FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import. | |||
Grundskoleutbildning |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10 | 9.80% |
Gymnasieutbildning |
47 | 46.08% |
Högskoleutbildning |
45 | 44.12% |
Antal röster: 102. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Gick på Natur/Teknisk innan jag blev antagen på Natur/IT i en annan stad. Hoppade av eftersom utbildningen var crap och jag lyckades få #1,#4, #5 på en *vädligt* bra sökfras @ altavista 1997.
Tre år på diverse folkhögskolor, mest för att det var trevligt. Några vändor på högskolan som gav poäng i religion, socialantropologi, historia och statsvetenskap. Någon gång i framtiden när jag är trött på datorerna ska jag nog jobba på att beta av några titlar igen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
VIP
|
180p, MSc i FEK International Finance :)
Mkt ekonomisk historia, en del statistik, teoretisk filosofi, designteori, datasäkerhet mm |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Gymnasie - Elprogrammet - Inriktning "Data"
Komvux där jag pluggade till Nätverkstekniker + Programmerare (C/C++/Perl/PHP). På PHP lektionerna sprang jag rundor runt läraren och snarare undervisade han ![]() EDIT1: Satvfle |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Medlem
|
Gymnasieskola: Elprogrammet med inriktning datorteknik. Ingen höjdarutbildning men det fick gå. Ligger inne för tillfället så jag har inte kommit så mycket längre när det gäller skolor. Har dock sökt en del webb/programmerings-relaterade utbildningar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Medlem
|
Själv ska jag börja läsa till civilingengör i datateknik, det är intressant med robotar och programmering som går att tillämpa.
Kolla på Statistiska centralbyråns hemsida ni som läser till civ. ing. De har finfina barometrar som är gjorda tillsammans med företag som visar hur stor chans folk med olika civ.ings utbilndingar har att få jobb efter utbildning. Intressant är att datateknik är den som de tror kommer öka bäst av alla inriktningarna inom civ.ing. Det kommer tydligen behövas rätt många nyutexaminerade inom 3-5 år. Maskinteknikare får det otroligt tufft och ingen bättring väntas, teknisk fysik:are går också en dyster arbetsmarknad tillmötes med liten chans till att få jobb, även på lång sikt (ingen förbättring mot dagsläget). Kolla SCB.SE, klicka in er på arbetsmarknad och sedan pdf-filen "Teknik". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Medlem
|
Har en examen i medievetenskap och snart en examen i psykologi. Samt en massa fristående kurser i data, journalistik, juridik med mera. Har inte lärt mig någonting jag inte hade kunnat läsa mig till själv förutom att kanske kunna dra mer strukturerat slutsatser, göra rimliga antaganden och sånt. Det enda skolan egentligen gör tycker jag är att den strukturerar inlärningen mer. Klart man har nytta av att ha pluggat men jag tycker ändå att egeninlärd kunskap kan vara lika bra. Ingen som har påstått något annat iofs...men ändå.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Medlem
|
Som du säger, det handlar väll om att bli "tvingad" att ta tag i lärandet :) Självinlärning kan ju fungera ibland men inte sitter man 8 timmar o mdagen o pluggar själv utan att bli driven av något som tentor m.m? Plus att du inte får någon titel eller höra några föreläsningar av forskare!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Titel och att få höra föreläsningar av forskare. Det var nog de två sämsta anledningar till att plugga på högskola jag nånsin hört :))
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Titel är iofs enda anledningen att jag pluggat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Medlem
|
Tja
Började plugga till Elektroingenjör men det slutade med att jag fick en kandidatexamen i Datateknik. Ren bullshit, enligt mig tre bortkastade år rent läromässigt. Min anledning är densamma som ztream, dvs att få skiten på ett papper så du har förutsättningarna iaf att göra det du vill i framtiden och slippa stå upp 06.00 varenda j***a dag och gå till bandet på Volvo och dra muttrar i 8 timmar... Enligt mig är det viktigaste med högskolan att knyta kontakter och jag kan erkänna att jag har aldrig sökt ett jobb aktivt utan har skaffat det genom kontakter/polare eller blivit rekommenderad. Sen att man får supa som ett svin i 3-4 år och träffa massa nya polare är väl även en anledning :-) Dock började jag direkt efter gymnasiet så jag var väldigt ung och så här i efterhand kan jag väl erkänna att jag studerade inte direkt för att lära mig för livet utan endast för att klara tentorna, tror inte det är meningen att man ska glida i två månader och kopiera labbar av snälla polare för att sedan inte ha en susning och börja läsa på tentan två dagar innan... Man va fan, jag fick min examen utan problem ändå ![]() Sen kan jag tillägga att det är stor skillnad på att gå en teknisk utbildning mot tex Jurist el läkare. På en teknisk spelar inte betygen någon roll, ingen bryr sig om dina betyg när du söker jobb, har du bara en examen så är det lungt medans på tex jurist så betyder betyget enormt mycket, inte minst för att få möjligheten till att sitta i ting etc och få ett bra jobb med 100.000 i månaden ![]() # Edit: Särskrivningar, hatar det ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|