FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Riktigt bra länk grazzy och ett bra exempel på att alla inlägg på WN inte är meningslösa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det var inte jag som hittade länken, det var \"Nisse\" på \"gissa vilket vilket forum\"...
Ang; flytta hemifrån - omfg, \"den som sa\'t va\'t\" säger jag bara.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det finns två sorters medlemmar på WN.
Typ 1. Ber alltid bara om hjälp. Oftast om så enkla saker att en dagisunge hade kunnat lösa det genom att googla. Dessa personer vill dock få allt serverat på ett fat och har varken ork eller vilja att göra något själv. Dessa människor är typiska förlorare som aldrig kommer lyckas med sina projekt. De är så kallade iglar som inte tillför något utan bara använder WN som en frågelåda eller plats att spamma sina skitsidor på. Typ 2. Ber ibland om hjälp, men deltar även aktivt i diskussioner som inte rör deras egna problem. Dessutom hjälper de andra medlemmar som ligger på samma nivå som de själva. Detta är medlemmar som ofta lyckats åstadkomma något på nätet; stort som litet; men åtminstone substansiellt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
|
![]() (jag vill ju inte göra dig besviken i din uppfattning om mig) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett av dom saker jag noterat på WN är att allting är väldigt...ska vi säga anonymt? Med det menar jag att dom saker som jag normalt förknippar med ett community som tydliga indikationer på vem/vilka som är moderatorer, regleverk som länk tillgängligt på alla sidor samt motivation till medverkan och att medverka. Kort sagt tycker jag att det, bortsett från innehållet, lätt blir lite tråkigt och motivationslöst att medverka i större utsträckning vilket är lite synd.
Som tidigare påpekats är majoriteten av dom som skriver här antingen riktiga eldsjälar som vill och kan hjälpa sina medmänninskor att utvecklas, "iglar" som bara vill spamma lite och den glada nybörjaren som kommer med förhoppning om att kunna få lite hjälp. Det jag tror behövs är en omstrukturering av sidan som sådan och en klar funderare på vad syftet med forumet egentligen är och sedan bygga om mot det målet. Om jag hade varit inblandad i WN så hade mina åtgärder vara att först och främst uppgradera forumet till 2.3.1 och sen lägga på en ny layout eftersom nytt och fräscht alltid motiverar och vi är väl alla här "pillare" som ska testa allt nytt minst ett par gånger kan jag gissa. Steg två skulle bli att klart och tydligt se till att moderatorerna syns tydligt i varje post med grafiska titlar eftersom det ger större genomslagskraft och synbarhet än en anonym text. Aktivera shjälp sektionen och lägg fram reglerna i huvudet så att dom alltid är tillgängliga och fundera på att lägga till en enkel text sektion på postområdena med en kort text om regelverket och länk därtill. Det finns mängder av funktioner att sedan lägga till som till exempel en rapporterings funktion som flyttar anmälningar från PM till att istället skapa en tråd i valfritt forum för enkel översikt för moderatorer vilket minskar tiden för att åtgärda anmälningar och ger en tydligare översikt. Användar grupper kan också användas på lämpligt sätt så att när man når ett visst antal poster, eller "reutation points" om man lägger in ett sånt system får man tillgång till andra forum som till exempel artiklar och Whitepapers, eller varför inte ge PM status enbart till personer som bevisligen har tillfört någonting? Jag kan säga att den största faran för ett community är att dom som står bakom inte syns för det ger signaler om laglöst land där ingen finns att stå till svars för. Visa upp moderatorer och ägare klart och tydligt och gör er närvarande så kommer det att göra stor skillnad. Det här är egna erfarenheter efter att ha drivit ett av dom större WoD communities där vi med stor framgång motiverat till gemenskap och respekt trots dom många motsättningar som finns innom rollspelsbranschen. Shadownessence.com har färre medlemmar än WN, men aktiviteten är betydligt högre ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
|
Jag tror du missar poängen med tråden lite Mortekai. Det handlar mer om \"vad\" WN skall vara än hur det modereras. Att moderatorerna sköter sitt jobb och tar bort det allra värsta är väl de flesta överrens om. Knäckfrågan är väl snarare vilken nivå forumet skall ligga på.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
|
Det finns en del vettiga saker i den här tråden. Däremot efterlyser jag fortfarande en åtstramning av vilka som släpps in. Det var hårdare förut och det uppskattades av flera (se äldre trådar på ungefär samma ämne).
Undran till admins: Det var ett förslag/en propå (2004?) att man inte skulle gömma sig bakom ett nick utan använda namnet i möjligaste mån. Vad hände med det? Till sist: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om jag missuppfattade frågeställningen ber jag om ursäkt. |