Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Allt du gör på nätet kommer att övervakas

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-13, 12:05 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
pokerstjärna: Det har nog främst tagits fram pga terrorism men jag förmodar att det ska kunna användas för all typ av brottslighet där man kan ha nytta av sådan avlyssning vilket jag också tycker man bör göra. Sverige må ha varit utanför riskzonen än så länge men ingen vet hur framtiden ser ut och nyligen har ju en hotbild mot Danmark presenterat sig så...

Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning. På senare tid har en hel del kommunikation terrorister emellan gått via internet. Även resultat av självmordsbombningar, halshuggningar, videoinstruktioner för att använda raketgevär osv. har publicerats på nätet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 17:30 #32
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Men den viktiga frågan är då varför denna lag inte innefattar analog kommunikation som tex Posten är databärare för.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 20:44 #33
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by MrHandley@Jun 11 2008, 21:30
Hur rent mjölet är i påsen ska man dock komma ihåg att det är betraktaren som bestämmer.
Det var ju förbannat rätt konstaterat.

Det är ju inte så länge sedan som video och satellit-TV ansågs vara förkastligt och skulle censureras och till och med stoppas med störsändare. Samma grupper av personer hade säkerligen gärna satt dit alla oss med hänvisning till vad vi idag har i våra playstations, iPods eller mediecenter.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 21:11 #34
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Är det ingen mer än jag som upplever ett stort obehag runt denna nyhet? nu tror jag för det första inte att det kommer att gå igenom, inte heller att den skulle påverka oss vanliga människor så mycket.. MEN det är det här med att nån KAN läsa min post som gör mig obekväm.. nu har jag inte mer att dölja än de flesta andra, men ändå så har jag information i min mail som är för min och skribentens ögon, naturligtvis inga bombrecept eller ens något som skulle få mig gripen, men privat information helt enkelt.. för att inte gå in på löseord som skrivs ut i klartext av diverse sämre tjänster & sidor. Vad är det som hindrar en mindre seriös anställd på FRA centret från att anteckna hejvildt för att sedan använda information till egen vinning.. det här är ju lite som att ha en kamera i sovrummet.... skoj i teorin, men inte om det är någon annans kamera...

Edit: mhm så det innefattar inte analog trafik, berätta inte det för eventuella terrorister då!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-14, 08:10 #35
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 13 2008, 12:05
pokerstjärna: Det har nog främst tagits fram pga terrorism men jag förmodar att det ska kunna användas för all typ av brottslighet där man kan ha nytta av sådan avlyssning vilket jag också tycker man bör göra. Sverige må ha varit utanför riskzonen än så länge men ingen vet hur framtiden ser ut och nyligen har ju en hotbild mot Danmark presenterat sig så...

Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning. På senare tid har en hel del kommunikation terrorister emellan gått via internet. Även resultat av självmordsbombningar, halshuggningar, videoinstruktioner för att använda raketgevär osv. har publicerats på nätet.
Om en terrorist verkligen vill angripa ett mål så gör han det.
- Och inte tror jag att en avlyssning skulle kunna förhindra sådant.
Avlyssning kan också komma att utnyttjas i sådant fall, att man pratar ofta och mot samma telefonnummer och e-post om exempelvis attentat mot phpbyggnaden kl 13.00 och nu menar jag att man pratar om det under en längre tid.

Under denna tid så hinner säkert deras system snappa upp allting och man börjar ha något att gå på. Man förbereder mot attentater och spärrar av vägar, kallar in extra resurser, har krisberedskapsmyndigheten redo osv..

- Men i själva verket så har dessa nissar bara fejkat att de ska slå till mot phpbyggnaden och slår till samma dag samma tid mot något helt annat föremål.

Lite invecklat förklarat men jag hoppas du förstår vad det är jag försöker komma fram till/förklara.

Citat:
Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning.
Okej, är det planerade dåd riktat mot Sverige då eller har detta gällt utomlands?
Om Sverige, så uppskattar jag att du styrker det hela med en källa (länk).
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-14, 09:06 #36
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Men samhället har ju dom senaste 10 åren gått mot att det idag är mer eller mindre accepterat att t.ex. ladda hem filmer och program på TPB, detta helt oavsett vad lagar och förordningar säger, detta samtidigt som många också säger sig skulle kunna tänka sig att betala för för sig, om...OM...om risken att faktiskt åka fast var större, att tjänsterna var bättre utvecklade...

