Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PatrikWeb intagen till förhör enl idg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-16, 10:13 #41
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
tartar: Men snälla du utgår ju från stenåldersmodellen inom "musikbranschen". Förutsättningarna har redan ändrats från 80-talet till 2010-talet, och de flesta artister kan nog skriva under på att spridning bara är bra. Mååååånga nya grymma stora band har gått en helt egen väg på väg till storhet (musikaliskt och ekonomiskt), bara för att du inte känner till dem så finns de inte.

Det är snarare du som har köpt in i konglomeratens snyfthistorier om minskade intäktsströmmar och en svunnen guldera inom musik. En del personer i min närhet arbetar som musiker (både artister och som hobby), och jag är övertygad om att de aldrig har haft bättre möjligheter att sprida sin musik utan bolagens giriga bukar
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 10:18 #42
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
tartareandesire; jag läste för några år sedan en intressant krönika i en engelsk tidning med liknelsen till vatten.

När det kom rinnande vatten i kranen trodde många att det inte gick att sälja vatten på flaska längre, trots det ökar försäljningen av buteljerat vatten alltjämt.

För de små aktörerna är fildelningen positiv. Exempelvis Metallica sägs ha kommit dit de är idag mycket tack vare att deras musik spreds på det sättet.
Det varierar en hel del även för små aktörer. På Metallicas tid var det ju tapetrading i liten skala som gällde som dessutom var en ganska lågkvalitativ kopiering. Idag kan man sprida allt i industriell skala även som privatperson vilket givetvis är en enorm skillnad.

Jämförelsen med vatten haltar också rejält. De flesta vill ha kallt vatten även på sommaren och det är främst på resande fot man köper flaskvatten. Få har med sig en kran kopplad till vattennätet och inte många vill ta vatten från en allmän toalett Dessutom varierar kvaliteten extremt från land till land och även regionalt / lokalt inom länderna. Självklart finns denna marknad trots att vatten är gratis. Det är emellertid en helt onödig lyxprodukt i större delen av västvärlden som dessutom inte alls är miljövänlig men, visst, även jag köper flaskvatten då och då.

Edit: Det där jag skrev om vattnet var ju mest flum utan mening, vet knappt vad jag menade Höll på med annat samtidigt så det blev som det blev. Vad jag borde ha skrivit var att vi betalar visst för det vanliga dricksvattnet även om det till stor del görs gemensamt på ett eller annat sätt. Det är naturligtvis inte okej att transportera Grums kommuns dricksvatten till sin tomt i Skåne och med hjälp av detta anlägga en konstgjord sjö samt hälsobrunn där (om nu det skulle vara en bra idé) vilket väl är en mer relevant jämförelse i så fall.

Om vi vill ha samma modell för musik och film som för vatten så skulle vi tassa in på kommunistisk mark och en väldigt märklig lösning där vi ska dela ut statliga eller kommunala medel till musiker beroende på olika parametrar. Visst är det en fin tanke men det funkar aldrig i praktiken. Det finns redan statligt stöd till musiklivet på flera olika plan och det är nog helt okej även om alla alltid vill ha mer.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-16 klockan 15:36
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 10:21 #43
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
tartar: Men snälla du utgår ju från stenåldersmodellen inom "musikbranschen". Förutsättningarna har redan ändrats från 80-talet till 2010-talet, och de flesta artister kan nog skriva under på att spridning bara är bra. Mååååånga nya grymma stora band har gått en helt egen väg på väg till storhet (musikaliskt och ekonomiskt), bara för att du inte känner till dem så finns de inte.

Det är snarare du som har köpt in i konglomeratens snyfthistorier om minskade intäktsströmmar och en svunnen guldera inom musik. En del personer i min närhet arbetar som musiker (både artister och som hobby), och jag är övertygad om att de aldrig har haft bättre möjligheter att sprida sin musik utan bolagens giriga bukar
Du missuppfattar mig helt och hållet. Jag tycker precis tvärtom. Den moderna spridningsmodellen är utmärkt på alla sätt och vis men det måste ALLTID vara upp till ägaren att avgöra hur produkterna ska spridas. Vill man ge bort en del eller all sin musik gratis på nätet så får man göra det, vill man ta betalt för varje sekund av sin produkt så ska man naturligtvis få göra det också. Om det skulle löna sig att ge bort sin musik så skulle de flesta självklart välja den vägen och det är inget fel med det. Det är så en frisk marknad fungerar men då krävs det att man eliminerar den illegala marknaden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 10:48 #44
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Jepp, missuppfattade helt. Då håller jag med med dig, givetvis ska skaparen (=ägare?) få göra som denne behagar med sitt verk, inklusive sälja det för pengar.

