Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

IIS inför årsavgift.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-07, 10:04 #41
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar

Reg.datum: Mar 2005
Tycker att det inte är så mycket att gnälla över, utan snarare ett sunt upplägg ifrån IIS, som det har skrivits tidigare så tycker jag inte att 12' SEK är så mycket att gnälla över, visserligen så kommer kanske några mindre aktörer att få det svårt att skramla ihop denna kostnad, men vem har sagt att det ska vara lätt att vara företagare.
Känns som vissa gör en höna av en fjäder, återkom istället när det har gått ett år och de som är inblandade kan göra en objektiv bedömning.

En gissning från min sida är att IIS kommer att använda en del av dessa pengar för att på sikt få ner .se priset till en mer internationell nivå och detta gynnar ju både företagen samt slutkunden. Kan de dessutom avsätta pengar för att göra det lättare för ombudet så är det ju bara bra, finns i dagsläget en hel del brister i deras hantering.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 10:53 #42
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Nån som har info om IIS, vore intressant att ta del av den i denna tråden.

edit: skapade ny tråd.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 23:51 #43
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Citat:
Originally posted by Vatos Locos@Sep 7 2006, 10:04
En gissning från min sida är att IIS kommer att använda en del av dessa pengar för att på sikt få ner .se priset till en mer internationell nivå och detta gynnar ju både företagen samt slutkunden. Kan de dessutom avsätta pengar för att göra det lättare för ombudet så är det ju bara bra, finns i dagsläget en hel del brister i deras hantering.
På vilket sätt skulle det gynna ett företag om domänen kostar t.ex 60 spänn istället för 120:- ? Vem gynnar det? de enda företagen som gynnas av det är företag som name navigation som kan hamstra ännu fler domäner till lägre kostnader, vilket i sin tur missgynnar "normala" företag. Domännamnskostnaden för en ny .se är inte direkt en hög kostnad som måste budgeteras för ett vanligt företag. Hur mycket kapital menar du man måste avsätta för att få till ett bättre system? Pengar är inte det som saknas, det är en mer kompetent ledning som kommer med betydligt intelligentare beslut än såhär. Varför inte ta ut en avgift på 50k i månaden istället, då måste vi ju få ännu bättre upprensning bland ombuden, kommer det nånsin bli en ände på idiotin som IIS sysslar med kan man undra, man blir minst sagt förbannad. Det är ett ruttet sätt av registrars att utöva elitism på genom att driva fram ett sådant beslut. Jag undrar vad utgången skulle bli om alla nuvarande ombud fick rösta på förslaget.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-08, 08:28 #44
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Citat:
Originally posted by jonathanfranze@Sep 6 2006, 22:46
Ett problem som IIS ser är att de som bara registrerar ett fåtal domännamn per år behöver mycket support. Det gör det så sällan att de ringer till IIS varje gång de skall registrera ett domännamn. Dessutom kan de inte mot kunderna (domännamnsinnehavarna) svara på frågor utan att först kontakta IIS.
Färre ombud är inte lösningen på problemet, systemet som det är idag är en katastrof sett ur ett användarvänligt perspektiv, faxa, maila, signera blanketter hit o dit för ett ägarbyte. Och när det gäller supportfrågor så får man väll hänvisa till informationen på intranätet isåfall. Mycket märkligt sätt att arbeta på, "nej nu blir det för många kunder här, orkar inte med supporten på vårt krångliga system så vi gör oss av med några kunder istället". Dessutom är det ett bakslag ur konkurrenssynpunkt, det är ju bland annat det som är hela grejen med ombud. Förenkling är lösningen, inte utrensning av "jobbiga ombud".
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 11:17 #45
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Jonathanfranze - årsavgifterna för domänerna tillkommer utöver årsavgiften till IIS. Det står klart och tydligt i avtalet:

"Avräkning av utförda nyregistreringar och överlåtelser mot årsavgiften kommer att genomföras årligen och krediteras på faktura avseende nästkommande års avgift" - alltså exakt vad jag skrev ovan. Man betalar varje domäns årsavgift UTÖVER årsavgifften för att få vara ombud. Det innebär att man under år ett får betala 240 per domän om man registrerar 100 domäner. Mitt räkneexempel ovan gäller i alla delar.

