Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Faktura från missdomain.se på 12.000kr

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-01, 20:32 #31
Norkus Norkus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 41
Norkus Norkus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 41
Så som jag ser det har MissDomain fel. Man får inte bara skicka ut fakturor hur som helst. Fakturan borde stå på dom kontona som bjöd på domänen och om det nu visar sig att personnumrena bakom dessa är falska så ska MissDomain lämna in en polisanmälan. Och sen är det up till polisen att lösa frågan om det va han eller inte. Vi lever trots allt i en rättsstat.

"nadministrationsavgift om 300 Euro tas ut i varje enskilt fall (dvs. per domän/objekt). Obetald avgift går
i SAMTLIGA FALL vidare till Kronofogden för indrivning och utmätning"

Måste dom inte gå till inkasso för fogden?
Norkus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 20:36 #32
snaskit snaskit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 14
snaskit snaskit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av eliasson
Citat:
Originally posted by -snaskit@Nov 1 2008, 19:15
Citat:
Ursprungligen postat av eliasson
snaskit
Hela denna incidenten är otroligt lätt att lösa.
Betala räkningen och kräv pengarna på dina kompisar, om allt detta nu stämmer.
Du menar att man kan skicka ut räkningar till folk som sen ska ta betalt av folk som egentligen ska ha räkningen bara för att dom inte vet hur dom ska få reda på vilka det är?
låter orimligt i mina öron

Men eftersom du måste bevisa motsatsen i en eventuell rättegång så var det mest en rådgivning, och därför är det antagligen lättare att be dina kompisar betala summan - eftersom det är dem som satt dig i klistret.

Vad säger dina kompisar som hela denna incidenten egentligen?
"Om inkassobolaget ansöker hos kronofogden om att få ett betalningsföreläggande utfärdat, så måste kronofogdemyndigheten först skriva till dig. Får du ett sådant brev ska du beskriva vad som hänt och skicka med kopior på de tidigare breven. Då räknas det som en tvistig fordran, och man kan inte få någon betalningsanmärkning förrän inkassobolaget eller företaget som utfärdat fakturan bevisat att de har rätt."

Källa: http://www.sverigestelevision.com/sv...rfriendly=true

" företaget som utfärdat fakturan bevisat att de har rätt."

det är dom som kommer behöva bevisa att jag gjort mig skyldig och brutit på något
snaskit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 20:42 #33
snaskit snaskit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 14
snaskit snaskit är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 14
Citat:
Originally posted by Norkus@Nov 1 2008, 21:32
Så som jag ser det har MissDomain fel. Man får inte bara skicka ut fakturor hur som helst. Fakturan borde stå på dom kontona som bjöd på domänen och om det nu visar sig att personnumrena bakom dessa är falska så ska MissDomain lämna in en polisanmälan. Och sen är det up till polisen att lösa frågan om det va han eller inte. Vi lever trots allt i en rättsstat.

"nadministrationsavgift om 300 Euro tas ut i varje enskilt fall (dvs. per domän/objekt). Obetald avgift går
i SAMTLIGA FALL vidare till Kronofogden för indrivning och utmätning"

Måste dom inte gå till inkasso för fogden?
Jag håller helt med dig, det funkar ju inte att efter att skicka fakturan till någon annan för att dom andras konto uppgifterna inte stämmer.

Det är oxå konstigt att dom sätter 12.000 exakt och skriver i sitt avtal att en avgift på 300 euro ska tas ut per förtelse.

På missdomains egna sida skriver dom 1 EUR = 9.91 SEK

Så det dom anklagar mig för att betala ska egentligen vara 4*300euro
det blir om man räknar med deras egna kurs man kan se på hemsidan,

