Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


webb eller web

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-29, 20:35 #41
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Onkelborg@Jul 29 2007, 20:21
Regler för svenskan, jag kan inte riktigt påstå att webb är bättre än web i det avseendet; borde det inte vara vebb då, "w" är ingen vanligt förekommande bokstav i svenskan.
Förmodligen så har ordet webb fått behålla sitt w på grund av kopplingen till www. Jag kan inte förklara varför varje ord stavas som det gör. Jag säger bara att det garanterat finns en tanke bakom varje omskrivning. Men känner man inte till det bredare perpektivet så framstår säkert många omskrivningar som dumma. Allt som vi inte förstår tycker vi är dumt, det är mänskligt.

Om du verkligen vill veta och du stör dig på stavningen av webb så tycker jag att du ska fråga någon som verkligen kan de här sakerna. Kan tänka mig att Svenska Akademin är rätt ställe att fråga på. Det skulle inte förvåna mig om det fanns en mycket lång och genomtänkt förklaring till varför ordet stavas exakt som det gör. Du kommer säkert lära dig tycka om den svenska stavningen bara du får svar på varför ordet stavas som det gör.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-29, 21:11 #42
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Regler för svenskan, jag kan inte riktigt påstå att webb är bättre än web i det avseendet; borde det inte vara vebb då, w är ingen vanligt förekommande bokstav i svenskan.
Förmodligen så har ordet webb fått behålla sitt w på grund av kopplingen till www. Jag kan inte förklara varför varje ord stavas som det gör. Jag säger bara att det garanterat finns en tanke bakom varje omskrivning. Men känner man inte till det bredare perpektivet så framstår säkert många omskrivningar som dumma. Allt som vi inte förstår tycker vi är dumt, det är mänskligt.
Om du verkligen vill veta och du stör dig på stavningen av webb så tycker jag att du ska fråga någon som verkligen kan de här sakerna. Kan tänka mig att Svenska Akademin är rätt ställe att fråga på. Det skulle inte förvåna mig om det fanns en mycket lång och genomtänkt förklaring till varför ordet stavas exakt som det gör. Du kommer säkert lära dig tycka om den svenska stavningen bara du får svar på varför ordet stavas som det gör.
Jag är inte så stor försvarare, jag bryr mig knappt, men jag ser som sagt ingen logik i det, och jag har min åsikt. Vill någon ändra på den så är det inte mitt problem Tills dess heter det "web" i min värld
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-29, 22:21 #43
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Det finns en skillnad i uttal mellan web och webb. På samma sätt som mellan skall och skal. Jmfr mellan skalla och skalenligt.
Ett av de få undantagen från den uttalsregeln är aldrig och alltid.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-11, 16:49 #44
Flashit Flashit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 2
Flashit Flashit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 2
Hej
Ja.. Mycket bra diskussion kring webb eller web!
En sådan diskussion brukar ofta sluta med förolämpligare och andra tråkigheter. Men här gick det ju bra.
Jag har märkt att ”oftast” folk som har kunskaper bara inom programmering, design och systemerig är som skriver ”webb” och de som arbetar inom de andra yrkena än direkt internet relaterat skriver ”web”.
Personligen håller jag med er om att det heter webb på svenska för det är inget namn som Internet, Mobil, Tangentbord, Server mm.
Utan webb är ett vanligt ord som kan skrivas ihop med andra ord.
Men för att förstå det måste man tjäna till Internets historia lite och språket. Det är kanske därför visa fortsätter att skriva web.
Vad tror du?
Flashit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-11, 16:57 #45
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Jo.. detta med att ord försvenskas är egentligen en självklarhet.. ordet "genre" kommer till minnes dock som ett solklart undantag

De ungdomar som kan stava det ordet korrekt är ofta dom som ligger inom VG-MVG gränsen inom svenska, just för att ordet inte följer de normala stavningsreglerna

Ordet borde stavas ungefär så här "changer" (visst kan man läsa ut det från "genre"?)


Summan av mitt inlägg är: Klart det ska stavas "webb"
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-11, 17:36 #46
j3rk3rs avatar
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 289
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
j3rk3rs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 289
Skippa svenska språket helt och börja med engelska, skulle ju vara perfekt
j3rk3r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-11, 18:08 #47
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Flashit@Sep 11 2007, 15:49
Personligen håller jag med er om att det heter webb på svenska för det är inget namn som Internet, Mobil, Tangentbord, Server mm.
Nu vet jag inte riktigt varifrån du fått att Mobil, Tangentbord eller Server skulle vara namn? Möjligen blandar du ihop dessa med tyskans substantiv som ska skrivas med stor bokstav.

Internet kan man skriva både med stort och litet i beroende på vad man avser. Man skriver dock inte något av de andra orden med stor bokstav. De orden du tar upp som exempel: mobil(telefon), tangentbord och server/servrar är substantiv och alltså inte namn.

Låneord skrivs inte heller med stor bokstav i andra fall än då de verkligen är namn.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-25, 12:38 #48
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Anledningen till att Internet stavas med stort I beror som sagt på att det är ett egennamn, och anledningen till att det är ett egennamn och inte ett substantiv är att det bara finns ETT Internet!
Om man jämför med ordet intranet/intranät (vilket är ett substantiv och inte egennamn) som skrivs med litet i är det för att det finns MÅNGA intranät i världen.
OT: Heter det intranet eller intranät?
Enligt min åsikt heter det: Webb, Internet och intranät.

Mejl, Chatt, Sajt eller Mail, Chat, Site beror på vem jag pratar med
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017