FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Framförallt finns inget behov av detta eftersom avtal är binande ändå. Personligen har jag ägnat mycket tid åt att granska beställnings- och uppsägningsprocessen för att förenkal och förbättra den. Mina slutsatser kommer delvis att märkas inom kort.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Var säger det att allt ska vara i ren pappersform? Även om de kommer som snigelpost, scannas det i och lagras på en server. Sedan makuleras orginalet... Ungefär som händer med de flesta papper man skickar in till organistioner i dag, om jag förstått det rätt. Många papper jo visst, annars skulle ju vem som helst kunna driva företag. Men allt handlar ändå alltid i slutändan på hur man organiserar det. Tycker det låter dom en lite dålig ursäkt att skylle på att det är nog med papper redan i dag... Avtal bindande, det är ju det som går att tvista. Många lägen så går det ju aldrig till domstol för avgörande, utan kunden får sin faktura struken eller betalar när allt gått till inkasso och hot om kronofogden inkommit. Driver man ett förtag vill man väl att slippa svara på dessa massa frågor och klagomål gällande avtalet, giltighet eller inte. Den lilla "administration" som behövs för att lagra ett underskrivet papper, lär ju betalar sig ganska snabbt om man jämför det med dålig PR och tid i telefon gällande "gnälliga" kunder. Står själv i groparna för att starta företag, visst alltid i början relativt litet, men även om min "kusin" köper saker från mig så lär han få skriva på ett kontrakt. Finns inte en möjlighet att jag godtar det muntligt. Jag som företagare ska göra allt, då menar jag allt för att det aldrig ska bli tvunget för mig att bevisa att vi ingått avtal. Vilket det kan bli om det går vidare i en tvist. Varför försätta sig i denna situation när man löser det genom "en" enkel signatur? Skulle vara bra och intressant av de som säger att papprena är onödiga, att räkna ihop vad allt detta strul kostar för er. Det kan aldrig vara så att ni full räknat med det i er prissättning... Vi har genom året gått mot ett förfarande där allt som sägs i ett samtal, eller att man klickar för en bock i ett formulär, ska räcka för att godkänna avtal, jämfört med tidigare där allt skulle skrivas under(av båda parter). Skulle vara intressant att en dag få ett jobb, men man får bara avtalet i handen och chefen säger att du är anställd. Inga papper skrivs under. Här skulle nog de flesta backa och vägra göra något fören man skrivit på ett anställningsavtal. Men vi kan i nästa läga godkänna ett avtal på detta sätt, när vi köper produkter. hmmm, vi vill ha en garanti på att vi får vår lön, men vi vill inte ha samma garanti på det vi köper med vår lön. Visst det finns flera sidor att se detta, men tänkar man fortfarande inte lika i alla lägen. Även om man köper något eller säljer något. T.o.m. har jag skrivit avtal när jag senast sålda min bil. En gammal bmw från 89, som gick för ynka 7000 kr. Avtalet var av enklasta slag och innefattade egentligen bara att jag godtagit köparen, att jag tar hand om alla papper och att jag tagit emot och godkänt pengarna. Och inte f*n tog det stor del av min tid, utan var inräknat i försäljningen av bilen.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Flitig postare
|
hur gör ni andra .se ombud där kunden har valt er för betalningsavisering? Ni är alltså villiga att gå med förlust och betala domänkostnader för att kunden inte sagt upp sitt domännamn i tid?
IIS avgiften som betalas lång väg i förväg återbetalas ej om kunden struntar i webbhotellets faktura. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Supermoderator
|
kulmunqi - problemen uppstår oftast när kunden inte skickar in sagda avtal av någon anledning - hur skall du hantera detta? Skall ordern inte effektueras förrän påskriven handling finns? Då kommer det att ta ett par dagar, kanske ända upp till en vecka innan en ny kund får sitt webbhotell...