11892kr så dom har avrundat fakturan uppåt med 108kr vilket jag betvivlar att man får göra hur om man vill
snaskit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 20:58 #34
SpiddyGonzales SpiddyGonzales är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 37
SpiddyGonzales SpiddyGonzales är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 37
Har du fått pengarna för domänerna? Nej ? Issåfall kan du bevisa detta till Missdomain, hur ska du betala en faktura om du inte fått dina pengar ? .
SpiddyGonzales är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 21:13 #35
Norkus Norkus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 41
Norkus Norkus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 41
Jag va med om något liknande med ett telefonbolag som skicka en räkning till mig efter att dom lurat min parkinson sjuka mamma att ändra mitt abonnemang (Hem tel) till dom. Jag gjorde som så att jag ringde och prata med dom (alltid bättre att ringa en att maila). Och när dom inte strök räkningen fast dom gjort fel så begärde jag ut namnet på tjejen jag prata med och hennes närmaste chef och talade om att jag skulle polisanmäla dom för bedrägeri. Tog inte mer en 20 sek före dom strök räkningen. Kom i håg att DOM ska bevisa att du e skyldig.
Norkus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 21:32 #36
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 1 2008, 21:09
Du har ingått ett avtal och du måste följa det ingångna avtalet. Sedan kan man ju tycka vad man vill om både ditt och MissDomains beteende (vilket jag tycker är på gränsen till skandal, både ditt och deras).

Ett par saker är dock helt klara:

1. De kan inte gå vidare fakturan till fogden eftersom du bestridit den. Om de ändå gör det så bestrider du väl sannolikt den till fogden också och då återstår bara domstol.

2. Urkundsförfalskning kräver att fara finns i bevishänseende och det är mycket tveksamt att denna handling kan ses som urkundsförfalskning... Deras system är byggt för att upptäcka dessa försök och fara i bevishänseende har väl aldrig förelagat då.

3. MissDomain behöver nog skaffa en jurist, för så som de svamlar fram och tillbaka så kan det aldrig stå en utbildad jurist bakom.

4. Du behöver nog skaffa en jurist, för så som du svamlar så sätter du dig i klistret snart.
Jag instämmer i vad Xamda skriver.

Oavsett min personliga åsikt att jag anser andrahandshandel med internetdomäner förkastlig i många stycken så ska jag trots detta ge min personliga reflexion i detta enskilda fall. Mitt perspektiv utgår från legalitetsprinciper i affärer och att domstolar har mpnopol på den dömande makten och att företag inte har denna rätt. Alla företag måste dessutom följa lagen.

I detta case finns minst tre parter (Jag förutsätter i detta case att Snaskit talar sanning i detta forum, det vore korkat att inte göra det):

- Snaskit
- MissDomain
- Lumparkollegorna (ej kompisar)

Samtliga parter har handlat felaktigt i detta case!

Snaskit har släppt in olovliga personer på sitt konto hos MissDomain (i och med automatinloggningen). Snaskit har dessutom gett fysisk tillgång till sin dator för personer i sin omgivning som ej har rätt att använda Snaskits MissDomain konto.

Lumparkompisarna har olovligen utnyttjat annan persons identitet för att logga in på MissDomain. De har dessutom genomfört förfalskningar av identiteter och försökt att Lura MissDomain.

MissDomain har har korrekt stoppat ett bedrägeriförsök från lumparkollegornas sida. men MissDomain har kommit med en falsk tillvitelse som de inte har bevis för, de har dessutom utfärdat en faktura å olovlig grund (här begår MissDomain ett brott). MissDomain har ingen laglig rätt i sverige att agera åklagare och att döma någon till "böter" för ett brott. De påbörjar dessutom en ren olovlig utpressning. De vill ha betalt annars går de till polisen, detta är utpressning och ett allvarligt brott. MissDomain har erbjudit att om Snskit betalar 3000 SEK så "glömmer de detta" men stänger av Snaskit "for life" (min egen tolkning), detta är givetvis oacceptabelt för Snaskit då detta är hans inkomstkälla.

Vidare har MissDomain ingen möjlighet att varken utnyttja inkassobolag elelr kronofogden för att kräva in denna fordran, eftersom Snaskit har bestridit fordran. Då finns tre alternativ kvar för MissDomain:

- Gå till domstol för att försöka få domstolen att fastställa fordran
- Förhandla med Snaskit
- Lägga ner kravet

Alternativ 2 att förhandla är inte bra för MissDomain för Snaskit kan helt enkelt hävda sin oskuld som han gjort hittils.

Alterbativ 3 är ju en möjlighet.

Alternativ 1 är inget snmart drag av MissDomain för de har redan påbörjat allvarligare brott och fel än vad Snaskit har gjort fel i detta fall.

Det är trots allt MissDomain som i domstol måste bevisa att Snaskit personligen har gjort dessa "okynnesregistreringar" ställt utom varje form av rimligt tvivel. Vi har ju redan sett tydligt redovisat tydliga tvivel i forma av en fullt rimlig förklaring från Snaskits sida.

