Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vart är mina domäner?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-14, 21:00 #31
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Mycket flitig postare
Thors avatar

och en annan sak, varför har jag nu en miljard användar-ID hos IIS igen efter att äntligen lyckats samla alla mina .se på ett och samma konto?
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-15, 01:02 #32
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by Thor@Mar 14 2009, 22:00
och en annan sak, varför har jag nu en miljard användar-ID hos IIS igen efter att äntligen lyckats samla alla mina .se på ett och samma konto?
För att varje domän fick en helt egen kontakt av IIS vid bytet av affärsmodell. Detta är inget som den nya affärsmodellen kräver men IIS valde att göra så.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-15, 03:33 #33
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by Thor@Mar 14 2009, 20:56
Detta har uppenbarligen inte funkat som det ska, flera av mina .se har hamnat hos både Binero och SE Direkt trots att jag angivit Loopia som förhandsval på alla mina domäner.
Och jag är i en omvänd situation. Jag godkände Binero att ta hand om domäner - vilket det gjorde. Jag godkände inte när Loopia skickade ut sitt mail men ändå så har de lyckats lägga beslag på dem

Inget större problem för mig då jag har "hyffsad" koll på vilka domäner jag har.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-15, 09:10 #34
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Återigen - Ett förhandsval (indikering i domänhanteraren) skapar ingen avtalsrelation mellan innehavare och registrar och om registraren inte har en avtalsrelation med slutkunden för domänen så kan de heller inte "hämta ut" domänen från registret.
För dessa domänen klev då .SE Direkt in som ett "skyddsnät" så att inga domäner blev "herrelösa".

Sen att flera registrarer låtit slutkunder avtala för samtliga domäner i sitt konto kan givetvis ha ställt till problem, speciellt om det inte innan rensats ut de domäner som kontoinnehavaren inte längre är registrant för. (Sannolikt är det orsaken till flera fall som tas upp i tråden)

Men i dagsläget har .SE Registry INGA avtalsrelationer med slutkunder! (dvs som innan övergången till ny affärsmodell)

De som inte blev "hämtade" av registrarer vid affärsmodellsövergången, landade istället hos registraren ".SE Direkt".

.SE Registry är alltså registret och .SE Direkt är en registrar, precis som Loopia, Binero och Crystone mmfl.

För den som är osäker på hur det hela gått till och varför, så rekommenderas: http://www.iis.se/docs/FAQ_innehavare_080402.pdf som beskriver detta bra för innehavare.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 00:44 #35
Thors avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Thors avatar

ok, får väl försöka kontakta diverse registrarer, men samtidigt tycker jag det är konstigt att IIS kan lämpa över det avtal jag har (hade innan förändringen) med dem till en annan registrar utan mitt medgivande och sen avsvära sig ansvaret. Jag har (hade) avtal med Loopia, Binero och IIS i och med att jag tidigare köpt domänerna via dem. Jag har sedan på IIS's inrådan gjort ett förhandsval av framtida registrator. Jag har även lagt in alla mina domäner på mina Loopia konton. Jag har ej godkänt några avtal om framtida hantering med varken Binero eller SE Direkt. Ändå har IIS på något sätt tagit sig rätten att avtala med dessa åt mig samtidigt som de avsäger sig allt ansvar.

"Gör om, gör rätt" är nog en lämplig uppmaning här.

Citat:
Ett förhandsval (indikering i domänhanteraren) skapar ingen avtalsrelation mellan innehavare och registrar och om registraren inte har en avtalsrelation med slutkunden för domänen så kan de heller inte "hämta ut" domänen från registret.
1/ varför då begära att man gör detta förhandsval?
2/ tydligen kunde registraren hämta vilka domäner som helst.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 01:41 #36
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Någon som vet?

Hur kan jag nu få en lista över alla mina .SE domäner och ombuden de ligger hos? Jag vill verkligen se att ingenting har missats och hamnat hos ett ombud jag inte vill ha.

Innan kunde jag i alla fall dra ut en lista från domänhanteraren, men nu är det omöjligt att veta var alla domäner hamnat och om man missat någon domän och nu ligger den hos ett ombud som man inte vill ha ....
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 11:37 #37
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by Thor@Mar 16 2009, 01:44
ok, får väl försöka kontakta diverse registrarer, men samtidigt tycker jag det är konstigt att IIS kan lämpa över det avtal jag har (hade innan förändringen) med dem till en annan registrar utan mitt medgivande och sen avsvära sig ansvaret. Jag har (hade) avtal med Loopia, Binero och IIS i och med att jag tidigare köpt domänerna via dem. Jag har sedan på IIS's inrådan gjort ett förhandsval av framtida registrator. Jag har även lagt in alla mina domäner på mina Loopia konton. Jag har ej godkänt några avtal om framtida hantering med varken Binero eller SE Direkt. Ändå har IIS på något sätt tagit sig rätten att avtala med dessa åt mig samtidigt som de avsäger sig allt ansvar.

