Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Loopia Webbhotell anmäls till konkurrensverket

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-16, 04:26 #41
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Alltå.. man måste givetvis vara emot prisdumpning som sådan... konkurrenslagarna finns där av en orsak, för att främja närinsgslivet och inte för att stävja densamma. Men i detta fall handlar det bara om en kampalj, i alla fall om man ser till hotellet. Det är snarare att likställa med en rea inom handeln... när en handlare rear sina kläder så svär konkurrenten tvärs över gatan, för han måste göra detsamma, det går ju inte att sälja samma skit till högre pris. Men det går ju över, det är nämligen olagligt att dumpa över längre tid. Men å andra sidan, vem vill det? loopia lever ju på detta de med, man kan inte leva på ingenting. Nånstans kommer folk att betala. Även om de skulle sätta dessa priser som normalpris så skulle det inte skada konkurrenterna allvarligt tror jag. Nånstans måste de ju kompensera upp, och det blir ju det område som man kan slå på som konkurrent.

Ni som har liknande rörelser, varför inte göra likandant? ge bort det första året, ta massor betalt för allt över 100 meg, låt inte databasen ingå, osv osv.. eller .. ännu bättre, diffrentiera er genom att slå på de ställen där storföretagen är svaga.
"flankerande anfall" som det heter inom marknadsstrategin... egentligen är detta någonting som större företag måste vara noggranna med att ha koll på, det är dessa saker som tar marknadsandelar från de stora till de mindre.

Jag förstår varför ni anmält det, men jag tror det kostar mer än det smakar faktiskt.. Lägg energin på att skapa bra marknadsstrategier isället.. hur många av er har det? Hur många av er arbetar med långsiktiga och stratigiska planer? som Kotler säger: "sound planning helps the company anticipate and respond quickly to enviromenlal changes, and prepare better for sudden developments."
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 05:16 #42
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Citat:
Originally posted by Björn@Jul 16 2005, 03:26
Alltå.. man måste givetvis vara emot prisdumpning som sådan... konkurrenslagarna finns där av en orsak, för att främja närinsgslivet och inte för att stävja densamma. Men i detta fall handlar det bara om en kampalj, i alla fall om man ser till hotellet. Det är snarare att likställa med en rea inom handeln... när en handlare rear sina kläder så svär konkurrenten tvärs över gatan, för han måste göra detsamma, det går ju inte att sälja samma skit till högre pris. Men det går ju över, det är nämligen olagligt att dumpa över längre tid. Men å andra sidan, vem vill det? loopia lever ju på detta de med, man kan inte leva på ingenting. Nånstans kommer folk att betala. Även om de skulle sätta dessa priser som normalpris så skulle det inte skada konkurrenterna allvarligt tror jag. Nånstans måste de ju kompensera upp, och det blir ju det område som man kan slå på som konkurrent.

Ni som har liknande rörelser, varför inte göra likandant? ge bort det första året, ta massor betalt för allt över 100 meg, låt inte databasen ingå, osv osv.. eller .. ännu bättre, diffrentiera er genom att slå på de ställen där storföretagen är svaga.
"flankerande anfall" som det heter inom marknadsstrategin... egentligen är detta någonting som större företag måste vara noggranna med att ha koll på, det är dessa saker som tar marknadsandelar från de stora till de mindre.

Jag förstår varför ni anmält det, men jag tror det kostar mer än det smakar faktiskt.. Lägg energin på att skapa bra marknadsstrategier isället.. hur många av er har det? Hur många av er arbetar med långsiktiga och stratigiska planer? som Kotler säger: "sound planning helps the company anticipate and respond quickly to enviromenlal changes, and prepare better for sudden developments."
Och dagens kanske mest meningslösa, men ändå (från mig) viktiga tillägg till Björns text:

Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 05:49 #43
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Och så börjar jag undra om Björn och Joel läst tråden innan de postar.

Det är prisdumpningen på SE-domäner som är anmäld - inte Loopias rea på webbkonton. Loopia har visserligen en kampanj där se-domänerna säljs för 99 kr, men det är det ORDINARIE PRISET som ligger UNDER INKÖPSPRIS som är grund för anmälan.

