FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
grinditwp: Ursäkta, men hur gammal är du egentligen? Du tar åt dig för minsta lilla.
Det ÄR svårt att sätta ett standardpris för en hemsida. Vissa kunder har mer krav på design, andra kan leverera designen själva, de vill kanske ha en funktionalitet som inte är av den vanliga sorten som man brukar hitta på de flesta hemsidor. Men det är inte omöjligt. Efter x antal år i branschen ( rent generellt, inte bara jag alltså) så lär man sig att tyda kunden och så är det lättare att föreslå saker för kunden. Och då man gjort liknande saker tidigare kan man komma med ett pris snabbt, om det är något unikt, då får man räkna lite mer. Håll god ton på forumet, ingen annan är tråkig i tonen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Medlem
|
Enkel webbsida typ html = 2000 kr
Webbsida med enklare uppdateringsverktyg = 5000 kr Webbsida med uppdateringsverktyg och lite till, typ bildgalleri, blogg m.m = 10000 kr Mer avancerat än så har jag inte gått. OBS! Uppdragsgivaren står för innehållet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Flitig postare
|
allstars: Jag tar inte åt mig och menar inget illa, men jag tycker vissa här har en väldigt snäsig attityd och försöker låta så j-lva viktiga.
Och hur är det t.ex. väsentligt att ifrågasätta min erfarenhet? eller upprepa att frågan är korkad för dom minsann bara jobbar efter timmpeng. Alltför många svarar utan att tillföra något. Men men, tacksam för det stora intresset i tråden. Kan avsluta med att säga att jag efter X (läs som 3) antal år i branschen ligger klart över medelpriset verkard et som. Jag gör mer eller mindre endast alt. Webbsida med uppdateringsverktyg och lite till, typ bildgalleri, blogg m.m och ligger på en 10-18 000 kr. Men jag har jobb så att det blir över ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Medlem
|
Det kanske är enklare att först bestämma ditt timpris, sedan fråga efter kundens budget och därefter ge ett prisförslag.
Tar du 500kr/h och kunden har en budget på 10tkr för en enkel hemsida, ja då får du lägga ner ca 20h på arbetet. Timpenningen på webbdesigner/programmerare varierar från 350-1200kr/h, beroende på erfarenhet och vad du gjort innan. Kommer du mest arbeta med mindre företag så kan det vara svårt att motivera en timpenning på +700kr/h. Ett tips kan då vara att sätta en lägre timpenning och istället lägga på 10% i tidsuppskattning när du räknar på priser. Beroende på hur duktig du är, så tar det allt från 1h och uppåt att göra en hemsida. Det handlar om att anpassa sig efter vad kunden vill ha. Att fråga efter en budget betyder INTE att du tar mer betalt för samma arbete, eller försöker suga ut så mycket du kan av kunden. Det handlar om att kunna ge ett förslag till kunden som är anpassat efter dennas förutsättningar. Säg att jag har 500tkr som jag vill lägga på en bil. Jag har jobbat som f-n och känner att jag vill ha en bil i den prisklassen. Om bilhandlaren då kommer med en volvo för 30tkr... tja, då visar jag fingret och vänder direkt. Samma sak om han föreslår en bil för 900tkr. Visar han däremot upp en bil i min prisklass är chansen för att vi båda blir nöjda så mycket större. Då underlättar det förstås för oss båda, om jag först berättar hur mycket jag är beredd att lägga ut på en bil. Enkel webbsida typ html = kodning (1-10h), design (1-50h) Webbsida med enklare uppdateringsverktyg = kodning (2-10h), design (3-50h), programmering (1-5h) Webbsida med uppdateringsverktyg och lite till, typ bildgalleri, blogg m.m = kodning (5-30h), design (3-100h), programmering (2-100h) E-handelslösning = kodning (5-300h), design (3-50h), programmering (2-300h) Ett tips är att du noggrant tar tiden för dina första jobb. Hur många minuter fick du lägga ner på design? På kodning? På programmering? Hur blev slutresultatet? Det underlättar mycket om man har dessa uppgifter när det är dags att räkna på nya jobb. Och nej, du kommer inte komma ihåg allting sen så skriv ner det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Nykomling
|
Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd.
