Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kan man vara anonym på whois då det gäller .SE?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-03, 14:53 #41
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag tycker tvärtom att det ska framgå vem som registrerat en domän.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 14:59 #42
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Visst skulle problemet kvarstå, då man bara kan skapa en annan identitet utomlands. Men hur många promille kan det vara som är utlandsreggade idag? 2?

Förstår inte heller varför .SE gjorde detta möjligt från första början. Hade man istället, som många andra ccTLD's krävt en "fysisk" närvaro för kontaktpersonen så hade man ju gjort detta betydligt svårare?
Nej du, det är betydligt mer än 2 promille, har för mig att det ligger någonstans kring 10-15%. Dock var det ett tag sedan jag på en av .SE's informationsdagar tog del av den exakta siffran så jag tror Peter kan förtydliga hur det ser ut i dagsläget.

Men jag måste ändå fråga, är du verkligen allvarlig med ditt förespråkande av lokal närvaro? På vilka grunder i så fall och inser du vad det skulle innebära för .SE?

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Men oavsett tycker jag man ska ha en anonym whois och låta personuppgiftslagringen skötas internt av .SE.

Lösningen som man gjort idag är ju egentligen helt absurd, man lämnar bara ut namn och inget personnummer - vilket favoriserar privatpersoner med vanliga namn/efternamn något helt kopiöst.
Absurd eller ej ligger nog i betraktarens ögon men visst skulle det vara betydligt bättre med en officiell whoisprotection än som det fungerar idag.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 15:11 #43
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Men jag måste ändå fråga, är du verkligen allvarlig med ditt förespråkande av lokal närvaro? På vilka grunder i så fall och inser du vad det skulle innebära för .SE?
Är det toppdomänen eller stiftelsen du menar?

Jag ser ingen anledning att tillåta utländska aktörer utan anknytning till Sverige använda sig av domäner under .se? Varför?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 15:18 #44
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Meddelande raderat

Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:11
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 15:20 #45
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
@kippex

För det första; - nej, medvetet "Falska uppgifter" är än så länge inte vanligt förekommande.

För det andra; Det vanligaste förekomsten av "Falska uppgifter" är kontentan av det du uppmanar till whoisprotection/bulvaner - alltså där den egentlige innehavaren låter annan part stå som innehavare för ett domännamn.
Inte helt sällan slutar detta i konflikt och .SE Registry ser till personnummer/organisationsnummer som registrant.
ALLT annat än personnummer/organisationsnummer är Kontaktpersons- och addressuppgifter, vilket kan uppdateras av innehavaren när denne önskar.
För byte av personnummer/organisationsnummer krävs som bekant ett ägarbyte/överlåtelse.


Vad beträffar dina förslag till förändring:

- Personnummer är även organisationsnummer för över 552 000 Enskilda firmor..Dessa Enskilda firmor kan även ha bifirmor.. - Vem menar du ska vägras registrering?

- Kontroll av Valid registrantdata ligger hos registraren..

- Ansvar för att registraren får valid registrantdata ligger hos registranten.

- Ditt förslag ovan om att endast tillåta registreringar för PP och AB, KB och HB skulle innebära att Stat, Kommun, Landsting, Banker, Stiftelser och föreningar mfl inte skulle få möjlighet.
..och inte heller utländska registranter - vilket på fler sätt än ett bryter mot SFS 2006:24

- Enskilda firmor kan precis som andra bolagsformer ha flera addresser och driftställen och varför menar du att man endast ska tillåta folkbokföringsaddress för privatpersoner?


Dessutom är det möjligt att uppdatera Kontaktpersons- och addressuppgifter efter registreringstillfället.

Som eng3l mycket riktigt påkekar så är det inte möjligt för ett bolag i relation till en registrar att stå som placeholder, sen vill jag återigen upprepa att det är just när en slutkund ståller någon annan som innehavare för domänen som det i slutändan ofta blir trubbel.
Och inte helt sällan så blir slutkunder förgrymmade på .SE för fel de själva har begått och risker de tagit.

Att anlita en webbkonsult, PR-firma, Grannens pojk, professionella proxytjänster osv. är ingenting .SE Registry rekommenderar.

Det är kundens ansvar och risk och i .SE Registry´s ögon så ser vi alltså personnummer/organisationsnummer som registrant av ett domännamn.

Utlandsreggade = ca 9% (ska inte svära, men så var det för nån månad sedan jag kollade) Det rör sig oftast runt 10-strecket.

Jag skulle säga att det verkar som att du inte uppskattar PuL, .SE´s integritetspolicy (Enskild firmor) och SFS 2006:24. Men det är vad vi alla har att förhålla oss till oavsett vad vi tycker om dem.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 15:23 #46
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Meddelande raderat

Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:11
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 15:38 #47
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Meddelande raderat

Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:11
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 15:46 #48
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Förstår inte heller varför .SE gjorde detta möjligt från första början. Hade man istället, som många andra ccTLD's krävt en "fysisk" närvaro för kontaktpersonen så hade man ju gjort detta betydligt svårare?

.SE har ett krav på sig enligt Toppdomänslagen att de ska ha korrekta innehavaruppgifter.

Toppdomänslagen lämnar ingen öppning för anonymiseringstjänster.

Att kräva en fysisk närvaro i landet som tex .no gör är inte en lösning. Den öppnar för oseriösa att agera proxy och som i ett senare skede kan göra det svårt för den som tror sig vara innehavare att också formellt bli innehavare.

Om .SE ska införa proxyregistreringar så måste dels Toppdomänslagen ändras (det görs inte i en handvändning), dels så måste man fundera igenom hur det görs praktiskt så att det får önskat syfte.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 16:06 #49
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Meddelande raderat

Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:11
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 16:08 #50
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag tror att man är inne på hårklyveri om man tassar på vanliga respektive mindre vanliga namn..

Och jo även om det var lite sämre förmulerat så ville jag peka på att det finns en bra bit över en halv miljon orsaker till att det inte är svart och vitt med den begränsade whoisvisningen.
Detta eftersom .SE´s integritetspolicy per default ger Enskilda firmor samma whois-skydd som privatpersoner.
Detta "skydd" kan EF dock frivilligt kontakta sin registrar för att ta bort om de önskar.

Jag tror dessutom att du överskattar "större utländska domainers" även om det givetvis förekommer, men du kan ju fundera på att det även kan finnas utländska intressen i "Svenska" större domainers..

Men jag har ingen möjlighet att lämna den typen av statistik, men kan berätta att antalet större innehavare ökade under oktober månad..
Trots det så är det totalt bara "ett par" hundra innehavare som har fler än 100 .se-domäner..

Med anledning av EvaF´s exempel av .no, så skrev jag om det för 1½ år sen http://www.internetsweden.se/begrans...otsatt-effekt/

Jag gjorde samma jämförelse NU och får då .no till 495507 domäner delat med 214823 innehavare = 2,30
.SE har också ökat sedan det där skrevs (bla pga av oktober), men ligger idag på ca 2,10

Slutligen förespråkar jag det icke-diskriminerande regelverk som .se tillämpar och som innebär en TLD som är öppen för alla, under samma premisser.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017