Hur tycker Ni att vi ska göra då, någonstans så måste man ju ta ett personligt ansvar, man kan inte BÅDE utnyttja alla som kryphål som finns, samtidigt som man skriker och gapar när något faktiskt försöker göras, om ingen tar ett personligt ansvar, och inget får göras, ska vi bara lägga ner hela skiten då ?
Skulle man inte kunna tänka sig att en sån här lag (bland andra åtgärder) vänder det den allmäna oppinionen, inte på grund av lagen eller dom åtal den som sådan leder till, utan för att....människor faktiskt behöver någon som håller dom i handen...


med det sagt....nu ska jag kolla på säsongsavslutningen på BSG, det närmaste en religiös upplevelse JAG kommer idag....eftersom min flickvän inte är hemma
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-14, 15:08 #37
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
pokerstjärna: Det har nog främst tagits fram pga terrorism men jag förmodar att det ska kunna användas för all typ av brottslighet där man kan ha nytta av sådan avlyssning vilket jag också tycker man bör göra. Sverige må ha varit utanför riskzonen än så länge men ingen vet hur framtiden ser ut och nyligen har ju en hotbild mot Danmark presenterat sig så...
Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning. På senare tid har en hel del kommunikation terrorister emellan gått via internet. Även resultat av självmordsbombningar, halshuggningar, videoinstruktioner för att använda raketgevär osv. har publicerats på nätet.
Om en terrorist verkligen vill angripa ett mål så gör han det.
- Och inte tror jag att en avlyssning skulle kunna förhindra sådant.
Avlyssning kan också komma att utnyttjas i sådant fall, att man pratar ofta och mot samma telefonnummer och e-post om exempelvis attentat mot phpbyggnaden kl 13.00 och nu menar jag att man pratar om det under en längre tid.
Under denna tid så hinner säkert deras system snappa upp allting och man börjar ha något att gå på. Man förbereder mot attentater och spärrar av vägar, kallar in extra resurser, har krisberedskapsmyndigheten redo osv..
- Men i själva verket så har dessa nissar bara fejkat att de ska slå till mot phpbyggnaden och slår till samma dag samma tid mot något helt annat föremål.
Lite invecklat förklarat men jag hoppas du förstår vad det är jag försöker komma fram till/förklara.
Citat:
Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning.

Okej, är det planerade dåd riktat mot Sverige då eller har detta gällt utomlands?
Om Sverige, så uppskattar jag att du styrker det hela med en källa (länk).

Det har inte skett i Sverige vad jag vet men det betyder inte att man inte ska vara förberedd ifall det händer. Det är inte krig utan tnternationella kriminella organisationer och terrorister som utgör det största hotet mot länder som Sverige i framtiden och då är detta ett självklart led i försvaret. Sedan om man kan komma åt annan kriminalitet samtidigt så är ju det bara en bonus.

Avlyssning HAR redan förhindrat terrordåd i t.ex. Tyskland, Israel och USA vare sig du tror att det går eller inte.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-14, 21:22 #38
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Fast jag tycker personligen att skyddet av individens personlig integritet och rättigheter väger tyngre än att man KANSKE kan stoppa ett terroristdåd genom att kränka hela befolkningen.

Det finns gott om andra sätt att bearbeta terrorism och hindra den.

Terrorism är dessutom ett larvigt klent hot mot vårt samhålle i västvärlden jämfört med till exempel rökning, alkoholmissbruk eller trafikolyckor. Där borde man satsa miljarderna och se på när man räddar miljoner människor, fler än terroristerna ens kan drömma om att försöka skada i sina blodplaskigaste drömmar.

Det verkar som det inte framgått tydligt nog här, men denna lag tar knappast sikte på fildelning och den är konstruerad så att den skall användas INNAN misstanke finns. Det är det som är det obehagliga.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-14, 21:44 #39
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 14 2008, 21:22
Fast jag tycker personligen att skyddet av individens personlig integritet och rättigheter väger tyngre än att man KANSKE kan stoppa ett terroristdåd genom att kränka hela befolkningen.
Det finns gott om andra sätt att bearbeta terrorism och hindra den.
Terrorism är dessutom ett larvigt klent hot mot vårt samhålle i västvärlden jämfört med till exempel rökning, alkoholmissbruk eller trafikolyckor. Där borde man satsa miljarderna och se på när man räddar miljoner människor, fler än terroristerna ens kan drömma om att försöka skada i sina blodplaskigaste drömmar.
Det verkar som det inte framgått tydligt nog här, men denna lag tar knappast sikte på fildelning och den är konstruerad så att den skall användas INNAN misstanke finns. Det är det som är det obehagliga.
Du jämför terrorism och rökning? Ja, tjena....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 10:46 #40
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Det här med att man tror man kan skydda sig med att kryptera sin e-post eller sin trafik är ju tyvärr nonsens.

FRA har förmodligen köpt in så mycket datakraft att man knäcker en hemmagjord kryptering från free-ware program på ingen tid alls!

Det krävs betydligt bättre kryptering om man skall skicka något säkert. Det är inte några pentium-burkar FRA har stående i sin källare för att knäcka krypteringar, det är det bästa av det bästa. Vi snackar förmodligen om underklockade IPod-processorer om 400 MHz vardera. Energisnåla som tusan. Koppla ihop tio sådana och du har en dator som är lika snabb som den snabbaste PC-burken för privatmarknaden men som drar 1/100 ström och som kostar en 1/30 att köpa in jämfört mot din dator där hemma.

För en miljard kronor får du samma processorkraft som från 2 miljoner nya PC.
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017