Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Spartips från BBB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-20, 20:39 #31
adseek adseek är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2003
adseek adseek är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Originally posted by faldo@Mar 17 2004, 14:11
Detta är testat och funkar aldeles utmärkt:
Med BBB 10Mbit tjänsten kan du få 5 IP nummer samtidigt... Detta till förmån om du har fler än en dator i hemmet...
Men om du har en switch och 5 nätverkskort i samma dator så får du ett IP nummer till varje kort, och med hjälp av WinRoute Pro kan du lägga ihop alla dessa till den totala bandbredden av 50Mbit uppströms och 50Mbit nerströms. Jag samt vänner tankar i mellan 5000 och 6250Kbyte/s mellan varandra, beroende på hur snabba hårddiskarna är... som sagt, i vissa falla så e de inte uppkopplingen utan hårddiskarna som är flaskhalsen ;o)
är BBB = bredbandsbolaget?
adseek är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-21, 01:25 #32
faldo faldo är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av adseek
Citat:
Ursprungligen postat av faldo
Detta är testat och funkar aldeles utmärkt:
Med BBB 10Mbit tjänsten kan du få 5 IP nummer samtidigt... Detta till förmån om du har fler än en dator i hemmet...
Men om du har en switch och 5 nätverkskort i samma dator så får du ett IP nummer till varje kort, och med hjälp av WinRoute Pro kan du lägga ihop alla dessa till den totala bandbredden av 50Mbit uppströms och 50Mbit nerströms. Jag samt vänner tankar i mellan 5000 och 6250Kbyte/s mellan varandra, beroende på hur snabba hårddiskarna är... som sagt, i vissa falla så e de inte uppkopplingen utan hårddiskarna som är flaskhalsen ;o)
är BBB = bredbandsbolaget?
Jupp
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-21, 17:05 #33
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Flitig postare

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av gabriel
oki...
men borde inte servern som skickar ut skiten till winroute börja undra varför den nekade de första paketen men vill ha de kommande?
Winroute nekar ingenting... gör den de går paketet tillbaka till servern å skickas igen, eller om du inte får paket 5 efter paket 4 så händer samma sak (sk. packetloss).

Winroute "tappar" de paketen som inte ska laddas ner med flit när dom kommer fram så att den IP adressen kan koncentrera sig på att ladda ner ett annat paket.
alltså när jag läst om att "tappa" paket så har jag hört att det tar ju fortfarande upp bandbredd att tappa paketen då dom redan är skickade ju...

så då borde man ju inte kunna få så mycket snabbare om den gör så?
gabriel är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-21, 20:48 #34
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by gabriel@Mar 21 2004, 15:05
alltså när jag läst om att "tappa" paket så har jag hört att det tar ju fortfarande upp bandbredd att tappa paketen då dom redan är skickade ju...

Om man laddar ner hela paketet så tar de upp bandbredd, ja, helt rätt =o)
Men om du set att ett paket kommer å aldrig "sparar" de så tar de inte upp nånting =o)
Däremot kan ja tänkte mig att "kollen" av paket tar upp lite bandbredd, för ja har aldrig lyckats få exakt 50Mbit.. den har maxat nånstand vid 43Mbit.
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-21, 22:40 #35
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av gabriel

Om man laddar ner hela paketet så tar de upp bandbredd, ja, helt rätt =o)
Men om du set att ett paket kommer å aldrig "sparar" de så tar de inte upp nånting =o)
Däremot kan ja tänkte mig att "kollen" av paket tar upp lite bandbredd, för ja har aldrig lyckats få exakt 50Mbit.. den har maxat nånstand vid 43Mbit.
hmm...alltså när man läser om brandväggar m.m. så står det klart och tydligt att det är svårare att bestämma den inkommna bandbredden än den utgående då det inte är så enkelt som att bara droppa paket för dom har då redan tagit upp bandbredd...

nä jag är fortfarande tveksam till det du beskriver...
däremot tror jag på de sätten med http protokolen vi pratat om tidigare skulle kunna fungera...
Oläst 2004-03-22, 00:05 #36
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det är avancerat och krävs ganska mycket av "mjukvaran" att hantera hastighet. Detta är ett jobb för en router eftersom man måste jobba på nivå 4 och en switch jobbar på nivå 2.
Så självklart ställer BBB porten till lägenheten på 10mbit och inget annat.

