Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ASP, PHP etc?

Visa resultat för omröstning: I vilket språk kodar du? (oftast)
ASP 23 24.47%
PHP 70 74.47%
JSP 0 0%
CGI 1 1.06%
SSI 0 0%
Antal röster: 94. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-18, 12:47 #41
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Jag kodar mest asp.net eftersom jag jobbjobbar med det. Innan dess kodade jag php och hade hyfsat många fördomar mot .NET. Efter erfarenheter inom båda teknologierna konstaterar jag att asp.net är överlägset gällandes stora applikationer. Php fungerar däremot utmärkt till mindre siter som inte kräver lika hög grad av modularisering. (Bäddat för diskussion? ) B)
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 12:48 #42
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 193
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 193
Citat:
Originally posted by martine@Jan 17 2009, 21:19
3. PHP har även börjat användas för en lång rad saker och på ett mycket mer seriöst sätt än tidigare - började själv med asp men har gått över till php eftersom det fungerar alldeles utmärkt för alltifrån webbshoppar till forum.
Classic ASP med Access DB var även min inkörningsport mot tyngre saker som PHP och MySQL för att hamna i Zend Ramverksträsket.
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 13:57 #43
stakess avatar
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
stakess avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
PHP.. men väger mer och mer över till Python.
stakes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 14:39 #44
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Vad menar du med SSI? Finns det något annat än Server Side Include? Det är ju inte riktigt programmering.
Förövrigt brukar väl CGI oftast vara liktydigt med perl?
Det är ju en definitionsfråga, vissa anser att HTML är programmering. Jag har ingen erfarenhet av SSI (Server Side Includes). De språk jag har varit inne på är ASP(VB), Javascript, Java, Basic, Pascal. De två sistnämnda var dock 13 år sedan
Anledningen till omröstningen är att jag inte sett så många ASP-trådar här på WN (jämfört med PHP). Så jag tyckte det kunde vara intressant att få lite statistik.
Det hade kanske passat bättre att skriva HTML iställer för SSI isf men det finns väl å andra sidan ingen poäng med att jämföra HTML med serverspråk =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 16:33 #45
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -kw_wasabi@Jan 17 2009, 14:30
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Vad menar du med SSI? Finns det något annat än Server Side Include? Det är ju inte riktigt programmering.
Förövrigt brukar väl CGI oftast vara liktydigt med perl?
Det är ju en definitionsfråga, vissa anser att HTML är programmering. Jag har ingen erfarenhet av SSI (Server Side Includes). De språk jag har varit inne på är ASP(VB), Javascript, Java, Basic, Pascal. De två sistnämnda var dock 13 år sedan
Anledningen till omröstningen är att jag inte sett så många ASP-trådar här på WN (jämfört med PHP). Så jag tyckte det kunde vara intressant att få lite statistik.


Det hade kanske passat bättre att skriva HTML iställer för SSI isf men det finns väl å andra sidan ingen poäng med att jämföra HTML med serverspråk =)
Instämmer helt. html är mer en teknologi för att lagra/visa data. Precis som xml.
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 17:40 #46
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Onkelborg@Jan 18 2009, 13:24
Dessutom, om man skriver ett funktionsnamn utan paranteser så kan man t.ex. skicka med _funktionen_ som ett argument till en annan funktion, dvs. utan att exekvera den, medan om man skriver dit paranteserna så skickar man istället in resultatet. Väldigt praktiskt för callbacks.
Jo, det finns en liknande distinktion även för variabler:
$xml->book->titel
ger ett resultat och
$xml->$book->titel
ger ett annat (den första hämtar property:n book och den andra hämtar property:n som är värdet av variabeln). Även detta går säkert att göra på något annat sätt med andra språk.

Det finns ju en hel del märkligheter:
Varför måste en sträng alltid börja med "? Det borde väl tolkaren kunna räkna ut att om man skriver
var n = kanelbulle
så måste det handla om en sträng sålänge det inte finns någon variabel med det namnet… Så naturligtvis kan man alltid debatter hur mycket jobb tolkaren ska göra och hur mycket programmeraren måste hålla koll.

Om du skulle gilla konsekvens med tecken så kan du kika på Perl där kan ett inledande tecken användas för allting, funktioner, strängar, arrayer… $&@… ;-)

Tja, personligen kan jag inte reta upp mig så särskilt mycket på just $, det finns ju så himla mycket märkliga tecken hur som helst i programmeringsspråk.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 18:50 #47
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Martine: Du missar min poäng ganska rejält: det handlar inte om att dollartecknet inte fyller någon som helst funktion. Det handlar om att språket inte är genomtänkt, det var skrot från början, och har sedan lappats gång på gång..

