Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domän stulen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-05, 12:45 #31
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kers
Citat:
Ursprungligen postat av jokkoapa
- Jag anser att en ICANN-registrerarer ska ha möjlighet att ångra en beställning och ja, kanske i 5 dagar.

Varför då? För *en* felstavad domän handlar det om så pass små pengar att de som inte lyckas stava rätt vid en beställning gott kan stå sitt kast. Registrars har ju inga problem att ställa det kravet på sina kunder (hur många erbjuder slutkunder att häva köp om de varit packade vid beställning?).

Möjligheten att häva köpa öppnar bara för abuse, det må ha haft ett syfte när network solutions hade ensamrätt och en domän kostade $120 - men knappast nu.
Orsakerna varför en domän registreras felaktigt kan bero på så många faktorer hos ICANN-registraren, hans återförsäljare, kunden själv, teknik, slarvfel etc etc.

Av den anledningen anser jag att en begränsad ångerrätt är något som är bra och som fler TLD-regitrys borde ta efter..

men då de så uppenbart missbrukas som .com/.net så anser jag att något behöver göras..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 12:47 #32
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
En begränsning på antalet registreringar som får hävas per dygn och registrar vore ju också något...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 13:02 #33
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Dec 5 2006, 13:36
Men med 50 cent per domän per 5:e dag skulle de behöva betala 1,25 miljoner dollar var 5:e dag eller 90 miljoner dollar om året. En simpel fråga från min naiva syn att se på domäner och ekonomi - Om du hade 2,5 miljoner domäner - skulle du välja att betala 36 dollar istället för 4 dollar per år ? Jag tror inte att mitt exempel räknas som vare sig nybörjare eller amatör.
Det du inte räknar med i din kalkyl är ju deras intäkter. Visst skulle 70% av domännamnen kanska släppas på grund av att de inte genererar någon trafik, men problemet kommer ju fortfarande kvarstå i och med att man lätt kan tjänar mer än 10 cents per dag på ett domännamn via en parkeringstjänst.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 13:32 #34
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:
Men med 50 cent per domän per 5:e dag skulle de behöva betala 1,25 miljoner dollar var 5:e dag eller 90 miljoner dollar om året. En simpel fråga från min naiva syn att se på domäner och ekonomi - Om du hade 2,5 miljoner domäner - skulle du välja att betala 36 dollar istället för 4 dollar per år ? Jag tror inte att mitt exempel räknas som vare sig nybörjare eller amatör.
Det du inte räknar med i din kalkyl är ju deras intäkter. Visst skulle 70% av domännamnen kanska släppas på grund av att de inte genererar någon trafik, men problemet kommer ju fortfarande kvarstå i och med att man lätt kan tjänar mer än 10 cents per dag på ett domännamn via en parkeringstjänst.
Men det blir ju fortfarande billigare att registrera den på ett helt år än att ha den 4-5 dagar och sedan "ångra" för att regga den igen. Om det nu skulle kosta 50 cent.
Oläst 2006-12-05, 13:34 #35
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:
MissDomain - Jag menar att deras intäkter inte är relevanta i sammanhanget för om det är kostnadseffektivt eller ej att använda add/drop-scheman aka tasteing vs. att registrera domänerna.

Givetvis har du rätt i att hela konceptet handlar om en gigantisk guldvaskningsprocess där endast ett fåtal domäner stannar kvar i långa loppet. Men om en domän är värd att spara på eller inte avgörs heller inte på en 5 dagars period, utan kräver sannolikt minst en månad för att avgöra och om det då är mer kostnadseffektivt att registrera domänen..

Sen vill jag påstå att om om du registrerar 1000 domäner idag som du betalar 500 dollar för (50 cent per domän per 5 dagar)
så är chansen MYCKET liten att du får igen dina satsade pengar.
Du ska alltså generera 10 cent på samtliga domäner i 5 dagar - I de bästa av världar har du 5% CTR (oftast betydligt mindre)
men det innebär att du bör ha 20 besök per domän varje dag för att få ditt första klick per domän. Eller 20 000 besök per dag.

Jag ser det inte som speciellt sannolikt, men jag har heller ingen egen erfarenhet av dessa mängder.
Men du verkar ju sitta med annan insikt..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 13:41 #36
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
OT: 365/5 = 72 återregistreringar. 72 x 0.20 = $14,4. Det är billigare att köpa domänen då. Det räcker ju att tasting blir dyrare än års-reg så är problemet med "tasting" i sig självt löst eftersom då kommer de istället registrera per årsbasis. Bättre eller sämre vetetusan..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-06, 09:36 #37
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Av den anledningen anser jag att en begränsad ångerrätt är något som är bra och som fler TLD-regitrys borde ta efter..
Jag anser att ångerrätten inte bör vara längre än att tasting blir fullständigt ointressant. Den brytpunkten kanske varierar och därför bör denna ångerrätt kunna anpassas efter de rådande omständigheterna - givetvis med en viss framförhållning.

Citat:
men då de så uppenbart missbrukas som .com/.net så anser jag att något behöver göras..
Vad anser du bör göras?
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-06, 09:40 #38
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by kers@Dec 5 2006, 12:58
Varför då? För *en* felstavad domän handlar det om så pass små pengar att de som inte lyckas stava rätt vid en beställning gott kan stå sitt kast. Registrars har ju inga problem att ställa det kravet på sina kunder (hur många erbjuder slutkunder att häva köp om de varit packade vid beställning?).
Inte många mig veterligen eftersom det oftast skett en ekonomisk transaktion vid beställningstillfället. Återigen - några timmar eller maximalt ett dygns ångerrätt förefaller rimligt.
Oläst 2006-12-06, 09:45 #39
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by MissDomain@Dec 5 2006, 12:50
Du verkar inte riktigt förstå vilka pengar som omsätts på detta sätt. 25-50 cent per domän gör ju bara att nybörjare och amatörer lämnar arenan.
Var är brytpunkten? 2 dollar?
Oläst 2006-12-06, 14:30 #40
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Vi kontrollerar givetvis inte vad våra kunder söker på, eller beställer, för domännamn. Danski, kan du berätta vilket domännamn det gäller?
Citat:
Ursprungligen postat av Danski
PM, det är lite känsligt än så länge =)
När det inte är känsligt längre kanske du har lust att berätta vad det var för domännamn?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017