FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Gissa om tråden kommer spåra ur nu
AIDS? Medicin? Läkemedelsföretagens vinst? ![]() |
||
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
blixt, jag måste säga att det finns många hycklare (säkert inklusive dig) som säger precis det du säger. Skulle vara kul att komma till ditt hem och göra en undersökning, hur många av dina saker i ditt hem är tillverkat i länder som kina?
Du och jag lever bra på bekostnaden av andra. Så kommer det alltid vara. Jon, det är en viktig diskussion. Genom att dra exempel i andra branscher så kan folk få insikt på hur det ligger till med piratkopieringen. Jag tycker det är sjukt att någon kan tycka att det är okej att piratkopiera bara för att det inte är en fysisk produkt. Dock passar det säkert rätt bra att komma till WN och grina och skrika över att någon har kopierat deras sida och dess innehåll. |
||
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Äh, dra paralleller till AIDS och medicin känns lite överdrivet. Så komplicerat är inte detta.
Diskussionen är egentligen helt onödig i mitt tycke, det är rätt uppenbart att det handlar om stöld och att piratbyrån är ett stort skämt. Kan nån moderator/admin förklara varför min signatur inte syns, förrän jag editerar mina inlägg? Tack |
||
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad är det som är hyckleri?
Att jag tycker att det är meningslöst att stoppa kopior av mediciner i länder där de ändå inte har råd med original? Att jag tycker att upphovsrätten skall vara till för att befrämja en rik kultur? Visst tycker jag att det är trist att svenska vinstdrivande fabriker säljs till amerikanska bolag och lägger ner för att flytta till Kina för att arbetet är underbetalt där. Visst köper jag hellre en svensktillverkad produkt om jag har ett val. Inte för att jag tycker att det är oacceptabelt att köpa produkter från länder med låga produktionskostnader, det stödjer dem och jag spar pengar på det. Men då bolagen är ägda av utlänska intressen och folk får vara utan arbete här istället så är det inte så positivt. Det är alltihop en del av samma problem. Jag är inte alls för en ekonomi helt styrd av staten utan har i grunden en liberal inställning. Men det är problem med den dominanta position som amerika har idag och hur de driver igenom lagar som verkar för att främst stödja deras ekonomi. Att vinsten från svenska bolag skall försvinna utomlands och att de skall ha svårare att hävda patent rättigheter än amerikanska bolag är inte befrämjande för en väl fungerande marknads ekonomi från svensk perspektiv. Som det börjar se ut nu så ser det ut mer och mer som vi inte lever på andras bekostnad, snarare att andra lever på vår bekostnad. |
||
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du påstår att du köper hellre svenskt producerat om du har val. Skulle vara skoj att kolla igenom dina vitvaror, hur många av dem är producerade i t.ex. ungern (där electrolux har sin bas). Eller hur många saker i ditt hem som är från Kina! H&M, Lindex m.fl. och framförallt IKEA har produkter från dessa länder. Du verkar ha bra koll då på vart du ska gå! |
||
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hursomhelst tycker jag att hela diskussionen om piratkopiering har spårat ut för länge sen. Jag ser det som en naturlig konsekvens av marknadsekonomin, i en värld där allt är uppstyckat och kan ägas, inte bara fysiska objekt, kommer det oundvikligen att finnas folk som varken kan eller vill betala "marknadspriset". När folk på eget bevåg sätter sig över konstruerade lagar och moral tvingas en ändring fram. Inget system, vare sig kulturellt, socialt eller ekonomiskt är optimalt eller konstant. Stora förändringar sker och kommer att fortsätta ske, vissa kommer att förlora på det medan andra gynnas. |
||
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Just medicinbranschen som vägrar släppa patent på tex HIV-mediciner är nog #2 på min hatelist efter just mjukvarupatent. Att ta patent på en produkt som räddar liv är ju om något totalt moraliskt oförsvarbart. Tycker du att det är rätt att AZ blir ett par miljoner rikare mot att det dör 30 miljoner afrikaner som inte har råd med deras bromsmediciner? |
||
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag tycker inte att någon människa i världen ska behöva svälta, jag tycker inte att någon ska behöva va sjuk i onödan(som i detta fall) men DET ligger inte på mitt bord att klaga över detta. Om AZ m.fl. inte VILL sälja medicinen till underpris så är det tyvärr deras ensak och inte min eller din. Det vi kan göra DÄREMOT är att hjälpa till genom t.ex. donera pengar. Mycket snack här, det är lätt att klaga på att ansvaret ligger hos andra! Man tänker inte kritiskt och tänker på sin egen roll i det hela.... Om FN ville så skulle de kunna kräva att upphäva patenten på medicinen som bromsar dessa sjukdomar. Varför vill de inte? You tell me. "All I see is talk, yet I see no walk" - Thyrm, TheMercs, 1999. |
||
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om någon tar ett kort på en tavla på ett museum, är det då museumet som är ansvariga för piratkopieringen ?
Om du går på en konsert och spelar in musiken ifrån en grupp på din mobiltelefon, är det då rockbandet som piratkopierar ? Om du har en portal och du har upphovsrätt på allt ditt material, och någon besöker hemsidan, är du då skyldig till "fildelning" om du inte explicit anger på din portal att det är "tillåtet/lagligt" för besökarna att cacha ditt innehåll som du har upphovsrätt på lokalt i på deras dator ? :) Där fick ni något att bita i..... |
||
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
Ditt sätt att se på frågan känns väldigt konstigt och kortsiktigt. Bör vi inte tacka AZ för att de har gjort såna enorma investeringar för att ta fram en medicin överhuvudtaget? Vinsterna ifrån en medicin går ju till utvecklingen av nya. |
||
![]() |
Stängt ämne |
|
|