Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Se.nu såld för 165 000 SEK.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-04, 14:19 #41
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Jul 4 2009, 04:00
Hur många ggr ska claesms nu.nu komma upp i olika diskussioner egentligen? Har det inte tjafsats nog? Menmen, det kanske var befogat.
Vad gäller att det är ett bra år för andrahandsvärdet för .nu-domäner så är ju se.nu en premiumdomän och kan man verkligen dra någon slutsats av enbart denna affär. Hursom, .nu är en etablerad toppdomän i Sverige och bra domännamn bör värderas högt.
Jag är väl dock av den åsikten att jag tycker domännamn borde nedvärderas och innehåll och kvalitet uppvärderas. Hoppas och tror på den utvecklingen framöver.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-04, 16:32 #42
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Hur många ggr ska claesms nu.nu komma upp i olika diskussioner egentligen? Har det inte tjafsats nog? Menmen, det kanske var befogat.
Vad gäller att det är ett bra år för andrahandsvärdet för .nu-domäner så är ju se.nu en premiumdomän och kan man verkligen dra någon slutsats av enbart denna affär. Hursom, .nu är en etablerad toppdomän i Sverige och bra domännamn bör värderas högt.

Jag är väl dock av den åsikten att jag tycker domännamn borde nedvärderas och innehåll och kvalitet uppvärderas. Hoppas och tror på den utvecklingen framöver.
Tänker du bara ur ett SEO-perspektiv nu? I så fall håller jag med dig.

Men om du menar ekonomisk värdering så förstår jag inte riktigt. Domän och webbplats är ju helt olika saker. Självklart kan en domän värderas till precis så mycket som köparen är beredd att betala för den. Precis samma sak gäller för en färdig webbpalats. Anledningen till att innehåll/kvalitet inte värderas så högt är kanske att köparna har helt andra planer för det aktuella domännamnet.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-04, 16:50 #43
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jul 4 2009, 14:19
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Hur många ggr ska claesms nu.nu komma upp i olika diskussioner egentligen? Har det inte tjafsats nog? Menmen, det kanske var befogat.
Vad gäller att det är ett bra år för andrahandsvärdet för .nu-domäner så är ju se.nu en premiumdomän och kan man verkligen dra någon slutsats av enbart denna affär. Hursom, .nu är en etablerad toppdomän i Sverige och bra domännamn bör värderas högt.
Jag är väl dock av den åsikten att jag tycker domännamn borde nedvärderas och innehåll och kvalitet uppvärderas. Hoppas och tror på den utvecklingen framöver.

Tänker du bara ur ett SEO-perspektiv nu? I så fall håller jag med dig.
Men om du menar ekonomisk värdering så förstår jag inte riktigt. Domän och webbplats är ju helt olika saker. Självklart kan en domän värderas till precis så mycket som köparen är beredd att betala för den. Precis samma sak gäller för en färdig webbpalats. Anledningen till att innehåll/kvalitet inte värderas så högt är kanske att köparna har helt andra planer för det aktuella domännamnet.
De går ju lite hand i hand. Men "bra" domännamn kommer alltid att vara eftertraktade. Hur lite det än inverkar vid sökning så kommer man alltid att ha en betydligt lättare marknadsföringsprocess framför sig med ett bra namn. Givetvis är det väldigt olika situationer beroende på vad för tjänst / sida man driver.

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad det är vi diskuterar just nu =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-06, 10:32 #44
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Originally posted by claesm@Jul 3 2009, 22:26
ICANN och andra vågar inte gå in och reglera CCTLDer vilket jag tycker är ynkligt och skadar förtroendet för CCTLDer.

Hade jag varit ordförande för ICANN hade jag infört obligatorisk grandfathering, alltså att det man en gång fått registrera gäller.
Det här med att gå in och reglera cctld:er är inte så enkelt. ICANN är en privat organisation registrerad under Kalifornisk lagstiftning och har inga mandat att gå in och reglera nånting på Internet. De är skapade för att vara en "coordinating body" inte en "regulating body".

Just när det gäller cctld:er och hur de ska bete sig eller inte bete sig och vilken roll de har i förhållande till gtld:er och till ICANN har det blåst mycket runt under åren - och det har inte blåst färdigt.

cctld:erna vill inte att ICANN ska styra dem och de är mycket bestämda på den punkten. ICANN har försökt att skriva motsvarande avtal med cctld:er som de har med gtld:er men det gick inte hem alls.

Så - detta med avtal mellan ICANN och cctld:er är en förhandling som har misslyckats komplett och nya strävanden i den riktningen kommer att ta lång tid och om/hur/på vilket sätt målgången ser ut kan vi bara spekulera i.

Den grandfathering som du pratar om Claes, är den modell som .SE har. Den som reggat domänen få behålla den tills de släpper den av fri vilja. Då sugs den upp i den reservering som .SE har för cctld:er som domäner. Man kan dock inte överlåta den om jag minns rätt.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-06, 23:13 #45
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by EvaF@Jul 6 2009, 10:32
Den grandfathering som du pratar om Claes, är den modell som .SE har. Den som reggat domänen få behålla den tills de släpper den av fri vilja. Då sugs den upp i den reservering som .SE har för cctld:er som domäner. Man kan dock inte överlåta den om jag minns rätt.
Många andra seriösa aktörer har också grandfathering, även i de "sju gamla", det finns ju en hel del fungerande enbokstavs .com, .net och .org plus lite till under .edu och .int som nog inte godkänts enligt dagens regler.

