Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilket parti kommer du att rösta på?

Visa resultat för omröstning: Vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet den 17 september?
Moderata Samlingspartiet 88 53.66%
Centerpartiet 7 4.27%
Folkpartiet liberalerna 13 7.93%
Kristdemokraterna 5 3.05%
Socialdemokraterna 15 9.15%
Vänsterpartiet 6 3.66%
Miljöpartiet de gröna 3 1.83%
Junilistan 2 1.22%
Sverigedemokraterna 10 6.10%
Annat (kommentera) 15 9.15%
Antal röster: 164. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-24, 15:02 #41
H@nsson H@nsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 160
H@nsson H@nsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 160
Citat:
Originally posted by Hofvet@Aug 23 2006, 20:07


H@nsson, jag är övertygad om att högerpartiernas planer på att sänka arbetslösheten (bla sänka arbetsgivareavgifterna) kommer leda till flera jobb. Jag kan inte riktigt förstå hur du nu sitter och säger att läget är kasst som det är nu, och sedan i samma andetag säger att du tänker rösta på det parti som har försuttit dig i den situationen.
Högerpartiet, ja dom kommer att sänka arbetsgivaravgifterna för dom mellan 18-25 år, men vi som är 30+ då???? Ja det är klart under den här mandatperioden om högern får makten så kan man se sig i stjärnorna efter en anställning om man är 30+, Företagen kommer tjäna stora pengar på att anställa 18-25åringar, det är förvisso bra att unga får jobb, men jag tror att vi andra kommer hamna i ett fack vid sidan om....

Och om du läser mitt inlägg igen så skrev jag att "min situation som jag har nu, tvingar mig till att rösta på ett parti som jag annars aldrig skulle rösta på. "jag har aldrig nämt att jag kommer rösta på det partiet som har satt mig i denna situation, jag tycker att du borde läsa vad man skriver innan du svarar...

Jag är inte alls övertygad om att högern kommer att lösa artbets situationen om jag ska vara ärlig, det låter så bra när dom står där och pratar men en sak ska du veta att högern har regerat sweden tidigare och vad hände då, jo dom körde landet i botten. och det tror jag att dom kommer att göra igen om dom får den makten.

[EDIT]
sedan är det en sak till angående högern, jag är tvåbarnsfar och och efter högern ignorerar att uttala sig i familjepolitiken så lär dom inte få min röstsedel: läs här
http://www.aftonbladet.se/vss/val200...876301,00.html
H@nsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 16:05 #42
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by Thomas
Men i samma andetag bör jag säga att jag är helt övertygade om att många av de som inte har jobb idag inte vill ha jobb! Arbetslösheten är inte ett så stort problem i min ögon. Arbetsmoralet är helt klart ett etter värre problem. Följde kan ju alla räkna ut.
Ursäkta, men detta var otroligt korkat. Så du menar att alla de 17% som inte har ett riktigt jobb inte vill jobba? Finns många, speciellt välutbildade ungdomar, som inte vill något annat än att få ett jobb. En hel del har skulder efter sin examen.

Men jag håller helt klart att det finns de som inte vill jobba, men de är i en minoritet. Många blir idag - av regeringen - tvingade till plusjobb osv. för att de inte ska synas i statistiken! Enligt regeringen är det inte viktigt med låg arbetslöshet, det räcker att det ser ut som att vi inte har någon arbetslöshet i Sverige.

Sedan att arbetsmoralen sviktar hos vissa beror ju på att vi har över 50% i skatt. Finns ju exempel där de som jobbar deltid förlorar pengar på att börja jobba heltid eftersom bostadsbidraget i vissa fall kan ryka. Jävligt märkligt om du frågar mig...

Höga bidrag = Hög skatt på arbete = Låg arbetsmoral

Kolla bara på Socialdemokraternas Lars Danielsson (snubben som åkte runt med sin älskarinna och åt dyr mat på fina hotell med regeringsplanet). Efter Tsunami-katastrofen har ju äcklet gått och tagit ledigt men får ändå över 90 000 kr/månad. För att inte prata om de 20 miljarder myndigheter kastar i sjön varje år. Inte så konstigt att vi har hög skatt när sossarna våldtar landet...
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 16:09 #43
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by H@nsson]Jag är inte alls övertygad om att högern kommer att lösa artbets situationen om jag ska vara ärlig@ det låter så bra när dom står där och pratar men en sak ska du veta att [B
högern har regerat sweden tidigare och vad hände då, jo dom körde landet i botten. och det tror jag att dom kommer att göra igen om dom får den makten.[/b]
Underbart att du drar fram gammal propaganda! Förklara då detta:
Citat:
90-talskrisen skylls på s-regeringar

Grunden till Sveriges ekonomiska kris
under 1990-talet lades av s-märkta
regeringar under 1980-talet. Det slås
fast i en analys från finansdeparte-
mentet som ingår som bilaga till vår-
budgeten som kommer efter påsk.

