FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kommer jag behöva bekräfta registry för de nya domäner jag köper nu?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
|
Hittade detta på crystone: "Från och med onsdag nästa vecka (3 december) kommer alla nyregistreringar av .SE-domäner automatiskt också innebära en avtalsbekräftelse avseende förnyelser. Det innebär alltså att domänen vid registreringen per automatik kommer att indikeras för att förnyas via oss om ett år."
Går det att ändra denna indikering? Anledningen att jag frågar är att jag vill köpa domäner i julrean och eftersom jag inte vet vad loopia kommer att ta nästa år och jag vet vad binero kommer ta vet jag inte om det är värt att tjäna lite pengar nu och kanske förlora dom vid nästa förnyelse. Rekommenderar ni Binero eller Loopia? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Aquastorm, vi bekräftar avtalsrelationen på de domäner vi får in nybeställningar på, dock går det alltid att ändra denna avtalsbekräftelse i efterhand genom att säga upp avtalet via kontrollpanelen och sedan vända sig till ett nytt ombud/registrar och be dom bekräfta avtalsrelationen istället. Det är det ombud/registrar som sist bekräftar avtalet som får domänen överförd efter övergången.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
|
Det borde börja vara dags för en teknisk lösning att göra prisförfrågningar, beställningar, fakturering och slutligen betalning mellan företag i ett helt maskinellt förfarande i synnerhet när det gäller hantering av internetdomäner.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Precis. Och om en innehavare har fått in en bekräftelse från en innehavare så ska detta meddelas .SE omedelbart. På så sätt kan en registrar inte "fuska sig till" en massa bekräftelser, t ex genom att skicka in allt i sista stund. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
|
Citat:
Där lyssnade jag iaf på Daniel Westman vid Stockholms Universitet (Den person som fått i uppdrag av .SE att utreda vilka lagar som ska/bör beaktas iom den nya affärsmodellen) som pekade på att JUST avtalsbekräftelser på nyregistreringar inte var "lagligt" - utan registrarerna blir tvugna att på en beställning skicka ut en separat fråga (typ e-mail) som beställaren enkom behöver förbinda sig genom). Läs här: http://www.internetdagarna.se/images/stori...iel_Westman.pdf Lyssna här: http://www.internetdagarna.se/images/stori...um307_22okt.MP3 Ett "problem" jag försökt belysa på ett "domäninriktat" forum med den nya modellen är just avtalsbiten. Eftersom .SE - avtalat bort allt ekonomiskt ansvar gentemot Registrarerna (nuvarande ombuden) så står .SE alltid fria från kompensationer osv - dvs en lagd order från en registrar är ALDRIG annulerbar eller på Svenska - ingen registrar kan ångra en registrerad registrering. DÄREMOT - så KAN/FÅR inte en registrar avtala bort den tvingande ångerrätten på 14 dagar gentemot privatkonsumenter enligt Daniel. Detta ser jag som ett ev. stort problem - Om privatpersoner skall beredas möjlighet att registrera exempelvis 10 000 .se domäner - för att inom 14 dagar kunna ångra allihopa - helt lagligt. och utan risk för .SE - men med en betydande ekonomisk risk för registrarerna. Det är möjligt att jag är lite "vargen kommer" och målar fan på väggen - men jag anser inte att de svar jag fått i frågan är speciellt tillfredsställande - för jag är ÖVERTYGAD om att det kommer att finnas de som kommer att testa för testandets skull. Jag har mötts av "men det där gäller ju bara .com och .net - det kommer ju inte att hända .se" umm, just det vänta och se.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Sluta nu Peter, du skrämmer ju livet ur alla här.
Det är fullt möjligt att bekräfta avtal (för den nya affärsmodellen) vid nyregistreringar, om man uppföljer vissa kriterier (som att innehavarna accepterar de kommande allmänna villkoren). När det gäller den ekonomiska balansen så är .SE och Registrarerna väldigt jämställda (till skillnad från tidigare, där ombuden inte har/hade en suck). Läget med distansavtalet är densamma som alltid tidigare och det finns även möjlighet att avtala sig "runt detta" om man vill det. Fortsätt vidare gott folk, det finns inget nytt att se här. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Och återigen så sa han tydligt att en registrant särskilt skulle behöva acceptera en avtalsbildning dvs det skulle INTE räcka med en kryssruta och avtalsbindningen inskrivet i nåt standardavtal vid en domänregistrering - detta är kanske något du bör få förtydligat av honom istället för att stävja mig .. ![]() "Dont kill the messenger".. Dessutom är du väl medveten om att jag inte var ensam vid den dragningen som uppfattade det just på detta sätt.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||