Men jag utför ett arbete med ett skivbolag just nu och det är första gången jag gör ett jobb för pengar. Mina tidigare erfarenheter ligger endast i vanligt notepad knapprande. Alltså inte större bedrifter. Men jag tog ett stort kliv och började leka med Dreamweaver CS4 och skapade en sajt med uppdateringfunktion och en del andra halv avacerade grejer som Bokningssystem för artister och kontakt formulär och en skaplig fet administrationspanel där i princip allt inehåll på sidan går att redigera. Okkunnig som jag är accepterade jag budet på 3000:- för sajten och jag har naturligtvis all rätt till att göra vad jag vill med koden jag skapat. Imorgon skall jag efter många om och men få betalt för sidan då dom har varit otroligt sega med material till mig. Här är addressen till sidan: http://www.lapermusic.se Mitt grafiska sinne är inte det bästa men kunden verkar nöjd än så länge. Det jag vill veta är då med tanke på hur sidan ser ut är den värd mer än 3000:- ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
|
Frågan är hur många timars effetivt jobb du lagt ned på arbetet, inklusive möten, restid, förberedelse för möten funderande på utseende, m.m. Har du koll på det så räkna ihop timmarna. Se till at alltid avtala när kunden skla leverera något till dig.
Om kunden då är försenad så har man normalt alltid rätt att debitera löpande konsulttid för sin väntetid (kallas ofta spilltid eller tidspillan), det är ju inte ditt ansvar att kunden är försenad med sitt arbete. Detta gäller även om du i övrigt ahar avtalat om fastpris för din del av uppdraget. Följ avtalet som finns hos http://www.itotelekomforetagen.se avtalet heter IT-tjänster. Sen är ett annat bra tips att aldrig avtala om fastpris om du inte tidigare gjort ett liknande jobb så du vet vad som krävs för att fullfölja uppdraget med god lönsamhet. Kunder som är vana beställare vet att du lagt ditt pris på en helt orimligt låg nivå och det var därför du fick uppdraget. Du var den som hade uppskattat tidåtgången mest fel... Bättre är att avtala om löpande räkning där du får betalt per timme. Då kan du för det mesta debitera kunden för den tid du lägger på alla möten, resor och spilltid som hör till uppdraget. I princip det enda du inte kan ta betat för då är själva införsäljningen av uppdraget. Se till att du räknar rätt när du tar fram ett timpris. Bestäm en marknadsmässig månadslön utifrån din ålder och erfarenhets-/utbildningsbakgrund exempelvis minst 22000 för en 18-årig webbdesigner sen går du in på min sida för priskalkyl (helt gratis och inge spam) http://verimentor.se/Konsultkalkyl/priskalkyl.asp du bör kanske debitera 568 SEK per timme + moms för denna typ av jobb. Det betyder att du totalt borde lagt ned 5 timmar och 17 minuter om det varit ett rimligt pris. Erfarenhetsmässigt så brukar en webbdesign av det grafiska gränssnittet ta 12-16 timmar debiterbar tid för en webbplats. Det kan definitivt ta längre tid om det är mycket duttande fram och tillbaka och kunden inte kan bestämma sig. 12-16 timmar borde innebära ett pris på ca 6816-9088 SEK + moms. Innehållet står kunden för helt och hållet, alla bilder och text måste kunden ta fram, eller betala extra för att du tar fram. Kommenar ang siten: Ta bort första sidan därman bara ser en logga och måste klicka för att komma vidare. Det tillför inget värde frö besökaren att se detta. Släpp in besökaren direkt till den riktiga startsidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant tråd.. Jobbar även på en reklambyrå och där tar vi 900 i timmen. Sen tar ju alla projekt olika lång tid.. Jag gillar dock att vid mindre kunder sätta ett fast pris och sen utgå från det vi kom overensom, då blir både jag och kunden nöjd.
Vid större kunder jobbar vi mer löpande.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
grinditwp: Din signatur bryter mot forumreglerna.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|