Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Har du gett upp IE 6?

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Ja 53 42.74%
Nej 22 17.74%
Funderar på det 17 13.71%
Önskar att jag kunde 32 25.81%
Antal röster: 124. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-15, 22:07 #41
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag kör ASP men det funkar på ungefär samma sätt och jag vet hur jag ska göra. Vad jag däremot inte vet är varför jag inte fått tummen ur och gjort detta.

Jag tycker att båda sidor i den här diskussionen har sina poänger, de som tycker att man ska utveckla för alla (populära) webbläsare och de som inte tycker det. Jag kan hålla med om att man som "publicist" på nätet vill och bör kunna bli läst av alla. Samtidigt är det kanske vår uppgift att upplysa läsarna/besökarna om att det finns nya och bättre webbläsare. Kanske rentav tvinga dem för att kunna ta del av sajten.

"Så länge bilen rullar så finns det ingen anledning att köpa ny" tänker nog många. Det kanske är nödvändigt att uppmärksamma folk på att en ny bil rullar lite bättre och t.o.m har luftkonditionering. Om ni fattar liknelsen

Min teori om att IE6 fortfarande står för en ganska stor del av besöken är att många surfar på jobbet. Datorerna på företaget är då kanske "spärrade" för uppdateringar och IT-avdelningen, om det finns någon sådan, uppdaterar inte webbläsaren. Jag kollade min statistik och jämförde andelen IE6 på vardagar respektive helger. På helger var det betydligt mindre andel IE6 som besökte mina webbplatser.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-15, 23:40 #42
mrhaws avatar
mrhaw mrhaw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 42
mrhaw mrhaw är inte uppkopplad
Nykomling
mrhaws avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 42
Sött --> http://www.pushuptheweb.com/
mrhaw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 11:12 #43
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 78
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 78
Citat:
Originally posted by martine@Feb 15 2009, 22:23
Da Bear, det verkar lite överdrivet att inkludera ett helt browser-detection-skript för en så enkel sak det räcker ju med en rad, exempelvis:
if(preg_match('/^Mozilla\/4\.0 \(compatible; MSIE [56]\.[0-9]+; Win/',$_SERVER['HTTP_USER_AGENT'])) echo "gammal";
Javisst, men det var vad jag hade till hands då jag använder det till andra saker också
Da Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 12:34 #44
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Da Bear@Feb 16 2009, 12:12
Javisst, men det var vad jag hade till hands då jag använder det till andra saker också
Då har du ju en enklare lösning nu.

Vilka andra webbläsare behöver du specialanpassa för förutom IE 5/5.5/6 om man får fråga…?

(css/html-lösningen måste väl trots allt vara den bästa… B) )
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 13:07 #45
popjonas popjonas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 52
popjonas popjonas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 52
Om man inte är intresserad av alla tusentals användare på större (och mindre) företag vars it-avdelningar inte låter installera och välja sina egna webbläsare och som av olika anledningar fortfarande sitter med ie6, så kan blockerings-script kanske vara en bra idé.
Annars är det inte det.
popjonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 13:18 #46
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by popjonas@Feb 16 2009, 14:07
… så kan blockerings-script kanske vara en bra idé.
Det är mycket prat om serversidelösningar, varningar och blockerisngsskript…

Är inte det bästa att ha strukturerad html och sedan istället prefixa css:en med html>body, på så sätt så blir innehållet fullt tillgängligt även för äldre webbläsare även om man får en textversion för äldre webbläsare. Det följer ju principen om sematisk html och tillgänglighet för så stora grupper som bara är möjligt. Det ger förstås också en tydlig fingervisning till att det är dags att byta ut äldre webbläsare.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 23:57 #47
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 78
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 78
Citat:
Ursprungligen postat av martine
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Javisst, men det var vad jag hade till hands då jag använder det till andra saker också

Då har du ju en enklare lösning nu.

Vilka andra webbläsare behöver du specialanpassa för förutom IE 5/5.5/6 om man får fråga…?

(css/html-lösningen måste väl trots allt vara den bästa… B) )
Japp på 1 och 2

3: Statistik för eget bruk :wub:
Da Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-17, 23:23 #48
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Önskar att jag kunde.

Som utvecklare tycker jag att det är frustrerande att behöva koda för IE 6. Ännu värre är det när kunderna själva använder IE 6 och använder den som referens för om hurvida designimplementationen är okej eller inte. Det är frustrerande! Att grundfunktionaliteten ska funka kan jag hålla med om men inte att designen ska vara pixelperfekt. Att sitta och flytta pixlar är oerhört tråkigt och inte stimulerande på något sätt men för en del är det tydligen viktigt...

Precis som man gjorde med Netscape för en massa år sedan måste man dra gränsen nånstans och någon gång. Om inte nu, när då? Jo, snart. Att det kommer vara hållbart att koda för IE 6, 7, 8 + Gecko, WebKit, Presto etc, det har jag nog lite jag svårt att köpa.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-18, 12:52 #49
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Som utvecklare tycker jag att det är frustrerande att behöva koda för IE 6. Ännu värre är det när kunderna själva använder IE 6 och använder den som referens för om hurvida designimplementationen är okej eller inte. Det är frustrerande!
Ja, kunder som endast använder IE 6 med en liten gammal skärm som enda referensram är en mardröm. Som tur är minskar dessa snabbt nu känns det som. Och dessutom kan man nu också utan dåligt samvete påtala att dom har ett föråldrat icke-representativt system.

Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Precis som man gjorde med Netscape för en massa år sedan måste man dra gränsen nånstans och någon gång. Om inte nu, när då? Jo, snart. Att det kommer vara hållbart att koda för IE 6, 7, 8 + Gecko, WebKit, Presto etc, det har jag nog lite jag svårt att köpa.
Skulle tro att det blir ohållbart att fortsätta underhålla IE 6 när 8:an kommer. Femman försvann snabbt från min horisont när 7:an kom (fast det trots allt finns besökare med framförallt 5.5 men också 5.0).
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-18, 15:45 #50
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Som en liten anekdot angående detta
Jag har på en sida jag sköter sett förekomster av IE 5.5, typ en eller två i statistiken. Jag tänkte inte mer på det tills för några månader sedan när jag fick ett mail från en av de som har access till admin-delen. Mailet innehöll en massa förslag på ändringar i GUI:t eftersom det inte såg bra ut för de som skulle använda systemet.

I mailet så fanns det en ganska lång utläggning om att jag som utvecklare borde se till så att sidan fungerade i de webläsare som de tilltänkta användarna använder och inte bara i "ditt specialprogram"

Lite förbryllad börjar jag dubbelkolla i både IE6,Opera,safari och Firefox och inget av de fel som nämndes gick att hitta. Jag svarade artigt på mailet och frågade vilken webbläsare som problemen uppstod i. BINGO jag hade hittat min IE5.5 användare.

Chansen att jag skulle lägga ner tid på att modifiera den här sidan så att den funkar i IE5.5 är ganska exakt obefintlig. Det rör sig alltså om en "admin" sida med totalt 30 users i olika nivåer EN av dessa hade då problem med sidan på EN av sina datorer
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017