Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Alltid dessa eländiga frakter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-04, 16:18 #41
Littlefinger Littlefinger är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 24
Littlefinger Littlefinger är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 24
Hur brukar ni räkna när ni skickar rek brev?

Vi har haft tur med posten då de hittils aldrig slarvat bort ett paket eller brev. Tycker att 50kr är ganska dyrt även på beställningar över 1000kr
Littlefinger är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 18:52 #42
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Dec 4 2008, 15:06
Är frakten bara en kostnad eller är det en del av din marknadsföring? En av butikerna vi sköter har fri frakt men ser det inte bara som en kostnad utan som en del av marknadsföringen.

Många nya kunder testar din butik genom att göra ett litet köp. Fungerar det bra återkommer de och gör större och fler beställningar. Hade de gjort första köpet om frakten hade varit för hög? Om de inte gjort det första köpet hade du aldrig haft dem som kunder.

Då är frågan: Är frakten för det första köpet en ren kostnad eller kan man se det som marknadsföring? (som i och för sig också är en kostnad men en mycket bättre sådan)
Den här frågan har jag grubblat väldigt mycket på, och jag kom fram till att precis som du säger många som handlar lite första gången återkommer och handlar mer.
Därför vill jag inte ha en minsta ordersumma i min butik. Absolut inte. Jag vill inte hindra någon från att handla

Jag kollade upp mina kunder som handlade lite och i mitt fall så återkom de, men handlade lika lite andra, trejde, fjärde köpet osv. Så jag fick återkommande kunder och det är bra, men samtidigt så handlade de för relativt lite pengar så att det inte var riktigt lönsamt i alla fall. Men men, många bäckar små.....

Jag brottas vidare med min genomgång av mina egna frakter, har räknat hela eftermiddagen och har kommit fram till att olika fraktklasser kanske kan vara det bästa alternativet framåt efter julen för mig. På så sätt kan jag tillgodose de med mösssjukan (att handla tre möss), och också ta ut vad det faktiskt kostar att skicka klösträd.
Men samtidigt tror jag man som kund gillar att veta vad frakten är. Jag har helt enkelt svårt att vänja mig själv av med tanken på enhetsfrakt.
Personligen älskar jag butiker med enhetsfrakter, så nu tänker jag försöka göra en ny tråd kring den funderingen. Ni kommer att bli så trötta på mina frakttrådar,
men samtidigt kanske det finns fler som brottas med funderingar och kan få input av varandras tankar.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 19:49 #43
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tänker nog mer som jag vill ha det som kund.

Ett sätt är att lägga på den faktiska fraktostnaden (med mindre vinstmarginal) på alla varorna OCH att ta ut en enhetsfrakt.

Det hela är en pusslande för att hitta en optimal avvägning mellan pris och extra kostnader. Många kunder (i synnerhet jag) avskyr extra kostnader utöver priset. Jag gillar siter som har enhetfrakt under exempelvis 1000 SEK och fraktfritt om kunden beställer för mer.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-04, 20:34 #44
AndreasBlomquists avatar
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 71
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem
AndreasBlomquists avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 71
Jag önskar att jag kunde säga att vi tar ut en okej kostnad för frakten men då skulle jag ju ljuga. Som köpare så är frakten helt okej, 65 kronor i enhetsfrakt och fraktfritt över 1500 kronor. Den låga fraktkostnaden innebär ju dock att man får betala rätt så mycket av den egentliga fraktkostnaden med den vinsten som man gjorde från de köpta produkterna.

Liksom Swecat så ska vi nog också ta en funderare på fraktkostnaden efter jul/nyår.

Jag gillar i och för sig upplägget med enhetsfrakt och som kund tycker jag det är klockrent att veta fraktpriset direkt. Dock så är det ju lite trist att betala en hög enhetsfrakt om man köper något billig och lätt som skulle kosta låt säga 22 kronor att skicka.

