Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


3 letters .se (och länsdomäner)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-24, 20:26 #31
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Sep 24 2007, 19:22
Vad gäller beskedet från ombudet idag är det väl knappast märkligt - jag skrev ju även att det är få ombud som tillåter/känner till att det går att registrera subdomäner under länsbokstäver + plus lite andra domäner under .se. Oftast behöver detta göras manuellt. tror att du skulle mötas av samma besked om du försökte regga marcus.pp.se
Var lite otydlig eftersom jag glömde nämna att både jag och ombudet jag använde har koll på vad vi gör

Jag registrerade nyss ns.x.se, ns.y.se och ns.z.se utan problem vilket utesluter din teori att det skulle ge samma svar med marcus.pp.se (för säkerhetsskull så registrerade jag även ns.pp.se och ns.bd.se för att visa att det faktiskt är spärrat med www men inte med ns.länsdomän.se). Www som subdomän till länsdomäner är spärrade, medans t.ex. ftp.länsdomän.se också fungerar enligt mitt test med ftp.x.se.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 21:10 #32
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Marcus@Sep 24 2007, 20:26
Jag registrerade nyss ns.x.se, ns.y.se och ns.z.se utan problem ..
Ja då är det ju helt sagolikt..eller låt mig omformulera mig - ditt ombud (Loopia), Sveriges största ombud har då alltså enligt gällande avtal brutit mot IIS Allmäna villkor genom att bevilja registreringarna eftersom din verksamhet väl har säte i Sthlm och inte i Gävleborgs-, Västernorrlands- eller Jämtlands län, vilket behövs för att få registrera de subdomänerna.
..men det hade du väl koll på gissar jag..

Man skulle ju behöva stoppa upp sånt här i nian på IIS. Jag börjar på riktigt allvar tycka illa om deras godtycklighet och total ignorans till att avhjälpa fel när de påtalas. Ovilja att rätta till felaktigheter mm mm

Men men.. kan jag inte göra en norrbottning glad, kan jag kanske göra någon annan glad. Jag har kört listan som alltinggratis publicerade den 12 sep. (3_tecken_utan_q_u_v_w_x_y_z) av de 6859 alternativen finns det 199 st lediga nu ikväll. Ta för er !

dnj.se, ddj.se, cjj.se, djg.se, cji.se, dcj.se, cnj.se, cpj.se, djj.se, dij.se, dgj.se, etj.se, egj.se, eji.se, efj.se, esj.se, eij.se, edj.se, ejr.se, ejh.se, ejj.se, ecj.se, gcl.se, fjn.se, fje.se, fpj.se, fjj.se, gcj.se, fjd.se, fnj.se, fdj.se, fij.se, fhj.se, gjp.se, gjg.se, gjm.se, gje.se, gij.se, gdj.se, gjo.se, gjh.se, gjl.se, gja.se, ggj.se, gjr.se, gll.se, grj.se, gpj.se, gkj.se, gtj.se, hje.se, hbj.se, hfj.se, hdj.se, hjl.se, hjt.se, ibj.se, iaj.se, hlj.se, icj.se, idj.se, ija.se, ifj.se, igj.se, iej.se, iij.se, ijb.se, ijd.se, ijf.se, ijg.se, ije.se, ijh.se, ijl.se, ijj.se, ijm.se, ijn.se, ijp.se, ijr.se, irj.se, imj.se, ijs.se, isj.se, ikj.se, jdd.se, jbj.se, itj.se, jdh.se, jdj.se, jdr.se, jei.se, jgo.se, jfi.se, jgn.se, jfj.se, jih.se, jho.se, jhi.se, jhr.se, jhj.se, jir.se, jkn.se, jko.se, jji.se, jje.se, jjh.se, jla.se, jnh.se, jnm.se, jnf.se, jpi.se, jpj.se, kgj.se, kcj.se, jrd.se, kfj.se, kjn.se, kjh.se, kij.se, khj.se, kjt.se, kjd.se, lbj.se, lji.se, ldj.se, lcj.se, ljc.se, mgj.se, mij.se, ljm.se, ljn.se, lnh.se, lkj.se, mje.se, mnj.se, mtj.se, msj.se, nbj.se, nij.se, ncj.se, nhj.se, nfj.se, ngj.se, ndj.se, njc.se, njm.se, njg.se, njd.se, njl.se, nji.se, npj.se, nmj.se, oaj.se, njt.se, nkj.se, ocj.se, ogj.se, ojg.se, oij.se, ojb.se, ofj.se, okj.se, ojt.se, ojh.se, ojr.se, oji.se, onj.se, orj.se, otj.se, osj.se, pdj.se, pfj.se, pjl.se, pjc.se, pjj.se, pji.se, pij.se, pjk.se, pjr.se, pjt.se, ppj.se, pnj.se, rbj.se, rjc.se, rfj.se, rcj.se, rhj.se, rja.se, rjf.se, rjj.se, rkj.se, rjm.se, rjr.se, sfj.se, sje.se, tgj.se, tje.se, tij.se, sjd.se, tnj.se