Avgörande var bl.a. devalveringen 1982
den uteblivna åtstramningen därefter
och kreditmarknadens avreglering. Den
borgerliga regeringen får kritik för
att inte ha löst problemen 1991-94.

Finansdepartementet anser också att
Riksbanken genom sin vägran att sänka
räntan förlängde det ekonomiska "stål-
badet" under senare delen av 90-talet.

Stig Malm har gjort det, Kjell-Olof Feldt har gjort det; kritiserat den egna ekonomiska politiken på 80-talet. Stig Malm fick ta tillbaka, Feldt lämnade regeringen. Och Carl Bildt använde sig av Feldts memoarer för att vinna valet 1991.

Trots viss intern kritik under åren har socialdemokraterna ändå alltid skyllt 1990-talets depression på den dåvarande borgerliga regeringen.

Borgarna har haft lite svårt att sätta emot, visserligen har de skyllt ifrån sig, men krisen inträffade ju faktiskt under deras tid vid makten och de blev tvungna att sätta sig tillsammans med socialdemokraterna och presentera ett krispaket.

Finansdepartementets rapport, som presenteras om en vecka, visar dock en motsatt bild. Där läggs alltså en del av förklaringarna till krisen på beslut som fattades under 80-talet - när socialdemokraterna fattade besluten.

Feldt i skottgluggen

Framför allt står dåvarande finansministern Kjell-Olof Feldt i skottgluggen. Han stramade inte åt ekonomin tillräckligt i högkonjunkturen.

Vems felet för krisen var har varit ett ständigt återkommande bråk mellan de borgerliga och socialdemokraterna. Frågan är vad socialdemokraterna ska säga nu, när deras egen rapport säger att de själva hade en stor del av skulden.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 19:08 #44
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
H@nsson, jag antog även att ditt inlägg var ett svar på den tidigare vänsterkritiska diskussionen. Då det enda du tar upp i ditt inlägg är att du inte kan få något jobb tycker jag inte att det är så konstigt att jag antar att du tänker rösta på ett av de partierna som vill ge dig mest bidrag. Det verkar ju onekligen så i din argumentation.

Precis som Spindel skriver tycker jag inte alls det stämmer som du säger att högern har "kört landet i botten". Det har vänstern har klarat bra på egen hand. Det är deras fel att du är arbetslös idag. Jag kan verkligen inte förstå mig på folk som tycker att lösningen på dagens problem är att arbeta på samma sätt som man gjorde när man skapade problemen. Sänkta arbetsgivaravgifterna för unga är ju bara en försvinnande liten del av alla de åtgärder alliansen vill genomföra för att minska arbetslösheten så jag tycker det är fel att bara ta upp just den sidan av deras jobbpolitik.

Dessutom tycker jag det är oerhört konstigt att någon över huvud taget låta sig vägledas i en politisk diskussion av en partisk socialdemokratisk tidning. Eller?
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 21:18 #45
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Originally posted by hubbert@Aug 22 2006, 00:24
Citat:
Jag röstar inte eftersom jag inte får rösta, då jag inte är svensk medborgare. Visserligen skulle jag säkert kunna bli svensk medborgare om ett par-tio år om jag ansöker idag och betalar några tusen. Dock lär jag för länge sen ha lämnat den sjunkande skutan vid det laget...
Citat:
För övrigt vore det väl hyckleri att rösta när man anser, liksom jag gör, att demokrati är en enda stor masshysteri och illusion som förväntas göra mänskligheten lycklig, ungefär på samma sätt som katolska kyrkan var en gång i tiden.
En sammanfattning av det du skriver är att du inte tror på demokrati och vill lämna landet.
Inga problem du har mycket att välja på, låt se nu; Kina, Nordkorea, Iran, Saudiarabien, Libyen, Vitryssland, Syrien, Burma, Kuba mfl. så det bara att välja, Kuba är kanske ett litet osäkert kort.