Jag instämmer i att Snskit bör skaffa sig ett juridiskt ombud i form av en riktig advokat, inga hembakade jurister utan en riktig advokat.

Vad ska då Snaskit uppnå (vad ska han yrka på i förhandling med MissDomain)?

- Få MissDomain att inse att de handlat fel
- Återupprätta ett förtroende mellan parterna MissDomain/Snskit
- Att missDomain återöppnar Snaskit konto

Vidare måste Snaskit för att få någon som heslt trovärdighet i sin berättelse, polisanmäla sina Lumparkollegor för detta brott, det är ett måste om han inte själv ska hållas ansvarig för de av MissDomain påstådda brotten.

Vidare ska Snaskit självfallet inte under några som helst mständigheter gå med på att betala så mycket som 1 SEK av det begärda skadeståndet/vitet. Det skulle vara att direkt erkänna sig skyldig till ett brott som kan ge fängelse, vidare skulle en sådan betalning utgöra en del av bevisningen i sig.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 21:35 #37
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Hej igen Snaskit,

Givetvis tycker jag att det är tråkigt att du känner dig felbehandlad. Vad du kanske glömmer berätta i denna offentliga dialog är att försöket att trissa upp din egen auktion inte gjordes vid ett tillfälle, utan två, med två dagars mellanrum och för samma fyra domäner. Den andra gången gjordes försöket via en familjemedlem (eller det kanske bara är ett sammanträffande att ni har samma efternamn och att dina “kompisar” registrerade kontot med denne persons e-mailadress redan vid det första försöket två dagar tidigare?).

Vidare kanske du ska berätta att en av domänerna ägs av en annan person. Vi har varit i kontakt med denna person och han känner varken till dig eller ditt försök att sälja hans domän. Även denna person överväger nu att vidta åtgärder.

Till de som kommenterat administrationsavgiftens storlek vill jag dessutom tillägga att storleken på denna är inte tänkt som en timlön till oss, eftersom vi inte tycker att man ska kunna köpa sig en otillbörlig fördel (läs fusk) mot en timpenning. Avgiftens storlek är tänkt att fungera i avskräckande syfte. Var denna gräns går kan ju diskuteras, och vi lämnar gärna fältet öppet för förslag. Sätt dig då gärna in i situationen att det är du som bjuder på en domän, och säljaren, genom en bulvan, lägger bud för trissa upp det pris du i slutändan ska komma att betala för domänen.

Mvh
Björn Hansson
MissDomain AB
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 21:52 #38
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
otroligt girigt av miss domain tycker att det är deras skyldighet att upprätta konton så att sånt inte ska få ske, koppla till ett kontokort el liknande...tror inte att detta skulle hålla i en eventuell rättegång alltså deras faktura....man kan ju inte fakturera ett ipnr eller liknande....


otroligt korkat av dig oxå, är du säker på att det inte va du som bjöd :P
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 21:59 #39
Norkus Norkus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 41
Norkus Norkus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 41
Ja värkar ju osannolikt att dina kompisar gör detta två dagar i rad ett skämt brukar man ju bara orka göra en gång. Men fortfarande så är det ett polis ärende och jag tycker att missdomain bordet stryka denna händelse då dom själva har bryttigt mot lagen och vid nästa händelse polisanmäla saken.
Norkus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 22:13 #40
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 1 2008, 22:32
Oavsett min personliga åsikt att jag anser andrahandshandel med internetdomäner förkastlig i många stycken så ska jag trots detta ge min personliga reflexion i detta enskilda fall. Mitt perspektiv utgår från legalitetsprinciper (kontra avtalsfrågan, då jag ej analyserat det aktuella avtalet) i affärer och att domstolar har monopol på den dömande makten och att företag inte har denna rätt. Alla företag måste dessutom följa lagen.
Vidare är det faktiskt så att rent juidiskt är man inte automatiskt skyldig till ett brott som begås från ens egen dator även om det är med mitt login.

Det vanligaste interna databrottet är att just kollegor loggar in med en kollegas användarid och lösenord. helt enkelt därför att det är enklast att göra så.

Detta är givetvis både åklagare, advokater och domstolar medvetna om.

När jag jobbade på Skatteverket så var det alltid uppe till diskussion, eftersom folk skrev upp sina lösenord på små gula lappar och fäste dem under tangenbordet, skrivunderlägget eller direkt på bildskärmen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017