Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-22, 19:18 #421
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Jaha, tack för det du! Vad skriver du för snömos egentligen?

Moderaterna har inte alls sitt ursprung i facismen utan i konservatismen, adeln och det forna Lantmannapartiet och varför skulle jag påstå något annat.

Däremot HAR Vänsterpartiet sina rötter i kommunismen, om du inte vet det så undrar jag VEM som är korkad?!

Ps. Bara för att jag är (social)liberal är jag nödvändigtvis inte speciellt borgerlig. Snarare någonstans i gränslandet mellan blocken. (Miljöpartiet-Centern-Folkpartiet)
Det var ingen större skillnad på Mussolinis styre jämfört med hur många adelsmän styrde sina egendomar längre tillbaka. Det var visserligen betydligt värre i många andra länder i Europa men alla var inte helt oskyldiga i Sverige heller.

Högern lyfte knappt ett finger för apartheid-motståndarna i Sydafrika, de var emot allmän rösträtt, socialdemokraterna stod bakom Statens institut för rasbiologi osv. osv. Min poäng är att du hittar en lika avskyvärd människosyn och skrämmande tankegångar oavsett vilken grupp av människor du gräver i. Människor förändras, partier förändras, samhället förändras.

Tanken med historieundervisning i skolorna är till stor del att vi ska lära av historien, inte gräva ner oss i och leva i den vilket många verkar vilja göra, bara det gynnar deras syfte.

Tror man att alla partier har en hemlig agenda baserad på forntiden så är man nog ganska fel ute.

Vill för övrigt passa på att be om ursäkt om du tog illa vid dig. Jag menade inte alls att du är korkad utan enbart just det tankesättet. Alla gör vi korkade saker ibland.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-22 klockan 23:22
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-22, 19:42 #422
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Alltså är SD harmlösa och all diskussion om att de skulle husera gamla nazister
är helt irrelevant.

Eller det kanske är skillnad på parti och parti?..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-22, 19:46 #423
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Alltså är SD harmlösa och all diskussion om att de skulle husera gamla nazister
är helt irrelevant.

Eller det kanske är skillnad på parti och parti?..
Om det nu var riktat mot mig så har jag aldrig (åtminstone inte med flit) påstått att SD är nazister (de var däremot, finns säkerligen ett gäng kvar men de är undanskuffade och får i så fall verka i kulisserna), de är däremot ett tydligt diskriminerande parti i detta nu.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-22, 19:52 #424
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
de var emot allmän rösträtt
Det var högern i form av Arvid Lindman som införde allmän rösträtt i Sverige. De som röstade nej till förslaget var bland annat socialdemokraten Hjalmar Branting och Karl Staaff.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-22, 20:00 #425
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Det var högern i form av Arvid Lindman som införde allmän rösträtt i Sverige. De som röstade nej till förslaget var bland annat socialdemokraten Hjalmar Branting och Karl Staaff.
Visst var det så men det var tämligen framtvingat och knappast vad vi skulle kalla allmän rösträtt idag. Med allmän rösträtt menar jag dock på samma villkor för kvinnor och män och det var de länge emot. Strunt samma egentligen, det enda jag ville få fram var att samma elände finns hos alla. Diskrimineringen då är precis lika illa som diskriminering nu men man kan tycka att människor borde bättra sig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-22 klockan 20:29
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-22, 20:24 #426
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Det var högern i form av Arvid Lindman som införde allmän rösträtt i Sverige. De som röstade nej till förslaget var bland annat socialdemokraten Hjalmar Branting och Karl Staaff.
Jag trodde både vänstern och högern röstade nej till den andres förslag om proportionalitets- respektive majoritetsprinciper i röstningen. Ingen var med andra ord emot en förändring av rösträtten vid detta tillfälle. Dock så kom ingendera sidan med några förslag som innebar lika eller allmän rösträtt.

Däremot röstade moderaterna emot den enskilda punkten om kvinnors lika rösträtt då den genomfördes. Dvs principen om att en kvinnas röst ska väga lika stor vikt som en mans.

Jag är förvisso rätt så övertygad om att samtliga valbara moderater i dagsläget skulle rösta annorlunda i den voteringen. Därav blir det irrelevant att det var just moderater som gjorde detta val. Däremot så är det högst relevant att se att det funnits en accepterad diskriminering för att försöka skåda om/hur/var den återfinns i dagsläget.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-22, 21:16 #427
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Frågan är väl hur länge ett partis förflutna och dess medlemmar skall anses vara en belastning. Går man tillbaka till 30-talet så hittar men i princip otrevliga saker hos alla våra nuvarande partier om man tar med vilka som fanns då och hur de gick tillsammans. På 40-talet blev det mer rumsrent, efter kriget, på 50-talet var det mesta helt borta och från 60-talet och framåt inte något. Förvisso kan man diskutera V där men det har genomgått en förändring med partisplittring där de rödaste försvann.

Och att gå tillbaka 50-60 år i tiden känns inte korrekt. För hur många kallar exempelvis Aftonbladet för den där nazisttidningen nu, vilket stämde på 40-talet.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-22, 23:17 #428
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Kan ni ta en titt på denna video och förklara för mig hur Jan Guillou har fel eftersom han anser att SD inte är rasister: http://www.youtube.com/watch?v=7dwmYzZwxrQ
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-23, 06:01 #429
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Min poäng är att du hittar en lika avskyvärd människosyn och skrämmande tankegångar oavsett vilken grupp av människor du gräver i. Människor förändras, partier förändras, samhället förändras.

Tanken med historieundervisning i skolorna är till stor del att vi ska lära av historien, inte gräva ner oss i och leva i den vilket många verkar vilja göra, bara det gynnar deras syfte.

Tror man att alla partier har en hemlig agenda baserad på forntiden så är man nog ganska fel ute.

Vill för övrigt passa på att be om ursäkt om du tog illa vid dig. Jag menade inte alls att du är korkad utan enbart just det tankesättet. Alla gör vi korkade saker ibland.
Hej,

Nu förstår jag bättre hur du menar. Även jag anser att andra partier (inkluderat Moderaterna/Högerpartiet och Socialdemokraterna) knappast har ett fläckfritt förflutet. Vem har det förresten?! ;-)

Att jag helst skulle slippa V och SD i Riksdagen är enbart en personlig åsikt då inget av dessa partier varken traditionellt / historiskt eller i nuläget har en agenda som tilltalar mig. Men dessbättre är Sverige en demokrati och vad jag tycker spelar ingen roll.

Därmed inte sagt att jag HELT förkastar deras politik. Vänsterns värnande om lågbetalda kvinnor och utsatta grupper i allmänhet kan jag sympatisera med. Jag tycker faktiskt det är en skam att en sopåkare kan tjäna dubbelt så mycket som en "mattant", men det är en helt annan diskussion.

Ps. Sorry om även jag var lite hetsig...
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-23, 07:59 #430
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Sopåkare och mattant var ingen snäll jämförelse. Det är först på de sista 10 åren som sopåkarna har fått det betydligt lättare, innan var det mer regel än undantag att de innan 50 hade ryggproblem och ofta så illa att de inte kunde fortsätta jobba som sopåkare och en del inte alls. Såna jobb måste premieras jämfört med jobb där de flesta kan arbeta till pensionen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017