Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Swemedia?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-06, 11:59 #41
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Jovisst MissDomain, det är därför vi inte har skrivit något mer på snart tre veckor i tråden. :P
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-06, 13:08 #42
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by hubbert@Nov 6 2006, 12:59
Jovisst MissDomain, det är därför vi inte har skrivit något mer på snart tre veckor i tråden.
Blev själv uppringd av dem, därav mitt sena intresse för tråden.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-06, 13:37 #43
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Hur de är lär väl framgå av bla av trådens inledning. Men det finns ju fler att välja på som dessutom visar en större öppenhet om kostnader.
Oläst 2006-11-25, 00:05 #44
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Medlem
webdocs avatar

Citat:
Originally posted by swemedia@Mar 2 2006, 08:47
jag jobbar på swemedia och google har anlitat oss till att sälja annonser på googles sökmotor, inget lurendrejeri, bara vanligt säljföretag.

innan ni snackar massa skit kan ni ta reda på fakta!! :P
Tror inte så.
http://www.google.com/support/webmas...y?answer=35291

... Beware of SEOs that claim to guarantee rankings, allege a "special relationship" with Google, or advertise a "priority submit" to Google. There is no priority submit for Google. In fact, the only way to submit a site to Google directly is through our Add URL page or through the Google Sitemaps (Beta) program, and you can do this yourself at no cost whatsoever...
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-26, 01:26 #45
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av webdoc
Citat:
Ursprungligen postat av swemedia
jag jobbar på swemedia och google har anlitat oss till att sälja annonser på googles sökmotor, inget lurendrejeri, bara vanligt säljföretag.

innan ni snackar massa skit kan ni ta reda på fakta!! :P
Tror inte så.
http://www.google.com/support/webmas...y?answer=35291
jag vill dock påstå att texten du hänvisade till innehåller information om seo-samarbete, inte om annonsförsäljngen. Google har enligt min information åf som säljer adwords-stuff åt google. Mycket förmångligt för deras åf också, för den betalas med tick.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-26, 11:11 #46
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Polis_ttt
Citat:
Originally posted by -webdoc@Nov 25 2006, 01:05
Citat:
Ursprungligen postat av swemedia
innan ni snackar massa skit kan ni ta reda på fakta
Tror inte så.
http://www.google.com/support/webmasters/b...py?answer=35291

jag vill dock påstå att texten du hänvisade till innehåller information om seo-samarbete, inte om annonsförsäljngen. Google har enligt min information åf som säljer adwords-stuff åt google. Mycket förmångligt för deras åf också, för den betalas med tick.
Så du vill påstå att Google skulle ha anlitat ett litet svenskt företag som heter Swemedia som återförsäljare av Adwords?!

Hardly!
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-26, 12:41 #47
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Det här med ADwords verkar tydligen vara lite krångligt. Det finns fyra sätt att använda Adwords för sig själv eller sina kunders räkning.

1) Öppna ett vanligt Adwordskonto antingen genom att använda en rabattchecken från Google (om man har någon) eller sätta in lite pengar.
Från det kontot kan man lägga upp kampanjer åt sina kunder också. Och ja det är ok enligt Google.

2) Öppna varianten som heter "Mitt kundcenter" hos Google. De extra funktionerna som då tillkommer är bla att man kan administrera andra vanliga Adwordskonton via det (sådana som i 1) så där kan man lyfta in kunders ADWordskonton.

För 1 och 2 ställs inga krav.

3) Kvalificerad professionell annonsör aka Qualified Individual. Krävs att man under 90 dagar annonserar för $1000 samt klarar av ett skriftligt test utfärdat av Google.

4) Kvalificerad professionell annonsör aka Qualified Company. Krävs att man under 90 dagar annonserar för $100.000, klarar av testet samt har fler personer på företaget som behärskar AdWords.

På 3-4 finns det dessutom ett rabattsystem som gör att om man kommer upp till vissa volymer ger Google en rabatt. Beloppen är dock mycket höga.
För 3-4 får man sätta Googles logo på sin sida som upplyser vilken typ av annonsör man är. Den kan vara klickbar då kommer man till en sida på Google som bekräftar vilken typ av annonsör man är.