Vidare läser man i avtalet:

"II-stiftelse fakturerar Ombud avseende Ansökan om Registrering av domännamn med vid var tid gällande avgift. Ansökningsavgiften betalas i efterskott. Förfallodag skall vara trettio dagar från fakturans datum."

Alltså debiterar man varje registrering som amn alltid gjort, utöver årsavgiften. Detta var också vad man sade då man ringde oss.

Vidare förbehåller man sig rätten att höja årsavgiften med 50% utan samråd...

II-stiftelsen kräver också avtalet att ombudet är obegränsat skadeståndsskyldig mot II-stifelsen och II-stiftelsen ansvar är maximalt ett prisbasbelopp. Fantastiskt - avtalsvillkor där ena parten i princip skall hållas skadeslös och andra parten är obegränsat ansvarig brukar kallas oskäliga avtalsvillkor...

Förutom skadestånd kan II-stiftelsen efter eget godtycke utdöma 10 000 i vite för varje förseelse mot avtalets anda som man tycker att ett ombud gjort sig skyldig till. Om detta inte täcker den skada som II-stiftelsen tycker har uppkommit är man enligt avtalet begränsat ansvarig enligt ovan.

Enligt avtalet skall också, utöver årsavgift och domänavgift, erläggas en deposition som bestäms av II-stiftelsen. Syftet med depositionen skall vara som säkerhet för ingivna ansökningar om domännamn och som sökerhet för eventuellt vite. Med andra ord skall man hålla allra minst 10 000 i deposition... Då jag frågade om detta fick jag svaret att detta inte gällde redan existerande ombud utan endast nya, men det finns lik förbaskat med i avtalet.

I mina ögon är detta avtal ett fullkomligt oacceptabelt exempel på maktfullkomlighet från den stiftelse som säger sig arbeta för ett bättre förhållande mellan ombud och stiftelsen.

Som ombud hade man gärna sett en något annorlunda skrivelse...

Man vill vidare att ombuden skall ombesörja förnyelser och överlåtelser, men man ger itne ombuden rätt att stänga domäner för vilka man inte fått betalt. Ombuden skall alltså stå hela den ekonomiska risken och II-stiftelsen ger ingenting i utbyte mot detta.

Om Registrars varit en fungerande intresseorgainsation hade det rått en storm mot det nya avtalet nu, men så är uppenbarligen icke fallet.
Oläst 2006-09-09, 12:03 #46
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det känns som att Registrars likt IIS är en klubb för inbördes beundran.

Registrars företräder enbart angendan hos de företag som har representanter i styrelsen. Övriga ombud företräds endast om de råkar ha samma inställning i något enskilt fall.

Det finns en fungerande modell för att sköta detta och som fungerar långt mycket bättre än den modell som tillämpas i dagsläget. Icann ackredited registrars har det mycket bättre, med ett system som fungerar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 14:41 #47
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by jonny@Sep 9 2006, 12:03
Det känns som att Registrars likt IIS är en klubb för inbördes beundran.
Registrars företräder enbart angendan hos de företag som har representanter i styrelsen. Övriga ombud företräds endast om de råkar ha samma inställning i något enskilt fall.
Det finns en fungerande modell för att sköta detta och som fungerar långt mycket bättre än den modell som tillämpas i dagsläget. Icann ackredited registrars har det mycket bättre, med ett system som fungerar.
Registrars.se företräder sina medlemmars agenda. När styrelsen hanterar större frågor så brukar den även skicka ut en förfrågan till sina medlemmar, för att se vad de tycker om saken ifråga. Det gjorde vi åtminstone när jag satt med i den styrelsen.

Fast det är klart. Du är inte ens med i Registrars.se, så du vet ju egentligen ingenting om detta. Samma sak när det gäller kommentaren om ICANN, att bli ombud till dem är avsevärt mer kostsamt och komplicerat än att bli ombud till II-stiftelsen. Vet du förresten att II-stiftelsen ska gå över till en riktig registry-registrarmodell? Även det informerade de oss ombud om på det senaste ombudsmötet.