Angående dina steg. Alla paket som går över en kabel kommer sekvensiellt. Paketen skickas alltså inte samtidigt utan efter varandra, oavsett hur många destinations IP det är.

Dessutom funkar inte ditt exempel eftersom det skapas en unik session mellan avsändare och mottagare.

Exempel:
Kod:
Tid  Klient     Server 
1     tcp SYN -> 
2    <- tcp SYN,ACK 
3     tcp ACK 
... Handskakning är klar och en tcp connection är upprättad. 
4     tcp FIN -> 
5    <- tcp ACK 
6    <- tcp FIN,ACK 
7    tcp ACK ->
Ingen firewall i världen skulle tillåta att man mitt i en session byter avsändarIP.

Vad du vill beskriva är att det skapas 5st sessioner till exempelvis en FTP-server. Där laddar varje session förvisso ner samma fil men olika segment av denna. Och då är vi på applikationsnivå.

P.s: detta är saxat, inte jag som kommenterar!
Robert är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-22, 00:11 #37
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by desdecado@Mar 21 2004, 22:05
Det är avancerat och krävs ganska mycket av "mjukvaran" att hantera hastighet. Detta är ett jobb för en router eftersom man måste jobba på nivå 4 och en switch jobbar på nivå 2.
Så självklart ställer BBB porten till lägenheten på 10mbit och inget annat.

Angående dina steg. Alla paket som går över en kabel kommer sekvensiellt. Paketen skickas alltså inte samtidigt utan efter varandra, oavsett hur många destinations IP det är.

Dessutom funkar inte ditt exempel eftersom det skapas en unik session mellan avsändare och mottagare.

Exempel:
Kod:
Tid  Klient     Server 
1     tcp SYN -> 
2    <- tcp SYN,ACK 
3     tcp ACK 
... Handskakning är klar och en tcp connection är upprättad. 
4     tcp FIN -> 
5    <- tcp ACK 
6    <- tcp FIN,ACK 
7    tcp ACK ->
Ingen firewall i världen skulle tillåta att man mitt i en session byter avsändarIP.

Vad du vill beskriva är att det skapas 5st sessioner till exempelvis en FTP-server. Där laddar varje session förvisso ner samma fil men olika segment av denna. Och då är vi på applikationsnivå.

P.s: detta är saxat, inte jag som kommenterar!
precis...
Oläst 2004-03-22, 00:40 #38
Nykomling

Nykomling

Citat:

Ja förstår var du tror skon klämmer... men saken är den att du har inte en session, utan WinRoute skapar 5 sessions helt oberoende av varandra, således byter man inte avsändarIP nån gång.

De e klart informationen ut ifrån servern kommer serielt, men så fort de når noden som servern e uppkopplad på så splitras paketen upp i rätt ordning liksom denna förklaring:

Nyckel: [destination]:[paket nr.]

.................................................. .................................................. .......
.................................................. ........................---> ...1:2, 1:3, 1:4...
.................................................. .......................I
Server ...1:2, 2:5, 1:3, 2:6, 1:4... ---ISP nod---
.................................................. .......................I
.................................................. ........................--->...2:5, 2:6...
.................................................. .................................................. .....

Sen skickas alla paketen paralellt tills dom kommer till sin destination, som i detta fallet är WinRoute, som filtrera informationen med "Advanced NAT" som jag tidigare förklarat.
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-22, 00:49 #39
Nykomling

Nykomling

Citat:
Så du menar att om 5 olika datorer med olika IP adresser som laddar ner en å samma fil från samma server inte kan göra detta för att "vi är på applikationsnivå" ???
faldo är inte uppkopplad  
Oläst 2004-03-22, 01:00 #40
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
känns lite fel att diskussionen går kring ip-adresser då det egentligen är MAC-adressen som är intressant när det gäller routing osv.

Citat:
att man sedan generaliserar för vad en firewall tillåter eller inte gör ju faktan i diskussionen ännu mer felaktig. en firewall kan ju bete sig precis hur som helst... känns inte riktigt som om firewallen har med saken att göra öht.
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017