Glöm inte USA... år 2000 valdes Bush till president med stöd av ca 24.4% av befolkningen (51% röstade, varav Bush fick 47.9% och Al Gore fick 48.4%) utan att ens få en majoritet av rösterna. Tror säkert att de styrande partierna/personerna i många av de uppräknade länderna skulle kunna få stöd av 24.4% av befolkningen i ett öppet val.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 21:30 #46
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Har bara skummat igenom men jag håller med Thomas, man ska inte bara tänka på sig själv. Personer som har det bra och vill ha det bättre tenderar nog att rösta höger då det gynnar dem själva, medan personer som har det sämre / de som bryr sig mer om andra som har det sämre röstar åt vänsterhållet.

Håller även med det någon sa om det blir regeringsskifte så kommer högern vilja visa att de verkligen var värda att rösta på och infria massor av löften. Detta kommer spräcka budget, som vanligt vid regeringsskifte, och därför tror jag inte det blir speciellt bra av bara den anledningen.

Vidare så studerar jag och jag hoppas mer på gratis tandvård till 24 eller något liknande än borttagen förmögenhetsskatt och fryst fastighetsskatt.

Tror jag lägger min röst på S, även om jag inte är något större Persson-fan.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 21:38 #47
mrnonames avatar
mrnoname mrnoname är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 53
mrnoname mrnoname är inte uppkopplad
Medlem
mrnonames avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 53
Piratpartiet
mrnoname är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 21:44 #48
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
För att spä på i debatten, just nu är jag bara glad om högerblocket vinner. De verkar i a f ha en solid allians.

Såg lite på någon debatt igår, och där stod Östros och sade att Socialdemokraterna inte skulle avveckla några kärnkraftsverk, men både Vänsterns och MPs representanter var av andra åsikter. Man citerade även Wetterstrand som vägrade sätta sig i en regering som inte skulle arbeta mot att avveckla kärnkraften vid utsatt tid (2010 har vi visst röstat om). Nu sade i o f Vänsterns representant också att hon ville ha 110% säkra kärnkraftsverk, vilket innebär att hon kuggade matten eller bara försöker mata oss med lögner om att det finns saker som kan vara mer än 100% säkra. Verkar som om vänster-alliansen är förfärligt stark i år <_<

Högerblocket presenterar ju gemensamt valmanifest dessutom...

Sedan så har vi ju Sossarnas hemsida. Opera listar så fint upp storleken på alla element på sidan till:
859081 byte, sisådär 700kb, tillsammans med Vänsterpariet (en fullkomlig skändelse och missbruk av W3C specifikationer där för övrigt) störst filstorlekar av vad jag kunde se. Kan de inte ens optimera webben, varför besvära sig med att låta dem fortsätta optimera landet?
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 21:52 #49
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Jag väntar fortfarande på någon bra förklaring på varför sänkt a-kassa leder till fler jobb i ett läge då det inte är brist på arbetskraft.
Det är istället stor chans att det leder till färre jobb då det leder till minskad konsumtion.
A-kassan är ett stöd som indirekt går till företag (och tillbaks till det offentliga), då dessa pengar används för konsumtion.

Jag skulle vilja se något parti som verkligen sattsar hårt på att komma åt skattefusket. Skattefusket låg 1997 på ca 80-90 miljarder, medans de siffror jag har sett rörande fusket med bidragssystemen till "ett par" miljarder.

Ps. undrar hur det kommer sig att "alliansen" inte har lagt förslag om att avskaffa riksdagspensionerna som är betydligt generösare än a-kassan, men det skulle ju iof. drabba dom själva.... ds.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 22:05 #50
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by vco-systems
Jag väntar fortfarande på någon bra förklaring på varför sänkt a-kassa leder till fler jobb i ett läge då det inte är brist på arbetskraft.
Det är istället stor chans att det leder till färre jobb då det leder till minskad konsumtion.
A-kassan är ett stöd som indirekt går till företag (och tillbaks till det offentliga), då dessa pengar används för konsumtion.
Jag kom på världens smartaste idé nu! Jo, såhär är det. Jag startar ett företag som säljer bilar. För att sedan sälja flest bilar i hela världen betalar jag mina kunder att köpa bilarna. På så sätt får jag ökad konsumtion på mina bilar!!
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017