Citattecken däremot för strängar, det är viktigt, med ditt förslag så introducerar vid ännu mer inkonsekvens; när är strängen en sträng och när är den en variabel? Om jag råkar deklarera en variabel som heter samma sak som strängen så blir ju strängen helt plötsligt en variabel..

(Ditt exempel begrep jag mig dock inte riktigt på alls när det gäller dollartecknen)

Om man tänker sig en namnrymd så spelar det ingen roll vad man har för saker i den, variabler, funktioner (som ju är, oftast, readonly variabler innehållandes en funktionsdeklaration) eller vad som helst, skriver man dess namn så hämtar man värdet av den. Stoppar man dit paranteser efter så försöker man exekvera värdet av densamme. Det finns inga specialfall där några dollartecken fyller någon funktion. Vad ska man då ha dem till? Tittar man t.ex på lisp så finns inte ens skillnaden funktion och variabel, allt handlar bara om vad variabeln råkar innehålla för tillfället.

Eller det här med strängfunktionerna, varför jobbar inte allihopa med unicode? Varför kan olika funktioner ha olika parameterordningar när de gör ungefär samma sak?

Jag tycker att php är inkonsekvent, och jag tycker det är hög tid att rensa upp både i språk och bibliotek. (Ur teknisk synvinkel så är jag egentligen inte det minsta intresserad av php, språket i sig känns handikappat, enda anledningen till att jag är lite intresserad av att lära mig php är för att det är så pass utbrett. Mer tekniskt intressanta språk är nog det mesta annat, utom typ basic och andra leksaksspråk)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 18:51 #48
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Gillar man språk med en massa konstiga tecken överallt så kan man ju titta lite på brainfuck.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 19:06 #49
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by crazzy@Jan 18 2009, 19:51
Gillar man språk med en massa konstiga tecken överallt så kan man ju titta lite på http://en.wikipedia.org/wiki/Brainfuck.
Kör Lisp =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-19, 00:00 #50
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Citattecken däremot för strängar, det är viktigt, med ditt förslag så introducerar vid ännu mer inkonsekvens; när är strängen en sträng och när är den en variabel? Om jag råkar deklarera en variabel som heter samma sak som strängen så blir ju strängen helt plötsligt en variabel..
Variabler har dollartecken… ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
(Ditt exempel begrep jag mig dock inte riktigt på alls när det gäller dollartecknen)

Det finns inga specialfall där några dollartecken fyller någon funktion. Vad ska man då ha dem till? Tittar man t.ex på lisp så finns inte ens skillnaden funktion och variabel, allt handlar bara om vad variabeln råkar innehålla för tillfället.
Mitt exempel visade just att $-tecknet i vissa fall är betydelseskiljande. Jag kan tyvärr inte rå för om du inte har tillräckliga kunskaper i PHP för att se det.

Citat:
Jag tycker att php är inkonsekvent, och jag tycker det är hög tid att rensa upp både i språk och bibliotek. (Ur teknisk synvinkel så är jag egentligen inte det minsta intresserad av php, språket i sig känns handikappat, enda anledningen till att jag är lite intresserad av att lära mig php är för att det är så pass utbrett. Mer tekniskt intressanta språk är nog det mesta annat, utom typ basic och andra leksaksspråk)

Du har helt rätt i att PHP är fullt av ogräs och är ett lapptäcke. Det har jag inte sagt någonting om. Själv stör jag mig på att inte regexp är en egen datatyp som i javaskript. Ett praktexempel på inkonsekvens är funktionen implode() som accepterar argument i omvänd ordning. Men det betyder ju inte att man måste göra det, det finns ju tydliga rekommendationer för vad man bör göra. Min poäng är om man håller ordning på sin egen kod så behöver det inte vara ett problem. Det är som du själv märkt ett resultat av att språket byggts på varterftersom men bara för att man kan ha oordning på sin kod så behöver man inte ha det. Det går utmärkt att skriva strukturerad och konsekvent objektorienterad kod även i php. Hur bra struktur det är på koden beror nog mer på programmeraren än på språket.

Men nu ska vi väl inte börja bråka om dollartecken och egenheter i programmeringsspråk…
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017