Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trollen på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-11, 13:34 #41
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by acidflash@Oct 11 2006, 13:00
För att binda in detta forum så att bara vissa får vara här är ju att börja ta betallt för att vara medlem. Tror nog att dom mesta troll skulle försvinna då väldigt väldigt snabbt.
Likaså dem som inte har råd att betala för ett medlemskap.
MST2005 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 14:55 #42
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Denna fråga har åtaliga gånger förekommit på WN. Små förändringar har hittills gjorts i lagom takt vilket haft en positiv inverkan på kvalitén av medlemmarna.

Jag vet inte riktigt hur många det är som kommer ihåg hur det var innan verifierandet av nya medlemmar infördes men sedan dess har det blivit en klar förbättring. Nu säger jag inte att det är helt bra enbart för det - det finns snarare mycket att göra; inte minst för att minska antalet trådar och inlägg som måste modereras.

En funktionalitet gällande plus- och minuspoäng (läs varningssystem & uppmuntrandesystem) har tidigare diskuterats (1 mars 2005) i VIP-forumet (länk för er som har tillgång till det) och även påbörjats för implementering i liten skala. Där var den stora frågan huruvida medlemmarna eller endast moderatorerna skulle kunna sätta betyg. Har för mig att vi kom fram till att endast moderatorer och admins skulle sköta detta för att undvika missbruk. Men just pga problematiken som det innebär med allt kring detta så la vi förslaget på hyllan en tid och utvecklingen stannade därmed av. Implementationen som sådan är förmodligen inte speciellt avancerad och det handlar snarare om att ett slutgiltigt beslut måste till än något annat.
Oläst 2006-10-11, 15:44 #43
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Citat:
Originally posted by Marcus@Oct 11 2006, 14:55
Där var den stora frågan huruvida medlemmarna eller endast moderatorerna skulle kunna sätta betyg. Har för mig att vi kom fram till att endast moderatorer och admins skulle sköta detta för att undvika missbruk. Men just pga problematiken som det innebär med allt kring detta så la vi förslaget på hyllan en tid ...
Sätta betyg kan ju alla göra. Frågan är vad betyg/varningar ska leda till. Finns ju en poäng med att den breda massan säger sin åsikt, och att man kan få pluspoäng om man hjälper till med något. Att den breda massan automatiskt ska kunna trycka fram en avstängning a la Ö-råd är inte lika säkert. Där behövs nog en mänsklig hand som ser till att beslutet blir bra ur alla synvinklar.

Många negativa omdömen => varningssignal för ev åtgärd.
Många positiva omdömen => bara positivt för alla.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 15:57 #44
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by elprisguiden@Oct 11 2006, 12:29
Många inlägg innehåller ock ganska lite info. En kommentar av typen sök först, se manualen med mera är kanske inte så otrevlig, men rätt så intetsägande. Bättre att tiga ihjäl dumma frågor.
Jag håller inte med, jag försöker rätt ofta svara på tekniska frågor. Anledningen till att jag gör det är för att eventuellt kan jag lära mig något / friska upp mina kunskaper.Delvis så är det kul att hjälpa andra.

När någon frågar om elseif-satser i php och mysql_*-funktioner som är extremt bra dokumenterade på php.net på ett professionellt webbforum så finns det egentligen två alternativ.
1) Medlemmen har helt enkelt missat vilken bra resurs php.net
2) Medlemmen är för lat för att läsa php.net

Man kan INTE säga detta om alla problem som kommer på WN, men i fallet 2) så finns det ingen anledning att inte hänvisa till manualen eftersom man då uppnår två effekter
1) Medlemmen lär sig utnyttja manualen
2) Medlemmen får svar på frågan utan att man behöver återuppfinna hjulet (just php.net's manual är ju dessutom till stora delar på svenska om man nu vill ha det).

Ifall man vill bli spoonfeeded med kod och lösningar och förväntar sig det på WN tycker jag att man bör skriva hur mycket pengar man är beredd att betala för lösningen. Må det vara 0 kronor, men man skall i alla fall i så fall visa att man "erkänner" att "hey, det här behöver jag hjälp med så jag frågar medlemmarna på WN vars tid faktiskt är värd något". Det är ingen ego-fråga från min del utan enbart ett sätt att sålla dum-frågorna från de bra frågorna.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 17:38 #45
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Där var den stora frågan huruvida medlemmarna eller endast moderatorerna skulle kunna sätta betyg. Har för mig att vi kom fram till att endast moderatorer och admins skulle sköta detta för att undvika missbruk. Men just pga problematiken som det innebär med allt kring detta så la vi förslaget på hyllan en tid ...
Sätta betyg kan ju alla göra. Frågan är vad betyg/varningar ska leda till. Finns ju en poäng med att den breda massan säger sin åsikt, och att man kan få pluspoäng om man hjälper till med något. Att den breda massan automatiskt ska kunna trycka fram en avstängning a la Ö-råd är inte lika säkert. Där behövs nog en mänsklig hand som ser till att beslutet blir bra ur alla synvinklar.
Många negativa omdömen = varningssignal för ev åtgärd.
Många positiva omdömen = bara positivt för alla.
Jag har ju inte åtkomst till VIP-forumet, men det skulle vara intressant att veta varför förslaget lades ner..?

