Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tillåtet att ta ut månadsavgift för IP-adresser?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-08, 08:11 #41
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jul 8 2008, 08:03
Finns även en del på deras maillinglista som diskuterar att det inte kan bli korrekt att kostnaderna ska öka per IP.
Diskussion är en mailingtlista är knappast en skriven en regel...

Och du är ju inte ens LIR? Med andra ord så måste du gå via annat LIR för att ansöka om IP-addresser?
Och du betalar då heller inte den årliga kostnaden för att vara LIR.

http://www.ripe.net/membership/indices/SE.html
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 08:34 #42
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Finns även en del på deras maillinglista som diskuterar att det inte kan bli korrekt att kostnaderna ska öka per IP.
Diskussion är en mailingtlista är knappast en skriven en regel...
Och du är ju inte ens LIR? Med andra ord så måste du gå via annat LIR för att ansöka om IP-addresser?
Och du betalar då heller inte den årliga kostnaden för att vara LIR.
http://www.ripe.net/membership/indices/SE.html
Jo om det är RIPE som svarar i mailingslista hur man ska tolka dom regler som finns.

Har rätt rätt stora PI space så jag klarar mig ett tag till, en LIR kostnad på ca 1k i månaden är ändå en sådan liten kostnad för ett företag att det inte ens är en mening att ens försöka debitera kunder för den. Handlar knappt om några ören per IP där.

Visst folk kanske tänker att 5-20 per månaden för ett IP extra inte är så mycket, men räkna på flera IP och många kunder så ser man hur stora pengar det lätt kan bli.

Tele2 har en egen IP registry avdelelning, med några heltidanställda för det. Vet inte exakt hur många. Dock så hanterar dom IP för hela Tele2 kunder i alla länder dom har och då snackar vi extremt många IP.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 08:38 #43
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
EDIT: Gjorde ett litet test hur långt tid det tog, tog mig under 4minuter att ta fram lediga IP och införa det till en kund samt införa det i min ip dokumentation.
Och då hade jag inte ens några program uppe eller inte ens var inloggad på något samt fick springa flytta plattan då jag kokade ägg samtidigt.

Nu vet jag inte vad äggkokande har med saken att göra. Jag vet inte heller hur du debiterar din tid. Säg att 600 kr är en normal självkostnad. Det är alltså 10 kr per minut, vilket innebär att kostnaden för den rapporterade arbetstiden blev 40 kr.

Dessutom har du någon gång tagit fram din ipdokumentation. Du skrev om en databas tidigare i tråden. Låt oss säga att du lagt 4 timmar på att ta fram och få den att fungera - förmodligen har det tagit längre tid. Då är det en kostnad om 4 x 600 = 2 400 kr som sedan också blir en del av kostnaden för dokumentaitonen av den ipadressen. Det blir däremot lite jobbigare att räkna på.

Bara för att du inte betalar en regelrätt avgift så är tid fortfarande pengar. Även gratisprodukter kostar - det tar om inte annat tid att installera dem.

<!--QuoteBegin--patrikweb[/i]

Har sett företag som tar över 600:- /mån för en /24 är ju troligt att företaget sitter flera timmar i månaden för att kunden råkar ha en /24 *Administrativa påhitt*
[/quote]
Jag vet inte vad du debiterar per timme. Men 600 kr är verkligen ett minimum om man ska få någon som helst lönsamhet i korta ströjobb för en tekniker. 600 kr täcker kanske en halvtimmes jobb. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan vara värt att lägge en halvtimme i månaden på att se över att en kunds nät fungerar som det ska.

Den som har en verksamhet som kräver ett helt c-nät har förmodligen inget större problem med en årlig avgift om 7 200 kr heller.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 10:45 #44
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
Patrikweb:
Jag tror vi alla fattar, ditt motto är: Jag kan göra allt superbilligt utan att göra avkall på kvalité. Jag vet inte alls hur det går eller om du lyckas, men de priser du håller är onekligen bra.

Och jag håller med dig, det kostar inte mer tid (vad tiden kostar, är vi fortfarande inte överens om) än vad du beskriver just vi uppläggningsförfarandet, om man bara ska stressa upp konfigurationen.

I den verklighet jag lever i dock, så brottas jag med det som enl mig är kärnpunkten: UNDERHÅLL

Det är inte bara att lägga upp en konfiguration, spara och testa så att det fungerar. Man måste kunna underhålla sitt nät.

Jag anser att komplexiteten i nätet ökar med antalet servers & ipadresser i nätet, och som följd, ökar också tiden för att underhålla nätet.
Och för att säkerställa personal, kompetens och tillgänglighet, finns det självklart en prislapp på detta. (Prislappen är faktiskt mycket högre än vad många tar ut i
serviceavgift för att tilldela fler IP-Adresser)

Kom nu inte med en dum kommentar om att det ska ingå i priset för tjänsten (Vilket det till stor del nog oftas gör). Prislistor och dess utformning kan vi prata om i en annan tråd.
Vi håller oss till kärnpunkten, administrativa avgifter för IP-adresser.

