Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mecenat.se Hackat

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-27, 19:34 #31
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Wizzo - Det är sant som du säger om utvecklingen...

Fast vad gäller lösenord så vet jag inte riktigt om jag kan kan hålla med dig. Kan inte komma på något fall där jag inte fått lösenord och användarnamn tillsammans, frånsett bankerna...

I vilket fall så är det ju bra om man kan öka säkerheten...
Oläst 2008-01-27, 20:11 #32
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det finns gränser för hur långt man ska gå. Borde Mecenat skicka ut ett rekommenderat brev med username och password? Om man har någon som är villig att gå igenom posten och stjäla brev så har man större problem än ett användarnamn på vift.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 21:07 #33
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Ska man skicka ut lösenord via brev ska lösenordet vara slumpgenererat, det är mkt värre att skicka ut ett personligt lösenord som användaren själv valt.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 21:16 #34
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Xamda@Jan 27 2008, 01:01

......
......
......

Skäms på er och hjälp istället till att spåra upp hackare och tipsa rättsväsendet när ni eventuellt har information att komma med...
Det lär bara vara insiders och Robert Aschberg som vet så jag skulle inte lägga alla mina ägg i den korgen.
Nu vet jag inte exakt procedurerna för vad som behöver göras för att genomföra ett komplett hack. Men se det som så dem som hackar lägger säkert ner veckor t.om månader för att förbereda en inledande attack.

Jag tror inte det finns många individer här i världen kunniga inom säkerhet, frivilligt och gratis skulle lägga ner lika många veckor och månader för att spåra upp dem som hackat någon sida och leka Batman åt dem oskyldigas vägnar.
Den som åtar sig rollen som cyberrymdens Sherlock Holmes skulle vara tvungen att lägga ner minst 10 ggr så mycket arbete för att motsvara dem förberedelserna en hacker lägger ner på sin attack.

Det mest praktiska tycker jag är om man i WN listar upp säkerhetsföretag som sysslar med sånt. Samt sätter upp cirka-priset för dem tjänster som erbjuds.
På samma sätt som man jämför pris och kvalitet för webhoteller, när man börjar snacka om säkerhet på ett sånt sätt då blir det mer praktiskt att skydda sig i framtiden.
Så man får möjligheten att säkra från grunden istället för att jaga spöken på nätet och slösa tid, pengar,energi och resurser. Jagar man spöken så som Bush jagar Bin-Laden ja då får man recession, samma sak gäller med att jaga hackers
Dem vill ha uppmärksamhet att istället ignorera dem och arbeta från grunden är mer praktiskt och gör dem betydelselösa i slutändan.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-28, 00:48 #35
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Dom tar sig inte bara in i deras sida, utan även gör den roligare ;-)
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-28, 08:25 #36
jormars avatar
jormar jormar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
jormar jormar är inte uppkopplad
Medlem
jormars avatar

Reg.datum: Nov 2007
det är rätt bra gjort av Janne så länge det inte läcker ut för känsliga uppgifter så är bra att Mecenat får lite smisk på stjärten, så att de bättrar på sin säkerhet.
jormar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-28, 08:42 #37
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av wizzo
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Wizzo - jag undrar vad som är märkligt med att man postar lösenord...? Det gör ju alla företag, inte tusan har jag hört talas om krypterat brev.
Ibland, om det rör inloggningar som ger banktransaktionsmöjligheter, får man rekommenderat brev, men det är ju snarare undantagen.
Av alla 10-15 tals medlemskap jag har haft i skolföreningar, fack, compiq kontant och sådant så får jag bara USERNAME i klartext hem via posten i värsta fall. Studentkortet eller Mecenat som kör med både USERNAME och PASSWORD i klartext hem i brevlådan är det enda fallet.
Dem andra kör med SMS när man behöver uppdatera sitt PASSWORD dem skickar inte hem kompletta inloggningsuppgifter som passerar flera människors händer samt för risken att brevet hamnar i fel brevlåda utan att man vet om det.
Jag försöker inte sparka på brottsoffret jag säger bara att brottsoffret ligger efter i utvecklingen jämfört med sina konkurrenter. Huruvida det var Mecenat eller Studentkort det har jag ingen koll på längre.
Men nån av dem ligger efter utvecklingen jag vet inte hur man ska säga sanningen utan att det ska göra ont. Vet inte hur man klär sanningen i fina ord vet bara hur man säger den direkt som tyvärr kan misstolkas som spark på brottsoffer.
Både Studentkortet och Mecenat/CSN-kortet skickar ut slumpgenererade lösenord med posten. Precis som Swedbank gjorde när jag fick mitt nya Mastercard.

Att använda SMS-verifiering är säkert bra, OM man kan garantera mobilens ägare, vilket aldrig går. Utskick med vanlig pappersport är väldigt mycket säkrare.

Det positiva med det här är att nu vet vi varför postterminalen i Göteborg rånades, det var hackare som ville åt lösenorden till Mecenat
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-28, 09:51 #38
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Medlem
hoxons avatar

Jag tycker inte så synd om Mecenat. De är sååå jäkla giriga ändå. Känner inget bolag som förtjänat en hackning mer....

Nä... jag är inte bitter, tycker bara Jonas Levin är ett gigantiskt arsle.

De riktiga förlorarna i spelet är studenterna som numera kan se fram emot att få sina adresser sönderspammade...
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-28, 12:02 #39
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
De STORA frågorna när det gäller ansvar är väl.....

1) Är hackarna så "duktiga" att dom tar sig in överallt/där dom vill?
(Ja då får man försöka skydda sig bäst det går!)

2) Sitter det massa folk med sidor och som inte har så mycket koll
på säkerhet mm. och sedan är det "hackers" som efter 1 timme på google
och nedladdning av lite programvara hyffsat enkelt kan få access till systemet?

Jag sätter mina Cash på nr 2!
Felet ligger oftast och till största delen hos de som har sidorna!
Det ser man och kan läsa ut från de svar de har gett till pressen etc.

Det lyser verkligen igenom att....
"Ops vi har inte drabbats av sånt här tidigare så därför har vi lagt säkerhetsarbetet åt sidan och har väl egentligen inte så stor koll på det här med lösenord etc"
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-28, 12:41 #40
hoxons avatar
Medlem

Medlem
hoxons avatar

Jag tror inte det går skydda sig mot personer som vill hacka sidorna. Självklart kan man lägga massa säkerhetsrutiner och annat som gör att det blir svårare men vill någon sabba så finns det sällan något hinder.

Om NASA, Pentagon och flera andra blir hackade så är sannolikheten att vi andra skall klara oss väldigt låg. Det handlar väl snarare om att ha rutiner för "när" man blir hackad nu för tiden.

Det jobbigaste är väl nästan att polisen och andra inte ens uttalar sig i frågan. Det är nästan som om att de inte förstår att det är brott som begås på nätet.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017