Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"BrokeP" om The Pirate Bay rättegången och livet efter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-10, 15:24 #41
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Innan man kommit till rätta med den illegala marknaden finns det ingen större anledning att sälja sådana produkter.
Menar du allvar?
Tvärtom. Precis som ztream säger. Det enda vettiga/långsiktiga sättet att komma tillrätta med den illegala marknaden är att erbjuda ett bra lagligt alternativ.
Det är patetiskt att man inte överhuvudtaget (vad jag vet) kan köpa en film lagligt idag (digitalt).
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 15:40 #42
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Menar du allvar?
Tvärtom. Precis som ztream säger. Det enda vettiga/långsiktiga sättet att komma tillrätta med den illegala marknaden är att erbjuda ett bra lagligt alternativ.
Det är patetiskt att man inte överhuvudtaget (vad jag vet) kan köpa en film lagligt idag (digitalt).
Spotify är ingen lösning som sagt var, det är orimligt att fyra stora aktörer ska tjäna pengar på alla andras bekostnad.

Det finns bra lagliga alternativ för såväl tv-serier som film och musik idag men den illegala marknaden försvinner inte för det. När man kommit till rätta med den så kommer det hända betydligt mer. Innan dess vågar självklart inte många satsa.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 16:03 #43
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Spotify är ingen lösning som sagt var, det är orimligt att fyra stora aktörer ska tjäna pengar på alla andras bekostnad.

Det finns bra lagliga alternativ för såväl tv-serier som film och musik idag men den illegala marknaden försvinner inte för det.
Hur kan något definieras som "bra" när man inte ens kan köpa en vanlig film?!

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
När man kommit till rätta med den så kommer det hända betydligt mer. Innan dess vågar självklart inte många satsa.
Jag tror aldrig någonsin att man kommer "tillrätta" med den illegala marknaden om det inte existerar lagliga alternativ. Hur menar du att detta ska ske? Ännu hårdare lagar? Mer övervakning? Mera pengar ska ösas på hårdare lagar/straff i stället för att erbjuda lagliga alternativ? Lycka till säger jag...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 16:40 #44
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Hur kan något definieras som "bra" när man inte ens kan köpa en vanlig film?!
Det spelar väl inte så stor roll för de flesta? Man får filmen i 24 timmar så det är ju bara att betala när man ska se den helt enkelt. Det är inte många som ser en film flera gångar och den film man vill se flera gånger är nog värd några extra kronor ändå. Förstår inte riktigt varför det skulle vara något större problem.

Så fort den illegala marknaden försvinner så kommer det att vara värt att erbjuda sådana extratjänster men innan dess finns det inga som helst motiv utan man matar bara piraterna. Vilken metod man använder är för mig helt irrelevant, det enda viktiga är att det fungerar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 18:04 #45
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det spelar väl inte så stor roll för de flesta? Man får filmen i 24 timmar så det är ju bara att betala när man ska se den helt enkelt. Det är inte många som ser en film flera gångar och den film man vill se flera gånger är nog värd några extra kronor ändå. Förstår inte riktigt varför det skulle vara något större problem.

Så fort den illegala marknaden försvinner så kommer det att vara värt att erbjuda sådana extratjänster men innan dess finns det inga som helst motiv utan man matar bara piraterna. Vilken metod man använder är för mig helt irrelevant, det enda viktiga är att det fungerar.
Nu blir detta kanske lite väl mycket OT, men jag förstår inte hur en klok människa som du kan resonera som du gör ;o

Med ditt resonemang kan man lika bra sluta sälja DVD:er också. Det är ju bara att hyra filmen när man vill se den. Varför skulle någon vilja se en film flera gånger?!

Du (och "branschen") kräver att kunden skall anpassa sina behov till utbudet. Tänker du likadant själv som företagare? "Detta är mitt utbud, köp om det passar er." Eller försöker du anpassa din produkt/tjänst till det kunderna vill ha till ett pris de är villiga att betala?

