Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vill du jobba från ett varmare land i vinter?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-03, 22:23 #41
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elitassons avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Jag vill följa med, beroende på när ni åker. Är det under januari - april?
Kolla första inlägget i tråden.

Hur kommer detta ske rent praktiskt? Vi verkar vara ett gäng som är sugna på att hänga med vilket är jäkligt rolig.
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-03, 22:40 #42
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Vi ska försöka anpassa det så att man kan leva på lågbudget om man vill. Senast klarade jag mig på 3 000 kr / mån och det får man kanske se som en lägstanivå...Vi siktar på att boendet ska kosta ungefär 2 000 kr / mån.
Om 3k ska ses som en lägstanivå, vad krävs för en okej (väldigt subjektivt) levnadsstandard? Det dubbla? Vore trevligt att veta att man har tillräckligt med cash i bakfickan innan man åker utan att behöva bekymra sig för att överleva.

Citat:
Ursprungligen postat av pilzecker Visa inlägg
Sweely, gjorde precis som du säger. Tog studenten Juni 2009, jobbade och landade i Thailand 25 Augusti 2009.

Om du är sugen så kika lite på distans utbildningar, skönt att ha som lite ekonomisk-tryggher. Bidraget på 2700kr täcker iaf 50% av din utgifter här om man tänker sig för.
Har du tips på länkar med mer information? Jag får bara 404 överallt på studera.nu.
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 01:37 #43
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Förstår inte vad folk pratar om när de säger de kan leva där på 3000kr mån , vad äter ni då? ris /nudlar/kyckling - såkallad streetfood? som man köper ur gatuvagnar .

Ni som ska åka bör verkligen tänka över det nooga..nooga .. om ni har en låg budget att leva på. Jag har varit nästan överallt i thailand nu och jag klarar mig omöjligt under 1000baht per dag i käk = ca 220kr = ca 6-7000kr mat mån , och då har jag inte räknat med krogrundor.

häftig tråd annars att man försöker skapa en grupp man åker med! jag hadde hakat på om det varit nåt år sen.

Ska ge lite ärliga priser på vad saker o ting kostar i thailand , går inte in på boende då de varierar väldigt kraftigt. men lite mat osv .

Big mac .co : 25kr
korv med bröd 7eleven : 5-8kr
cola 33cl 7eleven : 4-6kr
öl i matäffar 33cl : 7-10kr
en styckad ananas / mango/papaya ur gatuvagn : ca 5-7kr
friterad kyckling ur gatuvagn lr kyckling klubba : 10-15kr
en portion ris och kötwok på halfslafsigt ställe : 10-20kr
cigg:10-15kr
vodka : allt ifrån 20kr liter till samma priser som hemma

Observera att en portion ris och kött blir du sällan mätt på - små portioner.

ska man äta lite mer hyffsad mat som vi skandinavier är vana med :

biff/pommes cola : 50 - 70 kr
plankstek : 50-70kr
pasta carbonara : 40-50 kr
öl på krogen : 15-25kr
bio : 25kr
kaffe på cafe : 7-10kr

du kan såklart leva på en tusing här hemma i sverige med om du äter nudlar varje dag.
men enligt mina erfarenheter skulle jag aldrig klara mig på under 7-10 000kr mån på konsumtionsvaror . värmen gör så man är törstig och hungrig tamefan hela dagarna. det blir inte bättre av att se alla thailändare som äter 24-7 haha .

jaja detta va iaf lite tankar o en lista för dem som inte vet vad det kostar i thailand.
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 02:33 #44
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Fast du rabblade du bara upp priser på vad mat kostar ute. Mer relevant kanske det är vad det kostar i affären om man vill tillaga t.ex. ris och kyckling på egen hand?
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 03:17 #45
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Tänkte ge min syn på detta. Har träffat CaptainThailand och har även spenderat perioder på 3 månader åt gången i Thailand, rest runt och arbetat på hotellet med min laptop.

Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll Visa inlägg
Fast du rabblade du bara upp priser på vad mat kostar ute. Mer relevant kanske det är vad det kostar i affären om man vill tillaga t.ex. ris och kyckling på egen hand?
Mat

Jag kan lova dig att ingen kommer gå till affären och börja tillaga mat varje dag om man inte bosätter sig permanent. Jag tror det blir ett undantag i så fall.

Dock att äta för under 1000 Baht (även under 500 Baht) om dagen är långt hur enkelt som helst, men då skall man definitivt gilla den thailändska maten. Gillar man inte den maten, så blir priserna helt annorlunda.


Ekonomi

Men att åka dit är inte ett sätt att spara pengar jämfört med sitt vanliga liv här. Kom ihåg att de räkningar man har i Sverige skall också betalas, så har man ett fast boende här, så är det också en kostnad. Det blir dyrare än att leva hemma. Dock är det en härlig tid och något man kanske inte gör igen. Äventyret kostar med andra ord.


Arbete, effektivitet

Blir det mycket gjort? Ja, det är en bra fråga. Jag tror definitivt man arbetar mer hemma och inte under en sådan resa. Det är min erfarenhet. Har man inte ett kontor och gå till, så blir det si och så på ett hotell eller i ett hyrt hus. Själv tror jag inte man får gjort lika mycket, absolut inte. Har ni verkligen projekt ni vill få igång så är en resa en dålig idé. Man behöver rutiner för att få saker gjorda på det mest effektiva sättet.


