkoren). När det gäller den ekonomiska balansen så är .SE och Registrarerna väldigt jämställda (till skillnad från tidigare, där ombuden inte har/hade en suck). Läget med distansavtalet är densamma som alltid tidigare och det finns även möjlighet att avtala sig "runt detta" om man vill det.

Fortsätt vidare gott folk, det finns inget nytt att se här.
Oläst 2008-12-15, 18:20 #49
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by JonathanS@Dec 15 2008, 19:05
Sluta nu Peter, du skrämmer ju livet ur alla här.

Det är fullt möjligt att bekräfta avtal (för den nya affärsmodellen) vid nyregistreringar, om man uppföljer vissa kriterier (som att innehavarna accepterar de kommande allmänna villkoren). När det gäller den ekonomiska balansen så är .SE och Registrarerna väldigt jämställda (till skillnad från tidigare, där ombuden inte har/hade en suck). Läget med distansavtalet är densamma som alltid tidigare och det finns även möjlighet att avtala sig "runt detta" om man vill det.

Fortsätt vidare gott folk, det finns inget nytt att se här.
hehe JonathanS - vi har dragit detta tidigare och då som nu, så förmedlar jag endast det som .SE´s enmansutredare presenterade (och som "skrämde livet ur mig!").
Och återigen så sa han tydligt att en registrant särskilt skulle behöva acceptera en avtalsbildning dvs det skulle INTE räcka med en kryssruta och avtalsbindningen inskrivet i nåt standardavtal vid en domänregistrering - detta är kanske något du bör få förtydligat av honom istället för att stävja mig .. Detta gäller ÄVEN den OBS "tvingande ångerrätten" som Daniel upprepade gånger sa att inget företag kunde avtala bort gentemot privatkonsumenter..

"Dont kill the messenger"..

Dessutom är du väl medveten om att jag inte var ensam vid den dragningen som uppfattade det just på detta sätt..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 18:32 #50
JonathanSs avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Dec 15 2008, 18:20
... detta är kanske något du bör få förtydligat av honom istället för att stävja mig ...
Jag var på en föreläsning med Daniel för ett par veckor sedan, dvs efter den dragning du var på. Det finns helt enkelt lösningar på det mesta du skriker varg om. Att du har gjort det är dock bra, tror det har varit en bidragande faktor till arbetet med potentiella problem vid övergången till den nya affärsmodellen hos .SE.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017