Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-06, 18:27 #41
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
Standard Klassikt trick

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är ett ganska klassiskt trick som bägge sidorna alltid kört med.
Vilket jag oftare ser vänsterblocket ta till.
robincox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-06, 19:41 #42
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
jag har egentligen bara bestämt mig för vilken sida jag skall rösta på, inte enskilt parti.

För de som känner att de har några timmar över och vill läsa in sig på de Rödgrönas "tankevurpor" http://100anledningar.blogspot.com/.

Att SD får så höga siffror beror nog, tyvärr, mycket på att övriga partier gjort misstaget att försöka ignorera dem. En logisk åtgärd hade varit att faktiskt ta debatten om den misslyckade integrationspolitiken och skjutit SD:s argument i sank. Nu har man istället gett de som hävdat att det pågår en stor "nedtystning" runt invandringen vatten på sin kvarn.


Vänsterblockets "smutskastning" går ju allt för ofta ut på att ta en siffra och hävda att det är alliansens fel att den är hög/låg. Ett lysande exempel på detta är den så kallade ungdomsarbetslösheten. Ja den har ökat, men varför?
För det första så anpassades ju sveriges sätt att räkna till EU, dvs alla över 16 som inte förvärvsarbetar är arbetslösa. Gissningsvis är det rätt många i Sverige i åldern 16-20 som studerar. Räknar man istället enligt det gamla systemet så bör man få en annan, betydligt snyggare siffra. Självklart gör man inte detta utan skriker högt om en "dramatisk ökning"
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-06, 21:35 #43
opik opik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 56
opik opik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 56
Tvivlar på att problemet med SD beror på att de ignorerats och tvivlar även på att det kommer hjälpa att ta debatten med dem.

Jag tror SD:s framgång beror på en sån enkel grej att folk helt enkelt är irriterade, frustrerade, arga, suriga etc etc på invandrare av en eller flera anledningar. Troligen har de direkt eller indirekt påverkats negativt av vad en enskild invandrare eller grupp av invandrare gjort. Troligen känner de att invandrare gör dessa negativa grejer systematiskt. Det kan typ vara "De tar våra jobb/kvinnor/bostäder" eller "De våldtar/begår (vålds)brott" samtidigt som de känner sig personligt drabbade. Blir en naturlig grej att som lösning på sin frustration rösta på SD.

Jag tror faktiskt att det är ett misstag prata om problemet med SD på partiplanet. Det handlar inte om att SD ignorerats av andra partier. Det är inte där lösningen på problemet finns. Det här handlar om enskilda människor som är frustrerade. Vill man lösa problemet måste man hoppa ner från partiplanet till det planet enskilda människor finns på.

När man väl är där måste man inse att dessa människor röstar med sina känslor och inte med logiken. Det är arga på invandrare av en eller annan anledning. Att börja spy ut statistik för att motbevisa människors känslor kommer aldrig att fungera. Har ni någonsin försökt resonera logiskt med en person som är skitförbannad? Nae, precis det funkar inte. Speciellt funkar det inte att säga att de har fel.

"Okej du har blivit rånad på din mobil tre gånger av invandrare och din kompis har blivit misshandlad, så nu är du pissförbannad på invandare. MEN enligt min statistik här så begår inte invandrare mer brott än svenskar".

Kommer aldrig att funka!
opik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-06, 22:36 #44
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av robincox Visa inlägg
Vilket jag oftare ser vänsterblocket ta till.
Då har du nog bara en selektiv syn.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 10:55 #45
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Ursprungligen postat av elitasson Visa inlägg
Fler än jag som emigrerar om Sahlin blir statsminister
Jag blir "sjuk" i alla fall.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 11:31 #46
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras.”
Från Reinfelts bok "Det sovande folket"

Då har jag hellre en regering där Ohly ingår än en statsminister med den synen på välfärdssamhället.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 11:58 #47
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Jag kommer rösta på SD. Inte för att jag tror att dom kan driva ett land, inte för att dom har bra politik utan jag kommer endast rösta på dom (detta val) pga invandringsfrågan.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 12:58 #48
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Roligast är väl de som har posters med texten "Leve miljön". Ja, att tapetsera hela stan med affischer är ju både vackert och miljövänligt... Vore glad om jag slapp alla valaffischer ärligt talat. Är det verkligen någon som bryr sig om dem längre?

Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Jag kommer rösta på SD. Inte för att jag tror att dom kan driva ett land, inte för att dom har bra politik utan jag kommer endast rösta på dom (detta val) pga invandringsfrågan.
Vilket parti vill att du ska lämna landet? Det partiet vill jag rösta på

Du tycker inte att du tänker ganska konstigt? Är inte deras politik och förmåga att driva ett land de viktigaste egenskaperna? Nu blir det lite som att du skulle anlita rörmokaren för att ta hand om din revision och låta revisorn städa toaletten.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-07 klockan 13:37
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 13:32 #49
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Citat:
”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras.”

Från Reinfelts bok "Det sovande folket"

Då har jag hellre en regering där Ohly ingår än en statsminister med den synen på välfärdssamhället.
Lösryckt, läs vad som står innan:

Citat:
De som arbetar måste veta att de kan tjäna pengar på sitt kunnande och att detta uppmuntras. De som lever på bidrag eller är ovilliga att acceptera erbjudna arbeten skall göra detta väl medvetna om att det kan leda till att ingen standard garanteras. Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras.
Tycker också att är man arbetslös kan man inte sitta med armarna i kors till just det jobb man vill ha kommer. Bara att ta det som erbjuds.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 13:45 #50
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Lösryckt, läs vad som står innan:



Tycker också att är man arbetslös kan man inte sitta med armarna i kors till just det jobb man vill ha kommer. Bara att ta det som erbjuds.
Nja, man bör väl kanske tänka lite längre än så. En fysiskt svag individ bör knappast tvingas arbeta med ett fysiskt krävande jobb, en utbildad läkare från Iran bör inte tvingas köra taxi, en muslim bör inte tvingas arbeta inom svenska kyrkan osv. Så länge vi har en tämligen hög arbetslöshet, vilket jag är övertygad om att ett modernt högteknologiskt samhälle alltid kommer att ha, så gynnas vi knappast av det utan precis tvärtom. Det gäller att utnyttja det humankapital som finns på bästa sätt utan att tvinga människor till det ena och det andra. En person som inte är lämpad för ett jobb eller inte alls trivs där kommer ofta heller inte att göra ett bra jobb. Vilka här skulle vilja anställa en person som egentligen inte vill jobba hos er? Det är ett väldigt märkligt tankesätt. Att tvinga folk att flytta långt från hemorten är heller ingen bra idé.

Tyvärr blir det inte alltför sällan fel när politiker och myndigheter tänker. Det är väl det som är det största problemet med en demokrati. Hur bra skulle alla företag fungera om man röstade fram vem som skulle göra vad? Det fungerar säkerligen ofta bra men det kommer också att bli helt galet på sina håll.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-07 klockan 13:54
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017