Jag är också personligen tacksam för IIS/.SEs grandfathering eftersom jag haft några tvåteckens .se när IIS/.SE under en period plötsligt fick för sig att kortaste domännamn skulle vara tre tecken, jag tror man hänvisade till något avtal, överenskommelse etc som stipulerade i att inga domäner skulle vara kortare än tre tecken någonstans. Detta backade man på senare och sedan många år tillbaka är det återigen tillåtet med tvåteckens under .se. Tack för att IIS/.SE inte tog tillbaka våra tvåteckens under den perioden.

De enda namn som Nunames reserverade för sin egen del var com.nu, co.nu, net.nu, org.nu, mil.nu, gov.nu, edu.nu, int.nu, web.nu, info.nu, firm.nu, store.nu, arts.nu, rec.nu, nom.nu, niue.nu, nunames.nu, www.nu, mail.nu, nic.nu och support.nu. Inte den domän jag hade i 10 år.

Grandfathering är viktigt för förtroendet för landsdomäner och ICANN borde skriva in detta som ett krav när man springer omkring och tecknar avtal med allt och alla. http://www.icann.org/en/cctlds/nu/nu-icann...-af-16jan08.pdf

Till er som inte gillar att jag tar upp denna tråd - lägg av. Det är en tråd på ett webbmasterforum i en avdelning kring domännamnsbusiness och som handlar om värde på .nu-domäner. Jag håller denna diskussion utanför alla andra trådar. Vi är många på detta forum som investerar tid, pengar och ork i domäner på kanske ett liknande sätt som när folk köper hus, aktier eller konstverk. Vi vill inte bli av med våra domäner, hus, aktier eller konstverk och vi vill inte ens att någon annan blir av med sina domäner, hus, aktier eller konstverk. Inte ens om det gäller ett enda beslagtaget hus. En sådan oro kan sänka värdet på alla andras hus. Vi vill se värdet ÖKA på våra investeringar, inte försvinna.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-06, 23:47 #46
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-07, 09:38 #47
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av EvaF
Den grandfathering som du pratar om Claes, är den modell som .SE har. Den som reggat domänen få behålla den tills de släpper den av fri vilja. Då sugs den upp i den reservering som .SE har för cctld:er som domäner. Man kan dock inte överlåta den om jag minns rätt.
Många andra seriösa aktörer har också grandfathering, även i de "sju gamla", det finns ju en hel del fungerande enbokstavs .com, .net och .org plus lite till under .edu och .int som nog inte godkänts enligt dagens regler.

Grandfathering är viktigt för förtroendet för landsdomäner och ICANN borde skriva in detta som ett krav när man springer omkring och tecknar avtal med allt och alla. http://www.icann.org/en/cctlds/nu/nu...af-16jan08.pdf
Helt rätt Claes att grandfathering finns inom gtld-världen. Och inom många cctld:er skall också i rättvisans namn sägas.

Däremot den länken du hänvisar till är inte ett avtal mellan Nunames och ICANN utan vad man kallar ett Accountability Framework och som enbart går ut på att de båda parterna erkänner att den andra finns, men att man inte lägger sig i den andras business. Det är så långt som cctld:er har kunnat gå vad gäller relationen till ICANN. De avtal som gäller för gtld:er (eller de två-tre cctld:er som skrivit avtal med ICANN) har ingen likhet med dessa Accountability Framework utan är enormt, jättemycket mer komplicerade.

Alla som varit med lite i det internationella vet dock att ICANN har ett långsiktigt mål att även cctld:er ska ha ett avtal. Och på samma sätt är det välkänt att cctld:er inte vill ha ett avtal.

En cctld bestämmer själv sina regler/villkor för registrering. Det är därför det är så viktigt med organisationer som Registrars.se som kan vara en motpart till cctld:n och se till att de villkor som finns gagnar marknaden, är långsiktigt hållbara, att de inte ändras som kappan med vinden.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-12, 18:17 #48
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Jag vet inte om mitt inlägg tog borts, om jag tog bort det själv kanske eller om det var för mycket för någon moderator här.

Tex. dubai.info såldes i år för 35000$ och är listat på DNJ lista

Så här ser domännamnet ut idag:

http://www.dubai.info

Som jag påpekat tidigare så finns det enkla knep att skruva upp priserna inom andrahandsmarknanden och domänhandeln. Jag säger inte att detta är en av dessa fall. Men ett .info för 300k som sitter och ruttnar bort på Godaddy's parked. Japp...
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-12, 18:25 #49
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 171
Citat:
Originally posted by ztream@Jul 3 2009, 21:26
Förutom Maxjohan han sysslar med pyramidspel
Jag trodde personligen att du var mognare och snarare självsäkrare i dig själv än anta detta som inte är sant och som jag förklarat i en annan tråd.

Ska jag skriva massa rykten på nätet om dina affärsverksamheter. Ta dig samman dan utan diotiska antaganden.

Min e-penis är större än din, typ.
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-12, 18:33 #50
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Ja det är hemskt!

Här är en ö i skärgården som såldes för 12 miljoner 2003. Nu ligger den bara här och ruttnar bort utan bebyggelse. Gud vad ska jag taaaaaaaaa miigggggg tiiiiiiiill????? Just det, det kallas marknadsekonomi och är inget att vara rädd för eller bry sig om. Puuuh!



Citat:
Originally posted by Maxjohan@Jul 12 2009, 18:17
Jag vet inte om mitt inlägg tog borts, om jag tog bort det själv kanske eller om det var för mycket för någon moderator här.
Tex. dubai.info såldes i år för 35000 och är listat på DNJ lista
Så här ser domännamnet ut idag:
http://www.dubai.info
Som jag påpekat tidigare så finns det enkla knep att skruva upp priserna inom andrahandsmarknanden och domänhandeln. Jag säger inte att detta är en av dessa fall. Men ett .info för 300k som sitter och ruttnar bort på Godaddys parked. Japp...

ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017