En del skojarföretag kan sätta logon på sin sida utan att vara godkänd enligt punkt 3 eller 4, den är då inte klickbar förstås. Företaget som diskuteras i tråden är godkänd enligt punkt 3.
Finnmera som förekommer i tråden är godkänd enligt punkt 4. (För övrigt ingen som helst jämförelse mellan de båda företagen då Finnmera uppenbarligen står på den postitiva skalan avseende seriositet, alltså i direkt motsatt till den andra företaget)

Fler varianter att sälja annonser via AdWords/Google finns inte. Sedan har Google sådant som Google Enterprise Professional etc, men det rör inte Adwords.

Språkbruket; jag har inte sett att Google överhuvudtaget använder sig av ordet återförsäljare i de här sammanhangen. Kvalificerad annonsör är ett ord de själva använder sig av.

Att i det här sammanhanget marknadsföra sig i telefon eller vid kontakt som att man är återförsäljare eller anlitad av Google är, om inte direkt lögnaktigt, så åtminstone grovt oseriöst.

Dessutom kan man jämföra texten som står på det aktuella företagets webbplats med vad de säger muntligt. Inte ett ord om att de är anlitade av Google. Varför inte? Det kan Ni fundera på.
Oläst 2006-11-30, 09:38 #48
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Flitig postare
Finnmeras avatar

Oj har denna tråden vaknat igen, då bara måste jag vara med igen och komentera.

Hatten av för dig Hubbert, tack för att du tar dig tid att förklara för folket vad som gäller.

Jag är väldigt förvånad över Google:s uppenbara flathet mot att agera "kraftfullt" mot Swemedia, de har fått bevis på att de förutom säger konsikvent till Svenska marknaden att de ringer från Google att de dessutom har med Google:s Logotyp i färg på Fakturor & Korrekturer.
Och om ni har läst hela tråden så ser ni ju dessutom vad de har gjort mer sedan tidigare.
Jag anser klart att så som de jobbar nu så försenar de marknadens utveckling, visst kan det vara pedagogiskt lättare att kunna förklara för en kund ett fast klickpris men den tiden är förbi då man kan ha det som ett alternativ och det på grund av att fler och fler företag börjar att förstå potentialen med sökmotorsmarknadsföring och det innebär att klickpriserna ökar.
Till slut så innebär det att företag som Swemedia inte kan ge kunderna bra placeringar på Google och det ger i sin tur att kunden inte får så många klick (pengarna går inte åt) och de får då inte den effekten som de vill ha.
En sådan kund kanske dömer ut fenomenet sökmotorsmarknadsföring som inte intressant på felaktiga grunder.
Och det är detta som jag blir så förvånad över att Google inte tar tag i.

Då ska ni dessutom veta att FinnMera blev duktigt ansatta av Google när vi var ca: 1 år gamla om att vi inte fick ha logotypen på vår hemsida längre och texter som Google:s legacy team i USA hade godkänt ca 3 månader tidigare fick vi inte ha längre.
Det visade sig långt senare att anledningen till det var att Google skulle starta sitt stora support team i Dublin och att de var rädda för att marknaden skulle tro felaktigt att vi var Google.
Så med det i vår backspegel så är jag ytterst förvånad över att Google inte släcker ner deras konton med tanke på vad de har gjort och fortfarande gör.

Mvh
FinnMera
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-30, 11:42 #49
Finnmeras avatar
Flitig postare

Flitig postare
Finnmeras avatar

Jag kan informera om ytterligare ett företag som tydligen påstår att de ringer från Google

En av våra säljare fick höra från en av våra kunder att de hade blivit uppringda av Google och då svarade vår säljare givetvis att de tror vi inte på, men kunden insisterade på att de sa så.
Vi fick ta del av det mailet som kunden fått från deras säljare och det visade sig att de hade med Google Adwords professional logan med i mailet och det är inte tillåtet enligt Google.
Vidare så körde de med fasta klickpriser, ett kampanjerbudande var 1000 klick för 3995 kr.
Om det nu inte är som så att detta är en säljare som gör detta på eget initiativ så är det som så att Swemedia är på väg att få sällskap.

Företaget heter www.3c-ads.dk och är Danskt men det var en Svensk säljare.

Vi har givetvis påkallat Google:s uppmärksamhet om detta, men med tanke på vad som inte har hänt sedan tidigare så skall man kanske inte hoppas på för mycket.

Mvh
FinnMera
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-01, 22:01 #50
webdocs avatar
Medlem

Medlem
webdocs avatar

Hoppas Google gör något åt saken. Man kan ju inte säga att man ringer "från Google".
Bara för att de säljer adwords så är de ju inte ett google företag. Vem som helst kan ju lägga upp adwords.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017