Tänk om ICA började resonera likadant. Eftersom snatteriet är utbrett går vi tillbaka till att sälja varor över disk. Kostnaden för detta lägger vi på kunderna via varorna. Nu kräver vi att politikerna/polisen utrotar snatteriet. När detta har skett kan vi börja med självbetjäning igen. Jämförelsen haltar något eftersom ICA drabbas av en direkt kostnad vid snatteriet medan film/musikbolagen bara tappar en högst teoretisk intäkt.

Några snabba exempel på högst verkliga behov jag har som jag inte kan tillfredställa enkelt och lagligt vad jag vet!?
- Jag vill köpa en film inför resan som jag kan titta på i min iphone/laptop på flyget.
- Jag försöker plugga spanska och skulle vilja kunna se min favoritfilm på PC/TV med spansk textning som övning.
- Jag vill följa nya säsongen av "Falling skies" direkt när avsnitten kommer ut. Bl.a. eftersom det alltid blir spoilervarning via sociala medier och amerikanska vänner annars.
- Jag gillar Peter Sellers och skulle vilja klippa ihop ett "filmcollage" för eget bruk med mina favoritscener.
Alla dessa är konkreta "behov" jag har som kund. Alla kan snabbt och enkelt lösas olagligt men inte (vad jag vet?) lagligt... Är det en bra business-modell?!
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 18:15 #46
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Nu kan man förvisso köpa film digitalt, dock tveksam till om det finns utan DRM-skydd.
Precis lika lite som att du kan köpa en dvd/blu-ray utan dess skydd.

Se t.ex. film2home, osäker om itunes inte också har köpfilm?

Själv föredrar jag tvod, gärna direkt från min tv, tyvärr finns det i dagsläget bara ett företag där (i min panasonic-tv) som är samma som har "monopol" på svenska biomarknaden så hyr hellre av annat företag
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 18:52 #47
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Man kan inte ens hyra film med VOD bra. Lösningarna suger. Hade de inte sugigt hade jag använt dem. Dock är utbudet skit, de kräver internet på speldatorn, deras filmer är dvdrellar som varit ute i usa i 1 år, det funkar inte utan flash osv.

Nej man har inget val idag om man vill se ny film enkelt. Antingen kopierar man den eller skiter i att se den. Vilket av de två alternatien tjänar någon pengar på? Balåtsträvandet i denna tråd är samma som hos filmbolagen, och se hur bra det går. Man vill inte ge kunden vad de vill ha man vill hitta på nått skit som bara gagnar ena parten.

Bra relationer är inte ensidiga och därför ska jag nu ladda ner en härlig film eller serie på TPB. Gratis och 100ggr bättre än det filmundistrin erbjuder. Notera dock att jag inte bryr mig om pengarna, jag är bara lat och vill ha det bästa. Sen kvittar det vad priset är.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 20:01 #48
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Nu blir detta kanske lite väl mycket OT, men jag förstår inte hur en klok människa som du kan resonera som du gör ;o
Tack detsamma eller nåt