edit listan ville inte fastna..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 21:25 #33
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av jokkoapa
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Jag registrerade nyss ns.x.se, ns.y.se och ns.z.se utan problem ..
Ja då är det ju helt sagolikt..eller låt mig omformulera mig - ditt ombud (Loopia), Sveriges största ombud har då alltså enligt gällande avtal brutit mot IIS Allmäna villkor genom att bevilja registreringarna eftersom din verksamhet väl har säte i Sthlm och inte i Gävleborgs-, Västernorrlands- eller Jämtlands län, vilket behövs för att få registrera de subdomänerna.
..men det hade du väl koll på gissar jag..
Man skulle ju behöva stoppa upp sånt här i nian på IIS. Jag börjar på riktigt allvar tycka illa om deras godtycklighet och total ignorans till att avhjälpa fel när de påtalas. Ovilja att rätta till felaktigheter mm mm
Givetvis vet jag vad allmänna villkoren säger. Dock är det din tolkning att Loopia gjort ett fel - vilket beror på hur texten tolkas.

Citat:
Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver.
Jag är en näringsidkare med F-skattesedel. Att näringsidkaren kan registreras under länsrelaterade huvuddomänen är alltså inte ett krav.

Generellt sett håller jag dock med om att alla dubbla budskap och allmänna oseriositet som finns kring IIS skulle behöva tas itu med.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 21:30 #34
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Moderatorkommentar
Eftersom tråden gått en del off topic (i och med länsdomänerna) så har jag modifierat trådens rubrik vilket jag hoppas trådskaparen har överseende med.

Det finns inte något bra sätt att dela på tråden till flera trådar eftersom inläggen varvas med diskussioner kring LLL samt länsdomäner i samma inlägg. / Marcus
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 21:58 #35
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
jokkoapa: din lista stämmer inte riktigt.. vissa domäner du inte hade med var enligt free.iiis.se/free?q=XXX.se lediga???
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 22:11 #36
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by crazzy@Sep 24 2007, 21:58
jokkoapa: din lista stämmer inte riktigt.. vissa domäner du inte hade med var enligt free.iiis.se/free?q=XXX.se lediga???
Nu vet jag inte om det var menat som en fråga eller påstående, men hittar du fler lediga så är det bara att gratulera - är det ett bra domännamn så registrera det, vetja !
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-25, 13:11 #37
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Företaget jag arbetar på har blivit kontaktade angående att sälja en av våra domäner till ett kommunalt bolag, domänen i fråga är s m b . s e, domänen används ej längre men har tidigare används av ett dotterbolag som nu är sålt till handelsbanken.

Vad tycker ni att man kan förvänta sig betalt för denna domän?
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-25, 16:28 #38
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by magic@Sep 25 2007, 13:11
Företaget jag arbetar på har blivit kontaktade angående att sälja en av våra domäner till ett kommunalt bolag, domänen i fråga är s m b . s e, domänen används ej längre men har tidigare används av ett dotterbolag som nu är sålt till handelsbanken.
smb .se är en bättre LLL-domän som i min värld framförallt betyder segmentet Small and Medium Business. Också en domän som sannolikt skulle kunna attrahera större aktörer inom it-branschen (om inte för dagen säkert längre fram) Men att sätta en prislapp på den är inte jag kapabel till..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-26, 17:54 #39
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Marcus@Sep 24 2007, 21:25
Givetvis vet jag vad allmänna villkoren säger. Dock är det din tolkning att Loopia gjort ett fel - vilket beror på hur texten tolkas.
Jag böjer mig helt för detta - Jag var inte klarsynt och såg att det faktiskt gick att tolka texten på det viset.
Det gav mig ett par idéer..Tack Marcus !

Tror kanske man skulle uppdatera IIS om att den inte går att registrera..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-26, 18:16 #40
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Hahaha, kan vi inte göra en klistrad IIS-tråd snart? Börjar bli mycket i många olika trådar.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017