CaptainThailand

Till CaptainThailand har jag en fråga, som kanske andra kan ta del av: man arbetar definitivt bättre på ett kontor och inte i hyrt boende eller på hotellet. Så min tanke en tid sedan var att spendera några månader, 5-6, och hyra kontorslokal. Var t.o.m. i kontakt med samma uthyrare som du har, men sedan kommer tankarna: kan man verkligen på ett turisvisum hyra en lokal, arbeta med sitt företag i Sverige utan att thailändarna inte blir sura om man skulle åka på någon sort kontroll? Visst är det ovanligt att man skulle bli kontrollerad, men ändå. Jobb är jobb och hur kan man påvisa att man arbetar med sina saker i Sverige om man hyr kontor i Thailand? Vad tycker du om det?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 06:49 #46
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej Terabyte,

Hyr du kontor är risken relativt stor att "åka dit" om immigrationspolisen gör "razzia". Man får inte jobba överhuvudtaget i Thailand utan arbetstillstånd, även om arbete mot hemlandet förstås handlar i en gråzon som är väldigt svår för myndigheterna att kontrollera och reglera (det är ju trots allt inte Nordkorea).

Just det stället jag sitter på har på åtta år (sedan det byggdes) inte haft besök av nämnda myndigheter, men i barer och restauranger och på andra kontor händer det att immigrationspolisen slår till. Att hamna i thailändskt immigrationshäkte vill man bara om man är sadomachosist i den högre skolan.

En lösning på problemet är förstås att hyra hus med ett extrarum och köpa skrivbord och en kontorsstol och vad man nu behöver. Ev kan man ju sälja detta sedan. Att jobba hemifrån mot ett svenskt företag hamnar nog i en så ljusgrå zon att den kan betraktas som vit.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2010-10-04 klockan 06:53
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 10:36 #47
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Standard yoh

Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll Visa inlägg
Fast du rabblade du bara upp priser på vad mat kostar ute. Mer relevant kanske det är vad det kostar i affären om man vill tillaga t.ex. ris och kyckling på egen hand?
att tillaga kyckling o ris själv kostar mer eller mindre detsamma som det gör att köpa från gatuvagnar/streetfood.
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 10:39 #48
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Standard ja

absolut äter man endast thailändskt klarar man sig säkert på 2-300 baht om dagen bara. men helt ärligt ..klarar man verkligen äta ris o grönsaker /kyckling /wok varenda dag?
och avstå kall öl ?? talar bara ur mina egna erfarenheter men har mest en bira i handen hela tiden pga värmen. för läsk är för sött i den hettan o vatten hinner bli varmt ehhe

Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Tänkte ge min syn på detta. Har träffat CaptainThailand och har även spenderat perioder på 3 månader åt gången i Thailand, rest runt och arbetat på hotellet med min laptop.



Mat

Jag kan lova dig att ingen kommer gå till affären och börja tillaga mat varje dag om man inte bosätter sig permanent. Jag tror det blir ett undantag i så fall.

Dock att äta för under 1000 Baht (även under 500 Baht) om dagen är långt hur enkelt som helst, men då skall man definitivt gilla den thailändska maten. Gillar man inte den maten, så blir priserna helt annorlunda.


Ekonomi

Men att åka dit är inte ett sätt att spara pengar jämfört med sitt vanliga liv här. Kom ihåg att de räkningar man har i Sverige skall också betalas, så har man ett fast boende här, så är det också en kostnad. Det blir dyrare än att leva hemma. Dock är det en härlig tid och något man kanske inte gör igen. Äventyret kostar med andra ord.


Arbete, effektivitet

Blir det mycket gjort? Ja, det är en bra fråga. Jag tror definitivt man arbetar mer hemma och inte under en sådan resa. Det är min erfarenhet. Har man inte ett kontor och gå till, så blir det si och så på ett hotell eller i ett hyrt hus. Själv tror jag inte man får gjort lika mycket, absolut inte. Har ni verkligen projekt ni vill få igång så är en resa en dålig idé. Man behöver rutiner för att få saker gjorda på det mest effektiva sättet.


CaptainThailand

Till CaptainThailand har jag en fråga, som kanske andra kan ta del av: man arbetar definitivt bättre på ett kontor och inte i hyrt boende eller på hotellet. Så min tanke en tid sedan var att spendera några månader, 5-6, och hyra kontorslokal. Var t.o.m. i kontakt med samma uthyrare som du har, men sedan kommer tankarna: kan man verkligen på ett turisvisum hyra en lokal, arbeta med sitt företag i Sverige utan att thailändarna inte blir sura om man skulle åka på någon sort kontroll? Visst är det ovanligt att man skulle bli kontrollerad, men ändå. Jobb är jobb och hur kan man påvisa att man arbetar med sina saker i Sverige om man hyr kontor i Thailand? Vad tycker du om det?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 11:22 #49
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elitassons avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
Snälla, låt inte detta bli en diskussion om matpriser i Thailand.
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-04, 12:50 #50
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
äh det hör väl till att diskutera vad det kostar att överleva i thailand om man ska vara där och arbeta? jag ville skriva lite info om vad saker kostar när vissa försöker övertala andra att man lätt klarar sig på ett par tusen månad. men ska inte skriva mer om det om så önskas .
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017