Däremot tycker jag att kultur som samhällsfunktion bör hållas så långt från allt vad pengar och ekonomi heter, då det faktiskt (som en kvinna så fint sade på nyhetssoffan på tv imorse) tillsammans med fysisk träning, utgör bättre grund för ett friskt och glatt sinne jämfört med alla piller som folk äter. Jag inser att det är en utopisk dröm sålänge vår övriga vardag styrs av dollars.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:02 #45
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det var musikbranschen jag syftade på. Sedan är knappast bolagens vinster en motivering till stöld och piratkopiering oavsett bransch
Instämmer till fullo. Lustigt att folk har svårt att acceptera vissa lagar...
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:05 #46
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Det finns ingen seriös forskning som visar att fildelning leder till minskade intäkter för musik- eller filmbranschen häver jag nu ur mig så får jag se om någon kan motbevisa mig.
Vet inte hur gammal du är, men en enkel forskning är att minnas tillbaka på 80-talet hur många skivaffärer som fans i varje stad. Gå nu ut i ssmma städer och räkna skivaffärerna.
Är tämligen öertygad du kommer notera att en stor del av musikbranschens ena ben helt försvunnit.

Att musikförsäljningen inte sjunkit helt beror ju på att dom lyckats finna nya intäktskällor som exvis Spotifys reklamfinansierade system.

Sen är denna tråd enligt mig oerhört intressant för oss, vilket ansvar har vi som hostingbolag?
Varför debatterar vi inrte det? Varför jämför vi vilka brott som e mest allvarliga? Fakta är att alla brott de fakto är olagliga och det bör vi som medborgare respektera.
Däremot, vad gäller för oss hostingbolag?
Här kan jag mycket väl tänka mig säta samman ett större möte med de bolag som vill vara med, kanske ha med en jurist och andra i debatten.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:24 #47
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Känns som diskussionen spårat ut.
Minns ni då tråden handlade om Patrikwebs påhälsning?

Hur blir det, har du JO-anmält?
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:31 #48
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Att musikförsäljningen inte sjunkit helt beror ju på att dom lyckats finna nya intäktskällor som exvis Spotifys reklamfinansierade system.
Och de pengarna går än mer rakt ner i storbolagens fickor och ger dessa enorma fördelar, något som förespråkarna för "allt är gratis"-modellen ofta brukar använda som argument för sin egen talan. Det är en bransch som mår väldigt dåligt på många sätt och vis.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-16 klockan 15:33
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:32 #49
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Vet inte hur gammal du är, men en enkel forskning är att minnas tillbaka på 80-talet hur många skivaffärer som fans i varje stad. Gå nu ut i ssmma städer och räkna skivaffärerna.
Är tämligen öertygad du kommer notera att en stor del av musikbranschens ena ben helt försvunnit.
Aha så att de nedlagda klädaffärerna, optikerna etc. beror på att det stjäls? Nej du, de flesta skivaffärer har fått stänga av samma anledning som andra affärer - ändrat köpbeteende och utbud. En viss del har musikindustrin förlorat, ja, men det gäller ju - precis som du ger exempel på - att följa med sin tid och erbjuda tjänster som efterfrågas, inte att försöka tvinga folk att köpa det de inte vill ha.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:37 #50
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Aha så att de nedlagda klädaffärerna, optikerna etc. beror på att det stjäls? Nej du, de flesta skivaffärer har fått stänga av samma anledning som andra affärer - ändrat köpbeteende och utbud. En viss del har musikindustrin förlorat, ja, men det gäller ju - precis som du ger exempel på - att följa med sin tid och erbjuda tjänster som efterfrågas, inte att försöka tvinga folk att köpa det de inte vill ha.
Visst är det så men den stora skillnaden är att det går inte ens att sälja musiken i digitalt format på nätet så länge det förekommer omfattande illegal nedladdning utan risk. Det är inte direkt lika lätt att få tag i gratis kläder och glasögon
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017