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Med ditt resonemang kan man lika bra sluta sälja DVD:er också. Det är ju bara att hyra filmen när man vill se den. Varför skulle någon vilja se en film flera gånger?!
Jag menade inte att några andra alternativ inte ska finnas, jag menade bara att problemet är väldigt överdrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Du (och "branschen") kräver att kunden skall anpassa sina behov till utbudet. Tänker du likadant själv som företagare? "Detta är mitt utbud, köp om det passar er." Eller försöker du anpassa din produkt/tjänst till det kunderna vill ha till ett pris de är villiga att betala?
Naturligtvis försöker jag så långt det är möjligt anpassa mig efter kunderna. Däremot tillåter jag inte att någon stjäl den kod eller de produkter jag producerar, det är också ett ansvar gentemot kunderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Tänk om ICA började resonera likadant. Eftersom snatteriet är utbrett går vi tillbaka till att sälja varor över disk. Kostnaden för detta lägger vi på kunderna via varorna. Nu kräver vi att politikerna/polisen utrotar snatteriet. När detta har skett kan vi börja med självbetjäning igen. Jämförelsen haltar något eftersom ICA drabbas av en direkt kostnad vid snatteriet medan film/musikbolagen bara tappar en högst teoretisk intäkt.
Alla butiker försöker sedan länge utrota snatteriet. Man har vidtagit en rad åtgärder - väktare i butikerna, kameraövervakning, strategisk placering av produkter som snattas i högre utsträckning och, faktiskt, gått över till att sälja vissa produkter direkt över disk just för att skydda sig mot snattare. Att musik- och filmbranschen på samma sätt vill skydda sin verksamhet är inte mindre konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Några snabba exempel på högst verkliga behov jag har som jag inte kan tillfredställa enkelt och lagligt vad jag vet!?
- Jag vill köpa en film inför resan som jag kan titta på i min iphone/laptop på flyget.
- Jag försöker plugga spanska och skulle vilja kunna se min favoritfilm på PC/TV med spansk textning som övning.
- Jag vill följa nya säsongen av "Falling skies" direkt när avsnitten kommer ut. Bl.a. eftersom det alltid blir spoilervarning via sociala medier och amerikanska vänner annars.
- Jag gillar Peter Sellers och skulle vilja klippa ihop ett "filmcollage" för eget bruk med mina favoritscener.
Alla dessa är konkreta "behov" jag har som kund. Alla kan snabbt och enkelt lösas olagligt men inte (vad jag vet?) lagligt... Är det en bra business-modell?!
Även om inget av det skulle locka mig personligen så har jag naturligtvis ingenting alls emot att sådana tjänster erbjuds. Om det finns ett större behov så skulle väl den som är först ut få en stor del av marknaden ganska snabbt? Annars finns det många entreprenörer (exempelvis här på WN) som har liknande åsikter och som borde kunna åstadkomma något på egen hand? Även om man inte får med sig jättarna omedelbart så kan man börja i mindre skala. Om det finns en verklig efterfrågan så kommer det bli ringar på vattnet ganska snabbt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 20:09 #49
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Man kan inte ens hyra film med VOD bra. Lösningarna suger. Hade de inte sugigt hade jag använt dem. Dock är utbudet skit, de kräver internet på speldatorn, deras filmer är dvdrellar som varit ute i usa i 1 år, det funkar inte utan flash osv.

Nej man har inget val idag om man vill se ny film enkelt. Antingen kopierar man den eller skiter i att se den. Vilket av de två alternatien tjänar någon pengar på? Balåtsträvandet i denna tråd är samma som hos filmbolagen, och se hur bra det går. Man vill inte ge kunden vad de vill ha man vill hitta på nått skit som bara gagnar ena parten.

Bra relationer är inte ensidiga och därför ska jag nu ladda ner en härlig film eller serie på TPB. Gratis och 100ggr bättre än det filmundistrin erbjuder. Notera dock att jag inte bryr mig om pengarna, jag är bara lat och vill ha det bästa. Sen kvittar det vad priset är.
Headweb funkar utmärkt i HD.

"Säljer du inte det jag vill ha precis som jag vill ha det och till det pris jag vill så stjäl jag det" måste vara världshistoriens sämsta försvar. Visst, tycker man stöld är okej så kan jag gå med på att man laddar ner men annars köper jag inte argumenten för fem öre. Huruvida man själv tekniskt anser vara stöld eller inte är helt irrelevant, det är fortfarande någon annans skapelser man anser sig ha rätten att bestämma över.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 20:22 #50
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Vi diskuterar inte om piratkopiering är bra eller dåligt utan hur man kan skapa lagliga alternativ så att folk slutar kopiera. Jag försvarar inte piratkopiering, jag berättar varför de lagliga alternativen är dåliga och piratkopiering existerar.

Problemet är att folk i musikindustrin i stor mån är bakåtsträvare precis som du. Du förespråkar att man genom ett ideologiskt avståndstagande till piratkopiering ska acceptera dåliga tjänster och produkter. Det är inte ett marknadsekonomiskt tänk och funkar inte i verkligheten även om du och musikindustrin kommer fortsätta tro det.

Spotify är beviset, dina argument mot detta är löjliga. Först ratar du olagliga förfaranden, sen när det finns lagliga ratar du dem pga. Hur intäkterna fördelas. Var är logiken i detta?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017