FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
så då borde man ju inte kunna få så mycket snabbare om den gör så? |
||
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men om du set att ett paket kommer å aldrig "sparar" de så tar de inte upp nånting =o) Däremot kan ja tänkte mig att "kollen" av paket tar upp lite bandbredd, för ja har aldrig lyckats få exakt 50Mbit.. den har maxat nånstand vid 43Mbit. |
||
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
nä jag är fortfarande tveksam till det du beskriver... däremot tror jag på de sätten med http protokolen vi pratat om tidigare skulle kunna fungera... |
||
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är avancerat och krävs ganska mycket av "mjukvaran" att hantera hastighet. Detta är ett jobb för en router eftersom man måste jobba på nivå 4 och en switch jobbar på nivå 2.
Så självklart ställer BBB porten till lägenheten på 10mbit och inget annat. Angående dina steg. Alla paket som går över en kabel kommer sekvensiellt. Paketen skickas alltså inte samtidigt utan efter varandra, oavsett hur många destinations IP det är. Dessutom funkar inte ditt exempel eftersom det skapas en unik session mellan avsändare och mottagare. Exempel: Kod:
Tid Klient Server 1 tcp SYN -> 2 <- tcp SYN,ACK 3 tcp ACK ... Handskakning är klar och en tcp connection är upprättad. 4 tcp FIN -> 5 <- tcp ACK 6 <- tcp FIN,ACK 7 tcp ACK -> Vad du vill beskriva är att det skapas 5st sessioner till exempelvis en FTP-server. Där laddar varje session förvisso ner samma fil men olika segment av denna. Och då är vi på applikationsnivå. P.s: detta är saxat, inte jag som kommenterar! |
|||
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
De e klart informationen ut ifrån servern kommer serielt, men så fort de når noden som servern e uppkopplad på så splitras paketen upp i rätt ordning liksom denna förklaring: Nyckel: [destination]:[paket nr.] .................................................. .................................................. ....... .................................................. ........................---> ...1:2, 1:3, 1:4... .................................................. .......................I Server ...1:2, 2:5, 1:3, 2:6, 1:4... ---ISP nod--- .................................................. .......................I .................................................. ........................--->...2:5, 2:6... .................................................. .................................................. ..... Sen skickas alla paketen paralellt tills dom kommer till sin destination, som i detta fallet är WinRoute, som filtrera informationen med "Advanced NAT" som jag tidigare förklarat. |
||
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Supermoderator
|
känns lite fel att diskussionen går kring ip-adresser då det egentligen är MAC-adressen som är intressant när det gäller routing osv.
Citat:
![]() |
Stängt ämne |
|
|