Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nu får ju Apple ge sig...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-11, 14:07 #41
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Alla produkter som bygger på Android är ju betydligt mer flexibla t.ex.. Allt Apple gör är däremot snyggare.
Där håller jag inte med. Jag tycker SonyEricsson har de klart snyggaste telefonerna på marknaden just nu.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 14:14 #42
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
tartareandesire,

Din något kvasipsykologiska analys känns ganska irrelevant just med tanke på hur många Apple-användare som det nu finns i världen. Apple är ju numer ansett som världens största bolag (givetvis beroende på hur man räknar).

Det dessa miljontals Apple-användare har gemensamt är produkten. Man kan inte ens definiera dem som enbart hög eller mellaninkomsttagare längre, eftersom iPhone är populär i varenda förort/suburb världen över.

Apple gör i första hand produkter, inte smycken. Att de sedan ÄVEN attraherar folk som gillar att glänsa är naturligt. Många försöker även imponera i tyska bilar eller i Helly Hansen-jackor. Det gör dem väl inte mindre bra för det (jag tänker i första hand på bilarna och jackorna, haha).
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2011-08-11 klockan 14:21 Anledning: tillägg
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 14:19 #43
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
ITisGood.se,

Där kan jag hålla med ;-) SonyEricsson har ryckt upp sig rejält beträffande form och design.

Ps. Vem (som är över 25) minns inte deras (Ericssons) hemska design för 10-15 år sedan.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 14:44 #44
gotserveds avatar
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
gotserveds avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
Jag tyckte T10 var helt ok
gotserved är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 16:20 #45
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
tartareandesire,

Din något kvasipsykologiska analys känns ganska irrelevant just med tanke på hur många Apple-användare som det nu finns i världen.
Tvärtom så är det väl högst relevant? Eftersom att Apple marknadsför sina produkter som något som vilken n00b som helst kan använda så tror jag säkert att den grupp människor som inte har speciellt mycket kunnande lockas av att köpa en Apppleprodukt. Och eftersom att den gruppen människor inte har speciellt mycket kunskap redan från start så förutsätter dom att dom aldrig kommer att förstå något om dom skulle googla efter en lösning så dom försöker inte ens, dom dumpar hellre över problemet på någon annan.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 16:25 #46
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Formen behöver inte vara ovalformad eller oval för att den ska skilja sig tillräckligt.

Så du tycker att man ska ta bort allt vad möster-/designskydd heter så att man få utforma sina produkter precis som den konkurrenten som gör det bästa?
Apple säljer väldigt mycket just för att de flesta tycker att deras design är mycket snyggare än alla andra. Ska det då vara fritt fram för alla andra att kopiera en av deras största säljargument?
Kollar du på alla andra telefoner så ser du inte samma likheter som med dessa två.Det där är utan tvekan över gränsen enligt mig.

Jag har aldrig ägt en enda Apple produkt i hela mitt liv så jag är absolut ingen fanboy som försvarar de vad de än gör.
Vad exakt tycker du Samsung kopierar som skulle vara värdigt mönsterskydd?
Att ha knappar under skärmen?
Rektangel med rundade hörn?
Att ha högtalare och sensorer ovan skärmen?
Då skulle ju varenda smartphone på marknaden få dras in.

Det är inga detaljer som är ens i närheten av identiska. Det enda som gör att den liknar iPhone en aning mer än många andra smartphones är egentligen att man inte har fyra knappar, utan en fysisk knapp med två touchknappar istället. Form och utseende på den fysiska knappen är dock annorlunda, så jag har svårt att se hur man kan tycka det är ett plagiat.

Hade man gjort en telefon med glas på båda sidor, en rund knapp som har en vit fyrkant med rundade hörn i sig, och med en metallram på sidorna hade jag förstått ditt argument.
Men faktum är att Galaxy S knappast liknar iPhone 4 mer än Samsung F700 eller LG Prada, och att Apple stämmer dem först nu är uppenbarligen för att de erbjuder tuff konkurrens.

Nu vet jag inte exakt vad stämningen beträffande Galaxy S gäller, men om det är layout på detaljer tycker jag att det är löjeväckande.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 16:31 #47
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems Visa inlägg
Vad exakt tycker du Samsung kopierar som skulle vara värdigt mönsterskydd?
Att ha knappar under skärmen?
Rektangel med rundade hörn?
Att ha högtalare och sensorer ovan skärmen?
Då skulle ju varenda smartphone på marknaden få dras in.