Om sedan Nic-se tar ut ett överpris, är det ett annat problem.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 08:57 #44
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Loopia är ett vinstdrivande företag, om deras kampanjer fungerar och de tjänar pengar på det så finns det väl inget att klaga på. De säljer ju en tjänst och de tjänar pengar på kringtjänsterna (t.ex. mysql) och på att kunderna stannar kvar efter avtalsperioden. Inget konstigt med det. Det är väldigt många företag som har erbjudande till nya kunder. Unibet ger extra pengar vid insättningar för nya kunder, i början är det ju en ren förlust men i längden innebär det att tjänar pengar.

Och ja, jag pratar om domändelen. Det är säkert många som köper webbhotellsutrymme i samband med att de köper domänen --> Loopia tjänar pengar.

Jag tror det är dags att se över era egna affärsmodeller innan ni börjar klaga på era konkurrenters VINSTGIVANDE modeller.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 09:59 #45
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Loopia var inte marknadsledande när dom sänkte sina priser, däremot har dom blivit störst tack vare sina låga priser. En idée att ta efter för andra hotell?

Nått som jag mer stör mig på med Loopia är att dom "hoppat i säng" med en journalist på IDG vilket fått till följd att varje gång nån på Loopia fiser så skriver IDG om det med stora bokstäver. Varför får inte alla hotell samma uppmärksamhet?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 10:45 #46
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA... Jag startade denna tråd igår, och ni har suttit och skitit ur er de mest 44 värdelösaste kommentarerna jag någonsin sett!!
Det här handlar ffs INTE om deras jäkla 4kr webbkonton, och det handlar inte heller om deras kampanj på 10.000 .se-domäner.
Vad det hela handlar om är deras standardpriser på .se-domäner, som dom köper in för 140 + moms (Inte 160 + moms som någon skrev här).

Självklart så tycker väl Kalle i Gävle att detta är sketabra, nu kan han regga en .se-domän väldigt billigt. Men för oss andra webbhotell som inte har lika stora kassor som loopia är det omöjligt att sälja ut .se under inköpspris, vilket gör att många väljer loopia istället, därav en mycket, mycket legitim anmälan till kkv, och jag hoppas och ber till varenda Gud som finns att loopia åker dit så det smäller om det.

Så nu kan ni tjaffsa hur mycket ni vill, enlig lag är det förbjudet att ta ut överpris och/eller underpris, och det är precis det loopia gör, oavsett vad Grazzy, ZnArk eller ni andra säger, för det skiter jag blanka fan i.

-Martin

Edit: stavfel
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 11:02 #47
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Hej nomicon. Kul att du blir upprörd av mitt och znarks inlägg. Då har du ju i alla fall läst dem.

Nu kan jag tyvärr inte ansluta till din tjänst webbhosting.nu, det går varken att pinga eller webba (resolvade manuellt och lade till i hosts efter att min proxyande dns-server vägrat transfera din dns-zone). Så jag kan inte säga något om dina priser. Däremot så har jag sett jonnys priser på billigdoman.se.

Det är lovvärt att köra en kampanj sådär, för jag antar att det är ett svar på Loopias aggresiva strategier, och precis som Björn säger så kan man ju inte ta allt grannen tvärs över gatan gör liggandes. Nu är det dock så att när jag köper domäner vill jag ha dem på ett ställe. Jag vill inte behöva logga in och ut mellan 10 olika tjänster för att kunna komma åt min "enda" domän jag kan köpa via billigdoman.se. Dessutom kostar fortfarande en .se 350(?!), det är inte en billig domän. Det är bra mycket mer påslag än vad jag tycker mig kunna se i form av administrativa kostnader för att kränga en helt virtuell produkt.

Dessutom får man som sagt bara köpa en domän till det "reducerade" priset. Och sen är ju frågan vad ni har för kontrollpaneler, återigen. Enligt ditt resonemang så är såklart det här ännu ett meningslöst inlägg, eftersom jag fullständigt skiter i på vilka grunder du attackerar Loopia.

Loopia är som flera andra här säger ett företag som har som mål att göra vinst på sikt, deras dumpning är inte för alltid. Att dumpa priserna på .se-domäner under en period, även en längre, säg ett år, innebär knappast att alla ni andra går i konkurs.