Vi använder idag skriftliga avtal vid större lösningar där vi står en väsentlig ekonomisk risk. I övriga fall effektuerar vi alla order direkt de görs och fakturerar kunden. Vi har mycket små kundförluster med detta förfarande till trots och har få verkliga problem. Visst finns det de som tjafsar, men det är nästan uteslutande kunder som du likväl skulle fått dra dem inför domstol för att få rätt, oavsett skriftligt avtal eller ej. I dessa fall mycket få fall gör vi en affärsmässig bedömning och ytterst få drar vi vidare... Oderland - När det gäller detta så är det väl mest fråga om rutiner, det vill säga att man själv fakturerar kunden i så god tid att man får betalt innan man själv skall betala...? Nu gör vi detta med mycket få kunder så som det varit hittills, men det är något som ökar i omfattning. Precis som när det gäller andra domäner faktureras dessa och sedan betalar vi fakturan... Det jag tycker är en viktig fråga är dock hur vi ombud som fakturerar våra kunder kan godta att vi som ombud inte har rätten att makulera en beställning hos .SE om vi inte får betalt av slutkund. Vi står ju den ekonomiska risken mot .SE och all den admistration som annars skulle skötas av .SE får vi ta. Fast det är kanske inte så förvånande i en värld där monopolet sätter regelverket på ett sätt som i alla andra branscher skulle klassas som ensidig avtalsskrivning och som tangerar, eller passerar, vad som normalt betraktas som oskäliga avtalsvillkor.
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Ja, det är inte lätt att få rätt mot IIS , efter strul med uppsägningar av domäner i en avgångsklass på en skola var vi tvugna att förlänga tiotals domäner utan att få betalt för dessa. Dock handlar inte tråden om IIS ;-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Tvister kan uppstå ändå. Om du mottagit ett papper per fax kan du inte bevisa att det är personens underskrift. Har du erhållit ett original finns förmodligen fingeravtryck på pappret som i alla fall bevisar att personen hållit i pappret. Citat:
Skriver du avtal i två exemplar när du köper Aftonbladet i en kiosk också?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Medlem
|
Hm, när vi ändå är inne på JX och det här med förlängningar så är jag väldigt fundersam över ett problem jag själv har med just dem, om det är jag som gjort fel eller om det är JX som sjabblat till det...
Jag förlängde nämligen mitt konto ytterligare ett år i vintras, och trodde då att jag slapp tänka på det ett år till.. men helt plötsligt får jag hem två fakturor över att jag inte betalat för flera månader, och blir förbryllad över det sen jag trodde jag betalt ett helt år? Ringde JX igår men supporten hänvisade till att jag skulle skicka uppgifter och liknande via mail så kunde avtalet "avslutas".. vilket jag inte riktigt förstod, eftersom jag betalt för ett helt år. Så jag skickade mail igår, men idag fick jag inget svar.. så skickade ett nytt idag på förmiddagen genom deras formulär i hopp om att det kanske når fram. Fortfarande inget svar idag men det känns lite brådis eftersom jag nu fått påminnelse om betalning och har 10 dagar på mig... Såvitt som jag förstår har jag något slags "dubbelkonto" där jag har ett helt år + att jag betalar enskilda månader.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Oderland - nej, det handlar inte om IIS/.SE, men med deras nuvarande ambitioner skulle inte jag bli förvånade om de startar webbhotell runt hörnet... Det kan man ju tänka skulle kunna ligga bra till i förhållande att främja svensk Internet och om inte förr så lär de ju hamna i en tråd som denna... Host host... ;-)
I övrigt - avtalsstrider kan alltid uppstå och ja, även jag har haft anställningar som jag godtagit utan skriftligt avtal. Ser det inte som ett stort problem egentligen, men det uppstår ju alltid strul när man inte är ense om saker. Jag har dock inställningen att det oftast är smidigare att ta dessa väldigt få konflikter än att drunkna i byråkrati. Ett sätt som många använder just i webbhotellsbranschen är ju att ta betalt i förskott, helst via kort, och inte göra något förrän pengarna finns på plats... Det blir mindre tjafs så, men vi har många kunder som får gåshud bara man nämner kortbetalning...
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Medlem
|
Hm, någon som har tips på hur man får tag på JX?
Eftersom jag inte kunnat nå dem på telefon och inga mail blir besvarade så känns det ju lite att deras första prioritering inte är support... Nu vet jag inte om deras mailservrar eller telefonväxlar är ur funktion men det vore ju högst olyckligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||