Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trolljägarna, Aschberg TV3.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-06, 21:02 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Hur man kan försvara att nån elak skitunge spyr galla över en ung tjej på nätet när han inte har en aning om vad som egentligen skett eller inte det fattar inte jag.
Hon försökte ju faktiskt begå självmord pga detta.
Aschberg gör helt rätt, Hult Hatar har ju lagt ner sin hemska mobbarsajt och det tackar då jag för.
Att bemöta hat med hat är aldrig en bra idé. Man bidrar bara till en ond spiral och det har redan visat sig ganska tydligt:

http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3818166.ece

Visst är det alltid trevligt att en sådan sajt läggs ner men det borde ha skett på annat vis än att hänga ut en person i TV och bara förvärra situationen. Han (och andra) kan om han vill fortsätta skriva anonymt eller under annat namn precis var som helst och inget problem är löst.

Om folk slutar besöka sådana webbplatser så försvinner de ganska snabbt men det är tyvärr många som inte kan låta bli att kommentera inlägg som bara är menade att provocera (se bara på patrikweb här t.ex.) och därmed drar de också trafik och motiveras att fortsätta. Sedan är själva mobbningen som kan bli ett resultat av sådana texter ett djupare problem som inte försvinner bara för att "Hult Hatar"-typer lägger ner sina bloggar.

Aschberg är en rutinerad Aftonbladet-journalist och de söker rubriker snarare än försöker lösa problem även om tittaren/läsaren naturligtvis ska tro annat. Aschberg står självklart inte på näthatarnas sida men programmet i sig är populistiskt kommersiellt trams och ingenting annat.
Oläst 2014-04-06, 21:07 #32
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Med andra ord har ju killen helt rätt som spydde galla över henne
Han hade ju ingen som helst aning om vad som hänt.
I rest my case.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-06, 21:19 #33
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Han hade ju ingen som helst aning om vad som hänt.
I rest my case.
Jo han visste att Polisen inte ansåg att det ens skulle gå till åtal mot någon. Han visste att hennes egen bästa väninna vittnat mot henne och han hade fått in tips av andra på orten.

Hans agerade är kass, Aschbergs mycket värre.
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-06, 21:25 #34
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2011
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Ok jag är enig, att bemöta hat med hat är dumt.
Jag skulle vara glad om Aschberg eller nån åklagare lyckades få folk som t.ex Hult Hatar att lägga ner sina hatsajter och anonyma profiler utan att det behövdes finansieras av en TVkanal.
Men alternativet är ju tydligen TVkanalen eller ingen åtgärd alls som det verkar?
Då föredrar jag TVkanal varianten.
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 03:54 #35
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Citat:
Jo han visste att Polisen inte ansåg att det ens skulle gå till åtal mot någon. Han visste att hennes egen bästa väninna vittnat mot henne och han hade fått in tips av andra på orten.

Hans agerade är kass, Aschbergs mycket värre.
Nu börjar du faktiskt göra som Hult Hatar själv här.
Du vet ingenting om vad som faktiskt hänt och du antyder på ett internetforum att tjejen ljuger när det står ord mot ord.
Polisutredningar kan läggas ner av många orsaker, det betyder inte att det inte har begåtts ett övergrepp.
När man inte vet något i ett sånt här fall ska man inte uttala sej på offentliga sajter.
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 06:03 #36
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Du vet ingenting om vad som faktiskt hänt och du antyder på ett internetforum att tjejen ljuger när det står ord mot ord.
Polisutredningar kan läggas ner av många orsaker, det betyder inte att det inte har begåtts ett övergrepp.
När man inte vet något i ett sånt här fall ska man inte uttala sej på offentliga sajter.
Exakt, det är naturligtvis inte bättre att vara den som kastar första stenen utan precis tvärtom.
Oläst 2014-04-07, 07:05 #37
Medlem

Medlem

Citat:

Nej jag gillar demokrati. Vi har röstat fram den Riksdag som stiftar våra lagar och bör respektera det. Du kanske inte gillar det, Aschberg gör det inte men det spelar ingen roll. Man löser inte problem med skampålar på detta viset, det är barbariskt.

Går det inte bevisa har det inte hänt, det är själva fundamentet i en rättsstat, glöm inte det. Därför vet jag att inget hänt.
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 07:22 #38
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Nej jag gillar demokrati. Vi har röstat fram den Riksdag som stiftar våra lagar och bör respektera det. Du kanske inte gillar det, Aschberg gör det inte men det spelar ingen roll. Man löser inte problem med skampålar på detta viset, det är barbariskt.

Går det inte bevisa har det inte hänt, det är själva fundamentet i en rättsstat, glöm inte det. Därför vet jag att inget hänt.
Det kan du naturligtvis inte veta, när det gäller den typen av brott så går många fria på grund av att det ofta är just ord mot ord. Att en friande dom innebär att ingenting har hänt är inte fundamentet i en rättsstat, nu är du nog lite förvirrad Ingen annan utom de två inblandade vet vad som skett och det finns ingen som helst anledning att tro varken det ena eller det andra. Erebos reagerade från första början inte på lagstiftningen eller domen utan det faktum att du började försvara Hult och påstå att han hade rätt. Det är minst sagt märkligt, det finns ingen som helst anledning till att försvara varken honom eller Aschbergs program.

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-04-07 klockan 07:31
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 09:18 #39
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

En "hatande" tjugoåring har alltså hängt ut en tjej han inte känner som anmält ett grovt sexuellt övergrepp. Att han ligger inne med en bristfällig empatisk förmåga är det nog få som ifrågasätter, men det är även uppenbart att hans omdöme i detta fallet är i klass med en talgoxes. Och detta oavsett sanningshalten i tjejens berättelse. Hans ringa ålder är en förmildrande omständighet (tycker jag) och det verkar ju som att hans egna uthängning fungerat som en tankeställare.

Som sagt, jag vet inte riktigt vad jag tycker om programidén som sådan. Jag kommer fortsätta följa serien. Som den asgam man är. :O
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 09:22 #40
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Ps. Kikade efter och hans sida är nu tillbaka på FB.

Hans hatande hatas nu så att han får ta emot hot. Snacka om meta:

http://www.lemondogs.se/blogs/brothe...e-trolljagarna
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017