Jag gillar också upplägget med fraktklasser som t.ex Webhallen använder sig av. Följande är saxat från deras köpinfo:
Citat:
Webhallen använder sig av enhetsfrakt. Detta innebär, exempelvis, att oavsett om du beställer en eller femton filmer (fraktklass 1) är fraktkostnaden densamma. Vårt fraktsystem går från de allra minsta varorna som spel och filmer, upp till de tyngsta, som tv-apparater (fraktklass 4). Om du beställer olika varor så baseras frakten på varan med högst fraktklass. Vilken fraktklass en produkt tillhör hittar du på respektive produktsida.
AndreasBlomquist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 04:04 #45
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by SweCat@Dec 4 2008, 19:52
Jag brottas vidare med min genomgång av mina egna frakter, har räknat hela eftermiddagen och har kommit fram till att olika fraktklasser kanske kan vara det bästa alternativet framåt efter julen för mig. På så sätt kan jag tillgodose de med mösssjukan (att handla tre möss), och också ta ut vad det faktiskt kostar att skicka klösträd.
Men samtidigt tror jag man som kund gillar att veta vad frakten är. Jag har helt enkelt svårt att vänja mig själv av med tanken på enhetsfrakt.
Det finns ett tredje alternativ (som jag själv använder i min butik) och det är att göra prispåslag på tyngre varor. Då kan man tillämpa enhetsfrakt samtidigt som lätta varor blir billigare än tyngre. Vi tar även hänsyn till hur komplicerad en produkt är att packa. Brädspel har högre påslag än små presenthäften osv. En lätt, men skrymmande produkt, som kräver en stor kartong och mycket packchips får också ett prispåslag osv.

Det här tänket är genomgående för min prissättning och gäller inte bara fraktavgiften. Produkter som jag aldrig får några reklamationer på och som kunderna alltid blir nöjda med, lägger jag lite lägre i pris. Sedan gör jag tvärtom med produkter som jag inte så gärna säljer av en eller annan orsak.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 05:32 #46
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Gustav; Du skrev exakt det jag menade i mitt senaste inlägg, superbra formulerat.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 11:40 #47
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Gustav, det är en bra tanke, och en som jag använt nu när jag sänkt min enhetsfrakt och höjt vissa varor.

Vi får se efter jul om det blir klasser eller enhet, i min andra tråd verkar röstningen vara rätt jämn vad man föredrar.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 11:51 #48
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Originally posted by Gustav@Dec 5 2008, 05:04
Det finns ett tredje alternativ (som jag själv använder i min butik) och det är att göra prispåslag på tyngre varor. Då kan man tillämpa enhetsfrakt samtidigt som lätta varor blir billigare än tyngre.
Vilken sida avser du, jag blev som vanligt nyfiken och vill kolla men det gäller inte sidan du har i din profil? Där är det enhetsfrakt vad jag förstår?
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-23, 15:37 #49
stejohs avatar
stejoh stejoh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 40
stejoh stejoh är inte uppkopplad
Nykomling
stejohs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 40
Jag säljer bildelar och räknar ut frakten efter vikt. Jag har förhandlat ner priset på posten lite, så jag tar 110:- för paket upp till 3kg.

Jag skickar också en del däck med bussgods. Har försökt få posten att ta däck också, men dom är inte intresserade. Det blir hutlöst dyrt.

Har höjt postförskottsavgiften till 69:-, för att få folk att välja förskott eller kortbetalning, men det mesta går fortfarande med postförskott...
stejoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-23, 16:16 #50
Magnusfaldt Magnusfaldt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 43
Magnusfaldt Magnusfaldt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 43
Jag kör efter olika fraktklasser ungefär enligt liknande princip som webhallen.
Börjar med 29:- i frakt oberoende om varan bara väger 20gramm.
Köper kunden 1 st vara så brukar´det bli en vinst på 10:- - 15:- , Köper de flera varor så går frakten +-0 eller med förlust men å andra sidan blir det förhoppningsvis vinst på varorna istället. Postförskott: +60:- eftersom det skapar merarbete för mig.
Kommer ev. utnyttja DHL i framtiden för att kunna erbjuda bättre priser på paket.
Magnusfaldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017