Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-23, 10:46 #431
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
DN och aftonbladet har en poll där man kan svara på "Ångrar du hur du röstade i riksdagsvalet?" respektive "Skulle du rösta annorlunda vid ett nytt val?".

Just nu är det 14,8% av Aftonbaldets läsare som skulle rösta annorlunda jämfört med 5% av DNs läsare som ångrar hur man röstade.

Inte så vetenskapligt men är Aftonbladets läsare veligare än DNs läsare?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-23, 11:43 #432
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Därmed inte sagt att jag HELT förkastar deras politik. Vänsterns värnande om lågbetalda kvinnor och utsatta grupper i allmänhet kan jag sympatisera med. Jag tycker faktiskt det är en skam att en sopåkare kan tjäna dubbelt så mycket som en "mattant", men det är en helt annan diskussion.
Problemet att mattanten tjänar så lite beror väl till största del att hon är anställd av "det offentliga" medan sopåkaren ofta är anställd av ett privat företag. Som bekant brukar de som betalar de lägsta lönerna vara kommuner. Visst finns det låglöneyrken inom det privata också, men enligt min uppfattning är det inte lika genomgående som i det offentliga.

Går man vidare i löneskillnader mellan män och kvinnor så tror jag den största klyftan uppstår när man jämför de män och kvinnor som tjänar mycket. Där ligger som regel männen på en mycket högre nivå än kvinnorna, men det är inget som Wanja Lundby-Wedin kan styra över eftersom dessa löner sätts genom individuell löneförhandling. Grundproblemet är nog att kvinnor är sämre på att ställa krav och ta för sig, medan män är vana att höras och ta för sig.

Det finns i stort sett ingen löneskillnad mellan män och kvinnor inom yrken med låga (normala) löner. En manlig och kvinnlig undersköterska tjänar t.ex. exakt lika mycket. En manlig och kvinnlig glassgubbe tjänar exakt lika mycket.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-23, 14:54 #433
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Sopåkare och mattant var ingen snäll jämförelse. Det är först på de sista 10 åren som sopåkarna har fått det betydligt lättare, innan var det mer regel än undantag att de innan 50 hade ryggproblem och ofta så illa att de inte kunde fortsätta jobba som sopåkare och en del inte alls. Såna jobb måste premieras jämfört med jobb där de flesta kan arbeta till pensionen.
Men så är det ju inte längre...

Jämförelsen var givetvis generell och bara en liten bisats till mitt resonemang. Vad jag menade var givetvis att många offentliganställda i Sverige (och då inte minst kvinnor) har bisarrt låga löner.

Däremot tycker jag kw_wasabi gör en bra analys. Det går inte att lagstadga om allt.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-23, 15:29 #434
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Sopåkare och mattant var ingen snäll jämförelse. Det är först på de sista 10 åren som sopåkarna har fått det betydligt lättare, innan var det mer regel än undantag att de innan 50 hade ryggproblem och ofta så illa att de inte kunde fortsätta jobba som sopåkare och en del inte alls. Såna jobb måste premieras jämfört med jobb där de flesta kan arbeta till pensionen.
Det gäller många kvinnor inom äldrevården också.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-23, 17:21 #435
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det gäller många kvinnor inom äldrevården också.
Och städare etc. Mattanter var inte de bästa att jämföra sopåkare med tycker jag.

För övrigt så om man ska sätta lön utifrån samhällsnytta, slit och fara så skulle de flesta här på WN ha låg lön. Jag med.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-23, 17:26 #436
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Men så är det ju inte längre...

Jämförelsen var givetvis generell och bara en liten bisats till mitt resonemang. Vad jag menade var givetvis att många offentliganställda i Sverige (och då inte minst kvinnor) har bisarrt låga löner.
Absolut, det har blivit mycket bättre för sopgubbarna rent arbetsmiljömässigt men man kan ju inte sänka löner hur som helst heller. Sen så jobbar "mattanter" sällan 100% vilket också leder till sämre lön.