Om det går att visa en form av betygsskala så vid understigande 3(?) meddelas en moderator som får ta ställning om påpekande...

Elprisguiden-> Att alla skulle få rösta, då ju finns risken för onödigt tyckande och i de fall kemin inte stämmer mellan två parter kan detta utnyttjas felaktigt..

Syftet skall inte vara att varna folk eller leta upp dom som är "troll". Tvärtom skall man som medlem ges möjligheten att bli bättre och betygskala är ett gott mätverktyg till detta. Sedan kan man använda undre och övre styrgränser .. Vid övre styrgräns får man tillgång till det där VIP-forumet, och kanske andra forum som är gömda för den vanliga medlemen...

EDIT// ...och vid undre gräns bli man istället "portad" från vissa trådar... Systemet kanske kan fungera per automatik?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 18:57 #46
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Jag förstår att det är lätt att låta trådar löpa vidare, men är det inte admins/moderatorers ansvar att styra trådar när det blir pajkastning/personangrepp/annat onödigt?

låsa tråden går väl?

Dessurom anser jag att alla här är intelligenta personer, är det inte så att man kan låta bli att läsa vissa trådar? Man måste ju inte läsa allt som skrivs...
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 20:03 #47
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Jag vill tillägga i detta ämne att WN-Vip var en planerad avdelning som skulle utvecklas. Det som hände när den startades var att alla fick förfrågan att bli moderatorer, när de flesta tackat ja hamnade VIP i dvala pga att det fanns moderatorforum att snacka i.

VIP-avdelningen är inaktiv, därav skickas det inte ut inbjudningar dit.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-11, 21:20 #48

Grazzy:
Det var inte dina inlägg jag tänkte på, tycker att du är konstruktiv när du pekar på rätt håll. Liksom du tycker jag det är kul att hjälpa folk när jag har en stund över, är kul med en utmaning och se om man verkligen kan vara till hjälp.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-12, 09:06 #49
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag kan erkänna att på senaste tiden har jag blivit lite "anti-wn"
och jag skulle med ett leende på läpparna betala för att få samma nivå som när jag blev medlem.

Brister som jag ser:

1) Nivåerna på trådarna sjunker ju längre trådarna blir efter inlägg nr 10
så handlar oftast inte ens tråden om det som skrevs från början eftersom det spårat ur.

2) Det är för många kids/hemmatrixare
Snälla Thomas och Co kan ni inte göra en VIP sektion för oss FÖRETAGARE?
där man kan slippa frågor I i kaliber med:
"Vad är moms och f-skatt?"
"Jag tjänar bara 5 kr i månaden på adsense vart hittar jag billigast webhotell?"

3) Kids kids kids och åter KIDS!
gör att nivåerna blir därefter höjj kraven till registrerat företag när man registrerar sig.
så SLIPPER man alla basic frågor och kids som leker omkring bara.

Jag har INGET emot att hjälpa (Jobbat som Utbildare inom data i ett par år förut)
MEN när man är morgonpigg o glad loggar in och vill träffa andra företagare mm.
och ser frågan.. "vad är moms?" så blir man lite mörkrädd när det kommer till nivån på forumet.

4) Skapa ett separat forum eller VIP-del och ta BETALT!
5 095 medlemmar just nu.

ca 1/10 del betalar säg 100 kr/månad som är fikapengar för dom flesta.
Det skulle generera en inkomst på 50 flagg i månaden till den som har forumet.

om "BARA" 250 medlemmar skulle vara intresserade är det ändå 25 flagg/månad

Räkna mig som den första betalande medlemmen om något i den stilen görs!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-12, 09:18 #50
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by stefanaxe@Oct 10 2006, 18:41
Jag hade helst sett en nogrannare administration kring "okamratlig ton". Det ger ett trevligare intryck. Jag tycker även vissa personer, ofta med hög inläggsräknare, kommer undan med pikar och spydigheter lättare än övriga medlemmar.
Det skriver jag under på..
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017