Du lutar dig mycket i ovan diskussion om vad RIPE säger. Har du haft kontakt med dem alls, eller googlar du endast?
Jag ger dig rådet att kontakta dem om du är så nitisk på att följa regler & rekommendationer, det finns större och viktigare frågor att engagera sig i om man som aktör vill dra sitt strå till stacken för ett stabilare och bättre internet!
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 11:17 #45
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Har haft kontakt med RIPE, och är administrativ avgift som gäller.

Men du måste själv hålla med om att det inte kan vara korekt att ta en högre summa för en /28 än för en /29? Hur ska man motivera det? Att det är jobbigt skriva en viss netmask?

Problemet är inte att folk tar ut en viss summa för IP utan lägger på en större kostnad per IP vilket gör att många företag kan dra in flera hundra tusen per år endast i IP. Och har mycket svårt då att kalla det adminstrativa avgifter.

Kan dock inte hålla med dig att kostnaden för underhåll på sitt nät blir något specielt högre för man har flera IP på utrustningen så länge man har dokumentation vad IP tillhör och till vad.

Kör man dynamisk routning så sköter sig allt rätt fint i alla sina noder om allt väl är uppsatt.

Samt finns många system för övervakning/underhåll av sitt nät där man kan få upp/skapa fina nätkartor över sitt nät och övervaka allt som man vill och hålla koll på.

Man kan hålla koll på varje tappat paket om det är så.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 11:40 #46
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
patrikweb: Jag tror att du helt enkelt måste inse att folk jobbar på andra sätt. Så vitt du vet så kanske Glesys eller andra leverantörer har en minitiös kontroll över sina nät med morgonmöten varannan dag för att informera alla om vilka förändringar man gjort i ip-väg, något som man rimligtsvis bör ta betalt för.

Om du har din karta över vilka ipnummer som tillhör vem på kollegieblock så är det klart att det blir billigare för dig.

Sen väntar jag och kanske andra med mig på mera fasta bevis för det du säger. Att hänvisa till en mailinglista där RIPE själva svarar är som att säga att Klein skulle bry sig om vad som händer med Proinet när han svarar i såna trådar här på WN.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 11:57 #47
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Som att diskutera med en sten.... Du har gjort nog reklam för dig själv nu.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 08:43 #48
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 56
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 56
Jag tycker det saknas lite saklighet i debatten här.

Vi har hört Patrik redovisat i detalj hur obefintligt med tid det tar att lägga upp en extra IP och ingen tid alls per månad att bara ha dom. Men ni som försvarar MÅNADSAVGIFT, kan ni redovisa hur mycket extra tid ni lägger på dessa IP-adresser VARJE MÅNAD per styck?

Sen är det ju så att man kan tycka att regler är regler, men finns det ingen möjlighet till sanktion mot dom som bryter mot dom så kan man aldrig förvänta sig att alla ska följa dom. Det kanske vore bättre att argumentera gentemot RIPE så att dom inför bättre koll och inför sanktionsmöjligheter istället.

Men vad era kunder skulle tycka om att ni bryter mot dessa regler och får betala något som egentligen inte FÅR (men kaske borde, jag ger mig dock inte in i debatten där) kosta något, det är en annan fråga. Kanske detta skulle tas upp i samanhang där slutkunder i större omfattning kan ta del av informationen.
AniVision är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 09:07 #49
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Som kund behöver du inte redovisa ändamålet för ipadresserna och du behöver inte vänta på att få dem. Det sköter din leverantör och de ser till att ha lediga adresser på lager.
Du behöver heller inte råka ut för att RIPE begär tillbaka ipadresser eller ifrågasätter varför du behöver dem. Din leverantör sköter allt som eventuellt behöver göras.
Du kan beställa 1 ipadress eller 2. Det går inte om du vill ha enligt RIPEs regler om jag läst rätt då de endast hanterar subnät. I övriga fall är det din leverantör som står som ägare och kontakt.

AniVision, du säger att det saknas saklighet och i nästa andetag tar du Patriks ord för gospel, det säger mig att du inte läst WN så länge.

Att ta Patrikwebs ord som gospel är farligt, för att inte säga dumt. Patrikweb kan yla mot månen hur mycket han vill, han har upprepade gånger bevisat att han inte förstår företagsekonomi och anser bl.a. att ett företag fungerar utmärkt utan anställda för man kan ju jobba själv dygnet runt. Hur bra fungerade hans företag när han var "otillgänglig"? Mer eller mindre inte alls men det har han nog redan glömt och också hans fans har glömt det.

EDIT: Det är förhoppningsvis en inlärningsfas, jag tror faktiskt att Patrik är kapabel att uträtta väldigt mycket som ISP och teknikguru men man kan inte vara bäst på allt. Att driva framgångsrika och solida företag är mycket mer komplicerat än vad många vill inse.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 09:50 #50
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Om man snor sin maskinpark på närmaste telestation är det väl uppenbart att man kan debitera mindre för fler IP-adresser.

Enkel företagsekonomi
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017