FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Alla system går att komma runt, men varför gör inte iis en slumpgenerator och plockar in 1 ansökning per ombud på domänen, finns någon med som dubblett så raderas de helt. Sedan slumpas den nya ägaren på domänen ut. Ombud som inte har publika snaptjänster får inte vara med. Hyfsat rättvist, men allt går som sagt komma runt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett alternativ är också att släppa domänerna mer slumpmässigt och kanske vara lite mindre tydlig kring när det sker eller kanske tom. gå så långt som att inte släppa en lista på de domäner som kommer att släppas som det görs idag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag är likaså inne på en sådan, mer rättvis, fördelning. Men man behöver givetvis även införa kontrollfunktioner så att det inte heller missbrukas. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Anledningen till att ett lotteri skulle bli mer rättvist är att alla då får chans till de bättre domänerna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
|
Citat:
Utan att sedan "tidernas begynnelse" har ett antal ombud just jobbar för att skaffa sig fördelar vid frisläppandet - Tidigare genom bombningar (som startade 10 min innan frisläppandet och sedan lades på kö som under lång tid betades av - det "schyssta ombudens ansökningar hamnade då sist och fick i bästa fall dela på smulorna som blev kvar" Detta är att betrakta som en DOS-attack och orsak till att .SE sedan länge reglerar detta med ett maxantal ansökningar per ombud per tidsenhet. Det vi nu har sett prov av är att aktörer genom kartellbildning av ombud (obekräftat gissning från min sida) tagit sig fördelar på med snarlikt resultat. Tycker inte att vi ska glömma bort att det idag finns över 200 .SE-ombud som betalar "bra pengar" för sin auktorisation och möjlighet att för slutkunds räkning registrera .SE-domäner och därmed bör ha lika stora möjligheter till att registrera för slutkunds räkning. Att då när aktörer skapar sig fördelar genom manipulation av systemet för frisläppta domäner är .SE´s handlingskraft inte bara lovvärd och bra, utan det är dessutom deras förbaskade plikt gentemot hela den betalande ombudskåren OCH slutkunderna, om någon skulle fråga mig.. Värt att tillägga: Det finns även etablerade ombud som idag skaffat sig ett extra "skuggombud" (Bildat AB med .SE-auktorisation) - för att just ha "dubbel chans" till frisläppandet av domäner.. Lite den approachen som funnits i denna bransch ett antal år, med aktörer som haft olika kundytor; "Good guy" (billig) - "Bad guy" (mer kostsam) Edit:förtydligande |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Huruvida snapback.se eller de anslutna ombuden har skött och sköter sig har jag inte haft någon åsikt om och tänker inte heller yttra någon i den här tråden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
MEN det är punkt 2 som jag tycker är värd att diskutera. Det är väl detta som övriga ombud blivit varnade för också. inneburit en otillåten indirekt handel med domännamn ... Vad EXAKT är dessa regler för indirekt domänhandel. IIS vill ju uppenbarligen sälja domänerna igen. Det mest naturliga i en marknadsekonomi tycker i alla fall jag är att den som betalar mest för något får köpa det. Förstår inte att det ska vara så svårt att acceptera detta och att man har en sån övertro på regleringar som bevisligen mest gett nya problem. Känns i mina ögon som något typiskt svenskt och inte i positiv mening. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
|
Citat:
Personligen kan jag tycka precis som många andra att marknaden borde kunna styra detta - men då aktörer bevisligen berett sig tillgång till marknadsobjekten på direkt oschyssta sätt, så slår det (enligt min åsikt) undan benen för vidare tankegångar om rättvisa. Lotteriliknande förfarande är ett alternativ - men det kanske inte är det bästa och det finns kanske flera bättre att beakta? Det nuvarande systemet har ju iaf tydligen kunnat manipuleras.. Därför vore det mycket intressant tycker jag om .SE kunde sätta sig ner och lyssna på exempelvis Mr. Sulos idéer till alternativ för frisläppandet - för att sedan helt tillförlita sig på efterhandsmarknaden för den som vill buda till sig en domän. Det här är naturligtvis bara vad jag har för åsikter om detta - men jag kan inte se att om det blir tok i steg ett - så kan det inte bli rätt i steg två.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Detta i sin tur skapar en kedja av händelser där Snapback.se står som "beställare" för hela proceduren. Men jag kan också gissa mig till att det finns en del annat bakom dessa korta formuleringarna. Men texten som .SE bygger det på måste vara denna ur Bilaga A till ombudsavtalet. Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|