Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-06, 21:35 #1
opik opik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
opik opik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Tvivlar på att problemet med SD beror på att de ignorerats och tvivlar även på att det kommer hjälpa att ta debatten med dem.

Jag tror SD:s framgång beror på en sån enkel grej att folk helt enkelt är irriterade, frustrerade, arga, suriga etc etc på invandrare av en eller flera anledningar. Troligen har de direkt eller indirekt påverkats negativt av vad en enskild invandrare eller grupp av invandrare gjort. Troligen känner de att invandrare gör dessa negativa grejer systematiskt. Det kan typ vara "De tar våra jobb/kvinnor/bostäder" eller "De våldtar/begår (vålds)brott" samtidigt som de känner sig personligt drabbade. Blir en naturlig grej att som lösning på sin frustration rösta på SD.

Jag tror faktiskt att det är ett misstag prata om problemet med SD på partiplanet. Det handlar inte om att SD ignorerats av andra partier. Det är inte där lösningen på problemet finns. Det här handlar om enskilda människor som är frustrerade. Vill man lösa problemet måste man hoppa ner från partiplanet till det planet enskilda människor finns på.

När man väl är där måste man inse att dessa människor röstar med sina känslor och inte med logiken. Det är arga på invandrare av en eller annan anledning. Att börja spy ut statistik för att motbevisa människors känslor kommer aldrig att fungera. Har ni någonsin försökt resonera logiskt med en person som är skitförbannad? Nae, precis det funkar inte. Speciellt funkar det inte att säga att de har fel.

"Okej du har blivit rånad på din mobil tre gånger av invandrare och din kompis har blivit misshandlad, så nu är du pissförbannad på invandare. MEN enligt min statistik här så begår inte invandrare mer brott än svenskar".

Kommer aldrig att funka!
opik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-09-07, 11:31 #2
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras.”
Från Reinfelts bok "Det sovande folket"

Då har jag hellre en regering där Ohly ingår än en statsminister med den synen på välfärdssamhället.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-09-07, 13:32 #3
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Citat:
”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras.”

Från Reinfelts bok "Det sovande folket"

Då har jag hellre en regering där Ohly ingår än en statsminister med den synen på välfärdssamhället.
Lösryckt, läs vad som står innan:

Citat:
De som arbetar måste veta att de kan tjäna pengar på sitt kunnande och att detta uppmuntras. De som lever på bidrag eller är ovilliga att acceptera erbjudna arbeten skall göra detta väl medvetna om att det kan leda till att ingen standard garanteras. Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras.
Tycker också att är man arbetslös kan man inte sitta med armarna i kors till just det jobb man vill ha kommer. Bara att ta det som erbjuds.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-09-07, 13:45 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Lösryckt, läs vad som står innan:

Tycker också att är man arbetslös kan man inte sitta med armarna i kors till just det jobb man vill ha kommer. Bara att ta det som erbjuds.
Nja, man bör väl kanske tänka lite längre än så. En fysiskt svag individ bör knappast tvingas arbeta med ett fysiskt krävande jobb, en utbildad läkare från Iran bör inte tvingas köra taxi, en muslim bör inte tvingas arbeta inom svenska kyrkan osv. Så länge vi har en tämligen hög arbetslöshet, vilket jag är övertygad om att ett modernt högteknologiskt samhälle alltid kommer att ha, så gynnas vi knappast av det utan precis tvärtom. Det gäller att utnyttja det humankapital som finns på bästa sätt utan att tvinga människor till det ena och det andra. En person som inte är lämpad för ett jobb eller inte alls trivs där kommer ofta heller inte att göra ett bra jobb. Vilka här skulle vilja anställa en person som egentligen inte vill jobba hos er? Det är ett väldigt märkligt tankesätt. Att tvinga folk att flytta långt från hemorten är heller ingen bra idé.

Tyvärr blir det inte alltför sällan fel när politiker och myndigheter tänker. Det är väl det som är det största problemet med en demokrati. Hur bra skulle alla företag fungera om man röstade fram vem som skulle göra vad? Det fungerar säkerligen ofta bra men det kommer också att bli helt galet på sina håll.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-07 klockan 13:54
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-09-07, 13:56 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nja, man bör väl kanske tänka lite längre än så. En fysiskt svag individ bör knappast tvingas arbeta med ett fysiskt krävande jobb, en utbildad läkare från Iran bör inte tvingas köra taxi, en muslim bör inte tvingas arbeta inom svenska kyrkan osv. Så länge vi har en tämligen hög arbetslöshet, vilket jag är övertygad om att ett modernt högteknologiskt samhälle alltid kommer att ha, så gynnas vi knappast av det utan precis tvärtom. En person som inte är lämpad för ett jobb eller inte alls trivs där kommer ofta heller inte att göra ett bra jobb. Vilka här skulle vilja anställa en person som egentligen inte vill jobba hos er? Det är ett väldigt märkligt tankesätt. Att tvinga folk att flytta långt från hemorten är heller ingen bra idé.
Förstår vad du säger men en fysisk svag lär inte bli kvar på arbetsplatsen länge. Ett utbildad läkare från Iran får ta det jobb som erbjuds till hans/hennes kunskaper är anpassade till svenska förhållande och krav. Varför kan inte en kristen/muslim jobba inom annat trossamfund? Om ett företag vill anställa någon som de anser passar in på deras arbetsplats men personen säger nej på grund av bekvämlighet så tycker jag det är fel. Grunden borde vara att man ska ta det jobb som erbjuds men undantag kan säker förekomma.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-09-07, 14:27 #6
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Förstår vad du säger men en fysisk svag lär inte bli kvar på arbetsplatsen länge. Ett utbildad läkare från Iran får ta det jobb som erbjuds till hans/hennes kunskaper är anpassade till svenska förhållande och krav. Varför kan inte en kristen/muslim jobba inom annat trossamfund? Om ett företag vill anställa någon som de anser passar in på deras arbetsplats men personen säger nej på grund av bekvämlighet så tycker jag det är fel. Grunden borde vara att man ska ta det jobb som erbjuds men undantag kan säker förekomma.
Det finns en rad anledningar, lite beroende på om man bryr sig om andra människor eller bara tänker på siffror. Eftersom det ena verkar utesluta det andra för många med internet som arbetsplats så kör vi väl bara det senare. Att rätt person hamnar på rätt jobb gynnar alla då resultatet generellt sett blir bättre.