Responsen i denna tråd går tvärt emot den respons som II-stiftelsen har fått från sina ombud då de kontaktat alla ombud med anledning av det nya avtalet. Den absoluta majoriteten av ombuden till II-stiftelsen har såväl förståelse för årsavgiften samt övriga nya delar i avtalet. De förstår att utvecklingen måste gå framåt, att den tidigare modellen om "ett företag, ett domännamn" inte längre är hållbar och att II-stiftelsen behöver föra in .se-domänen i 2000-talet.

Sluta vara sådana bakåtsträvare. Ni klagar konstant på II-stiftelsens undermåliga system, rutiner och prissättning, men när de väl börjar anpassa sig till en mer internationell modell så är det ändå inte tillräckligt bra.

Om ni vill påverka utvecklingen av .se-domänen, se då till att engagera er och göra någonting åt saken. Att bli medlem i Registrars.se är en bra början.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 14:52 #48
Supermoderator

Supermoderator

JonathanS - vad grundar du det på att responsen varit tvärtom bland ombuden? Jag blev uppringd och min reaktion har jag redovisat, jag har talat med fem andra ombud som jag känner och de har alla åsikter liknande min. Kan det vara för att vi alla har 100-1000 domäner som registrerar om året? Dvs att vi är bland dem som får dubblerade kostnader? Att vi ser det som en osund avtalsskrivning att bara favorisera den ena avtalsparten?

Att man gå över till en "riktig registry-registramodell"...? Man talar mycket om detta, men de jag ser inga stora skillnader mot tidigare - det skulle möjligen vara möjligheten att debitera år två osv, men den har ju i praktiken funnits länge. Vad man gör nu är att såga alla små ombud och att du inte ser detta som ett problem, det kan jag i och för sig förstå, men det är knappast i vare sig allmänhetens eller domännamnsinnehavarnas intresse.

Medlemskap i Registrars förresten... Vid tre olika tillfällen under föregående år mailade vi er utan svar. Det underlättar inte möjligheten att gå med direkt.
Oläst 2006-09-09, 15:48 #49
SpaceDump SpaceDump är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
SpaceDump SpaceDump är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Avräkning av utförda nyregistreringar och överlåtelser mot årsavgiften kommer att genomföras årligen och krediteras på faktura avseende nästkommande års avgift.
Vad innebär ovanstående exakt då?
Så om jag reggat domäner för 12000:- under året, då krediterar de väl dessa 12000:- och efterföljande årskostnad blir 0:- ?
Eller?

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar runt.

//Anders
SpaceDump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 16:24 #50
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by Xamda@Sep 9 2006, 14:52
Att man gå över till en "riktig registry-registramodell"...? Man talar mycket om detta, men de jag ser inga stora skillnader mot tidigare
Vi kommer att se fler ändringar. Det som har hänt är att IIS har beslutat att man skall gå över till en Registry-Registrar-modell, detta avtal är ett steg mot den riktningen, men inte resultatet av att vi nu anser att vi har kommit dit. De stora förändringarna kommer att dyka upp när det nya produktionssystemet blir klart. Först då kommer ombuden kunna ta betalt för årsavgifterna från registranterna, kunna hantera all administration av domännamnen mm. Det är ett arbete som är på gång, vi kommer att få se mer om detta senare i höst. Detta kommer i sig innebära stora förändringar i ombudsavtalet ytterliggare en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Medlemskap i Registrars förresten... Vid tre olika tillfällen under föregående år mailade vi er utan svar. Det underlättar inte möjligheten att gå med direkt.

Vi har haft problem med våran e-post i sommras, e-postmeddelanden som har skickats till oss har inte kommit fram till oss och därför har vi inte svarat. Vi håller på att kontrollera allt nu så att det skall fungera. Mer information om detta kommer att gå ut till alla våra medlemmar. Om du är intresserad av att bli medlem, PM:a mig så skall jag hjälpa dig.

Citat:
Ursprungligen postat av SpaceDump
Vad innebär ovanstående exakt då?
Så om jag reggat domäner för 12000:- under året, då krediterar de väl dessa 12000:- och efterföljande årskostnad blir 0:- ?
Eller?
Jag skall se till att IIS formulerar detta lite mer förståeligt så kan jag publicera detta här för alla. Det är en punkt som många tycker är viktig att få rätsida på. På måndag kan vi få lite mer info om det hela. Det är bättre att de förklarar innehållet än att alla andra spekulerar, då får vi klarhet en gång för alla.
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017