FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du skulle tvärnitat så piketbussen körde in i backen på dig, det är alltid den som kör på bakifrån som har gjort fel
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kan överklaga. Länsstyrelsen kan i vissa fall korta ner tiden om du behöver körkortet i ditt yrke, t.ex. om du är taxichaufför men det är som sagt var i undantagsfall.
Skitlag? Nej, det tycker jag inte.... Zebralagen tycker jag dock är helt onödig (och då har jag ingen bil själv). Den är inte alls bra för miljön och man klarar att utan problem ta sig över gatan ändå. På de ställen där man inte gör det bör det i vilket fall som helst finnas rödljus...
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack till alla med konstruktiva svar, alla utom Johan H & Alpha då...
Jag erkände böterna eftersom det fanns på film och att det var en piketbuss med 6 poliser i, det kändes lönlöst att bråka om det. Dom var ju så duktiga som hade tagit någon. Har redan pratat med en fd polis idag och han sa att även om polisen säger 3 månader så är det länsstyrelsen som tar det beslutet och då får jag överklaga, kanske inte ens behöver överklaga. Citat:
Hoppas du har en bra semester i 3 månader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det finns inga krav på att man ska kunna lagar, däremot är en av grundreglerna inom juridiken "Ignoranti juris non excusant" (Okunskap om lagen är ingen ursäkt), dvs du kan aldrig slippa juridiskt ansvar för att du inte kände till lagen.
En normal lagbok (Norstedts t.ex.) innehåller över 3000 sidor lagtext och detta är bara en bråkdel av Sveriges lagar. Gå in på ett större bibliotek öch fråga efter SFS (Svensk författningssamling) så får du se hur mycket lagtext det finns, uppskattningsvis 25-30 hyllmeter... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
My bad then.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
|
Citat:
Vet inte hur många ggr jag höll på bli överkörd i London, när jag vara där för några år sedan, ändå står det i gatan att man skall titta vänster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
Att köra mot rött av misstag innebär förmodligen att man inte är mogen nog att framföra sin bil och kanske borde man inte heller ha något körkort. Vad gäller yrkesförare kan länsstyrelsen istället göra bedömingen att du borde varit mer rädd om ditt körkort. Du har oftast bättre utbildning och borde vara ett föredöme i trafiken etc. Citat:
Citat:
Citat:
Visserligen får du ökade möjligheter i din skrivelse till länsstyrelsen om du inte erkänt, men du kan erkänna och ändå slippa körkortsåterkallelse.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
|
Citat:
Men sen kan man ju tänka sig för innan man nitar, för att slippa allt krångel med försäkringsbolag och verkstad m.m. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan bara instämma där kw_wasabi, en hastig inbromsning skall man kunna göra utan att behöva tänka på bakomvarande trafik. Om en unge springer rakt ut är det kanske inte läge att kolla bilen bakom och bromsa försiktigt.
För att inte tala om cykeldårarna som svänger rakt ut på ett övergångsställe. Visst det går säkert att klippa en och klara sig undan straff, men kanske inte riktigt så trevligt alternativ trots allt. Det där med att hålla avstånd till bilen framför är väl ett av de största felen folk gör i trafiken. De ser man ju bara på hur många tiotals ibland hundratals bilar som kör i en varandra på hårt trafikerade vägar när halkan sätter in. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|