Vi kan gå in lite på de specifika exemplen och titta närmare. Vad gäller den fysiskt svage så är det väl ingen poäng med att han / hon ens börjar jobba på arbetsplatsen och riskera en längre sjukskrivning eller i värsta fall invaliditet? Det lär kosta betydligt mer än det ger.

Vad gäller läkaren så är det väl ändå bättre att denne får ägna all tid och energi åt att komplettera sin utbildning utifrån de krav som finns här och att någon annan får chans att köra taxi? Det är precis samma sak som att fördela humankapital på rätt sätt inom ett större företag. Gör man fel förlorar man en hel del i både tid och pengar. I längden bör man givetvis istället sträva efter att ha internationellt kompatibla utbildningar.

Vad gäller muslimen i Svenska kyrkan så var det väl egentligen ett irrelevant exempel från första början då trossamfunden generellt sett anställer "sina egna". Det är ju dock absurt att ens komma på tanken att tvinga en muslim till en sådan anställning, precis lika absurt som att tvinga en vegetarian att arbeta på slakteri eller en aktiv kärnkraftsmotståndare på ett kärnkraftsverk. I vissa fall kan det självfallet innebära en allvarlig säkerhetsrisk.

Det finns också en hel del jobb där man riskerar att fysiskt skada både sig själv och andra om man inte är uppmärksam och är man inte intresserad av jobbet så är det betydligt större risk att olyckor inträffar vilket kostar pengar både för arbetsgivaren och samhället.

Människor beter sig inte på samma sätt som ett program vilket gör att man inte kan tänka fyrkantigt som en femåring när man analyserar vad som händer utanför datorn.
Gammal 2010-09-07, 11:58 #7
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Jag kommer rösta på SD. Inte för att jag tror att dom kan driva ett land, inte för att dom har bra politik utan jag kommer endast rösta på dom (detta val) pga invandringsfrågan.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-09-07, 12:58 #8
Supermoderator

Supermoderator

Roligast är väl de som har posters med texten "Leve miljön". Ja, att tapetsera hela stan med affischer är ju både vackert och miljövänligt... Vore glad om jag slapp alla valaffischer ärligt talat. Är det verkligen någon som bryr sig om dem längre?

Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Jag kommer rösta på SD. Inte för att jag tror att dom kan driva ett land, inte för att dom har bra politik utan jag kommer endast rösta på dom (detta val) pga invandringsfrågan.
Vilket parti vill att du ska lämna landet? Det partiet vill jag rösta på

Du tycker inte att du tänker ganska konstigt? Är inte deras politik och förmåga att driva ett land de viktigaste egenskaperna? Nu blir det lite som att du skulle anlita rörmokaren för att ta hand om din revision och låta revisorn städa toaletten.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-07 klockan 13:37
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-09-07, 14:04 #9
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Roligast är väl de som har posters med texten "Leve miljön". Ja, att tapetsera hela stan med affischer är ju både vackert och miljövänligt... Vore glad om jag slapp alla valaffischer ärligt talat. Är det verkligen någon som bryr sig om dem längre?

Vilket parti vill att du ska lämna landet? Det partiet vill jag rösta på

Du tycker inte att du tänker ganska konstigt? Är inte deras politik och förmåga att driva ett land de viktigaste egenskaperna? Nu blir det lite som att du skulle anlita rörmokaren för att ta hand om din revision och låta revisorn städa toaletten.
Verkligen inte. Invandringsfrågan är förmodligen den enskilda punkt som man pratar minst om samtidigt som denna punkt står för flera miljarder per år. Dom röda och blåa har misslyckats här. Därför är det viktigt att rösta på SD som är (enligt mig) ett missnöjesparti. Precis som nydemokrati en gång i tiden.

Jag röstar enbart på SD pga invandringsfrågan. Inget annat. Dom kommer aldrig bli ett stort parti, men SD kan få dom övriga partierna att ta itu med invandringsfrågan. Därav röstar jag på SD.

Senast redigerad av Johan H den 2010-09-07 klockan 14:06
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-09-07, 14:14 #10
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Om man nu vill visa sitt missnöje så är en blankröst ett absolut tydligare budskap än t ex en röst på SD...
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017