Jag har tagit exempelt tidigare utan att få något svar på det, men om alla utom Loopia går i konkurs på grund av detta, så kommer det att finnas 10 nya webbhotell den dagen Loopia höjer sina priser igen. Jag föringar inte det jobbet som några av er gör som säkert är bra, men att sälja domäner kräver knappast en högre intellektuell förmåga (tro mig, det har jag personligen sett tydliga bevis för).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 11:10 #48
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 16 2005, 11:02
Hej nomicon. Kul att du blir upprörd av mitt och znarks inlägg. Då har du ju i alla fall läst dem.
Nu kan jag tyvärr inte ansluta till din tjänst webbhosting.nu, det går varken att pinga eller webba (resolvade manuellt och lade till i hosts efter att min proxyande dns-server vägrat transfera din dns-zone). Så jag kan inte säga något om dina priser.
Hej.
Självklart har jag läst inläggen. Sidan fungerar fint hemifrån mig, men pinga går inte, det droppas. Kanske något knas med routen ute i Svea, vad vet jag.

Jag förstår att du står på loopias sida, du får ju köpa domäner billigt, i vilket fall som helst så är det dom gör en prisdumpning, och enligt kkv så är inte det tillåtet.

Jag pratar såklart inte om deras nuvarande kampanj, utan loopia har sedan länge haft underpris på .se-domäner.

Varför drar du upp om att andra ska gå i konkurs? Det tvivlar jag på att jag kommer att göra, men det är heller inte det som det handlar om. Ska man göra buisness så ska det skötas rent och snyggt, och inte via prisdumpningar som vi i dagsläget inte vet ifall det är olagligt (på det vis loopia utfört dem på), men det återstår att se.

-Martin

Ps: Jag tar 249kr för en .se-domän.
Ds.
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 11:26 #49
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by nomicon@Jul 16 2005, 10:45
SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA... Jag startade denna tråd igår, och ni har suttit och skitit ur er de mest 44 värdelösaste kommentarerna jag någonsin sett
Det här handlar ffs INTE om deras jäkla 4kr webbkonton, och det handlar inte heller om deras kampanj på 10.000 .se-domäner.
Vad det hela handlar om är deras standardpriser på .se-domäner, som dom köper in för 140 + moms (Inte 160 + moms som någon skrev här).
Din kommentar var inte heller så mycket bättre för majoriteten har fattat att det gäller ordinarie priset på .se.

Som jag skrev, loopia var inte störst på .se när dom sänkte priserna, dom har blivit störst tack vare sina låga priser!

När loopia sänkte priserna var dom ett litet AB utan starka ägare eller stort kapital, dom har blivit stora tack vare att dom vågade sattsa! Och konkurrenterna som då rullade tummarna och tog överpriser har nu vaknat och är avundsjuka. Sattsa kraften på att komma på egna kampanjer istället för att lägga kraften på meningslösa stämmningar som inte leder nån vart.

Jag vet inte vilka som står bakom stämmningen men dom aktiva i tråden (aleborg, sajthotellet och webbhosting) har sjunkit i anseende i mina ögon.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 11:29 #50
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Ursprungligen postat av nomicon
SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA... Jag startade denna tråd igår, och ni har suttit och skitit ur er de mest 44 värdelösaste kommentarerna jag någonsin sett
Det här handlar ffs INTE om deras jäkla 4kr webbkonton, och det handlar inte heller om deras kampanj på 10.000 .se-domäner.
Vad det hela handlar om är deras standardpriser på .se-domäner, som dom köper in för 140 + moms (Inte 160 + moms som någon skrev här).
Din kommentar var inte heller så mycket bättre för majoriteten har fattat att det gäller ordinarie priset på .se.
Som jag skrev, loopia var inte störst på .se när dom sänkte priserna, dom har blivit störst tack vare sina låga priser
När loopia sänkte priserna var dom ett litet AB utan starka ägare eller stort kapital, dom har blivit stora tack vare att dom vågade sattsa Och konkurrenterna som då rullade tummarna och tog överpriser har nu vaknat och är avundsjuka. Sattsa kraften på att komma på egna kampanjer istället för att lägga kraften på meningslösa stämmningar som inte leder nån vart.
Jag vet inte vilka som står bakom stämmningen men dom aktiva i tråden (aleborg, sajthotellet och webbhosting) har sjunkit i anseende i mina ögon.
Återigen så betyder det du skriver luft.. Jag är inte avundsjuk på loopia i någon bemärkning alls, affärerna går mycket bra för mig, och jag vet att dom gör det för många andra webbhotell som är aktiva här på WN också, det handlar helt enkelt bara om att dom tar ut underpris för .se-domänerna, vilket troligtvis är förbjudet.

No more, No less.

-Martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017