"Gör om, gör rätt" är nog en lämplig uppmaning här.

Citat:
Ett förhandsval (indikering i domänhanteraren) skapar ingen avtalsrelation mellan innehavare och registrar och om registraren inte har en avtalsrelation med slutkunden för domänen så kan de heller inte "hämta ut" domänen från registret.
1/ varför då begära att man gör detta förhandsval?
2/ tydligen kunde registraren hämta vilka domäner som helst.
@Thor - Det du säger stämmer inte, som jag försökt förklara
- .SE har inte "lämpat" över något - utan precis tvärtom - registrarer har inte kunnat hämta hem någon slutkunds avtal såvida inte VD/firmatecknare skrivit under att de har ett nytt avtal (enligt de nya villkoren) med respektive innehavare för respektive domän de nu hämtat.
Denna procedur har varit väldigt omfattande och ett gediget arbete har skett från .SE´s sida, vad gäller kontroller och budskap (utskick).
Ett antal registrarer har behövt se över och rätta till sitt handhavande av ovan.

1/ Indikeringen som skett från .SE´s tidigare domänhanteare har gett registrarer listor på innehavare som de kunnat kontakta för att erbjuda slutkunden ett avtal enligt kundens indikering.
2/ Registrarer har kunnat hämta de domäner som VD/Firmatecknare intygat att de har ett avtal med innehavaren för.

Men oavsett om denna procedur skulle göras om, som du önskar, så skulle det inte förändra något, utan situationen skulle uppstå igen.

Vidare så har samtliga innehavare sedan tidigare varit avtalsbundna till .SE, av den anledningen har domäner som inte hämtats ut av andra registrarer med automatik hamnat hos .SE Direkt (som har samma organisationsnummer som tidigare).
Men pga av affärsmodellsbytet så hostar registret (.SE registry) inte längre ett enda slutkundsavtal
- utan alla slutkunder som registrarer inte lyckats binda upp genom slutkundsavtal har då hamnat hos .SE Direkt (enligt kundens tidigare avtal).

Men låt mig också säga att det står varje innehavare att fritt gå till .SE Direkt (domänhanteraren) och hämta auktoriseringskoden för domänen och delge den till annan registrar som då lätt kan flytta över domänen till sig.
Att ge bilden av att .SE Direkt "roffat åt sig" andra registrarers kunder är faktiskt helt uppåt väggarna. Orsaken till att .SE Direkt fortfarande har en stor andel innehavare/domäner är främst för att innehavarna inte känner till förändringen som skett.
naturligtvis också pga av att registrarerna inte varit helt lyckosamma i sina försök att avtalsbinda sina kunder (eller de som förhandsindikerat dem) för .SE-domäner.
Gissningsvis kommer detta löpande att förändras beroende på hur registrarer lyckas attrahera .SE Direkts kunder (och andra) att välja just dem.

I långa loppet tror jag att de flesta kommer att se detta affärsmodellsbyte som något mycket positivt för alla parter.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 11:41 #38
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag undrar samma sak som Terabyte. Jag mår dåligt just nu

Vissa registrarer har så dåliga system att man inte kan lita på deras data. På gamla IIS-domänhanteraren var det iaf väldigt tydligt med vilka domäner man ägde och när de expirade.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 11:59 #39
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Även jag mår inte riktigt bra, ångrar verkligen att jag inte hade bättre ordning på mina domäner, och det känns inte direkt som man kan lita på webbhotellen, hos t.ex Loopia har jag domäner på min lista som jag inte äger, får nog avsätta ett par timmar och inventera så allt som skall finnas med finns med.

Suck!
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 12:42 #40
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by ztream@Mar 16 2009, 11:41
Jag undrar samma sak som Terabyte. Jag mår dåligt just nu
Vissa registrarer har så dåliga system att man inte kan lita på deras data. På gamla IIS-domänhanteraren var det iaf väldigt tydligt med vilka domäner man ägde och när de expirade.
Även jag vill ha svar på var man kan få tag i en lista på mina samtliga domännamn och var dom finns.
Idag dök det upp att jag hade en domän hos domeneshop.no som jag aldrig någonsin har handlat en domän av och aldrig någonsin har indikerat. Hur fan kan något sådant överhuvudtaget hända? Jag såg dagarna innan iis stängde ner att one.com hade försökt blir registrar för några namn ändå hade jag någon veckan innan indikerat samtliga namn hos ett ombud.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017