PS. Sopåkare var i de flesta fall kommunalt anställda tidigare innan privatiseringarna tog fart. Det finns dessutom en del kommuner som fortfarande har sopbilarna i egen regi.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-23, 18:11 #437
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
DN och aftonbladet har en poll där man kan svara på "Ångrar du hur du röstade i riksdagsvalet?" respektive "Skulle du rösta annorlunda vid ett nytt val?".

Just nu är det 14,8% av Aftonbaldets läsare som skulle rösta annorlunda jämfört med 5% av DNs läsare som ångrar hur man röstade.

Inte så vetenskapligt men är Aftonbladets läsare veligare än DNs läsare?
Det är den så kallade "intervjuareffekten". Aftonbladet ställer så in i norden ledande frågor. Först kommer en artikel där de skriver att "Barnfamilj blev misshandlad på kampningplats" och så direkt under artikeln kommer frågan "Är du rädd för att bli misshandlad på en kampingplats?" varpå 90 % av svenskarna svarar att ja, det är deras absolut största skräck här i livet.

Aftonbladet har haft många artiklar om att borgarna bara saknade ett fåtal röster för egen majoritet, men att SD nu blivit vågmästare. I ett sådant sammanhang så är det många som ångrar sig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-23, 18:59 #438
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Tja eftersom det är Aftonbladet så kan det vara alliansväljare som ångrar att de inte röstade på de rödgröna istället så de vann. De som röstade på de rödgröna och alliansen kanske ångrar att de inte röstade på SD så de verkligen fick en säker vågmästarroll.
Frågan publicerades före det var klart hur det skulle gå, kanske inte helt klart nu heller men säkrare.

Rätt så meningslöst med den typen av frågor totalt sätt men helt värdelöst om man inte ställer alternativ som - vilket parti röstade du på och vilket skulle du rösta på om du fick ångra dig -

Samma sak som med deras kampanj - Vi gillar olika - Där de påpekar att fler än de som röstade på SD ställer upp på den kampanjen. Tacka tusan för det över 94% röstade inte på SD. Så vad förväntar AB sig?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-25, 11:26 #439
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Klart att folk ångra sej.. SD som vågmästare är en mardröm sitation för Sverige både ekonomiskt och för oss småföretagare.. Vi kan bara be till goda krafterna att alliasen på ett eller annat sätt får majoritet.

Plus att de tjabbel i valet, gör saken inte bättre. Det är skrämmande att myndigheter kan hantera saker och ting så respektlöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Aftonbladet har haft många artiklar om att borgarna bara saknade ett fåtal röster för egen majoritet, men att SD nu blivit vågmästare. I ett sådant sammanhang så är det många som ångrar sig.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-25, 11:33 #440
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Hade SD bestått av annat folk med andra rötter, så hade deras åsikter varit röstningbara.

Men ett parti som har sina rötter i rasistiska värderingar kommer aldrig bli rumsrent. Jag kom ihåg Ny demokrati kaoset, det hade inte samma "rasistiska" värderingar som SD har, men det blev ett ramaskrik för att de ville minska invandringen.

SD i vägmäsarroll är det som skadar Sverige, mest särskilt med ett opåltligt parti som SD. Det är inte skarpaste knivarna i lådan som bli SD anhängare precis. Men det rödgröna har sej sjävla och skylla också, det men en sån dålig statsminister kandant som Mona hade det aldrig lyckas. Får hoppas att alliasen får sin 2 mandat genom omval i värmland.

Citat:
Ursprungligen postat av hubbert Visa inlägg
Tja eftersom det är Aftonbladet så kan det vara alliansväljare som ångrar att de inte röstade på de rödgröna istället så de vann. De som röstade på de rödgröna och alliansen kanske ångrar att de inte röstade på SD så de verkligen fick en säker vågmästarroll.
Frågan publicerades före det var klart hur det skulle gå, kanske inte helt klart nu heller men säkrare.

Rätt så meningslöst med den typen av frågor totalt sätt men helt värdelöst om man inte ställer alternativ som - vilket parti röstade du på och vilket skulle du rösta på om du fick ångra dig -

Samma sak som med deras kampanj - Vi gillar olika - Där de påpekar att fler än de som röstade på SD ställer upp på den kampanjen. Tacka tusan för det över 94% röstade inte på SD. Så vad förväntar AB sig?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017