Det är inga detaljer som är ens i närheten av identiska. Det enda som gör att den liknar iPhone en aning mer än många andra smartphones är egentligen att man inte har fyra knappar, utan en fysisk knapp med två touchknappar istället. Form och utseende på den fysiska knappen är dock annorlunda, så jag har svårt att se hur man kan tycka det är ett plagiat.

Hade man gjort en telefon med glas på båda sidor, en rund knapp som har en vit fyrkant med rundade hörn i sig, och med en metallram på sidorna hade jag förstått ditt argument.
Men faktum är att Galaxy S knappast liknar iPhone 4 mer än Samsung F700 eller LG Prada, och att Apple stämmer dem först nu är uppenbarligen för att de erbjuder tuff konkurrens.

Nu vet jag inte exakt vad stämningen beträffande Galaxy S gäller, men om det är layout på detaljer tycker jag att det är löjeväckande.
Är det någon som har detaljer från beslutet från domstolen, länk eller så? Först då kan amn ju bilda sig en vettig uppfattning om dels vad det gäller och om domstolen är ute och seglar eller inte...

Apple gör förbannat snygga saker, men Samsung Tab 10.1 är en produkt jag ÄLSKAR även om den är lite begränsad (framför allt inget SD-kort). Jag kan dock inte säga att den liknar iPad2 mer än en Dellburk i 15-tum liknar en HP-burk i 15-tum.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 16:33 #48
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
tartareandesire,

Din något kvasipsykologiska analys känns ganska irrelevant just med tanke på hur många Apple-användare som det nu finns i världen. Apple är ju numer ansett som världens största bolag (givetvis beroende på hur man räknar).

Det dessa miljontals Apple-användare har gemensamt är produkten. Man kan inte ens definiera dem som enbart hög eller mellaninkomsttagare längre, eftersom iPhone är populär i varenda förort/suburb världen över.

Apple gör i första hand produkter, inte smycken. Att de sedan ÄVEN attraherar folk som gillar att glänsa är naturligt. Många försöker även imponera i tyska bilar eller i Helly Hansen-jackor. Det gör dem väl inte mindre bra för det (jag tänker i första hand på bilarna och jackorna, haha).
Tvärtom. Apples marknadsföring är i allra högsta grad psykologisk. Det finns ingen som har behov av just en iPhone eller en iPad. Det finns dessutom inte EN enda personlighet som passar in på en produkt. Det finns för det mesta flera anledningar till att köpa något. Jag menar dock inget negativt med det jag skrev, jag menar bara att deras produkter är långt ifrån överlägsna men det är inte heller konkurrenternas. Minst 99% av alla som köper en iPhone hade klarat sig precis lika bra med en HTC, Sony Ericsson eller vad som.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 16:41 #49
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Johan_W

Och så generaliserade du också över X-antal miljoner människor ;-) De flesta jag känner som har mac använder dessa i arbetet (inte minst MacBook, av olika slag). Det är allt från webbutvecklare, via börsfolk till DJ:s. De använder således dessa som arbetsredskap.

Och inte tusan köper de Mac för att de är okunniga, utan för att de vill ha en stabil produkt i sitt jobb med schysst och snabb prestanda, bra ljud, bra format och flyttbarhet, hållbarhet, bra grafikkort, överlägset tangentbord (ok då, personlig reflektion), bra färgåtergivning och ljusåtergivning och att de (fram tills nyligen) sluppit de flesta virus.

Är exempelvis det här en "dålig" produkt: http://www.apple.com/se/macbookair/ ?

Sedan är det inget snack om att det är krångligare att byta prylar i en Mac själv nuförtiden. ;-)

Ps. Jag kan ju nämna att jag oftast använder BlackBerry som mobil så ingen tror att jag får betalt, hehe
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-11, 16:52 #50
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
tartareandesire,

Var det inte snarare din än Apples psykologi jag åsyftade ;-) Att Apple annamar en smart och ytterst framgångsrik marknadsföring har nog inte undgått någon vaken människa. Jag ser ju knappast dem som världsförbättrare på andra plan än att de släpper en hel del bra produkter (i mina och många andras ögon).

I övrigt är de lika marknadsinriktade som vilken multijätte som helst. De packar och presenterar produkterna snyggt och visst lägger de på en del på priset för det. Jag påstår inte att det inte finns en hype kring varumärket. Även det vet vi ju alla.

Jaja, vi kommer nog inte längre. Ibland tycker man olika helt enkelt.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017